Gå til innhold

[Løst] Forvirrende beskjeder fra Japanphoto - er det jeg som tar feil, eller formulerer de seg vilkårlig?

Anbefalte innlegg

Ikke kom og fortell meg at de ikke har tjent et eneste øre på mine kjøp.

Ut fra hva du har listet opp at du har kjøpt, så er det nok nærmere sannheten enn du tror.

Jeg jobber ikke direkte ut mot sluttkunder lengre, men vet fortsatt nok om fotobransjen til å kunne fastslå det med stor sikkerhet.

Det de tjener på i dag er ekstrautstyr (minnekort, filtre, vesker og andre duppeditter). De mest populære kameraene og objektivene selges ofte med tap, selv om det ikke er kampanjepris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig tjener de penger, jeg tror ikke de taper på et totalsalg som inkluderer en del tilbehør. Jeg vet fint lite om JP sin økonomi, men de ser jo ut til å klare seg ganske bra og da må de jo tjene penger også. Det kan imidlertid være på grunn av fremkalling og kopiering hvor marginene er levelige.

Men du så ut til å tro at fotoforhandlere, eller forhandlere av elektriske produkter generelt, har ekstreme marginer på produktene de selger. Det er ikke tilfellet. Marginene er så små at selv med en del tilbehør kan det være lite rom for å gjøre noe med prisen om de skal tjene noe som helst.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet for noen år siden i en frittstående fotobutikk, prisene til elkjøp og nettbutikker var ganske ofte rett i nærheten av våre innkjøpspriser. På de fleste kameraer og optikk hadde vi en fortjeneste på mellom 5 og 15 prosent, ikke mye å gi avslag på da.

Som nevnt tidligere her så var det bedre fortjeneste på tilbehør, minnekort, vesker, stativer etc. Stort sett mellom 20-70 prosent, men igjen ikke snakk om de store beløpene på varene der.

Mest var det på forstørrelser, et 10*15 bilde hadde en kostpris på ca 40 øre i materiellkost, et 30*40 bilde ca 5 kroner, det snakker vi mange tusen prosent, men lite beløp uansett.

Butikken gikk konkurs for noen år siden, ikke rart i dagens marked.

Lenke til kommentar

Se for deg et kamera med 10% fortjeneste...

Så trekker du av frakt fra hovedlager til butikk (På nettbutikk betaler du som regel frakten som kunde).

Så trekker du fra de 5-10% av omsetning som huseier skal ha om butikken ligger i et kjøpesenter.

Så trekker du fra lønnen til den ansatte som selger deg varen.

Så trekker du fra alle andre utgifter en butikk har, som en nettbutikk allerede har sammen med lageret sitt.

Så sier du meg hvor mye du tror butikken tjener på kameraet.

Og LIKEVEL(!) krangler du på en femmer!

Lenke til kommentar

Og LIKEVEL(!) krangler du på en femmer!

Jaja, ro ned fletta di.

Jeg trodde vi allerede hadde avklart at det var mine andre kjøp de tjente penger på?

Jeg er forbruker. Å spørre om de kan slå av 5 kroner på et kjøp på flere tusen er ikke så ille. Hadde du kommet med det faktise budsjettet i denne situasjonen, kunne vi sett AKKURAT hvor mye det er snakk om, og ikke en imaginær oppramsing som du velger. Det ville vært mye mer produktivt for samtalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...