Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg akutt leversvikt?

screenman

Anbefalte innlegg

Jeg har siden slutten av Mai måned nå drukket ekstreme mender alkohol (mest den siste måneden)

Når jeg har drukket har det gjerne vært ca. 1 liter med Martini (15%) i løpet av en dag.

Følgende symptomer på akutt leversvikt har jeg hatt for kanskje 2-4 uker siden, eller har nå:

- Kvalme, med brekninger (har kommet veldig ofte når jeg har drukket, og blir edru igjen, og prøver å drikke igjen).

- Smerter i leverregion(?) (er litt usikker hvor leveren ligger).

Men har altså levd med en del Ryggsmerter som ofte gir seg når jeg drikker, og har nå smerter overalt på kroppen nesten (også flere steder i magen + at magen presser seg litt innover på en litt rar måte på toppen.

- Ganske urolig, og fikk flere små panikk anfall tidligere idag.

- Rykking i hender og armer (dette har jeg hatt i minst 1 uke nå).

- Dypt komatøs om morgenen, og litt utover på dagen.

Men må også si jeg er litt av det nå også.

- Har hatt blødninger i analen i en god stund nå (ca. 2 uker om jeg husker rett), og det kan også være vondt å gå på toalettet.

Men er litt usikker på hva dette kan skyldes, siden dette også bare kan være sår.

- Har også problemer med å få i meg mat, siden jeg bare brekker meg en liten stund etterpå når jeg spiser noe.

Det har derfor iallefall de siste 7 dagene vært bare noen håndfuller potetgull jeg har fått i meg per dag.

- Kan også nevne at magen har en rød stripe på seg oppe på toppen av seg, dersom dette kan ha noe å si (?).

Jeg var tidligere hos fastlegen idag hvor jeg ble hentet av ambulansen, siden jeg våknet og var ekstremt komatøs (følelsen av at jeg er helt dritings, men ikke har drukket), og ikke kunne komme meg ned på en sikker måte siden telefonen min er ødelagt nå, og bare virker på å ringe nødnummer.

Hos fastlegen, og i ambulansen ble pulsen og blodtrykket sjekket.

Blodtrykket var normalt, mens pulsen var litt høy (sannsynligvis fordi jeg var så abstinent).

Jeg kan uansett si jeg er 19 år (snart 20), og begynte ikke å drikke før jeg hadde fylt 18.

Fastlegen min sa uansett at jeg sannsynligvis ikke hadde noe leversvikt, men heller bare alkoholabstinens.

Han tok allikevel blodprøve av meg, som jeg vil få vite svaret av på Torsdag.

Når det kommer til alkoholabstinens som jeg jo kan legge til, så har jeg hallusisjoner i form av å høre stemmer og lyder som ikke eksisterer + syn om at jeg f.eks befinner meg en helt annen plass enn det jeg egentlig gjør.

Siste nevnte er helst om nettene når jeg halvsover.

Smertene jeg har blir også bare sterkere for hvert minutt, og følelsen av å være helt psykisk nedbrutt.

Ellers har jeg de vanlige abstinensene + noe rykninger som tidligere nevnt.

Burde jeg med dette oppsøke legevakten, og helst bli innlagt til iallefall observasjon for å være på den beste og sikre siden?

Jeg tenker selv at jeg kanskje burde det med tanke på å ta nye blodprøver som det vil komme svar på mye tidligere, og jeg slipper å bekymre meg dersom det ikke er noe å bekymre seg over.

Det vil også med innleggelse være enklere for meg å holde meg unna alkoholen, og komme meg gjennom abstinenthelvete.

Men jeg ønsker ikke å dra på legevakten for så å bare bli avvist..

http://sml.snl.no/leversvikt

Endret av screenman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får jo fort svar fra legen om det er noe galt med blodprøver.

Prøv å drikk mer vann. Få i deg mer mat, kan være noe lettvindt som cornflakes/havregryn og melk eller lignende om du får det i deg.

Kan ikke legen gi deg noe annet/piller du kan ta istedenfor alkohol? Sånn at det ikke tærer sånn på kroppen. Alkohol er det værste man kan få i seg i lengden.

Nå vet ikke jeg om du er jente eller gutt, men en liter Martinivin om dagen er ikke det værste du kan få i deg.

Men det er nok alfor mye i lengden hver dag, og ikke bra for helsa.

Fastlegen har vel gitt deg tilbud om psykolog/annen hjelp også? Beste for deg er å være ærlig med legen din, sånn at du får riktig hjelp.

Håper du klarer å trappe ned, at alt ordner seg, ønsker deg alt vel og lykke til.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Vær i god kontakt med lege, og så til det viktigste. På tide å slutte med alkoholen kanskje?

Ærlig talt, du har drukket alkohol i et års tid... Hvis en alkoholiker som har drukket 20, 30, 40 ganger så lenge som deg klarer å holde seg unna, så må da du klare det og. Du trenger bare å gro noen baller. Om det så er avhengighet, drikkepress, unnsklydninger eller hva det er som gjør at du skal drikke så mye.

Må ærlig talt si meg ekstremt sjokkert over hva som er mulig å klare å stelle så dårlig med seg. Vanlige folk kan så vidt drikke etter bare et års tid hvor de har drukket, og her tømmer du i deg som om det var vann. Skulle nesten tro du ikke visste bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Menneskekroppen tåler mye mer juling enn det du beskriver. For å klare å knekke leveren med alkohol så må du nok stå på betydelig hardere over et mye lenger tidspunkt enn 1-2år.

Alkoholikere som får skrumplever og leversvikt har gjerne drukket daglig i både 20, 30 og 40år.

Leveren vil heller ikke kollapse som første steg, det første som skjer er at den blir full av fett(fettlever), og hvis kroppen aldri gis sjansen til å kvitte seg med dette fettet så vil det dannes arrvev i leveren, såkalt skrumplever. Skrumplever er ikke reversibelt mens fettlever normalt blir borte hvis man holder seg unna alkohol ett års tid. Diabetikere har konstant fettlever og de aller fleste lever et langt liv med tilstanden.

Som nevnt over så er det nok heller abstinens og paranoia som har tatt deg pga for mye alkohol.

Lenke til kommentar
Fastlegen har vel gitt deg tilbud om psykolog/annen hjelp også? Beste for deg er å være ærlig med legen din, sånn at du får riktig hjelp. Håper du klarer å trappe ned, at alt ordner seg, ønsker deg alt vel og lykke til.

Ja, jeg går allerede til psykolog.

Når det kommer til ærlighet, så er jeg alltid helt ærlig med legen min.

Jeg vet også at jeg har et alkohol og generelt rus problem.

Det er ikke noe jeg fornekter, bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar

Har uansett nå fått Valium og B-Vitaminer av legen, og klart å holde meg unna alkohol i snart 2 døgn.

Det som bekymrer meg mest nå er egentlig det med at jeg ikke får i meg mat.

På ca. 7 dager nå har jeg bare fått i meg en halv pose med potetgull..

Lenke til kommentar

Har lest en del om Delirium Tremens, der det blir sagt at man ofte med den lidelsen får hallusinasjoner om dyr.

Her hvor jeg bor er det nå, og har vært i noen uker, fullt av spyfluer, noen små edderkopper, og et larvelignende dyr.

Jeg har enorm angst, og tørr ofte ikke gå inn på badet spesielt, siden det er en svær larve der med noe som ligner spyfluer inni seg.

Jeg har ingen anelse om disse dyrene er virkelige eller ikke.

Har jeg noe å frykte?

Det skal også sies at jeg bor helt alene for meg selv..

Lenke til kommentar

Har uansett nå fått Valium og B-Vitaminer av legen, og klart å holde meg unna alkohol i snart 2 døgn.

Det som bekymrer meg mest nå er egentlig det med at jeg ikke får i meg mat.

På ca. 7 dager nå har jeg bare fått i meg en halv pose med potetgull..

Det er bra. Etter en så lang drikkeperiode har du sikkert litt abstinenser, derfor er det bra du har valium, sånn at du kan gå på det isteden. Valium er faktisk sunnere enn alkohol.

Det med mat er viktig, behøver ikke være så mye man spiser. Prøv å spise banan og cornflakes eller havregryn med melk.

Det er veldig lett å lage, prøv å få skaffet deg litt frukt og grønt også.

Noe som du lett kan spise akkurat som potetgull, feks gulerøtter.

Når det gjelder de dyrene du snakker om så er nok det pga sommertid. Hjelper å vaske med klorin og såpe.

Kjempebra at du ikke har drukket alkohol! :)

Håper det går bra med deg.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg glemte en ting.

Det du sier om magen, minner veldig om magesår, eller ulcer på engelsk.

Dette er helt normalt om man drikker mye alkohol og spiser lite, alkohol tærer på magesekken.

Dette er et kjent problem, ta det opp med legen. Finnes medisin bla kullmedisin, varm melk, kakao er kjente triks for å lindre. Unngå sure ting og krydder.

Det er ikke direkte farlig, men man bør vise hensyn til magen da og ikke drikke alkohol.

Plagsomt er det.

Dersom du også har sure oppstøt, og har kastet opp mye, så er dette også forverrende for magesår.

Magesår er også ødelegger av apetitten som du viser tegn til.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg glemte en ting.

Det du sier om magen, minner veldig om magesår, eller ulcer på engelsk.

Dette er helt normalt om man drikker mye alkohol og spiser lite, alkohol tærer på magesekken.

Dette er et kjent problem, ta det opp med legen. Finnes medisin bla kullmedisin, varm melk, kakao er kjente triks for å lindre. Unngå sure ting og krydder.

Det er ikke direkte farlig, men man bør vise hensyn til magen da og ikke drikke alkohol.

Plagsomt er det.

Dersom du også har sure oppstøt, og har kastet opp mye, så er dette også forverrende for magesår.

Magesår er også ødelegger av apetitten som du viser tegn til.

Dette mistenkte også legen, så han ba meg doble dosen på Somac, og har da nå heldigvis fått i meg en del mat + at kvalmen er omtrent helt borte, har heller ikke hatt brekninger på flere dager.

Magesmertene er egentlig ikke lenger så sterke, men ganske milde, og ikke til stede særlig ofte.

Samtidig er jeg en del usikker på om det faktisk er magesår, siden jeg kan røyke uten store problemer, og blir ikke særlig kvalm av dette så lenge jeg samtidig drikker f.eks brus samtidig :)

Endret av screenman
Lenke til kommentar

Samtidig kan jeg jo også ramse opp alkoholabstinensene som man kan finne på den norske wikipedia, som jeg enten har hatt eller har:

- Agitasjon (var tidligere ikke opphisset i det hele tatt, mens jeg nå er kåt som fy).

- Angst og panikklidelse.

- Depresjon

- Diare

- Eufori (Det er 3. dag uten alkohol, og jeg føler meg fantastisk som fy. I begynnelsen følte jeg meg helt psykisk nedbrutt, mens jeg nå har en følelse av å nettopp ha stått opp fra de døde, og endelig begynt å "leve" igjen).

- Frykt

- Hallusinasjoner

- Hodepine (fikk en enorm sterk hodepine igår når den siste Valiumen sluttet å virke, så jeg måtte dessverre ta en 5. for å få sove).

- Hypertermi

- Insomni

- Irritabilitet

- Kvalme (har ikke hatt brekninger eller oppkast siden før jeg sluttet med alkoholen).

- Palpitasjoner/Hjertebank

- Psykose(?)

- Rastløshet

- Kramper/Smerte i spesielt ryggen, armer, hender, og bein.

- Svette

- Tremor/rykninger (i spesielt hender, armer og bein

- Svakhet

Ellers har jeg og har hatt mild dystoni (hovedsakelig om kveldene, og når forrige Valium slutter å virke, har litt problemer med å vite hva som er virkelig, og hva som ikke er virkelig/forvirret, kan fort finne på ting uten å tenke/skjønner ikke hva jeg driver på med, små blackouts og smålig komatøs/lav bevissthet tilstand (spesielt når jeg reiser meg, står på føttene eller spaserer).

Endret av screenman
Lenke til kommentar

Dette mistenkte også legen, så han ba meg doble dosen på Somac, og har da nå heldigvis fått i meg en del mat + at kvalmen er omtrent helt borte, har heller ikke hatt brekninger på flere dager.

Magesmertene er egentlig ikke lenger så sterke, men ganske milde, og ikke til stede særlig ofte.

Samtidig er jeg en del usikker på om det faktisk er magesår, siden jeg kan røyke uten store problemer, og blir ikke særlig kvalm av dette så lenge jeg samtidig drikker f.eks brus samtidig :)

Røyk går vel ikke i magen, men brus er ikke å anbefale. Iallefall ikke sur brus. Nå som du har kuttet ut alkohol, så er det sef en stor fordel for bedring av magesår.

Kjenner flere som har hatt magesår, er ganske vanlig, stress, dårlig kost, sure oppstøt, alkohol, og oppkast gir ofte magesår.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg tror du har akutt hjernesvikt. Hårreisende at noen behandler kroppen sin på en slik måte.

Du har ingen rett til å komme med slike uttalelser før du har vært på mitt sted..

Som Gouldfan sa kan jeg faktisk nevne at det er en god del rus/alkohollisme, og psykiske lidelser problematikk på min mors side.

Ikke at det er noen unnskyldning for å missbruke rusmidler..

Endret av screenman
Lenke til kommentar

Det har du nok sikkert rett i.

Men om du tar en liten titt på google, så finner du fort ut at røyking kan utløse eller forverre magesår.

Stemmer nok det, mener å ha hørt det selv. Det er vel nikotinen som gjør det da.

Men som sagt det at du har kuttet alkoholen gjør sikkert underverker for magen.

Du har jo begynt å spise mer som du sier, og det er jo også bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...