Gå til innhold

MDG vil forby taxfree-handel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt kjipt å linke til en sånn mobilside, spesielt når artikkelen snakker lite om forslaget uansett. Her har du en litt mer utfyllende artikkel.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Vil-sette-stopper-for-billig-flyplassalkohol-7260086.html

Jeg synes ikke forslaget er så dumt, selv om jeg selv kjøper med meg sprit på flyplassen når jeg kan. Det må bør riktignok veies opp med andre endringer hvis det skulle gjennomføres.

Lenke til kommentar

Litt kjipt å linke til en sånn mobilside, spesielt når artikkelen snakker lite om forslaget uansett. Her har du en litt mer utfyllende artikkel.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Vil-sette-stopper-for-billig-flyplassalkohol-7260086.html

Jeg synes ikke forslaget er så dumt, selv om jeg selv kjøper med meg sprit på flyplassen når jeg kan. Det må bør riktignok veies opp med andre endringer hvis det skulle gjennomføres.

Jeg sitter på ett tog så mobilen er det jeg skriver i fra :-)

Dem begrunnet det med at det belønner folk som flyr, tror det å straffe folk med å fjerne taxfree-handel ikke helt er et triks siden folk da uansett har vært i utlandet kan handle med seg derifra, derav bare tapte arbeidsplasser.

Lenke til kommentar

Tja, er riktignok ikke like lettvint å ha med seg sprit i innsjekkinga eller håndbagasje som rett fra taxfree. Etter min mening kunne skatten på sprit ha blitt senket litt samtidig som man fjernet taxfree. Liker uansett vinmonopolet bedre enn norske taxfreebutikker, når det kommer til utvalg og service.

Lenke til kommentar

La oss nå se. Avvikle taxfree i Norge. Kan mer eller mindre garantere at ingen andre land ville fulgt etter.

Resultat: Økt forbruk av drivstoff fra fly som nå blir lastet med kvoten(++) i tillegg fordi folk handler i det landet de kommer fra istedet på tax free butikken som finnes på flyplassen i Norge. Way to go!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, man kan ikke ha med seg flasker med væske i håndbagasje, og grensen på sprit man kan ha i sånn forseglet pose er vel begrenset. Å pakke med seg masse spritflasker i innsjekket bagasje høres ut som en stor risikosport, ikke bare fordi glass knuser lett, men også pga tollkontroll.

Har selv aldri blitt tatt i tollkonroll på vei tilbake fra Sverige, dog flere ganger etter flyreiser, så at vi skulle få effekten beskrevet over høres ganske lite sannsynlig ut for meg.

Lenke til kommentar

Eh, man kan ikke ha med seg flasker med væske i håndbagasje, og grensen på sprit man kan ha i sånn forseglet pose er vel begrenset. Å pakke med seg masse spritflasker i innsjekket bagasje høres ut som en stor risikosport, ikke bare fordi glass knuser lett, men også pga tollkontroll.

Har selv aldri blitt tatt i tollkonroll på vei tilbake fra Sverige, dog flere ganger etter flyreiser, så at vi skulle få effekten beskrevet over høres ganske lite sannsynlig ut for meg.

Snakker ikke nødvendigvis om at alle plutselig kommer til å bli storsmuglere fordi man pakker i innsjekket bagasje, men at det forekommer, den dag i dag så vel som om reglene ble endret.

Mine foreldre pakket flasker i innsjekket bagasje i alle år, var aldri ett problem, det gjelder bare å pakke korrekt. Er man ekstra nervøs finnes det beholdere spesifikt designet for å ta vare på flasker i bagasje.

Og tollkontroll er ikke ett problem. Det er likegyldig hvor varen er pakket, eneste er at det er bittelitt mer aber å vise frem hvis du blir stoppet.

Lenke til kommentar

"* Avlyse kjøpet av jagerflyet F-35. Gi alle som gjør militærtjeneste trening i metoder for ikkevoldelig motstand og ikke-samarbeid."

Er jeg for trøtt, eller mener han at militæret skal bli trent opp til å beskytte vårt kjære land uten å bruke vold? I det tilfelle, for en jævla fantasiverden han lever i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Haha. Ville selv anta at de mener at vi heller burde kjøpe inn JAS Gripen enn F-35, men har ikke lest så mye av MdG så vet ikke sikkert.

Og tollkontroll er ikke ett problem. Det er likegyldig hvor varen er pakket, eneste er at det er bittelitt mer aber å vise frem hvis du blir stoppet.

Fordi sjansen for kontroll er så lav at det er verdt å ta den?

Lenke til kommentar

"* Avlyse kjøpet av jagerflyet F-35. Gi alle som gjør militærtjeneste trening i metoder for ikkevoldelig motstand og ikke-samarbeid."

Er jeg for trøtt, eller mener han at militæret skal bli trent opp til å beskytte vårt kjære land uten å bruke vold? I det tilfelle, for en jævla fantasiverden han lever i.

Den var faktisk noe av det mest komiske jeg har hørt fra noe parti på lenge. Det høres jo unektelig ut som de ønsker å avskaffe stridsmessig trening og innføre "sitt ned aksjoner" og stygg munn som nye våpen :p

Lenke til kommentar

Det er et bekymringsverdig program. Av og til er jeg redd for at mennesker som vokser opp i Norge rett og slett har det for trygt og godt, til den grad at man mister forståelsen av hvordan verden fungerer og ting henger sammen. Man ser ikke lenger koblingen mellom olje og velstand eller mellom militærmakt og nasjonal suverenitet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nånå, det er vel greit å presisere at det ikke egentlig er snakk om å "forby" noe, men å fjerne en dispensasjon.

Ikkevoldsprinsippet er dypt forankret i MDG og resten av den grønne bevegelsen i Europa. At ikkevold skal være førstepri, trenger derimot ikke å bety at man kategorisk avviser absolutt all form for voldsbruk.

Lenke til kommentar

Det er et bekymringsverdig program. Av og til er jeg redd for at mennesker som vokser opp i Norge rett og slett har det for trygt og godt, til den grad at man mister forståelsen av hvordan verden fungerer og ting henger sammen. Man ser ikke lenger koblingen mellom olje og velstand eller mellom militærmakt og nasjonal suverenitet.

Eller oljen og behovet for militærmakt for den del.

Deler samme frykten. At vi blir en nasjon av godfjotter som ikke er forberedt på noe fælt, og om noe intreffer blir det ett kaos der alle venter på at 'Noen Andre' skal komme og redde dem.

Likevell må jeg innrømme at jeg gjerne skulle sett mdg sine 'ikkevoldelige tiltak' i aksjon mot fks en russisk okkupant. Tror det hadde blitt en realitycheck for en del.

Lenke til kommentar

Likevell må jeg innrømme at jeg gjerne skulle sett mdg sine 'ikkevoldelige tiltak' i aksjon mot fks en russisk okkupant. Tror det hadde blitt en realitycheck for en del.

MDGs mål er et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse. At det stemmer dårlig med deres verdensbilde behøver på ingen måte å bety at det er en utopi. Det er da ingen grunn til å ønske seg krig og elendighet? MDG avviser forøvrig ikke NATO, slik feks SV gjør såvidt jeg vet.

Dette handler nok litt om å forstå helheten i den grønne ideologien, i tillegg til at det nok ikke er noen som realistisk regner med å få gjennomført alt dette allerede neste stortingsperiode - på verdensbasis.

Litt fra arbeidsprogrammet;

Bruk av militære metoder som virkemiddel for å skape fred og løse konflikter bør så langt som mulig unngås, og skje med minst mulig voldsbruk. De Grønne tror på forhandlinger, konfliktløsning og ikkevold både på grunn av menneskesynet vårt, og fordi vi mener ikkevoldelige metoder ofte er mest effektive.

Norge må sammen med verdenssamfunnet minske faren for terrorangrep ved å ta tak i årsakene til internasjonal terrorisme. Norge må sammen med verdenssamfunnet minske årsakene til internasjonal terrorisme. Blant disse årsakene er manglende demokrati og undertrykkende maktrelasjoner. På sikt risikerer vi at effektene av ressursknapphet og klimaendringer også vil føre til et økt konflikt- og voldsnivå.

Ja, MDG er annerledes, men er annerledes negativt? Jeg tror ikke det, heller tvert om - de drasser tross alt ikke rundt på ideologier fra 1800-tallet.

Personlig er jeg mer bekymra over at brorparten av de andre partiene i norsk politikk ofte viser et stort sprik mellom uttalte ambisjoner og faktisk gjennomført politikk. De er uærlige, med MDG får du reine ord for pengene og det er grunn til å ønske seg noe nytt i norsk politikk.

Lenke til kommentar

Haha. Ville selv anta at de mener at vi heller burde kjøpe inn JAS Gripen enn F-35, men har ikke lest så mye av MdG så vet ikke sikkert.

Fordi sjansen for kontroll er så lav at det er verdt å ta den?

m.t.p. at de vil "trene" militæret til å bruke fredelige metoder og ikkevoldelig motstand, så mener de nok fullstendig avlysning.

Og hva har du å frykte hvis du holder deg innenfor kvoten? Å nei, må åpne kofferten... buhu...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...