Gå til innhold

Hverdagslige ting du finner ubegripelige

Bully!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har jeg vanskelig for å tro. Når jeg kjører bil, er det mer naturlig for meg å se etter fotgjengerfelt og være klar over at menneskene i nærheten kanskje skal over, enn å forvente at enhver person som går på gata plutselig kan finne på å hoppe ut i veien uten å se meg eller hvor stor fart jeg har. Det fører i tillegg til en mye mindre effektiv trafikkavvikling. Men du har kanskje en forklaring på hvorfor det er slik?

Hypotesen er vel at fotgjengere som gruppe i mye større grad passer på å ikke bli påkjørt istedet for å regne med at andre følger reglene.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har jeg vanskelig for å tro. Når jeg kjører bil, er det mer naturlig for meg å se etter fotgjengerfelt og være klar over at menneskene i nærheten kanskje skal over, enn å forvente at enhver person som går på gata plutselig kan finne på å hoppe ut i veien uten å se meg eller hvor stor fart jeg har. Det fører i tillegg til en mye mindre effektiv trafikkavvikling. Men du har kanskje en forklaring på hvorfor det er slik?

Vegkontoret forklarer fjerningen av fotgjengerfelt ved at fotgjengere ikke ser seg skikkelig for når de skal krysse fotgjengerfelt, og at overgangene på den måten skaper en falsk trygghet. Derfor skal det nå fjernes en del fotgjengerfelt, i tillegg til at de gjenværende skal gjøres tryggere.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om denne diskusjonen, og derfor posten, egentlig er OT så synes jeg det er veldig irriterende både med folk som bare går ut i fotgjengerfelt uten å se seg for eller gi det minste tegn på forhånd til at det er der de skal gå. Og jeg irriterer meg over alle turistene som ikke er vant til at biler i Norge faktisk stopper om du begynner å gå ut i et felt etter å ha sett deg for og på alle måter med kroppspråk osv viser at du har tenkt deg over. Det er så sykt irriterende å måtte stanse helt ved et fotgjengerfelt når jeg har sakket farten over 50 meter fra det fordi jeg ser at noen skal gå over. Så står de og venter til jeg har kommet helt fram og må stoppe. AARGH!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hypotesen er vel at fotgjengere som gruppe i mye større grad passer på å ikke bli påkjørt istedet for å regne med at andre følger reglene.

AtW

Vegkontoret forklarer fjerningen av fotgjengerfelt ved at fotgjengere ikke ser seg skikkelig for når de skal krysse fotgjengerfelt, og at de på den måten skaper en falsk trygghet. Derfor skal det nå fjernes en del fotgjengerfelt, i tillegg til at de gjenværende skal gjøres tryggere.

På en måte er det sikkert tryggere hvis folk blir mer bevisste når de krysser veiene. Men hadde de sett seg for og gått over uten å hindre trafikken, så ville det ikke vært et irritasjonsmoment. På den andre siden blir situasjonen farligere hvis folk ikke ser seg for og bilistene er mindre forberedt på å se folk i veien. Barn ser seg ofte ikke for og folk kan tro at det er trygt å gå over når det ikke er det, gjerne i mørket, på en vei der farten er høy eller i en sving med dårlig sikt. "Jeg ser jo bilen helt tydelig, så føreren ser sikkert meg også," tenker de kanskje. Istedenfor å fjerne fotgjengerfelt, ville jeg heller gjort folk mer bevisste på andre måter, som for eksempel med skilt der det står "SE DEG FOR FØR DU KRYSSER VEIEN." Da slipper vi også at alle veier over alt er en potensiell fotgjengerovergang, at trafikkflyten hemmes og at bilistene blir irritert og prøver seg på farlige forbikjøringer og liknende.

Det er i hvert fall helt på trynet å gå rett over veien når det er et mye tryggere fotgjengerfelt noen meter ved siden av, slik folk som regel gjør i Jernbanesvingen i Ski.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

At folk legger ut et bilde på Facebook for å få så mange likes som mulig. Først poster de det, så venter de noen dager før dem tagger seg selv i det, så kommenterer de det mange uker senere... Alt dette for at folk skal "se" bildet og det skal gi de flere "likes"...

Lenke til kommentar

Jeg finner det ubegripelig at de politiske alternativene kun er "de rødgrønne" og Siv & Erna.

Jeg likte faktisk Jens & Co i starten, for snart 8 år siden, men nå tror jeg de rævkjører landet like ille som alternativet vil gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg finner det ubegripelig at de politiske alternativene kun er "de rødgrønne" og Siv & Erna.

Jeg likte faktisk Jens & Co i starten, for snart 8 år siden, men nå tror jeg de rævkjører landet like ille som alternativet vil gjøre.

De fant vel ut at: "Hey, vi kommer sikkert ikke til å bli valgt igjen, så la oss gjøre som vi vil resten av perioden! PAARTYYY!! :w00t: "...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Folk som holder for nesa når du hopper ut i badebasseng og lignende.

Hvorfor?

For å ikke få vann inn i nesen :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...