Gå til innhold

Dilemma!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt hjelp fra dere.

Jeg er nå ferdig med første året på BI, studerer Økonomi og Forretningsjus.

Er dog ikke helt fornøyd med utdanning jeg får på BI ift hva jeg betaler, og søkte derfor flere studier på UiO. Har nå kommet inn på sosiologi og takket ja.

Problemet er bare om jeg bør bytte? Er lite motivert til å fortsette på BI to år til, men er redd for å ikke få jobb etter en bachelor i sosiologi. Vet ikke hvor mye jeg interesserer meg for sosiologi heller men syntes ihvertfall samfunnsvitenskaplig ex.fac var bedre enn finans på BI.

Har fra før Exphil og Exfac, hvilket betyr at jeg i samspill med valgfagene på UiO har mulighet til å ta minst 60 studiepoeng innenfor andre emner enn sosiologi, dersom dette kan ha noe å si for jobbsituasjon. Har jo også nå fullført bedriftsøkonomi (en "tittel" man får etter første år på BI.) Har C-snitt om dette teller noe.

Er usikker på hva jeg ønsker å jobbe med men vet at jeg ikke vil bli lærer e.l., som man ofte blir med type humanistiske studier.

Vet ikke noe om hva slags jobber man kan få etter endt studie på BI, men to jeg kjenner som nettopp har skrevet bachelor på ØKAD jobber nå på callsenter/med telefonsalg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke noe om hva slags jobber man kan få etter endt studie på BI, men to jeg kjenner som nettopp har skrevet bachelor på ØKAD jobber nå på callsenter/med telefonsalg.

Med kun bachelor stiller man ikke spesielt sterkt, dette er uavhengig av hvilken skole du går på. De fleste jeg kjenner som har fullført en bachelorgrad i Økad jobber som regnskapsfører, lavere stillinger i økonomiavdelingen ved en bedrift, i callsenter eller i bank (kunderådgiver og/eller dagligbank). Det er selvfølgelig noen som har fått veldig gode stillinger, alt fra trainee i Visma til aksjemegler. For å være konkurransedyktig i arbeidsmarkedet med kunn fullført bachelorgrad i økad må du vise til meget gode karrakterer, relevant arbeidserfaring eller andre tyngre verv som skiller deg ut fra mengden. Helst alle tre.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Tenker meg master etterhvert ja, så da er det kanskje ikke så viktig med type bachelor. Tenker på master i org.psyk på enten BI, UiO e.l. (ikke siv.øk mao) eller en ett-årig master i utlandet (f.eks på Hult business school eller en postgrad på f.eks Warwick, mao mastere uten store krav til type bachelor)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...