Resonate Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Yo. Nettopp fått meg jobb. Sliter litt med å forstå beregninga. Tipper jeg kommer til å tjene rundt 25 000 totalt før skatt pr. måned, kanskje opp mot 160 000 innen året er omme. Jeg er ugift, null barn og har ca. 200 000 i gjeld. Noen som kan hjelpe meg litt her? Om jeg hadde tjent den summen over totalt 12 måneder måtte jeg betalt 18% skatt(, tror jeg) , men jeg skal bare jobbe i 6 måneder før året slutter. Trekker dem meg som om jeg ville tjent 25 000 i måneden i tolv måneder, på en måte månedsskatt, eller er det pr. kalender år, sånn at jeg må skatte mye mindre? Noen som gidder å beregne sånn ca. skatt for meg? Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Hei, Bestill skattekort fra skattetatens hjemmesider, og skriv inn at du forventer å tjene 160 000 i år og andre relevante opplysninger, kryss av for at du ønsker prosentkort, så du slipper tabelltrekk, som ville fungere dårlig i ditt tilfelle. Bestille Skattekort Basert på opplysningene vil du da motta et prosentkort som du kan levere til arbeidsgiver. Du kan bruke denne for å beregne skatten din for inntektsåret 2013. Hvis man kun ser på inntekten (160 000 kr), skal du betale omtrendt 26 158 kr i skatt. Det vil vel tilsvare 16,3 prosent. Det vil da ikke være overraskende om du får et skattekort med litt høyere prosentsats, da skatteetaten justerer litt, for å hindre at veldig mange får restskatt ved mindre justeringer. Hvis du betaler renter på gjelden din, vil du få fradrag tilsvarende 28 % av rentene, og det vil da senke skattesatsen din. Det har jeg ikke tatt hensyn til over. Endret 22. juli 2013 av MemorX 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå