Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lage nytt kjøkken

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer veldig sterkt å lage ett nytt kjøkken, tenker da å kjøpe fra Ikea,

Kjøkkenet er nesten 9 kvm, har 2 dører og 1 vindu, så det er ganske mye veggplass som blir borte.

Har kommet frem til noe sånt, men trenger absolutt mye innspill, garantert mye som burde endres her:

post-27317-0-90743200-1374524383_thumb.jpg

Må ha nytt både vegger, gulv og tak da jeg skal utvide kjøkkenet også, samt rive ett innebygget skap som går fra gulv til tak.

Noen forbedringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyst kjøkken ihvertfall, litt usikker på helt hvit.

Kjøleskapet står i hjørnet nærmest kameraet, har ikke tegnet det inn da det ødelegger for oversikten.

Vurdert å fjerne en av dørene, den ene går til gangen, den andre til spisestua, men uten f.eks den til spisestua(nederst) kan jeg utnytte hele den veggen også...

Lenke til kommentar

Velg for all del dobbel vask, og begge må minst ha plass til en tallerken på 30cm.

Har bodd to år med kun en vask og det blir klønete så fort man skal være litt mer avansert enn å koke pasta. (Det er ikke ofte jeg er mer avansert enn det uansett.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker lange, horrisontale, håndtak på skuffene slik du har det. Jeg har også det hjemme, og det hjelper med å "trekke ut" litt i lengden. Alltid kjekt når man ikke har så stor plass.

Vet ikke om det blir noe bedre hvis du fjerner den ene døren. Du får mer skap og skuffer, men samtidig vil det gjøre rommet mindre, og du får litt over 2m fra benkeplate-benkeplate øverst og nederst.

Trenger du mer skap og skuffer?

Lenke til kommentar

Velg for all del dobbel vask, og begge må minst ha plass til en tallerken på 30cm.

Har bodd to år med kun en vask og det blir klønete så fort man skal være litt mer avansert enn å koke pasta. (Det er ikke ofte jeg er mer avansert enn det uansett.)

Skal så absolutt vurderes, takk for tipset :)

Hadde egentlig tenkt til å ha 1 vask, men 2 er sikkert ikke ett dumt valg.

Jeg liker lange, horrisontale, håndtak på skuffene slik du har det. Jeg har også det hjemme, og det hjelper med å "trekke ut" litt i lengden. Alltid kjekt når man ikke har så stor plass.

Vet ikke om det blir noe bedre hvis du fjerner den ene døren. Du får mer skap og skuffer, men samtidig vil det gjøre rommet mindre, og du får litt over 2m fra benkeplate-benkeplate øverst og nederst.

Trenger du mer skap og skuffer?

Vil få mer skuffer og skap, noe jeg antagelig ikke trenger, men benkeplass får jeg ikke all verden av sånn det er nå. Vasken blir nok plassert mer i midten av vinduet da disse åpnes innover, den eneste arbeidsplassen jeg da vil ha er på hver side av vasken. Evt ha vasken enda nærmere koketoppen, jeg vil da få ganske god arbeidsplass under vinduet...

husk at skapet til venstre for vasken er oppvaskmaskin, mesteparten av plassen under vasken er ubrukelig, om jeg da skal ha dobbek vaske blir det hovedsakelig hjørneskapet, plassen under koketoppen og skapet helt til venstre som blir brukbart

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi byttet kjøkken for noen år siden, og valgte da en vask med én stor kum og avrenningsplate. For vårt bruk funker dette bedre enn alternativene, både 2 vasker uten avrenningsplate og 2 mindre kummer med avrenningsplate, da det som stort sett vaskes i kummen er store ting (stekepanner, grillrist etc). Det er viktig å få avrenningsplaten rett over oppvaskmaskinen, slik at man kan løfte rett ut og inn av denne, uten å måtte flytte eller vri seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom det er behov for mer skapplass (overskap) ville jeg vurdert å bytte ut den vegghengte ventilatoren med et ventilatorskap, og benyttet hjørnet til et hjørneskap, slik at jeg fik en sammenhengende overskapsrekke fra høyskapet med komfyr/micro til overskapet til høyre for vinduet ved vasken. Takhøye overskap (92 cm i stedet for 70) vil gi både mer plass, og fjerne behovet for rengjøring over skapene. Dersom din takhøyde er for høy, lager du en utforingen fra overskapenes topp til taket.

Lenke til kommentar

(snipp)

Enig i alt dette. Ventilator under skap, og med hjørneskap, vil gi mye mer skapplass enn med den "frittstående" ventilatoren, og takhøye overskap bør velges med mindre det er eksepsjonelt høyt under taket.

edit: om skap nr. 5 endres til et hjørneskap, så kan man evt. ha et takhøyt skap eller to til bort mot døra på langveggen, og muligens et ved siden av kjøleskapet, om det er viktig. Eventuelt kan du ha den takhøye seksjonen med stekeovn/mikrobølge i hjørnet ved kjøleskapet, og en sammenhengende rekke med underskap/benkeplate/overskap rundt det andre hjørnet. Ulempen med det blir at stekeovnen kommer langt unna koketoppen...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Lagde det i går på en skisse av Epoq-kjøkken da det tar ca like lang tid å tegne kjøkkenet som å bygge det på IKEA sin side. Men, Epoq er muligens raskere, men Epoq kræsjet totalt, da var det for seint til å lage nytt. Hadde da overskap fra høyskapet til vinduet, og ingenting på andre siden av vinduet. Skal lage på nytt senere i dag tenkte jeg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Praktisk å ha vegg med fliser bak selve vasken, så man slipper å vaske vinduet hele tiden.

Du bør se litt på den skufferaden som er nærmest skapet under vasken. Det kan bli vanskelig å få ut skuffene dersom du ikke lager en utforing på venstre side av skuffeseksjonen. Et mulig bedre alterantiv er å bruk et 90x90 hjørneskap i hjørnet, med en leddet hjørnedør. Dette vil skyve vasken ca 30 cm lenger til venstre, ev. kreve tilpasning av skapmodulene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kjenner ikke Epoqs løsninger, men det ser ut til å være et 60x120 hjørneskap. Dvs at du må åpne døren under vasken for å få tilgang til rommet under selve hjørnet, og det kan bli trangt å komme til når vask, vannlås og vannrør er på plass. Du vil nok få bedre utnyttelse av plassen i hjørnet med et 90x90 hjørneskap.

Lenke til kommentar

Det er 60x120 ja, får tilgang til selve rommet under vasken. Sant det at vannlås, rør, osv så blir det ikke så mye plass igjen i hjørneskapet. Satte egentlig opp 90x90, mend et passet dårligere mtp. platetoppen, den kommer da helt inntil høyskapet med ovn og micro, noe det helst ikke skal.. Jeg kan så klart fjerne høyskapet helt til høyre, men da kommer ovn og micro helt inntil veggen.

Skal bytte ut hjørneskapet og se om jeg finner en løsning når jeg kommer hjem :)

Nå er jeg forøvrig åpen både for IKEA, Epoq og evt. andre leverandører. Ut fra det jeg kan se leverer de stort sett det samme :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg hadde gått for Epoq-løsningen du legger ut, med benkeplate i tre og glatte fronter på skap og skuffer. Stor vask med avrenningskant er genialt, da kan du lett vakse f.eks. stekebrett/plater hvor det har gått hull i bakepapiret og rent ut pizzasaus over alt (eller lignende ;) )

Er det mulig å bytte ut skuffene under steketoppen med bredere skuffer? Hvor det f.eks. kan oppbevares gryter og stekepanner? Generelt sett anbefaler jeg bredere skufferekker fremfor smale, for enklere oversikt :) Hadde f.eks. bytta ut to av de tre skufferekkene på venstre side av oppvaskmaskinen med en bred og en smal skuffestamme. Men det beror jo også litt på smak og behag :)

Hvis det er mulig å få til, så anbetaler jeg sokkelskuffer (skuffer under selve benkesøylene) for å sørge for enda mer oppbevaringsplass - flott til ting som ikke brukes så ofte, men gjerne hører til på kjøkkenet. Vet at HTH har en slik løsning, men har ikke sett etter det andre steder.

Og hva med høyskapet, er det mulig å få det som "dra-ut-skap" (altså bare en innmari høy, smal skuff egentlig) enn skap med skapdør? Da er det enklere å holde orden og ha oversikt over hva man har i skapet - problemet med skal fremfor skuffer er ofte det at ting blir dyttet bakover i skapet etterhvert som man handler nytt og fyller på, og så glemmer man tilslutt at man har en boks med mais bakerst i skapet. Ender opp med unødvendig handling og mat som går ut på dato - kjipt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er 60x120 ja, får tilgang til selve rommet under vasken. Sant det at vannlås, rør, osv så blir det ikke så mye plass igjen i hjørneskapet. Satte egentlig opp 90x90, mend et passet dårligere mtp. platetoppen, den kommer da helt inntil høyskapet med ovn og micro, noe det helst ikke skal.

Du kan bruke 90x90 og plassere platetoppen delvis over hjørenskapet og delvis over skuffeseksjonen, slik at den kommer unna høyskapet, platetoppen bygger ikke så dypt, kanskje 1 cm under benkeplatens underside.

Enkelte er også skeptiske til skuffeseksjon under platetopp, da små barn kan bruke skuffene som "trapp" for å nå opp til varme ting på platetoppen.

Lenke til kommentar

Fortsatt usikker på vasken, avrenningskant tar mye plass fra arbeidsbenken, men er jo så klart praktisk.

Glatte, som i blanke fronter? Blir ikke blanke ting fort møkkete da?

Får sånn "dra-ut-skap" til Epoq også sånn: http://www.epoq.no/images/sized/images/uploads/products/120-040125-07_451x326_prod-451x326-q100.jpg

Må for all del ikke sløse med maisen :p

Regner med at jeg går for det i høyskapet helt til venstre, og vanlige hyller ved ovn/micro for oppbevaring av kjeler, kaseroller osv, samt evt. plassen under ovnen, om jeg tar noen litt store skuffer.

Litt usikker på om jeg skal ha brede skuffer i stedet for de 3 litt smalere.

Sokkelskuffer så genialt ut, takk :)

Kan godt gå for HTH-kjøkken, om det er bedre/mer praktisk til ~samme pris.

Sant, platetoppen må jo ikke gå over kun 1 skap.

Blir nok skuffeseksjon under platetoppen, evt. minst noe som kan trekkes ut.

Upraktisk med mange hyller syntes jeg. Uansett syntes jeg leiligheten er for liten for familie med barn.

Man kan også sette inn barnesikring om man er bekymret for at skuffene kan bli brukt som trapp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...