Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål vedrørende arbeidsregler under 18

Phat T

Anbefalte innlegg

Hei!

Har jobbet på et trykkeri/reklamebyrå i ca. 6 måneder nu.

I denne perioden har jeg vært den eneste mediegrafikeren på stedet, med kun en annen regnskapsfører og en investor (kind of daglig leder, men blander seg ikke inn i den daglige driften)

Jeg har fått drit dårlig betalt og mye overtid. Det er en komplisert lønningsmetode, gidder ikke gå inn i detaljer.

Mitt scenario er følgende:

For noen uker var jeg syk på mandag og tirsdag. Det var masse oppdrag som måtte gjøres ferdig til onsdagen pga. en festival. Da fikk jeg en telefon fra sjefen min om at hvis jeg ikke gjorde alt ferdig til onsdagen fikk jeg sparken. Tirsdags ettermiddag (5-6 tiden) dro jeg ned å begynte å arbeide, fordi da følte jeg meg litt bedre. Jeg var på jobb i bortimot 30 timer for å få gjort alt ferdig, fordi jeg ikke ville ha sparken.

Jeg er 17 år, og jeg lurer på om sjefen min hadde lov til å tvinge meg på jobb selv om jeg var syk, for å gjøre alt ferdig til dagen etterpå? Det er vel lover som sier at det er så og så mange timer jeg har lov til å jobbe når jeg er under 18 år?

Jobber uten kontrakt.

En av mine kompiser er sønnen til min sjef, og hver gang jeg møter denne kompisen rakker han ned på innsatsen jeg gjør der fordi sjefen min forteller han om min innsats osv. Har han lov til dette?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det opp til fleire ting som ikkje er i henhold til lovverket. Det mest alvorlige er nok at du ikkje har arbeidskontrakt.

Når det gjelder lønn så er det litt komplisert med tanke på at du ikkje automatisk har krav på ei bestemt lønn. Dersom lønna er for dårlig så må du forhandle fram betre lønn. Når det gjeld overtid så beskriver arbeidsmiljølova det nærmare kor mykje overtid du kan jobbe.

Men fyrst kan det være greit å gripe tak i det at du berre er 17 år. Kapittel 11 i arbeidsmiljølova omtaler arbeid for mindreårige, sidan du er under 18 så skal arbeidet ikkje være til skade for din sikkerheit, helse, utvikling eller skulegang.

Du har ikkje lov til å jobbe meir enn 8 timer om dagen og 40 timer i veka.

Arbeidsgiver kan heller ikkje gi deg sparken fordi du er sjuk.

Sidan det er så mykje som ikkje er slik som det skal så vil eg anbefale at du melder deg inn i ei fagforening slik at du får hjelp frå den kanten. Her er det svært mykje å rydde opp i åleine som fersk arbeidstaker.

Lenke til kommentar

Her er det opp til fleire ting som ikkje er i henhold til lovverket. Det mest alvorlige er nok at du ikkje har arbeidskontrakt.

Nei, det er vel strengt tatt det misnt alvorlige av det som faktisk er galt. Lav lønn er lov, så det er forsåvidt greit, men å true noen med avskjed fordi de ikke møter opp når de er syke er overhodet ikke greit, og en 30timers vakt er et grov brudd på reglene om arbeid for mindreårige.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Arbeidsavtalen skal legge grunnlaget for heile arbeidsforholdet. Så sjølv om det er mange som slurver med arbeidsavtalen så viser det seg at der det foreligger ein arbeidsavtale så order også mange av dei andre forholda seg. Sjølv om det er begrensa med forbehold og særavtaler som kan avtalast i arbeidsavtalen så er det rom for enkelte forbehold som kunne vært av betydning i denne saka.

F.eks så kan det være at trådstarter har ein særlig uavhengig stilling (sjølv om det er svært tvilsomt at ein 17 åring har blitt ansatt i ei slik stilling)

Lenke til kommentar

Arbeidsavtalen skal legge grunnlaget for heile arbeidsforholdet. Så sjølv om det er mange som slurver med arbeidsavtalen så viser det seg at der det foreligger ein arbeidsavtale så order også mange av dei andre forholda seg. Sjølv om det er begrensa med forbehold og særavtaler som kan avtalast i arbeidsavtalen så er det rom for enkelte forbehold som kunne vært av betydning i denne saka.

F.eks så kan det være at trådstarter har ein særlig uavhengig stilling (sjølv om det er svært tvilsomt at ein 17 åring har blitt ansatt i ei slik stilling)

Særlig uavhengig stilling er knekkende likegyldig for de andre bruddene på arbeidsmiljøloven her. Det er inngått en arbeidsavtale, den er bare ikke skriftlig. At den ikke er nedfelt skriftlig ennå er en ren formalitet, og slettes ikke noe "alvorlig". At trådstarter trues med usaklig avskjed og tvinges til å jobbe 30 timer er alvorlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Helt riktig at her har det blitt begått noen alvorlige brudd på arbeidsmiljøloven. Det er ikke akkurat formildende at du er 17 år. Jeg ville bedt om en kontrakt snarest, og hvis du ikke får en, informer at du har krav på en. Nekter han fortsatt, kontakt fri rettshjelp.

Å true deg med sparken når du er syk er ulovlig.

Å tvinge deg til å jobbe 30 timer i strekk er ulovlig.

Det er ikke noe som heter minstelønn, så det må du forhandle deg frem til.

Får svært sterkt inntrykk av at du blir utnyttet fordi du er 17 år, av en svært kynisk person.

Hvordan får du betalt? Kan du dokumentere at du har arbeidet der? Betaler du skatt? Hvis ja på de 2 siste,så vil jeg tro at arbeidsgiver er i trøbbel hvis du kontakter advokat..

Lenke til kommentar

Regner også med at det kan være noen sosiale hensyn for deg å ta (faren til en venn av deg..?).

Personlig synes jeg du burde informere han om at du sjekket det opp, og at han begår lovbrudd, og kreve ett heftig lønnshopp og kontrakt som sier at du skal ha overtidsbetalt (gjerne 100%, selv om loven sier minimum 40%, ettersom han har driti på draget), med tilbakevirkende kraft. Husk å få med arbeidstider, arbeidsoppgaver og tidligere nevnte overtid. Få noen andre til å se på den før du skriver under på noe som helst.

Du har ingen kontrakt, og han har ingen sak mot deg hvis du slutter å møte opp, ettersom det er han som har begått lovbrudd som arbeidsgiver. Hvis denne vennen din rakker ned på deg fordi du blir utnyttet bør du heller kanskje kontakte advokat og hvis vennskapet går ad undas er det kanskje for det beste. Det er ikke du som har gjort noe feil her.

I så fall blir sikkert arbeidsforholdet avsluttet, men du sier du har jobbet som grafiker. Ta vare på alt du har laget til porteføljen din, og gå videre.

Arbeidsgiver er vel i mer trøbbel dersom det er ja på dokumentasjon og nei på skatt...

haha sant, skriveleif

mistenker dog cash + 2 nei

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjappe og informative svar folkens! Setter virkelig pris på det, dere aner ikke :)

Hvordan får du betalt? Kan du dokumentere at du har arbeidet der? Betaler du skatt? Hvis ja på de 2 siste,så vil jeg tro at arbeidsgiver er i trøbbel hvis du kontakter advokat..
Hvis jeg fakturerer et oppdrag så fakturerer jeg for eksempel 1 time produksjon på kr 740, og da får jeg 200kr per time jeg fakturerer.

Jeg har jo fått lønn derfra. Det som derimot er merkelig er at jeg får ingen lønnsslipp og/eller bevis på at jeg har betalt skatt. Jeg har skattekort, og har levert det til regnskapsfører. Og akkurat det kan vel jeg komme i trøbbel for?

På fakturaer som har blitt sendt ut har jeg også listet meg selv som "Referanse", så det er vel også dokumentasjon på at jeg har jobbet der?

Klarer du ikke tenke selv, og forstå at forholdene du jobber under er feil?

Lar du alle tråkke på deg ellers også om du tenker deg om?

Jeg skjønner jo at jeg ikke blir riktig behandlet. Jeg ville bare høre om hvilke regelbrudd det er snakk om. Endret av Phat T
Lenke til kommentar

Tusen takk for kjappe og informative svar folkens! Setter virkelig pris på det, dere aner ikke :)

Hvis jeg fakturerer et oppdrag så fakturerer jeg for eksempel 1 time produksjon på kr 740, og da får jeg 200kr per time jeg fakturerer.

Jeg har jo fått lønn derfra. Det som derimot er merkelig er at jeg får ingen lønnsslipp og/eller bevis på at jeg har betalt skatt. Jeg har skattekort, og har levert det til regnskapsfører. Og akkurat det kan vel jeg komme i trøbbel for?

På fakturaer som har blitt sendt ut har jeg også listet meg selv som "Referanse", så det er vel også dokumentasjon på at jeg har jobbet der?

Jeg skjønner jo at jeg ikke blir riktig behandlet. Jeg ville bare høre om hvilke regelbrudd det er snakk om.

Fra 15. juni til 15. august kan du ringe LOs sommerpatruljetelefon på 8 100 1999 eller send sms SP til 2030.

Ring! De kan svare deg på alt om dette.

Lenke til kommentar

Jasså, så du fakturerer per oppdrag, og får betalt høye timelønner for deler av tiden du arbeider? Eller fikk du 6000 for de 30 timene du jobbet? Høres ikke ut som om lønnssystemet bare er komplisert, men også noe lureri slik at arbeidsgiver skal kunne sno seg unna ansvar.

Ring telefonnummeret nicho_meg postet over, og snakk med dem. LO er en fagforening som er store, og sterke. De har sett det meste før. De kan svare bedre enn oss.

Har du tjent over 50000 kr? Tror det er maksbeløp man kan fakturere som privatperson uten å registrere seg, ettersom jeg regner med at du ikke driver ett enkeltmansforetak. Det er dette han forsøker å utnytte, uten at du vet hva han driver med.

Du har jo levert inn skattekort, og fakturerer han.

Ring LOs sommerpatrulje. Nå. Vær klar til å forklare saken din i detalj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...