Gjest Slettet-SnBb11Z Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Hei, litt usikker om jeg skal legge denne her eller utdanning, men jeg prøver her.Kommer til å brukes på blant annet filmredigering og grafisk arbeid i tillegg til å ta notater. Jeg er fult klar over at siden jeg driver med filmredigering osv, burde kjøpe 15" når 13" ikke kommer med 16gb RAM. Men på en annen side er 15" ganske stort hvis man i en periode bare tar notater. I tillegg er det et hopp på 4000 kroner som er ganske mye penger for en student.Derfor, er det noen som har studert en lignende retning som kan anbefale hva de brukte pengene sine på? Holder 8gb ram? Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Ikke kjøp med mer enn 4 GB RAM. Det er mye billigere å bytte selv. Og da kan du sette 16 GB i 13". Det du burde tenke på er om du har bruk for dedikert grafikk som er i 15", men med Haswell og intel hd 5000 tror jeg ikke det blir så stort problem. Kjøp 13" når den kommer med Haswell, og om du trenger mer arbeidsplass kjøper du bare en ekstern skjerm. Forskjellen på 13" og 15" er egentlig bare at 15" har 2" større skjerm, litt bedre høytalere og dedikert nvidia grafikk. Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Er det ikke slik at RAMen er loddet fast i hovedkortet på de maskinene? Skulle det være mulig å bytte selv er jeg enig med han over, men ellers er 4 alt for lite. 16 er nok å foretrekke med en del redigering, men tipper apple tar seg heftig premium for det så det blir vel llitt opp til hvor mye du ønsker å bruke. Endret 22. juli 2013 av IceHeim Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 RAM-modulene på Retina-versjonene av MacBook Pro er loddet fast på hovedkortet, så oppgradering er dessverre ikke mulig. På vanlig MacBook Pro derimot er dette mulig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-SnBb11Z Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Ram-en er loddet fast og det er ikke mulig med 4gb ram. Den vanlige macen er så og si uaktull siden retina er litt viktig for meg. Endret 23. juli 2013 av Slettet-SnBb11Z Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Ram-en er loddet fast og det er ikke mulig med 4gb ram. Den vanlige macen er så og si uaktull siden retina er litt viktig for meg. Ops, sorry. Min feil. Jeg fikk ikke med meg at det var retina du skulle ha siden kun står i titteln. Så ja, RAMen er loddet fast i hovedkortet. 16 GB er selfølgelig å foretrekke, men jeg tror du kan klare deg helt fint med kun 8 GB. Det du må bestemme deg for er om du vil dra med deg en 15" PC hver dag. Endret 23. juli 2013 av Heika98 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Du skal definitivt ha 15" MacBook Pro Retina, bl.a siden du vil ha stor nytte av regnekraften som ligger i en Nvidia GT 650M GPU, f.eks når du jobber med filmredigering i Final Cut Pro. Du skal også velge 16GB RAM, da dette vil gi deg nødvendig armslag når du jobber med krevende prosjekt og gjerne flere program som kjører samtidig. Fra Apple Store, for 15-tommer MacBook Pro Retina: Hukommelse Alle MacBook Pro-maskiner med Retina-skjerm leveres med 8 GB 1600 MHz-hukommelse. Vær oppmerksom på at hukommelsen er innebygd i datamaskinen, så hvis du tror at du kommer til å trenge mer hukommelse i framtiden, er det viktig at du oppgraderer samtidig som du kjøper maskinen. Jo mer hukommelse det er i datamaskinen, jo flere apper kan du bruke samtidig, og jo bedre ytelse får maskinen. MacBook Pro med Retina-skjerm bruker én av de raskeste hukommelseteknologiene som er tilgjengelig – 1600 MHz, DDR3L (Double Data Rate Low Voltage), SDRAM (Synchronous Dynamic Random-Access Memory) – som sikrer at Intel Core i7-prosessoren kontinuerlig mates med data slik at alle klokkesykluser utnyttes. Hvor mye hukommelse trenger du? Med 8 GB hukommelse som standard kan du utføre flere oppgaver samtidig uten problemer og bruke hukommelsesintensive apper uten at det går ut over ytelsen. Det betyr at du kan jobbe på krevende oppgaver som å redigere bilder og videoer, lage illustrasjoner og sette sammen medierike presentasjoner. Hvis du velger å oppgradere hukommelsen i MacBook Pro til 16 GB, kan du kjøre profesjonelle apper som Aperture og Final Cut Pro med optimal ytelse. Vær oppmerksom på at alle MacBook Pro-maskiner med Retina-skjerm leveres med 8 GB hukommelse innebygd i datamaskinen. Hvis du tror at du kommer til å trenge 16 GB hukommelse i framtiden, er det viktig at du oppgraderer samtidig som du kjøper maskinen, fordi hukommelse ikke kan oppgraderes i ettertid på denne modellen. Utsett gjerne kjøpet så lenge du kan, da oppdaterte MacBook Pro-modeller med Intels nye Haswell-prosessorer (og sannsynligvis andre forbedringer) ventes på markedet i løpet av relativt kort tid. Endret 23. juli 2013 av Newton Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå