Gå til innhold

ekstern harddisk mac

Gjest Slettet-lYlo5C

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lYlo5C

Har tenkt å kjøpe en ekstern harddisk som jeg kan overføre bilder og viktige dokumenter fra macen min på, sånn i tilfelle det skulle skje noe med den. Problemet er at jeg har veldig lite peiling på det så har noen spørsmål:

1.Har googlet litt og sett at en del har hatt problemer med å få filer inn fra macen, er det noen som passer ekstra godt til mac uten særlig mye styr?

2.Hvor mye plass bør det være på den om jeg skal ha noen tusen bilder og eventuelt noen dokumenter på?

3.Hvor mye vil den koste?

4.Hvor bør jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det man må forholde seg til er at PC og Mac bruker forskjellige filsystem. PC disker er formatert i NTFS, Mac disker er formatert i HFS. Det betyr at det kan være problematisk å bruke en PC disk på Mac, og vice versa.

Når man kjøper en ny disk så vil den være markedsført som PC eller Mac kompatibel. Det betyr bare at den er formatert på ene eller andre måten, så den er klar til bruk.

Men det er jo enkelt å formatere en disk uansett system, så det er ikke stort å bekymre seg over. Man kan dessuten formatere som exFAT, så kan den brukes overalt.

Disker er billige. Ville ikke valgt noe mindre enn 1TB.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Ok, takk for svar!

Så om jeg bare leter etter en der det står at den kan brukes til mac så skal det ikke være noen problemer? Er ikke særlig god til sånne ting, spesielt ikke når det gjelder mac så vil helst slippe mest mulig styr

Har sett at man kan kjøpe på apple.no, men av erfaring er appleprodukter ganske dyrt så det er vel kanskje best å la være å kjøpe der? Har ikke lyst til å bruke så alt for mye penger på det.

Endret av Slettet-lYlo5C
Lenke til kommentar

Det er fullstending bortkastede penger å kjøpte mac ready!

Jeg har mange ulike eksterne harddisker som jeg bruker på min mac.

Kjøp den du vil ha og åpne diskverktøy og der velger du "formater" og velger Mac OS format.

Hele prosessen tar mindre enn 2 minutter og du sparer often flere hundrelapper på å gjøre dette.

Mac ready diskene er identiske til PC utgavene, bortsett fra noen klistremerker :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Ok, takk for svar! Er ikke sånn at jeg kommer til å finne en som jeg absolutt har lyst på, så hadde vært greit med en med litt lite styr, men virket ikke særlig tungvindt den forklaringen over så det er jo strålende om jeg kan spare litt penger på det! Takk for svar folkens :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-lYlo5C

Har funnet en jeg vurdrerer å kjøpe nå, men tror dere jeg klarer å bruke den til mac? er det mye styr?

Endret av Slettet-lYlo5C
Lenke til kommentar

Har funnet en jeg vurdrerer å kjøpe nå, men tror dere jeg klarer å bruke den til mac? er det mye styr?

Nei. Det burde gå knirkefritt.

Hvis det er noe problem, så spør evt, send meg en pm, så kan jeg sende deg screenshot på hva du gjør.

Legg gjerne ved en link på disken du tenker å kjøpe.

Jeg har selv hatt fire eksterne disker over de siste årene. Kun en var "for mac", den kjøpte jeg grunnet at den hadde firewire 800.

Hvis du fortsett ikke får det til kan jeg tilogmed ta meg noen minutter å lage en kort snutt på youtube som forklarer alt :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Nei. Det burde gå knirkefritt.

Hvis det er noe problem, så spør evt, send meg en pm, så kan jeg sende deg screenshot på hva du gjør.

Legg gjerne ved en link på disken du tenker å kjøpe.

Jeg har selv hatt fire eksterne disker over de siste årene. Kun en var "for mac", den kjøpte jeg grunnet at den hadde firewire 800.

Hvis du fortsett ikke får det til kan jeg tilogmed ta meg noen minutter å lage en kort snutt på youtube som forklarer alt :p

Okei, høres flott ut!

tusen takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...