Gå til innhold

Spore opp tidligere eiendomsmegler


Anbefalte innlegg

I forbindelse med en forsikringssak skull jeg hatt tak i tidligere eiendomsmegler, altså megleren som solgte huset til han som eide det før meg. Noen som kan hjelpe meg?

 

Jeg lurer også på om det finnes en nasjonal database eller noe for salgsoppgaver og takst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt poeng. Problemet er at vi forsøker å bevise at selger og første eier samarbeider om uriktige opplysninger og da vil vi helst unngå å spørre selger eller første eier så langt det lar seg gjøre. Det dreier seg om en forsikringssak. Selger har først kommet med opplysninger også har han gått tilbake på saken og fått uttalelse fra første eier som han også kjenner for å svekke saken min.

Lenke til kommentar

Kanskje forsikringsselskapet ditt kan bistå deg? Mulig de har rutiner og/eller erfaring...

Evt. kan du ringe Statens Kartverk og be om å få tilsendt dokumenter relatert til overdragelsen av eiendommen til forrige eier. Mest sannsynlig vil en eller annen i meglerfirmaet ha bevitnet eller lignende, slik at det er en god mulighet for å finne det ut på den måten. Men det er ingen garanti. Det koster vel litt penger å få kopi av dokumentene, men er usikker på hvor mye.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

De kunne ikke finne noe? Altså, de fant ingen informasjon om eiendomsmegler på dokumentet, eller de fant ikke dokumentene som sådan?

 

Dersom du ikke finner noe i kontrakt- eller pantedokumenter relatert til forrige overdragelse så vet jeg ærlig talt ikke. Er det et alternativ å ringe rundt til eiendomsmeglerne i området? Dersom det der en liten by kan det jo være en mulighet, om enn en long shot.

Lenke til kommentar

Nå sies det ikke noe her om når dette salget skjedde, men særlig om det er litt tid siden skal man også huske en annen ting: Det behøver på ingen måte ha vært noen eiendomsmegler inne i bildet i det heile.

 

I dag lyder det sikkert heller uforståelig for noen, men man skal ikke langt tilbake i tid før det vanlige var at man ikke brukte eiendomsmegler når man solgte et hus, i hvert fall på litt mindre steder. Enten spredte man nyheten om at man vurderte et hussalg via venner og kjente eller så fortalte man dette via ei avisannonse tilsvarende "hus ca123 kvm til salgs i område A på sted B, tlf 123456 for nærmere opplysninger". Så var det å vente på spørsmål og evt interesserte som ville se og som man selv ønsket å diskutere et salg med. Når man så hadde funnet kjøper og var enig om vilkårene kontaktet man enten en advokat eller lensmannen og fikk ordnet papirarbeid og evt oppgjør.

 

At man "må" ha megler for enhver pris ved et hussalg er noe som kom mellom 1980 og 2000, litt ulikt fra sted til sted (og først på de største stedene). Framdeles selges en del eiendommer slik, selv om det selv på mindre steder ikke er så vanlig mer. Nå er det også slutt på at lensmannen ordner papirarbeidet, nå må man alltid bruke en advokat om man ikke ordner opp selv. Det siste er for øvrig ikke noe problem om man tar arbeidet med sette seg inn framgangsmåte, men det betinger at begge parter har full tillit til hverandre dersom også oppgjør skal ordnes uten advokathjelp. Oppgjør uten en tredjemann og en klientkonto inne i bildet åpner for mulighet til svindel fra begge sider, avhengig av hvordan man løser saken. Av den grunn skal man ha usedvanlig gode kontakter i banken før banken lar seg overbevise om låneutbetaling i forbindelse med eiendomssalg uten at oppgjør skjer gjennom advokat. Har kjøper derimot pengene selv (f eks pga et salg kjøper har gjort) er det fritt fram også i dag for å ordne alt uten advokat. Så lenge bare tilliten er i orden fra begge sider.

Lenke til kommentar

Tanken streifet meg, som Hjemlengsel nevnte at det kan jo være solgt uten megler. Det skjer jo nå og da selv nå.

 

De fant papirene men kunne ikke finne noen megler. Jeg kan jo kanskje høre med megleren som solgte meg huset om han vet noe.

 

Er ikke så lett å høre med meglere her for bor rett utenfor Bergen. Har masse å velge i. Men det skader ikke å sende en epost til de største kanskje.

 

Huset er solgt fra første eier til eieren før meg i 2003.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått et spor, men står litt fast. Megler på huset var Valen Eiendom AS. Det tyder på at firmaet ikke eksisterer lenger eller har skiftet navn. Er den noen som vet hvordan jeg kan finne ut mer om det firmaet? Fant et med samme navn i Bodø ved søk i Brønnøysund registeret, men er nok ikke samme firma da det aktuelle firmaet var i nærheten av Bergen.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det skal være mulig å søke opp historisk informasjon i brønnøysund, men jeg klarer ikke å finne en måte å gjøre det på på nett. Men altså, ifølge avis-artikkelen drev advokaten med eiendomsmegling under navnet Valen Eiendom i Bergens-området i 1999. Det er ganske høy sannsynlighet for at det er riktig firma. I mellomtiden kan du selvfølgelig ringe brønnøysund og høre om de kan sjekke historisk info i foretaksregisteret for å finne orgnr. på firmaet som i 1999 het Valen Eiendom AS, og prøve å nøste opp i hva som har skjedd etter det. Men det kan hende du må betale for det, og da ville jeg ventet litt på respons fra advokaten først.

Lenke til kommentar

Betyr det at det kan være vanskelig å finne opplysninger fra salget første gangen boligen ble solgt, eller kan det være han har et arkiv?

Enhver næringsdrivende skal arkivere hva som er relevant så lenge det er relevant og normalt er det ti år dersom det kan reises ansvarskrav så lenge.

 

Bedriftens innehaver er for øvrig rundt 70 iflg register og jeg antar det har sammenheng med firmaets avvikling. Med mindre leid kontorplass skal ryddes og plass hjemme er dårlig tilsier ikke det at arkivet ryddes samtidig med avvikling. Man må jo avvikle firmaet før man kan lene seg tilbake som pensjonist, men rydding i arkivet kan man gjøre seinere. Å se på arkivrydding som "første års pensjonistprosjekt" vil jeg tro ganske mange næringsdrivende som går av med pensjon gjør. Dersom man har plass til å lagre, vel å merke. Så slik sett tror jeg ikke firmaets avvikling spiller noen rolle for hva som finnes i arkivet. Jeg vil tro en megler lagrer slikt i tre, fem eller ti år. I de to første tilfellene er det ryddet for lengst, i siste tilfellet er det i ferd med å bli ryddet bort nå. Var det viktig pga innehavers plasshensyn er da alt som kan kastes nettopp kastet nå når firmaet er avvikla, ellers tror jeg ikke avvikling har påvirket noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...