Woltox Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Halloen, jeg har da planer om å pusse opp leiligheten jeg leier (noen nødvendige ting) Jeg lurer da på: Lydisolering Bilder over leiligheten (Kun 2 dører(badet &inngangen), strekene er kun for å vise oversikten) Planen er da å lysissolere badet da man hører det alt for godt (kun panel og issolering av noe slag (glava?) Trenger da forslag til noe jeg kan ta på innsiden av panelet & dør, som kan isolere litt(mye) bedre. Jo rimligre jeg kan skaffe produktene jo bedre =) Noen mål; Selve døren; 194cm høy, 62,5cm bred (Helst ikke mye større dør) Veggen med døren; 141cm Veggen ved kjøkkenet; 133cm Veggene ikke nevnt ovenfor er betong, og dermet vrient å endre på (lite bad) Tak er betong (planer kansje om å senke og legge in spotlights) Gulv er betong - varmekabler - fliser Elektrisk Bilde over planen Tanken; Legge ut en ledning fra sikringskapet(1) til den 2polet bryteren(2) for deretter å skjøte på til 2polet bryter(3) og 2stikk-kontakt(7) Jeg lurer på om det er teknisk mulig samt sikkert. edditlog finskriving lurt å nevne litt mere om badet Endret 22. juli 2013 av Woltox Lenke til kommentar
MJro Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Når du sir at du skal skjøte ledningen fra sikringsskapet, i den 2 polte bryteren. Mener du at du bare ska legge en ledning inn til bryteren for så å skjøte den videre, eller skal du koble til bryteren? Husk at for å få godkjent det elektrisk må du være elektriker. 1 Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Tenkte å koble på i den 2polte bryteren. Skal få en elektrikker til å godkjenne anlegget når alt er ferdigkoblet, samt ta siste finishen i sikringskapet. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Tenkte å koble på i den 2polte bryteren. Skal få en elektrikker til å godkjenne anlegget når alt er ferdigkoblet, samt ta siste finishen i sikringskapet. En elektriker godkjenner ikke noe du har trukket og koblet for han. Det hadde i hvertfall aldri jeg gjort. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 En elektriker godkjenner ikke noe du har trukket og koblet for han. Det hadde i hvertfall aldri jeg gjort. Om ikke en elektriker er i stand til å vurdere om noe er godkjennbart eller ikke, så burde han kansje ikke være elektriker? Blir litt som at en mekaniker ikke kan ta EU kontroll på reprasjoner man har utført selv. Men det er vell en form for mafiavirksomhet som skal gjøre det umulig for folk å gjøre noe selv her i verden. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Om ikke en elektriker er i stand til å vurdere om noe er godkjennbart eller ikke, så burde han kansje ikke være elektriker? Blir litt som at en mekaniker ikke kan ta EU kontroll på reprasjoner man har utført selv. Men det er vell en form for mafiavirksomhet som skal gjøre det umulig for folk å gjøre noe selv her i verden. Tro meg. Du vil ikke godkjenne noe du ikke selv vet med 100% sikkerhet er gjort skikkelig. Jeg kunne tatt en kontroll av anlegget, men hadde aldri satt navnet mitt på det. Ved å sette navnet ditt på en annens arbeid er du ansvarlig om det skulle f.eks være en skade som du ikke kan se f.eks i trekkerørene. Folk må gjerne gjøre som de vil, men sånt ville jeg ikke gjort. 2 Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Vet om flere som har gjort det samme, uten problemer. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Tro meg. Du vil ikke godkjenne noe du ikke selv vet med 100% sikkerhet er gjort skikkelig. Jeg kunne tatt en kontroll av anlegget, men hadde aldri satt navnet mitt på det. Ved å sette navnet ditt på en annens arbeid er du ansvarlig om det skulle f.eks være en skade som du ikke kan se f.eks i trekkerørene. Folk må gjerne gjøre som de vil, men sånt ville jeg ikke gjort. Om alle kontrollører hadde nektet å godkjenne ting de ikke hadde gjort selv, hadde det blit en morsom verden å leve i Hvordan skal du sjekke om det er skade i strekkrørene om du hadde gjort det hele selv? 2 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Om alle kontrollører hadde nektet å godkjenne ting de ikke hadde gjort selv, hadde det blit en morsom verden å leve i Hvordan skal du sjekke om det er skade i strekkrørene om du hadde gjort det hele selv? Korrigering. Kontrollør = Tilsynet, ikke bland det inn i elektrikeryrket. Jeg skjønner ikke hva du synes er så vanskelig med dette med at vanlig elektrikere ikke tar slike jobber? Slik du forespeiler det kan jo vi da bare fjerne elektriker tittelen og bare bruke masse installatører som godkjenner og signerer papirer i stedet. Så blir det jo mye billigere og enda mer utstyr installert i hus rundt om som aldri burde være i bruk. Jeg som montør har ingen garanti for om du ikke har laget en splitteboks inne i veggen og laget et ekstrapunkt et annet sted som du ikke sier til meg. Det er slike ting som det og folk sin fantasi til å lage slik krøll som gjør at det ikke blir godkjent. Det er klart at trådstarter kan være verdens ærligste sjel og at han har lest seg opp på elektroteknikk og beregning av kurser, belastningstrøm og kortslutninger. Men gjør man et unntak blir ikke det den siste gangen ergo reglene begynner å skli ut og da har du sirkuset i gang. Nei, verden funker ikke slik. Uansett det kan godt være noe er villige til å ta på seg ansvaret og gjør det, men det blir neppe meg eller noe av de jeg jobber med for den slags skyld. Så tips til deg trådstarter, la flere elektriker heller komme med et anbud til deg før du starter på jobben selv. 2 Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Støtter TheHawk 100% her. Hvis jeg som elektriker skulle gå god for ditt anlegg og gitt deg samsvarsærklering for det så er det bedriften jeg jobber på som påtar seg ALT ansvar for den installasjonen. Hvis det da brenner ned fordi det er skjedd en feil i anlegget så blir det elektriker firmaet som ender opp med regninga for feilen du har lagd. Er nettopp derfor samsvarsærklering er viktig å få av firmaene som yter en håndverkertjeneste hjemme hos deg. Det er derfor de seriøse firmaene ikke godkjenner andres anlegg. 3 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Jeg forstår det slik at TS er leietager! Han har ikke lov til å gå igang med slike arbeider, uten å få godkjenning av huseieren først. Ellers så må jeg støtte elektrikkerene her. Å sammen ligne en EU kontroll på bil og elektroarbeid i bolig, er tullete. Så til TS, snakk med huseieren du, så får du høre hva han/hun sier om dine planer! Endret 25. juli 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Huseier er kjentfolk av mine foreldre, så de har sagt bare kjør igang, uansett øker det jo verdien på leiligheten. Jeg driver selv med svakstrøm, men er ikke godt kjent på sterkstrømsområdet(derfor spørsmålene), uansett kommer jeg til å invitere trikkeren til å se på veggen føre panelene kommer på plass slik at han får sett at det ikke er noe fusk bak veggen, anyhow så kommer jeg til å bruke ordentlig matriell så ikke noe kinapiss her i gården. Jaja siden diskusjonen sitter fast om jeg skal bruke trikker eller ikke står fast, så ingen som vet om Lydisolering? Endret 25. juli 2013 av Woltox Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Gipsplater har en viss støyreduserende egenskap. Men jeg vet ikke hvor mye. Og i forhold til lydisolering generelt for bad, så er jeg usikker. Kan kanskje henvede deg til http://www.romisolering.no , de driver iallefall med støy isolering o.l i boliger 1 Lenke til kommentar
findon Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Har det veldig lytt inn til barnerommene hjemme så jeg tenkte først å ta ned gammel gips og legge glava i veggen, og fikk da tips om å i tillegg legge dobbel gips, bare passe på at skjøtene ikke går oppå hverandre. Gips er jo et veldig dødt materiale som gir betydelig mindre vibrasjon enn f.eks spon. I neste omgang får jeg vurdere tyngre dører, har i dag noen formpressede som slipper alt igjennom. Får desverre ikke tid å begynne på dette før til høsten. Ellers virker jo linken til Pugnax veldig lovende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå