ThomasMLS3 Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Hei! Jeg komponerer en del musikk (piano) og lurte på hvordan man kan identifisere musikkskalaen som går i melodiene? For eksempel, G#-diminished og C#-dorian bruker de samme notene ifølge her: http://www.thombarne...nloads/scal.pdf , men bare at de starter på hver sin note. Er det nå slik at en melodi går i C#-dorisk hvis melodien starter på noten C#, eller er det det hvis melodien slutter på C#?? Men hva om melodien starter med en akkord? Hvordan kan man bestemme musikkskalaen da? (for eksempel B, D# og G#). Noen som vet noe? Hilsen, ThomasMLS3 Lenke til kommentar
ThomasMLS3 Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Ingen som vet noe? Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Du må sjekke med harmonikken, mye det som gir deg grunntonen og ditto skala. Sånn mentalt kan du jo godt tenke at spiller en C-dur-skala når du er i F og skal spille en F lydisk, men rent teoretisk er det en F lydisk Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Modal harmonikk har en ofte en svakere spenning med tanke på grunntonefølelse enn funksjonsharmonikk. For eksempel vil det å gjenta Dm og G etter hverandre være noe tvetydig - er det mixolydisk (fra G, altså med molldominant), eller er det Dorisk (fra D, altså med dur-subdominant)? Likevel er det i de fleste tilfeller mulig, ved hjelp av perioder/melodi/betoning osv. å kunne avgjøre hvilket modus det er. Uansett, det er ikke alltid så viktig å vite hvilket modus det er - det vil være nok å kunne si at musikken har modalt preg, så kan heller spørsmålet om hvilket modus det er, forbli gjenstand til drøfting. Ellers er jo det jo ikke sånn at harmonikk enten er modal eller funksjonal - man kan legge inn vendinger i modal musikk og sånt sett få en sterkere spenning mot et tonalt sentrum, som f.eks. Michael Jackson - Earth song, der vekslinga mellom molltonika og dursubdominant i første omgang skaper et dorisk preg, hvorpå han i siste frase går til durdominant, som i aller høyeste grad er funksjonsharmonikk (moll (melodisk/harmonisk). På samme måte kan modale farger oppstår i funksjonsharmonikk - f.eks. den utrolig fine F #11 (lydisk) i Wagners Tristan og Isolde-forspill. Ja, du får bare spørre meg i denne tråden om dette - jeg har skrevet en avhandling om modalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå