Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stjålet eiendel i familie.

Kinglerblurr

Anbefalte innlegg

Hei, beklager vis dette er postet på feil sted.

Men uansett. Det har oppstått en situasjon hos en bekjent av meg, som har fått sin eiendel stjålet av ett familie medlem. Personen som stjal dette eide huset dette objektet ble oppbevart i. Så objektet ble så fjernet fra huset, siden personen mente at det er opp til han/hun om den er i huset eller ikke. Noe som personen som eide dette var enig i. Men nå som denne eiendelen ikke lenger er innen for disse fire veggene, har ikke da eieren en rett om å vite hvor den er? Personen som stjal det mener den er "fjernet" og nekter å forklare hvor den er. Eieren har ingen kontroll om dette objektet står trygt eller i det hele tatt fortsatt eksisterer. Det er kun ord mot ord mellom dem.

Mitt spørsmål er rett og slett: Hva har eieren rett i når det kommer til dette?

PS: Objektet er ikke annet enn noe man bruker daglig, ingen ting farlig over hodet.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har klart nok eieren av tingen krav på å vite hvor tingen er. (Det ville han forsåvidt mest sannsynlig hatt om han var umyndig også)

Hvilke retts/tvangsmidler man har dersom han ikke får vite det, er en annen sak. Dette høres virkelig ikke ut som en sak hvor rettslige normer er det vesentlige. Hva slags "objekt" er det snakk om, hvorfor befant det seg i dette huset og hvorfor fjernet eieren av huset "objektet"?

Lenke til kommentar

Da har klart nok eieren av tingen krav på å vite hvor tingen er. (Det ville han forsåvidt mest sannsynlig hatt om han var umyndig også)

Hvilke retts/tvangsmidler man har dersom han ikke får vite det, er en annen sak. Dette høres virkelig ikke ut som en sak hvor rettslige normer er det vesentlige. Hva slags "objekt" er det snakk om, hvorfor befant det seg i dette huset og hvorfor fjernet eieren av huset "objektet"?

Det er snakk om en pc som ble "fjernet" pga personen mente at den ble brukt for mye. Om det er spilling eller sosialemedier eller annet bruk, vet jeg ikke. Så jeg antar det befant seg på sove rommet.

Endret av Kinglerblurr
Lenke til kommentar

Det er snakk om en pc som ble "fjernet" pga personen mente at den ble brukt for mye. Om det er spilling eller sosialemedier eller annet bruk, vet jeg ikke. Så jeg antar det befant seg på sove rommet.

Lmao... Diskusjon.no altså... :rofl:

Må absolutt anmeldes til politiet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Dette er åpenbart ikke noe å anmelde til politiet, og jeg vil anta Gouldfan ikke var helt seriøs...

For det første er ikke dette noe som egner seg for politiet i det hele tatt. For det andre er det ikke gjort i vinnings hensikt, så det er vel ikke tyveri eller underslag, strengt tatt.

Lenke til kommentar

Dette er åpenbart ikke noe å anmelde til politiet, og jeg vil anta Gouldfan ikke var helt seriøs...

For det første er ikke dette noe som egner seg for politiet i det hele tatt. For det andre er det ikke gjort i vinnings hensikt, så det er vel ikke tyveri eller underslag, strengt tatt.

Så hva bør gjøres for å få tilbake pcen?

Lenke til kommentar

Man røsker seg selv i nakkeskinnet og river hodet ut av ræva og realiserer at det er snakk om mer enn fin juss i dette tilfellet, og at konsekvensene av å komme drassende med paragrafer og påberope seg diverse rettigheter er større enn konsekvensene av at tingen er forsvunnet midlertidlig.

Ta hintet, og oppfør deg som en voksen person, så skal du se at tingen dukker opp igjen, helt av seg selv. :fun: Anonym poster: c6f3213eaffc4a03443c047ec1a860e5

• Liker 8
Lenke til kommentar

Tusen takk for negative ironiske svar :) Utrolig kosli å se hvor lite folk tenker seg om uten å en gang vite en brøkdel av hva som er bakhistorien engang :) Glad jeg gjorde dagen deres til noe å le av, ha en fortsatt fin sommer.

Bare til å spørre mor pent når det er gått en stund. Det er sommer, vær litt ute, spark fotball eller ta en sommerjobb.

Wow eller hva det nå er, kan du jo spille når det er dårligere vær ute.

Du anmelder absolutt ikke mor for å ha gjemt data, da kommer de til å le av deg.

Men komisk at mor etter at man er myndig tar datamaskinen.

Lenke til kommentar

Bare til å spørre mor pent når det er gått en stund. Det er sommer, vær litt ute, spark fotball eller ta en sommerjobb.

Wow eller hva det nå er, kan du jo spille når det er dårligere vær ute.

Du anmelder absolutt ikke mor for å ha gjemt data, da kommer de til å le av deg.

Men komisk at mor etter at man er myndig tar datamaskinen.

Hadde hvert utrolig morsomt å høre hvor mye du tror du egentlig vet om dette :) Har aldri hatt intensjoner om anmeldelse. Tror politiet har litt viktigere ting å ta hånd om. Og hvem har sagt noe om at dette dreier seg om spilling i det hele tatt? Alt som ble spurt om hva det var jeg man kunne gjøre for å få den tilbake.

Lenke til kommentar

Stjel noe tilbake. Tenker mora di blir glad når hun kommer ut i garasjen og bare finner en lapp med "jeg har lært av foreldrene min at man ikke trenger å spørre før man tar ting".

Hvis du ikke vil ta bilen kan du jo ta senga. Det er jo noe som hun sikkert bruker alt for mye - kanskje opptil flere timer i døgnet.

Tillegg: Eller klosettet...

Endret av Tåkelur
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stjel noe tilbake. Tenker mora di blir glad når hun kommer ut i garasjen og bare finner en lapp med "jeg har lært av foreldrene min at man ikke trenger å spørre før man tar ting".

Hvis du ikke vil ta bilen kan du jo ta senga. Det er jo noe som hun sikkert bruker alt for mye - kanskje opptil flere timer i døgnet.

Tillegg: Eller klosettet...

Skal ikke si jeg ikke har hvert inne på tanken, men hvorfor synke til hennes nivå?

Endret av Kinglerblurr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...