Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil kjøp

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bare lurer på om hva dere syntes om det hvis en 18 år gammel gutt hadde ønske om å kjøpe seg en så og sy splitter ny bil fra fabrikken/ 1-2 år gammel bil, og setter forsikringa på faren? Hvis altså den personen ikke stresser med å flytte ut, og hvis bil er det han vil ha som første prioritet ? og hvis han har spart opp minst 30-40 % og lånt resten, forså betale det ned mens han sparer penger til egenkapital for bolig og søker boliglån?

Syntes dere det hadde vært dumt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke akkurat økonomisk genialt, men er han i fast jobb går det nok fint.

Hvis du skal både spare til egenkapital på boliglån og samtidig betale ned billån (selv med 40% egenkapital oppspart fra før) så bør du nesten ha en stabil og over gjennomsnittet god inntekt.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat økonomisk genialt, men er han i fast jobb går det nok fint.

2 jobber liksom.. en som lærling(som han sparer) og en annen jobb som butikkmedarbeider(som han da bruker til bil og annet)

Spørs jo hvor dyr bilen er da. Toyota Aygo er ganske rimelig.

En bmw 316i: rundt 350 000 kr fabrikkny, og rundt 280-300 1-2 år gammel :)

Lenke til kommentar

Klart det er artig med bil når man er 18. Men hvis man allerede har 100+k ville jeg heller lagt det i bolig med en gang enn å øsle det bort på bil.

Nedbetaling av lån å sparing samtidig er ikke noe man klarer på lærlig/butikkjobb.

Lenke til kommentar

Klart det er artig med bil når man er 18. Men hvis man allerede har 100+k ville jeg heller lagt det i bolig med en gang enn å øsle det bort på bil.

Nedbetaling av lån å sparing samtidig er ikke noe man klarer på lærlig/butikkjobb.

Kan man vell ?? Sett at man får 25 kr i mnd: 5-6000kr går til nedbetaling av billån(Hvis man velger å betale det ned på 5 år), mellom 1000-2000 til drivstoff + sette av litt penger til side for forsiking: Bom så har man igjen rundt 10-15 000 igjen som man kan spare til egenkapital... Assa, om jeg skal gjøre dette så stresser jeg ikke med å flytte ut da :p Blir jo hjemmeboende til rundt 24-25 da... Og da er det jo helt mulig å gjøre dette. Man skal aldri si aldri.

Lenke til kommentar

Å ikke ha forsikring på seg selv er jo ikke særlig lurt. Du bygger jo ikke opp noe bonus i det hele tatt. Og hvorfor noe så "kjedelig" som en 316i? Du får jo mye morsommere biler får en mye mindre penge. Et stort billån som 18-åring er heller ikke noe jeg ser på som lurt.

Og jeg håper ikke du skal sette bodykits og styling på en splitter ny BMW som antyder i en annen tråd du har lagd?

Lenke til kommentar

Å ikke ha forsikring på seg selv er jo ikke særlig lurt. Du bygger jo ikke opp noe bonus i det hele tatt. Og hvorfor noe så "kjedelig" som en 316i? Du får jo mye morsommere biler får en mye mindre penge. Et stort billån som 18-åring er heller ikke noe jeg ser på som lurt.

Og jeg håper ikke du skal sette bodykits og styling på en splitter ny BMW som antyder i en annen tråd du har lagd?

Hehe neinei, hvis det blir en ny 3 serie(må ikke være 316, er bare at den er den billigste) så blir det nok ikke noe styling, bare sånne små styling som nye felger osv..

Men om det blir de gamle 3 seriene(som da kommer til å bli 320 om ikke bedre) så blir det mye mer styling på denne... Hvorfor spørr du om det ? :) Er det ikke bra å style nye 3 serien ?

Og gi eksempler på kulere biler for en billigere sum da ? :)

Lenke til kommentar

Kan man vell ?? Sett at man får 25 kr i mnd: 5-6000kr går til nedbetaling av billån(Hvis man velger å betale det ned på 5 år), mellom 1000-2000 til drivstoff + sette av litt penger til side for forsiking: Bom så har man igjen rundt 10-15 000 igjen som man kan spare til egenkapital... Assa, om jeg skal gjøre dette så stresser jeg ikke med å flytte ut da :p Blir jo hjemmeboende til rundt 24-25 da... Og da er det jo helt mulig å gjøre dette. Man skal aldri si aldri.

Heh... når jeg var 24-25 solgte jeg alt jeg eide for å få råd til en leilighet. Det satte meg i en posisjon der jeg kunne velge blandt de absoutt billigste på markedet. Tror nok du også blir å angre :)

Lenke til kommentar

Dumt, veldig.

Å ta lån som ung er kjempedumt, som lærling er du kun sikret jobb i lærlingstiden

Som ungdom er da du mest sansynligvis kommer til å kolidere, uansett hvor flink eller snill gutten er. (ille kjipt hvis forsikringen til faren øker, samt stor verkstedsregning)

*Bil er en eneste stor utgift, eneste positive er at den gir deg "sikker" transport til inntjeningskilde

Endret av Woltox
Lenke til kommentar

Heh... når jeg var 24-25 solgte jeg alt jeg eide for å få råd til en leilighet. Det satte meg i en posisjon der jeg kunne velge blandt de absoutt billigste på markedet. Tror nok du også blir å angre :)

Jamen hva var det du gjorde før du skulle kjøpe bolig da ? du hadde jo ikke egenkapital antar jeg ? skal jo ha 2 jobber da som jeg da får nok til å betale ned billånet + spare til egenkapital. Men så glemte jeg å si en ting til da.. Det kan hende jeg får låne penger av en kompis av meg på 22 som er en "Pappagutt" som allerede har en stor formue haha.. så hvis jeg får det så blir ting litt enklere tenker jeg

Dumt, veldig.

Å ta lån som ung er kjempedumt, som lærling er du kun sikret jobb i lærlingstiden

Som ungdom er da du mest sansynligvis kommer til å kolidere, uansett hvor flink eller snill gutten er. (ille kjipt hvis forsikringen til faren øker, samt stor verkstedsregning)

*Bil er en eneste stor utgift, eneste positive er at den gir deg "sikker" transport til inntjeningskilde

Takk :) Men hvorfor skal forsikringa til fattern øke ???

Lenke til kommentar

Kjøp i så fall en 2-3 år gammel bil, så det verste verditapet er unnagjort.

Hvis personen finner ut at bilen var for dyr om 1-2 år etter innkjøp, så er det ikke så stort tap. Selvfølgelig ca 1000kr i renter hver måned og en del verditap.

Men bilen bruker mest sannsynlig mindre drivstoff enn eldre biler og hvis noe ryker har du fortsatt garanti/reklamasjon en stund til.

Lenke til kommentar

Kjøp i så fall en 2-3 år gammel bil, så det verste verditapet er unnagjort.

Hvis personen finner ut at bilen var for dyr om 1-2 år etter innkjøp, så er det ikke så stort tap. Selvfølgelig ca 1000kr i renter hver måned og en del verditap.

Men bilen bruker mest sannsynlig mindre drivstoff enn eldre biler og hvis noe ryker har du fortsatt garanti/reklamasjon en stund til.

Takk :) OG at man ikke må på service like mye som de eldre bilene også antar jeg ? :) Så det er jo også fordeler med å kjøpe en nokså ny bil da..

Lenke til kommentar

Takk :) OG at man ikke må på service like mye som de eldre bilene også antar jeg ? :) Så det er jo også fordeler med å kjøpe en nokså ny bil da..

Mange fordeler. Husker ikke helt service intervallene til BMW i hodet, men er ikke de verste tingene alltid.

Eu kontroll er jo ikke før bilen er 4 år. Min 2009 320D var på første eu kontroll nå - null feil :)

Kjøpers marked på brukt nå også, mange som velger nytt.

Men hvis man velger en 2-3 år gammel bil, prøv å finn en som ikke har kjørt så alt for langt. Maks rundt 50000 km kanskje. Mener jeg da..

Lenke til kommentar

Mange fordeler. Husker ikke helt service intervallene til BMW i hodet, men er ikke de verste tingene alltid.

Eu kontroll er jo ikke før bilen er 4 år. Min 2009 320D var på første eu kontroll nå - null feil :)

Kjøpers marked på brukt nå også, mange som velger nytt.

Men hvis man velger en 2-3 år gammel bil, prøv å finn en som ikke har kjørt så alt for langt. Maks rundt 50000 km kanskje. Mener jeg da..

Hehe ok tusen takk :D Jeg vil helst ha den nye modellen vettu :) og helder holde meg til den en god stund istedenfor å kjøpe den gamle modellen forså gå lei om noen år og deretter kjøpe en annen hvis du skjønner ? :) Like to keep it simple

Men jo, takk for råda!

Lenke til kommentar

Han mener nok bonus'en som ryker hvis du krasjer. Har faren din bonus fra før?

Åja, daså! Ja, fattern har høy bonus..

Men sett at jeg skulle trenge å ta opp billån fra banken da, kan jeg fortsatt da sette forsikringa på faren min da ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...