Jom-Jom Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Hei I dagens artikkel til Hardware.no om hovedkorttips http://www.hardware....korttips/134405 står det blant annet under punkt 6; "AHCI er nemlig veldig viktig for å få mest mulig ut av SSD-en din, men hvis du har noen harddisker i tillegg må du ligge unna denne innstillingen." Hva er greia her? Det står ikke nærmere forklart i linken de viser til, og jeg finner ikke noe konkret info om det på nett. Jeg har et klassisk oppsett med en SSD til operativsystem og programmer samt en HDD til bilder, musikk etc. I BIOS har jeg satt den til AHCI mode og tenkt at dette er det beste.. Men er det altså ikke anbefalt med AHCI mode hvis man har en HDD i tillegg til SSD? Mvh Jom-Jom Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Jeg trodde AHCI var påkrevd for å utnytte all funksjonalitet på nyere harddisker? Eneste gangene jeg kan tenke meg at man ikke må bruke AHCI må være ved bruk av steinalderOS som NT4 og Windows 95/98. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Jeg må ærlig talt si at det tipset er noe av det dummeste jeg har hørt om på lenge. Har kjørt AHCI i ørten år, og kommer til å fortsette med det. Som sedsberg sier så er det vel kun steinalderOS som ikke kan bruke AHCI. Endret 22. juli 2013 av Chavalito 2 Lenke til kommentar
Jom-Jom Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Ok. Da stoler jeg på dere to, høres forenelig ut med alt annet jeg har hørt og lest om emnet Begynte bare å lure på om jeg hadde gått glipp av noe viktig når man da evt setter opp en SSD og en HDD sammen.. Takk for svar! Mvh Jom-Jom Endret 23. juli 2013 av Jom-Jom Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Det eneste du har gått glipp av er at Hardware.no mangler kunnskapsfulle skribenter AHCI gir jo faktisk en ytelsesboost for HDDer takket være NCQ. 1 Lenke til kommentar
Jom-Jom Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 He he ;-) Jeg føler jo ofte at de kommer med gode tips og triks for oss som driver med data på mosjonsnivå, men her har de tydeligvis bomma litt.. Godt det er andre som kan modifisere budskapet innimellom! Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Det utrolige er at dette er en "ekstra" artikkel. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Betyr det at det er ekstra mye feil? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå