Troy Henrik Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Er PCI Express raksere enn AGP? har alldri fått no god forklaring på det. Vil gjerne vite det og veit noen om PCI express kort bruker vanlig PCI slot eller er det no annet lurifaks, trenger jeg nytt HK hvis jeg skal ha et PCI express kort.... se sig for hardware. takk for svar Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 PCI Express kjører på 133 MHz, AGP på 66. Mao, PCI Express er raskere enn AGP. Lenke til kommentar
Dings Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Håper noen andre også svarer, for jeg føler ikke heelt at jeg har kontroll, men jeg vil prøve i hvert fall. PCI-Express er raskere (i hvert fall teoretisk) enn AGP. Det sies også at PCI skal være kompatibelt med PCI-Express, men jeg vil tro at du ikke vil få særlig gode resultater med et PCI-Expresskort i en vanlig PCI-slot. Tror du trenger nytt hovedkort hvis du skal kjøre noe kraftige greier med PCI-Express. Mvh. Dings Lenke til kommentar
Noxious Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 PCI Express er raskere enn AGP ja, teknologien kommer til å ta over fra neste år. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Hvis jeg har forstått det riktig kan du bruke PCI Express kort i en vanlig PCI plass, ettersom PCI Express bruker denne + en forlengelse. Du vil da ikke få full utnyttelse av pci express kortet... Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Kan man bruke PCI-kort i PCI Express? Lenke til kommentar
John P. Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Leste en artikkel fra Intel om PCI Express, og der sto det at den gamle PCI og AGP teknologien ville bli faset ut etterhvert; altså vil nye hovedkort som kommer med PCI Express neste år ha både det og vanlig PCI og AGP i en periode. -Akkurat som de gamle ISA slotene fortsatte å være på nye hovedkort en stund selv om teknologien var gammel. Men nå er vel ISA sloter ikke å finne på nye hovedkort mer. Så i 2006 er det vel kanskje kun PCI Express som gjelder(?). Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 For fakta om PCI Express, se her.............: http://www.pcisig.com/specifications/pciexpress Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Men... Hvor kommer AGP-pro inn i bildet? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Og her ser dere hvordan det vil se ut..........: http://www.anandtech.com/systems/showdoc.h...html?i=1830&p=7 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 PCI = 32 bit bredde, 1 bit/syklus, 33MHz Totalt: 133 MByte/s AGP = 32 bit bredde, 8 bit/syklus (AGP 8x), 66MHz Totalt 2.133 MByte/s PCI Express = 2x32 bit bredde, ?? bit/syklus, ??MHz Totalt 10.000-16.000 MByte/s Det er ikke uten grunn at det skal være arvtageren til både PCI og AGP. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Det står forresten på ATI sine hjemmesider at de allerede har vist et PCI-Express skjermkort på en eller annen messe. Leste det på Anandtech, men tror det går fortere å fase ut PCI og AGP enn det gjorde med ISA. Ikke mye som blir med fra gammel til ny PC idag... Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Dessuten er blir det færre og færre PCI kort i en vanlig PC, selv har jeg ingen.. bruker onboard lan-kontroller, audio, og trenger dermed ikke PCI. Det er jo såklart noen med eksternt lyd-kort, idescsiraid kontroller og slik da men... Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Det snakkes om at PCI Express 16x vil ha en overføringshastighet på rund 8 GB/s. Derfor vil jeg anta at hastighetene vil bli: 16X - 8GB/s 8x - 4 GB/s 4x - 2 GB/s 2x - 1 GB/s 1x - 0,5 GB/s Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Det snakkes om at PCI Express 16x vil ha en overføringshastighet på rund 8 GB/s. Derfor vil jeg anta at hastighetene vil bli: 16X - 8GB/s 8x - 4 GB/s 4x - 2 GB/s 2x - 1 GB/s 1x - 0,5 GB/s Flott du kom med disse tallene. PS. PCI-Express er 2 veis (dual simplex) så de tallene du skriver er vel hastigheten hver vei? (Siden de sier 16 GB/s totalt på PCI SIG sidene) Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 PS. PCI-Express er 2 veis (dual simplex) så de tallene du skriver er vel hastigheten hver vei? (Siden de sier 16 GB/s totalt på PCI SIG sidene) Ja, det stemmer nok det, så da blir den totale overføringshastigheten (begge veier), det dobbelte av det jeg skrev. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Jeg spør igjen: Hvor kommer AGP-pro inn i bildet? Er AGP-pro en "midlertidig standard" som vil bli erstattet av PCI-Express, eller er det en "motstander", er det kun for skjermkort, eller er det noe helt annet? Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Det lille ekstra med AGP Pro er at den gir mer effekt til skjermkortet, som da også må være AGP Pro. Vanlig AGP gir vel ut 25 W, mens Pro gir ut 110 W. Da er det kjekt med en god strømforsyning. Vanlige AGP-kort kan ikke utnytte dette, selv om det står i en Pro-slot. Det er vel derfor nyere skjermkort har en 12 V plugg slik at de får mer effekt fra strømforsyningen, siden AGP-sloten ikke gir nok. AGP Pro blir garantert erstattet av PCI Express. Korriger meg hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Du tar ikke feil der, nei.......... Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Okay, så AGP-pro er en "midlertidig standard" som vil bli erstattet av PCI-Express; med andre ord - jeg bør gå for et PCI-Express basert grafikkort hvis jeg skal være fremtidsrettet? Right? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå