Anonym001113332 Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Er ikke helt sikker på hvor jeg skal plassere denne... Etter helgen tror jeg at jeg har fått meg en trøkk i den ene fortanna. Den føles løs og litt små vond. Har spist ett par epler i dag så den sitter jo fortsatt. Noen som vet om den fester seg igjen? Bør jeg ta en tur til tannlegen? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Så, du får en løs tann og bestemmer deg for å spise epler? bare ikke pill på den med tunga etc, la den komme på plass igjen, hvis den begynner å misfarges er den død og vil bli svart, da må du bare få satt inn en falsk. Trenger ikke ta noen tur til tannlegen, han/hun kommer bare til å si det samme, ikke rikk på den, ikke pill på den, la den være ^^ Noe som er vanskeligere enn det høres ut. 4 Lenke til kommentar
Anonym001113332 Skrevet 22. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2013 Så, du får en løs tann og bestemmer deg for å spise epler? bare ikke pill på den med tunga etc, la den komme på plass igjen, hvis den begynner å misfarges er den død og vil bli svart, da må du bare få satt inn en falsk. Trenger ikke ta noen tur til tannlegen, han/hun kommer bare til å si det samme, ikke rikk på den, ikke pill på den, la den være ^^ Noe som er vanskeligere enn det høres ut. Merka først at tanna var løs nå nettopp, skal nok ikke ete mer epler med det første. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Slutt med epler ( ) og gå til tannlegen. 3 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Støtter Zeph. Dra til tannlegen, ikke spør ufaglærte på et forum. :-) Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Støtter Zeph. Dra til tannlegen, ikke spør ufaglærte på et forum. :-) @ Diskutant: Seff refererer du til deg selv som den ufaglærte. Til TS: "Løs" i hvilken forstand? Tenner som føles løse ut er som oftest bare minimalt mer beveglige enn hva tenner ellers skal være. Det er normalt at fortennene kan beveges 1-2 mm frem og tilbake. Perioder i livet kan tennene oppleves mer løse. F.ø setter seg tennene som oftest fast av seg selv igjen, bare de for være i ro 4-7 dager. Puss tennene nøye, men forsiktig. Signaler på at du bør gå til tannlegen er blødninger, smerter og hevelse i tannkjøttet rundt tannen (eller ellers). Tannen i seg selv kan ikke "reddes" dersom skaden først har oppstått. 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Guttungen fikk en smell på den ene fortanna i en karusell når han var 3år, tannlegen sjekket og tok bilder men siden det er en melketann så var det ikke så farlig. Tanna ble gråaktig en stund men kom seg mirakuløst før han fellte den på normalt vis. Om dette er normalt aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Signaler på at du bør gå til tannlegen er blødninger, smerter og hevelse i tannkjøttet rundt tannen (eller ellers). Tannen i seg selv kan ikke "reddes" dersom skaden først har oppstått. Er ikkje det noko ein tannlege bør vurdere før det kanskje blir verre? Eventuelt fiksere tanna dersom det er behov for det. Trådstartar verkar ikkje spesielt bekymra når han knasker epler. Lenke til kommentar
Anonym001113332 Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Når jeg våknet om morgenen føltes tanna litt merkelig. Tenkte ikke noe mer over dette før tanna begynte å bli vond litt utover kvelden. Kjente da på tanna og den føltes ganske løs ut. Signaler på at du bør gå til tannlegen er blødninger, smerter og hevelse i tannkjøttet rundt tannen (eller ellers). Tannen i seg selv kan ikke "reddes" dersom skaden først har oppstått. Takk for bra svar! Nå kjenner jeg bare litt mild smerte og litt ising. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Er ikkje det noko ein tannlege bør vurdere før det kanskje blir verre? Eventuelt fiksere tanna dersom det er behov for det. Trådstartar verkar ikkje spesielt bekymra når han knasker epler. Hvis tanna har fått en smell slik at blodkar og nerver er avslitt, kan ikke livet i selve tanna reddes. Med andre ord kan det ikke bli verre. Imidlertid kan man fremdeles få tanna til å "vokse" fast igjen, da uten liv i tanna. Fiksering av tanna må gjøres rimelig umiddelbart etter at skaden har oppstått hvis det skal ha noen mening. Poenget for TS å gå til tannlege på nåværende tidspunkt er evt bare for å unngå ettervirkninger som f.eks infeksjoner eller smerter. Lenke til kommentar
Fredrikke_ Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Ulykke / traume i en tann kan føre til en pulpal (inne i tannen) reaksjon, og infisere tannen. "Hvis den begynner å misfarges er den død og vil bli svart, da må du bare få satt inn en falsk." Før dette skjer, og det er for sent, er det ikke mulig å redde tannen med rotfylling? Tror det uansett er lurt å få tannen skjekket ut. Bedre å være på den sikre siden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå