Gå til innhold

Når ringer man politiet?


Zeeza

Anbefalte innlegg

I dag hadde jeg en opplevelse på veien som det fristet å ringe politiet for, men jeg var usikker på om det i det hele tatt var noe poeng i det.

 

Jeg kjører i en 50-sone (Krokeideveien, for de som er kjent i Bergen), og blir forbikjørt av en annen ungdom. Det var ikke oversiktlig, og kunne fort endt i front mot front hadde det komt en bil i motsatt retning. Jeg prøvde å følge litt etter for å ta reg. nummer, men når jeg nærmet meg 65 km/t og bilen foran fortsatt dro fra med godt tempo tenkte jeg at dette er ikke noe å prøve på.

 

Resten av veien hjem lurte jeg på om dette er noe å ringe politiet for? Det som i hovedsak stoppet meg i dag var at jeg ikke fikk med meg reg. nummer. Jeg har tidligere ringt på folk som har kjørt som de virket ruset, mye frem og tilbake i veibane osv, og har da hatt politiet på tråden helt til en patrulje stoppet bilen. De ba meg holde meg bak han hvis jeg hadde mulighet.

 

For meg er det et poeng å være en god sjåfør, og irriterer meg over folk som kjører så hensynsløst som hendelsen tidligere i dag. Om folk suser forbi meg på flerfelts motorvei plager det meg ikke vesentlig mye, men i situasjoner som dette er det jo en reel risiko, spesielt med tanke på tilfeldige involverte.

 

Noen her som pleier å ringe politiet i trafikken? Hvilke erfaringer har dere med det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten regNR og du ikke kunne holde følge: nei, de hadde ikke gjort noe uansett.

Men i seg selv er det mer enn nok grunn til å ringe purken i mitt syn, trafikken hadde nok blitt tryggere hvis folk hadde startet med filming av kjøringen sin slik som har blitt populært i asia og Russland i det siste, hadde politiet brydd seg iallefall.

Det har jo skjedd i Norge også at de har anmeldt og dømt en person utifra film fra en annen privatpersons bil, så det er mulig, men høy henleggelses %

Lenke til kommentar

Eg ringer alltid om eg er i tvil, og når eg ikke ikke er i tvil om at eg bør ringe. Dette forutsetter at eg kan beskrive bilen noe, og hvilken retning vedkommende har.

Dvs "hvit stasjonsvogn ca 2004 modell, sannsynligvis Ford, med takboks" holder for meg. Kun farge holder ikke. Altså noen må kunne gjenkjenne den senere.

Hvor dette er også viktig. "Mot sentrum på E39/Fjøsangerveien"(i Bergen) på dagtid kan være noe vanskelig siden den lett kan forsvinne i ett annet kryss, mens

på kvelden/med mindre trafikk blir det enklere. Evnt "E39 forbi Os mot Halhjem ferjekai" fungerer godt.

 

Skjer det noe?

Uvisst. Problemet er å finne bilen. Har de ingen patruljer i nærheten er det ofte lite sannsynlig at bilen blir funnet. _MEN_, det vil bli registrert i loggen dems.

Så dersom de faktisk stopper en hvit stasjonsvogn med takboks er det da ikke utenkelig om de sjekker opp andre forhold i fra loggen, og ser på saken samtidig.

I tillegg, jo flere som ringer om samme bil, jo enklere blir det å faktisk finne bilen, og ikke minst viktigere at den blir funnet.

 

Og en ren gjetting på statistikk, av 10 bilister som ser en farlig en, så er det nok bare 1-3 stk som ringer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er og oppgitt av at det ofte ikke skjer noe, men det skyldes nok mest av alt "hva _kan_ de gjøre?" enn "de vil ikke gjøre noe".

Jo flere det er som ringer jo større tjangs har de for å faktisk gjøre noe, og da øker og samtidig behovet for å gjøre noe.

 

Om en person mener en annen trafikant er beruset så kan den ene personen ta feil. Men om mange ringer om samme mistanke

øker tjangsen for at det faktisk er tilfelle. Og samme med for eks farlig kjøring. Er det kun en som ringer så kan det hende at det

var en enkelt dårlig vurdering som sjåføren selv innså var farlig, og endrer kjørestil. Men er det flere så er det veldig sannsynlig

at vedkommende kjører slik hele tiden, og da må man i større grad foreta seg noe.

 

Så eg oppfordrer alltid alle til å ringe om de er i tvil, forutsatt at de kan beskrive bilen noe og kjøreretningen til vedkommende.

Kjennemerke er jo naturligvis gull verdt, men uten dashcam så vil eg nesten påstå at det er farlig at man skal ta fokus bort fra

trafikken for å notere ned kjennemerke, eller ta opp følge for å få det notert ned. Med mindre man har en passasjer som kan gjøre det :)

Lenke til kommentar

Skaff deg et bra dashcam.

Da sitter du med bevis, det er også nyttig hvis uhellet først skulle være ute.

 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1519866&pid=20743305&st=200entry20743305

 

Etter å ha sett denne tråden er det noe jeg har vurdert mye, og kommer nok til å gjøre det. Men hva er effekten av det? Er det nok at jeg leverer inn en film med farlig kjøring på til politiet, så er det sannsynlig at sjåføren får bot? Å bevise hvem som kjørte blir jo et problem.

 

Ellers er jeg veldig enig med det du sier Nomore. Kommer nok til å senke terskelen min for å ringe. Har jo hatt god effekt av det før, og det er motiverende.

Lenke til kommentar

Men hva er effekten av det? Er det nok at jeg leverer inn en film med farlig kjøring på til politiet, så er det sannsynlig at sjåføren får bot? Å bevise hvem som kjørte blir jo et problem.

 

Den mest umiddelbare effekten er at politiet får fleire vitneobservasjoner som gjer at dei kan rykke ut og stoppe farlige bilførere før dei forårsaker ei ulykke.

Det hender ganske ofte at eg les i politiloggen at politiet har rykka ut og stoppa mistenkte promillekjøyrere.

 

Nå er det nok litt vanskeligare å få huka inn bilførere som kjøyrer for fort, men dersom det befinner seg ei politipatruljer litt lenger framme så er imidlertid sannsynligheita for at dei får stoppa bilføraren gode.

 

Å skrive ut bot blir nok ikkje hovedfokuset når du lever inn anmeldelse/vitneobservasjon/bevis på uvettig kjøyring. Frå politiet sin side så vil det nok være meir aktuellt å sjå på om bevisa er gode nok til at bilføraren kan straffast eller få inndratt førerkortet.

Slike opptak vil også kunne være aktuelle i ei seinare rettsak sidan ein då kan vise til eit mønster med råkjøyring.

 

Å bevise kven som kjøyrde kan være vanskelig ja, men med litt etterforskning og avhøyr så kan det også ordne seg. Tekniske spor frå mobiltelefonen kan f.eks brukast.

I tillegg så vil det på enkelte områder være grunnlag for å straffe eigaren av kjøyretøyet, det er ikkje kun føraren som kan straffast. Som bileigar så risikerer du straff dersom du f.eks låner vekk bilen til nokon som ikkje er edru eller som ikkje har gylldig sertifikat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjelder det barn,dyr eller fyllekjørere/rus,eller trafikk farlige situasjoner som eks noe ligger på veien så ringer jeg..

 

Nå brøt vel du fartsgrensen for å prøve at reg nr? tersklene for å ringe bort politiet sine ressurser på veien burde være høy.

Lenke til kommentar

Hallo, vi snakker om en som har kjørt litt fort.. Og gjort en forbikjøring en annen person ikke likte..

 

Tenk deg hvilket press det blir på operasjonssentralene rundt om i landet om alle skulle ringt inn om slike filleting.

 

Kanskje du heller burde tatt hintet tidligere og sluppet forbi bilen bak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hallo, vi snakker om en som har kjørt litt fort.. Og gjort en forbikjøring en annen person ikke likte..

 

Tenk deg hvilket press det blir på operasjonssentralene rundt om i landet om alle skulle ringt inn om slike filleting.

 

Kanskje du heller burde tatt hintet tidligere og sluppet forbi bilen bak.

 

Det handler ikke om en som bare kjørte litt for fort, her snakker vi minst 70 km/t inen 50-sone, og en forbikjøring som fort hadde endt i ulykke med litt uflaks.

 

Å slippe forbi biler som kjører fort og farlig slik at de kan råkjørere videre et tullete, og om du syns det er greit bør du vurdere om du hører hjemme på veien selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det handler ikke om en som bare kjørte litt for fort, her snakker vi minst 70 km/t inen 50-sone, og en forbikjøring som fort hadde endt i ulykke med litt uflaks.

 

Å slippe forbi biler som kjører fort og farlig slik at de kan råkjørere videre et tullete, og om du syns det er greit bør du vurdere om du hører hjemme på veien selv.

 

Newsflash: All ferdsel i trafikken kan ende med en ulykke om man har tilstrekkelig uflaks eller manglende dyktighet.

 

70 i en 50-sone kan være helt greit avhengig av tid og sted og er uansett en bagatellmessig overtredelse av regelverket.

Det er ikke en gang nok til at det kvalifiserer til førerkortbeslag.

 

Å slippe forbi de som vil kjøre raskere enn deg er den eneste fornuftige måten å takle det på.

 

Jeg antar at du er en sinke, du kan jo lese deg opp på trafikkreglene en runde til..

Lenke til kommentar
70 i en 50-sone kan være helt greit avhengig av tid og sted og er uansett en bagatellmessig overtredelse av regelverket.

Det er ikke en gang nok til at det kvalifiserer til førerkortbeslag.

Grensen for førerkortbeslag er 75km/t i ei 50-sone. Ikke så veldig langt unna da, selv om du formulerer deg som om det skulle være det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Newsflash: All ferdsel i trafikken kan ende med en ulykke om man har tilstrekkelig uflaks eller manglende dyktighet.

 

70 i en 50-sone kan være helt greit avhengig av tid og sted og er uansett en bagatellmessig overtredelse av regelverket.

Det er ikke en gang nok til at det kvalifiserer til førerkortbeslag.

 

Å slippe forbi de som vil kjøre raskere enn deg er den eneste fornuftige måten å takle det på.

 

Jeg antar at du er en sinke, du kan jo lese deg opp på trafikkreglene en runde til..

 

Newflash: Jeg kjører ambulanse som yrke, og har grundig opplæring i det faktiske emnet kjøre over fartsgrensen og komme seg forbi andre biler, alt på en trygg måte. Og jeg kan med hånden på hjertet si at dette var en farlig situasjon med mange faremomenter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Grensen for førerkortbeslag er 75km/t i ei 50-sone. Ikke så veldig langt unna da, selv om du formulerer deg som om det skulle være det.

 

Siden vi er inne på flisespikking, det er på 76km/t lappen ryker.

Altså er ikke grensa 75.

 

Newflash: Jeg kjører ambulanse som yrke, og har grundig opplæring i det faktiske emnet kjøre over fartsgrensen og komme seg forbi andre biler, alt på en trygg måte. Og jeg kan med hånden på hjertet si at dette var en farlig situasjon med mange faremomenter.

 

Jada, så har du oppfattet det slik.

Det betyr ikke nødvendigvis at det er riktig, det eneste som er sikkert her er at du er i overkant gira på å ringe politiet for den minste fillesak.

 

De har ikke kapasitet til å snakke med alle som vil slå av en prat.

Lenke til kommentar

 

 

Jada, så har du oppfattet det slik.

Det betyr ikke nødvendigvis at det er riktig, det eneste som er sikkert her er at du er i overkant gira på å ringe politiet for den minste fillesak.

 

De har ikke kapasitet til å snakke med alle som vil slå av en prat.

 

Det handler ikke om å ringe politiet for alt, men det som faktisk er farlige situasjoner. Det er jo politiets jobb, blant annet, å skape sikkerhet på veiene, da trenger de hjelp fra publikum. Jeg syns ikke dette var en fillesak, og at du syns det etter beskrivelsen syns jeg er skummelt.

 

Utgangspunktet for tråden var jo også når det er vits i å ringe politiet. Den generelle oppfatningen her virker jo som at det er bedre å ringe enn å ikke ringe. Hvis de har en ledig patrulje i nærheten sender de jo den ut, det har jeg sett selv. Hvis ikke blir det registrert. Og jeg er jo ikke interessert i å ta opp mye av tiden til politiet, bare raskt si på telefon hva jeg har sett. Om de vil bruke mye eller lite tid på det er jo deres vurdering, går ut i fra at det blir en prioriteringssak gang fra gang.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Siden vi er inne på flisespikking, det er på 76km/t lappen ryker.

Altså er ikke grensa 75.

 

 

De har ikke kapasitet til å snakke med alle som vil slå av en prat.

 

Når vi er inne på flisespikking så går grensa på 75 km/t, ved 76 km/t så er du over grensa og får førerkortet beslaglagt.

 

Eg er forøvrig heilt enig i at ein ikkje skal sløse med politiets ressurser, men det er ikkje verre enn at politiet legger på dersom dei ikkje har kapasitet til å ta imot henvendelsen.

Alternativt så kan ein melde ifrå på tlf 02800 dersom det ikkje er akutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...