Gå til innhold

[Løst] Forvirrende beskjeder fra Japanphoto - er det jeg som tar feil, eller formulerer de seg vilkårlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting folk ikke tenker på når de går inn i en fotobutikk eller hvilken som helst elektronikk butikk er hvor mye/lite butikkene faktisk tjener på disse produktene. I dag går den ene etter den andre konkurs i fotobransjen, og folk klør seg i hodet og lurer på hvorfor. Kan det være fordi de ikke tjener penger på produktene de selger? Kan det være fordi netthandel er mye billigere for forhandler å drive enn en faktisk butikk som tross alt er et salgsledd ekstra mellom kjede og kunde, og derfor koster mer penger?

 

Når jeg kjøper en vare, pruter ikke jeg på prisen når jeg vet at produktet er noe de ikke tjener særlig på.

Kjente merkevarer er noe nettbutikker presser prisene veldig ned på, og det derfor ikke er noe særlig å hente penger fra for en vanlig butikk. Tjenester, derimot, som f.eks fremkallinger, er noe det er mer å gå på hos alle og enhver. Der er det arbeidet du betaler for, og ikke det fysiske produktet, og mer spillerom.

 

Og en ting til...

Hvorfor er normene blitt slik at det absolutt skal prutes i disse næringene men ikke andre steder?

Om du går på matbutikken og ber om rabatt på varene, vil folk stort sett bare se på deg som om du er gal. Hvorfor tror folk at elektronikkkjedene tjener mer enn matvarekjedene? Det er tross alt de førstnevnte som forsvinner.

 

Noen ganger får jeg lyst til å ta tak i folk og filleriste dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting folk ikke tenker på når de går inn i en fotobutikk eller hvilken som helst elektronikk butikk er hvor mye/lite butikkene faktisk tjener på disse produktene. I dag går den ene etter den andre konkurs i fotobransjen, og folk klør seg i hodet og lurer på hvorfor. Kan det være fordi de ikke tjener penger på produktene de selger? Kan det være fordi netthandel er mye billigere for forhandler å drive enn en faktisk butikk som tross alt er et salgsledd ekstra mellom kjede og kunde, og derfor koster mer penger?

 

Når jeg kjøper en vare, pruter ikke jeg på prisen når jeg vet at produktet er noe de ikke tjener særlig på.

Kjente merkevarer er noe nettbutikker presser prisene veldig ned på, og det derfor ikke er noe særlig å hente penger fra for en vanlig butikk. Tjenester, derimot, som f.eks fremkallinger, er noe det er mer å gå på hos alle og enhver. Der er det arbeidet du betaler for, og ikke det fysiske produktet, og mer spillerom.

 

Og en ting til...

Hvorfor er normene blitt slik at det absolutt skal prutes i disse næringene men ikke andre steder?

Om du går på matbutikken og ber om rabatt på varene, vil folk stort sett bare se på deg som om du er gal. Hvorfor tror folk at elektronikkkjedene tjener mer enn matvarekjedene? Det er tross alt de førstnevnte som forsvinner.

 

Noen ganger får jeg lyst til å ta tak i folk og filleriste dem.

 

Er det nå jeg skal si at jeg har prøvd i matbutikk, på varer tett inntil utløpsdato - de sa nei fordi avtalen med leverandør ikke tillot/de var usikre om de kunne - jeg gikk og kjøpte et annet sted :)

 

Så ja - kom gjerne og fillerist meg....er en smule trøtt nå på morningen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i all verden

 

Generelt sett mener jeg at om man er prinsippfast, mister man muligheten/evnen til å se alternative løsninger. Jeg får derfor gåsehud når folk bastant hevder det er et prinsipp. Da legger man armene i kors og lukker ørene. Det var ikke ment som noe angrep på deg.

 

Leveregler, derimot, kan være lurt å ha. De er mye letter å endre under veiens gang :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Det som forundrer meg mest, er at folk kan bruke all verdens av tid for å spare "lommerusk". Min fritid er så verdifull at noen halvlitere fra eller til betyr ingen ting. Jeg handler der hvor varen er enklest tilgjengelig, dvs kortest leveringstid evt på lager i lokal butikk.

 

Helt enig med deg, eriknor. Synes det prisjaget som nordmenn utøver er på grensen til smålig. Når det er kø foran bensinpumpene søndag kveld for at folk skal spare 50 øre literen begynner det å bli stusselig.

 

Pris er ikke alt, og i mange tilfeller vil kundeservice og tilgjengelighet telle vel så mye.

Lenke til kommentar

Pris er ikke alt, og i mange tilfeller vil kundeservice og tilgjengelighet telle vel så mye.

Jeg sjekker priser i nettbutikker for å se rimeligste pris fra en seriøs butikk. Så sant forskjellen ikke er urimelig stor går jeg til FotoVideo eller Japan Photo og handler der. Eller kanskje Elkøp eller lignende for andre typer produkter.

 

For meg er det viktig å ha seriøse forhandlere hvor jeg kan se og kjenne på produktet før jeg handler, og reklamasjon er også enklere hvis det skulle oppstå problemer.

 

Jeg forstår at det er blligere å drive en nettbutikk og er villig til betale noe ekstra for å beholde de fysiske butikkene (en stund til).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Generelt sett mener jeg at om man er prinsippfast, mister man muligheten/evnen til å se alternative løsninger. Jeg får derfor gåsehud når folk bastant hevder det er et prinsipp. Da legger man armene i kors og lukker ørene. Det var ikke ment som noe angrep på deg.

 

Leveregler, derimot, kan være lurt å ha. De er mye letter å endre under veiens gang :)

Absolutt ikke. Jeg ser nok like mange muligheter og alternative løsninger som en annen.

Lover og regler er jo også prinsipp, men de endres da de?

I prinsippet skal man ikke drepe, men i nødverge, motverge bla bla bla

Helt enig med deg, eriknor. Synes det prisjaget som nordmenn utøver er på grensen til smålig. Når det er kø foran bensinpumpene søndag kveld for at folk skal spare 50 øre literen begynner det å bli stusselig.

 

Pris er ikke alt, og i mange tilfeller vil kundeservice og tilgjengelighet telle vel så mye.

 

Misforstå meg rett, jeg mener også det er smålig å samles rundt bensinpumpene for å spare de 50 øre/L.

Poenget mitt var noe helt annet. Jeg ser tydelige tendenser til smålighet hos forhandlere når de ikke på noen måte imøtekommer kundens ønsker når det gjelder pris. De selger en vare til 3995 kroner, og har 200% avanse, hvorfor i all verden kan de ikke slå av de fem kronene?

Jeg kjøper alltid fotoutstyr i fysisk butikk, og har sjelden problem med behandlingen av meg som kunde, men når det gjelder prissetting og romslighet for en liten reduksjon er de fleste forhandlere totalt esel.

Endret av Lars Anker-Rasch
Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Skulle tro det ikke var noe problem å slå av et par kroner for å få salget. Når det er sagt, så har jeg aldri jobbet med salg selv, og aner ikke hvordan marginene er på de forskjellige varene butikker fører. Om de har 200% avanse på en bestemt artikkel burde de selvfølgelig strekke seg litt for å kapre nye (evt. beholde gamle) kunder. Det er ingen varer som er så dyre for butikken som de som støver ned i hylla.

Lenke til kommentar

Ofte er det et teknisk spørsmål. Kjedebutikkene har systemer hvor det ikke er mulig å endre prisene for de vanlige ekspeditørene. Jeg har ved flere anledninger oppdaget at prisene i kassa ikke stemmer overens med prisene i annonsene eller hyllemerkingen. Da er det ofte et svare strev å få justert. I et tilfelle var det umulig å gjøre noe for sjefen som den eneste med mandat til å endre hadde gått hjem.

 

Om det finnes varer til 3995,- med 200% avanse, vil det nok være lurt å undersøke noe mere.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke. Jeg ser nok like mange muligheter og alternative løsninger som en annen.

Lover og regler er jo også prinsipp, men de endres da de?

I prinsippet skal man ikke drepe, men i nødverge, motverge bla bla bla

 

 

Misforstå meg rett, jeg mener også det er smålig å samles rundt bensinpumpene for å spare de 50 øre/L.

Poenget mitt var noe helt annet. Jeg ser tydelige tendenser til smålighet hos forhandlere når de ikke på noen måte imøtekommer kundens ønsker når det gjelder pris. De selger en vare til 3995 kroner, og har 200% avanse, hvorfor i all verden kan de ikke slå av de fem kronene?

Jeg kjøper alltid fotoutstyr i fysisk butikk, og har sjelden problem med behandlingen av meg som kunde, men når det gjelder prissetting og romslighet for en liten reduksjon er de fleste forhandlere totalt esel.

 

Hadde dette vært virkeligheten, så hadde det selvsagt ikke vært noe problem - men det er det ikke.. Avanse/dekningsgraden på kamera og optikk er i helt annen ende av skalaen

Lenke til kommentar

Hadde dette vært virkeligheten, så hadde det selvsagt ikke vært noe problem - men det er det ikke.. Avanse/dekningsgraden på kamera og optikk er i helt annen ende av skalaen

 

Jeg bruker ordet "forhandlere" i motsetning til "fotobutikker" i håp om at dette skal oppfattes som en generalisering, og ikke en kritikk rettet spesifikt mot kjøp av kamera og optikk.

 

Linjebruddet indikerer at jeg er ferdig med å snakke om forhandlere generelt.

Endret av Lars Anker-Rasch
Lenke til kommentar

Selvsagt. Eksempelet mitt var nettopp et eksempel, og denne "småligheten" når det gjelder å senke prisen noen kroner har jeg også opplevd hos fotoforhandlere.

Jeg har kjøpt så og si alt mitt utstyr hos JP, D300, D700, D800 og 5-6 objektiver og div annet som trengs. Som trofast kunde burde man vel forvente å bli satt pris på når man spør om en prisreduksjon?

Lenke til kommentar
og denne "småligheten" når det gjelder å senke prisen noen kroner har jeg også opplevd hos fotoforhandlere.

 

Også opplevd hos fotoforhandlere, jeg vet ikke om du leser hva jeg skriver - men kamera og optikk er altså et produkt med minimal fortjeneste, i noen tilfeller ingen i det hele tatt. Så da mener du det er en selvfølge at man bør få rabatter oppå en allerede meget presset pris ?

Lenke til kommentar

og har 200% avanse, hvorfor i all verden kan de ikke slå av de fem kronene?

 

Jobbet i en pizzasjappe en gang, der hadde vi 200% avanse på ølet :)

 

Da er det ofte et svare strev å få justert. I et tilfelle var det umulig å gjøre noe for sjefen som den eneste med mandat til å endre hadde gått hjem.

 

 

Jeg er prisbevist og stemmer ikke hylleprisen med kasseprisen forlanger jeg og få hyllepris "som er riktig ifølge loven", stort sett så slår de da varen inn som div. i riktig kategori, har aldri opplevd at det har vært et problem.

 

Denne prisbevisstheten henger igjen fra den gangen jeg var langtidssykemeldt, når man ikke har mange kroner og rutte med generelt er alle ører/kroner velkomne :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jobbet i en pizzasjappe en gang, der hadde vi 200% avanse på ølet :)

 

 

 

Jeg er prisbevist og stemmer ikke hylleprisen med kasseprisen forlanger jeg og få hyllepris "som er riktig ifølge loven", stort sett så slår de da varen inn som div. i riktig kategori, har aldri opplevd at det har vært et problem.

 

Bra det da, men du kan f. eks ta deg en tur til et stort, tysk byggevarehus og prøve :). Har fler eksempler også, om du har behov for det.

Lenke til kommentar

Bra det da, men du kan f. eks ta deg en tur til et stort, tysk byggevarehus og prøve :). Har fler eksempler også, om du har behov for det.

 

Meget bra varehus som jeg har handlet fra i mange år "Uddevalla" og nå stikker jeg innom Vestby hvis jeg kjører forbi, har heldigvis ikke oppdaget prisfeil der, sikkert ikke lett der siden tyskere er kontroll-friker :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Også opplevd hos fotoforhandlere, jeg vet ikke om du leser hva jeg skriver - men kamera og optikk er altså et produkt med minimal fortjeneste, i noen tilfeller ingen i det hele tatt. Så da mener du det er en selvfølge at man bør få rabatter oppå en allerede meget presset pris ?

 

"Selvfølge" har ikke jeg nevnt, men om du leser det jeg skriver, så har jeg handlet mye hos samme forhandler, uten at de har noen interesse av å kutte prisen. Ikke kom og fortell meg at de ikke har tjent et eneste øre på mine kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...