EinarEriksen Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Samsung ville krysslisensiere patentene. Apple og Samsung ble nesten enige i februar Lenke til kommentar
Bowers & Wilkins Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Hva med alle teleoperatørene som synes måten Apple driver på med er hinsides urimelig? Det er vel ikke så viktig det eller? Altså at Apple har alt for strenge regler på hvordan teleoperatørene kan kjøpe inn iPhones og iPads og på hvor mye teleoperatørene kan tjene på hver enhet. Ifølge Apple så er ikke dette urimelig. Så man kan jo tenke seg på hva Apple mener med urimelig i denne saken med Samsung er da. Kanskje Apple burde tenke over på hvor urimelige dem er overfor mange andre før dem skriker ut at andre er urimelige mot dem. Endret 22. juli 2013 av Bowers & Wilkins 1 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Hva med alle teleoperatørene som synes måten Apple driver på med er hinsides urimelig? Det er vel ikke så viktig det eller? Altså at Apple har alt for strenge regler på hvordan teleoperatørene kan kjøpe inn iPhones og iPads og på hvor mye teleoperatørene kan tjene på hver enhet. Ifølge Apple så er ikke dette urimelig. Så man kan jo tenke seg på hva Apple mener med urimelig i denne saken med Samsung er da. Kanskje Apple burde tenke over på hvor urimelige dem er overfor mange andre før dem skriker ut at andre er urimelige mot dem. Så vidt jeg vet er det helt frivillig fra operatørenes side om de vil selge iPhone eller ei, men diskusjonen om forretningsavtaler mellom Apple og teleoperatører kan du heller ta et annet sted, f.eks her: http://www.mobilen.no/artikler/eu-etterforsker-apple/133915 Så får du bare fortsette å bruke fantasien din til å "tenke deg" hva Apple mener er urimelig ift. Samsung i patentforhandlingene, mens vi andre heller bør forsøke å forholde oss til det som finnes av fakta. Det er i alle fall åpenbart at begge parter har vist forhandlingsvilje, og så kan man bare håpe på en avklaring med tiden slik at diverse teknologiskribenter heller kan bruke tiden sin på saker de har forutsetninger for å forstå... 1 Lenke til kommentar
Bowers & Wilkins Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Så vidt jeg vet er det helt frivillig fra operatørenes side om de vil selge iPhone eller ei, men diskusjonen om forretningsavtaler mellom Apple og teleoperatører kan du heller ta et annet sted, f.eks her: http://www.mobilen.n...er-apple/133915 Så får du bare fortsette å bruke fantasien din til å "tenke deg" hva Apple mener er urimelig ift. Samsung i patentforhandlingene, mens vi andre heller bør forsøke å forholde oss til det som finnes av fakta. Det er i alle fall åpenbart at begge parter har vist forhandlingsvilje, og så kan man bare håpe på en avklaring med tiden slik at diverse teknologiskribenter heller kan bruke tiden sin på saker de har forutsetninger for å forstå... Dette handler om urimeligheter (i følge Apple) og jeg tok opp at Apple selv er flink med å ha urimelige regler på ting og tang (dette med teleoperatørene var bare et eksempel på urimeligheten til Apple). Så poenget var at Apple heller skal tenke over på hvor mye urimelige ting dem gjør mot andre før dem syter over at andre er urimelige mot dem. Personlig tror jeg at Samsung ikke har vært urimelig mot Apple i det hele tatt, men at det heller er Apple som er alt for storkrevende når det kommer til profitt i pengebingen som er saken. Endret 22. juli 2013 av Bowers & Wilkins 1 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Dette handler om urimeligheter (i følge Apple) og jeg tok opp at Apple selv er flink med å ha urimelige regler på ting og tang (dette med teleoperatørene var bare et eksempel på urimeligheten til Apple). Så poenget var at Apple heller skal tenke over på hvor mye urimelige ting dem gjør mot andre før dem syter over at andre er urimelige mot dem. Igjen, når to parter forhandler om en forretningsavtale (f.eks om distribusjon/salg) står hver av partene helt fritt til å akseptere vilkårene den andre parten framsetter - eller ikke. Man tar og gir i forhandlinger, inntil man når en avtale eller avbryter forhandlingene. Hadde Apple vært så "urimelige" som du påstår, så hadde de neppe solgt så mange telefoner gjennom så mange operatører over hele verden. Dessuten, om noen ut fra bestemte motiver (f.eks som utspill ifb. med forhandlinger) hevder at en forhandlingsmotpart på ett område er "urimelig", betyr det ikke at det nødvendigvis er tilfelle. Og det betyr slett ikke at den samme forhandlingsmotparten er "urimelig" på alle andre områder eller i helt urelaterte forhandlinger med andre parter. At noen eventuelt hevder at Apple er "urimelige" i sak A, fratar altså på ingen måte Apple retten til å mene at en annen part er "urimelig" i den helt urelaterte sak B. Patentkonflikter og distribusjonsavtaler er også to helt forskjellige ting, og reguleres av helt forskjellige lovverk. Blir to store selskap ikke enige om en forretningsavtale, så lar man være å inngå en avtale, og ferdig med det. Når store selskap ikke klarer å bli enige i patentkonflikter ender det derimot gjerne opp i rettssystemet. Personlig tror jeg at Samsung ikke har vært urimelig mot Apple i det hele tatt, men at det heller er Apple som er alt for storkrevende når det kommer til profitt i pengebingen som er saken. Og hvorfor skulle ikke Samsung være minst like "storkrevende når det kommer til profitt i pengebingen", når vi vet at de har en historie som viser at de knapt skyr noen midler, og har bedrevet ulike former for skittent spill, korrupsjon og andre lovbrudd for å øke sin profitt? Endret 22. juli 2013 av Newton 1 Lenke til kommentar
Bowers & Wilkins Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Hadde Apple vært så "urimelige" som du påstår, så hadde de neppe solgt så mange telefoner gjennom så mange operatører over hele verden. Dette handler om at teleoperatørene vil gi det kundene vil ha, og ikke hva dem faktisk tjener på dette. Så lenge dem får fornøyde kunder så er dem glad. Dessuten, om noen ut fra bestemte motiver (f.eks som utspill ifb. med forhandlinger) hevder at en forhandlingsmotpart på ett område er "urimelig", betyr det ikke at det nødvendigvis er tilfelle. Og det betyr slett ikke at den samme forhandlingsmotparten er "urimelig" på alle andre områder eller i helt urelaterte forhandlinger med andre parter. At noen eventuelt hevder at Apple er "urimelige" i sak A, fratar altså på ingen måte Apple retten til å mene at en annen part er "urimelig" i den helt urelaterte sak B.Patentkonflikter og distribusjonsavtaler er også to helt forskjellige ting, og reguleres av helt forskjellige lovverk. Blir to store selskap ikke enige om en forretningsavtale, så lar man være å inngå en avtale, og ferdig med det. Når store selskap ikke klarer å bli enige i patentkonflikter ender det derimot gjerne opp i rettssystemet. Ganske rart det der, fordi i hver eneste sak noen har prøvd å komme til enighet med Apple og hvor det ikke har lyktes helt, så har det alltid vært at Apple syntes at det de andre ville ha var urimelig. Slår aldri feil det der. Og hvorfor skulle ikke Samsung være minst like "storkrevende når det kommer til profitt i pengebingen", når vi vet at de har en historie som viser at de knapt skyr noen midler, og har bedrevet ulike former for skittent spill, korrupsjon og andre lovbrudd for å øke sin profitt? Ja, dra inn hva Samsung har gjort før i det som er i dag. Det høres jo genialt ut. Jeg var slem gutt før og gjorde mye faenskap når jeg var liten. Skal vi dra inn hvor slem jeg var når jeg var liten i en jobbsøking sak i dag kanskje? Endret 22. juli 2013 av Bowers & Wilkins Lenke til kommentar
Newton Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Dette handler om at teleoperatørene vil gi det kunden vil ha, og ikke hva dem faktisk tjener på dette. Så lenge dem får fornøyde kunder så er dem glad. Jeg tror du forveksler teleoperatørene med Julenissen her...teleoperatører er minst like opptatt av profitt som alle andre i IT- og teleindustrien er det. Alle ønsker seg naturligvis fornøyde kunder i den grad det kan bidra til mer profitt gjennom større kundelojalitet. Ganske rart det der, fordi i hver eneste sak noen har prøvd å komme til enighet med Apple og hvor det ikke har lyktes helt, så har det alltid vært at Apple syntes at det de andre ville ha var urimelig. Slår aldri feil det der. Her drar du påstander ut av løse luften. Du har rett og slett ikke innsikt i sakene der Apple har forhandlet og ikke kommet til enighet med motparten, og slike forhandlinger er som regel strengt konfidensielle. Ja, dra inn hva Samsung har gjort før i det som er i dag. Det høres jo genialt ut. Jeg var slem gutt før og gjorde mye faenskap når jeg var liten. Skal vi dra inn hva jeg gjorde når jeg var liten i en jobbsøking sak i dag kanskje? Samsungs svært kyniske og til dels ulovlige metoder er både dokumentert og minst like relevant informasjon som dine påstander om hvor "urimelig" Apple er på et område som ikke har noe med artikkelen å gjøre i det hele tatt. Om du har et kriminelt rulleblad - som Samsung har - så kan det i noen tilfeller være relevant når du søker jobb i dag. Sett i lys av Samsungs tvilsomme og kriminelle adferd bør man ikke ha noen illusjoner om hvor langt de er villige til å gå for å beskytte sine interesser og maksimere sin egen profitt, og det er ingen grunn til å tro at Samsung gir bort noe som helst gratis eller er noe mindre "urimelige" enn Apple i forhandlingene dem imellom. Endret 22. juli 2013 av Newton 1 Lenke til kommentar
Bowers & Wilkins Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Jeg tror du forveksler teleoperatørene med Julenissen her...teleoperatører er minst like opptatt av profitt som alle andre i IT- og teleindustrien er det. Alle ønsker seg naturligvis fornøyde kunder i den grad det kan bidra til mer profitt gjennom større kundelojalitet. Joda, teleoperatørene tjener jo noe på å selge iPhones og iPads, men dette er så lite at det omtrent er ikke-eksisterende. Se heller på hva teleoperatørene tjener med andre telefonprodusenter, så skjønner du hvorfor de fleste teleoperatørene synes det er urimelig det Apple setter krav på. Kanskje derfor teleoperatørene i Russland omtrent har sluttet å selge iPhones, fordi dem har mye problemer med Apple's rettningslinjer og ikke tjener noe på å selge dem? Her drar du påstander ut av løse luften. Du har rett og slett ikke innsikt i sakene der Apple har forhandlet og ikke kommet til enighet med motparten, og slike forhandlinger er som regel strengt konfidensielle. Tydelig at du ikke leser sider som Amobil, ITAvisen, GSMArena, Neowin, Engadget osv. Der har dem artikkler av og til om diverse søksmål mellom Apple og andre produsenter. I 95% av tilfellene Apple ikke har vært enig med de andre produsentene i en sak, så har det alltid vært urimelig i følge Apple. Samsungs svært kyniske og til dels ulovlige metoder er både dokumentert og minst like relevant informasjon som dine påstander om hvor "urimelig" Apple er på et område som ikke har noe med artikkelen å gjøre i det hele tatt. Om du har et kriminelt rulleblad - som Samsung har - så kan det i noen tilfeller være relevant når du søker jobb i dag. Sett i lys av Samsungs tvilsomme og kriminelle adferd bør man ikke ha noen illusjoner om hvor langt de er villige til å gå for å beskytte sine interesser og maksimere sin egen profitt, og det er ingen grunn til å tro at Samsung gir bort noe som helst gratis eller er noe mindre "urimelige" enn Apple i forhandlingene dem imellom. Poenget er fortsatt at Apple heller burde se over sine egne urimeligheter før dem klager over at andre er urimelige mot dem (det er dette som er saken her). Er Apple urimelige mot andre, så må dem tåle samme mynt tilbake. REDIGERT: Her kan du jo se et godt eksempel på urimeligheten til Apple som faktisk kan gravlegge teleoperatører bare på grunn av Apple's dumme retningslinjer: http://appleinsider....sales-shortfall Endret 22. juli 2013 av Bowers & Wilkins Lenke til kommentar
Newton Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Joda, teleoperatørene tjener jo noe på å selge iPhones og iPads, men dette er så lite at det omtrent ikke er eksisterende. Se heller på hva teleoperatørene tjener med andre telefonprodusenter, så skjønner du hvorfor de fleste teleoperatørene synes det er urimelig det Apple setter krav på. Kanskje derfor teleoperatørene i Russland omtrent har sluttet å selge iPhones, fordi dem har mye problemer med Apple's rettningslinjer og ikke tjener noe på å selge dem? Du må gjerne legge fram konkrete tall på hva teleoperatører tjener på å selge telefoner fra ulike produsenter, i stedet for å dra fram løse påstander som på ingen måte uttrykker hva de fleste operatører synes er rimelig eller urimelig. Jeg tviler imidlertid ikke på at enkelte produsenter tilbyr avtaler som er gunstigere for operatørene enn det Apple gjør, siden flere produsenter er i en desperat situasjon og ikke klarer å dekke inn kostnadene sine med de distribusjonsavtalene de har inngått. Så blir spørsmålet om mer eller mindre desperate produsenter, som f.eks Nokia, Motorola, HTC og Blackberry, kan overleve gjennom å selge telefonene alt for for billig i forhold til kostnadene de skal dekke inn i det lange løp. Når godt over 200 mobiloperatører verden over distribuerer iPhone, og dermed åpenbart har inngått avtaler de regner som akseptable med Apple, bør man jo spørre seg om ikke forholdene som gjelder tre operatører i Russland er unntaket og ikke regelen. Nå er Russland et marked der Nokia og Windows Phone gjør det bedre enn i de fleste andre land. Jeg tviler imidlertid på at Apple har til hensikt å drive samme form for selvutslettende virksomhet som Nokia, som i siste kvartal gikk med et underskudd på nesten 2 milliarder kroner med sine formodendtlig mer enn "rimelige" (les: tapsbringende) avtaler med operatører og distributører... Tydelig at du ikke leser sider som Amobil, ITAvisen, GSMArena, Neowin, Engadget osv. Der har dem artikkler av og til om diverse søksmål mellom Apple og andre produsenter. I 95% av tilfellene Apple ikke har vært enig med de andre produsentene i en sak, så har det alltid vært urimelig i følge Apple. Igjen, du må gjerne legge fram konkret dokumentasjon som underbygger påstandene dine, ellers blir det for lett å tolke tall og påstander som produkt av din fantasi. Jo, jeg besøker regelmessig tre av disse webpublikasjonene, og har ikke sett noe som tyder på at det er hold i påstandene dine. Heller ikke de mer eller mindre seriøse publikasjonene du henviser til har hatt innsyn i forhandlingene mellom Apple og andre produsenter, eller hvilke tilbud som har vært lagt på bordet av Apple eller motpartene. Poenget er fortsatt at Apple heller burde se over sine urimeligheter før dem klager over at andre er urimelige mot dem (det er dette som er saken her). Er Apple urimelige mot andre, så må dem tåle samme mynt tilbake. Nå har du lite annet enn dine egne fordommer og fantasier som støtter påstandene om Apples angivelige "urimeligheter", og det er vanskelig å se noen logikk eller fornuft i din sammenblanding av helt urelaterte saksområder. Dessuten, selv om Apple skulle ha gjort noe "urimelig" på ett område, så betyr jo ikke det at de uten videre skal godta urimelige vilkår fra andre. Nå har heller ikke Apple gått ut og klaget offentlig over at andre er urimelige, de har ganske enkelt uttrykt sin oppfatning i konfidensielle dokument som kun er ment for partene som er direkte involvert. Når det i "patentkrigen" bl.a dreier seg om Samsungs (mis)bruk av FRAND-belagte standardessensielle patenter, så er "rettferdig, rimelig og ikke-diskriminerende" (Fair, Reasonable, and Non-Discriminatory) en sentral formulering - og Samsung er forpliktet til å tilby disse patentene til alle på slike betingelser. Det ville da ikke være urimelig om Apple bruker ord som "urettferdig, urimelig og diskriminerende" dersom de mener at Samsung ikke oppfyller sine forpliktelser på dette området. Det er ikke utenkelig at Samsung har latt være å tilby rimelige betingelser - som vi har vært inne på har Samsung svært få skrupler - og kanskje har de bevisst unngått dette f.eks for ikke å gi fra seg sitt kanskje eneste virkelige forhandlingskort i den pågående striden overfor Apple. REDIGERT: Her kan du jo se et godt eksempel på urimeligheten til Apple som kan gravlegge teleoperatører bare på grunn av Apple's dumme retningslinjer: http://appleinsider....sales-shortfall Jeg ser en artikkel som hovedsaklig inneholder spekulasjoner. Nå må man nesten forutsette at en stor operatør som Verizon ikke ledes av komplette idioter, og at de er i stand til å inngå forretningsmessig fornuftige avtaler med Apple uten å sette hele selskapet på spill. I motsatt fall så ville det selvsagt vært synd for Verizon, men deres egen feil om de skulle ha gapt for høyt og ikke innsett konsekvensene av egne handlinger. Men det er jo ikke tilfelle, siden Verizon går så det suser, og de rapporterte for få dager siden pene veksttall med 5.2 milliarder USD i profitt for siste kvartal - så jeg tviler på at de har planer om bli gravlagt med det aller første... Endret 22. juli 2013 av Newton 1 Lenke til kommentar
Bowers & Wilkins Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Du må gjerne legge fram konkrete tall på hva teleoperatører tjener på å selge telefoner fra ulike produsenter, i stedet for å dra fram løse påstander som på ingen måte uttrykker hva de fleste operatører synes er rimelig eller urimelig. Jeg tviler imidlertid ikke på at enkelte produsenter tilbyr avtaler som er gunstigere for operatørene enn det Apple gjør, siden flere produsenter er i en desperat situasjon og ikke klarer å dekke inn kostnadene sine med de distribusjonsavtalene de har inngått. Så blir spørsmålet om mer eller mindre desperate produsenter, som f.eks Nokia, Motorola, HTC og Blackberry, kan overleve gjennom å selge telefonene alt for for billig i forhold til kostnadene de skal dekke inn i det lange løp. Når godt over 200 mobiloperatører verden over distribuerer iPhone, og dermed åpenbart har inngått avtaler de regner som akseptable med Apple, bør man jo spørre seg om ikke forholdene som gjelder tre operatører i Russland er unntaket og ikke regelen. Nå er Russland et marked der Nokia og Windows Phone gjør det bedre enn i de fleste andre land. Jeg tviler imidlertid på at Apple har til hensikt å drive samme form for selvutslettende virksomhet som Nokia, som i siste kvartal gikk med et underskudd på nesten 2 milliarder kroner med sine formodendtlig mer enn "rimelige" (les: tapsbringende) avtaler med operatører og distributører... Hvorfor må jeg legge frem bevis på alt sammen mellom himmel og jord? Skal du virkelig ha alt inn med teskje? Er ikke noe vanskeligere enn å bare spørre noen som jobber innenfor mobilbransjen her i Norge (og andre plasser i verden) så får du vite det at kravene / rettninjslinjene til Apple er absurde og latterlige. En hver person som kan spørre litt rundt om kring vet at jeg snakker sant her. Trenger ikke å legge frem noe bevis på noe som er så åpenbart i dag. Igjen, du må gjerne legge fram konkret dokumentasjon som underbygger påstandene dine, ellers blir det for lett å tolke tall og påstander som produkt av din fantasi. Jo, jeg besøker regelmessig tre av disse webpublikasjonene, og har ikke sett noe som tyder på at det er hold i påstandene dine. Heller ikke de mer eller mindre seriøse publikasjonene du henviser til har hatt innsyn i forhandlingene mellom Apple og andre produsenter, eller hvilke tilbud som har vært lagt på bordet av Apple eller motpartene. Tror du virkelig jeg skal sitte her i hele dag å mate deg med teskje bare for å bevise mine påstander? En hver person som følger med på alle rettsakene mellom Apple og andre produsenter vet at Apple i de fleste tilfeller sier at det ene og det andre er urimelig. Og igjen, med tanke på hvor latterlige Apples krav er til forskjellige ting, så skal man ikke se bort i fra at det Apple mener er urimelig av andre rett og slett er at Apple ikke får igjennom sine egne urimelige krav som heller handler om å få en massiv profitt i pengebingen. Alle vet at Apple gjør alt for å melke penger ut av folk ut av enorme dimensjoner. E-bok saken er jo et veldig godt eksempel på det. Nå har du lite annet enn dine egne fordommer og fantasier som støtter påstandene om Apples angivelige "urimeligheter", og det er vanskelig å se noen logikk eller fornuft i din sammenblanding av helt urelaterte saksområder. Dessuten, selv om Apple skulle ha gjort noe "urimelig" på ett område, så betyr jo ikke det at de uten videre skal godta urimelige vilkår fra andre. Nå har heller ikke Apple gått ut og klaget offentlig over at andre er urimelige, de har ganske enkelt uttrykt sin oppfatning i konfidensielle dokument som kun er ment for partene som er direkte involvert. Når det i "patentkrigen" bl.a dreier seg om Samsungs (mis)bruk av FRAND-belagte.........og bla bla bla Leser du dette: http://www.rethink-w...dump-iphone.htm Så står det dette der: All three major Russian cellcos have stopped selling the iPhone, the most dramatic instance so far in a rising tide of operator backlash against Apple's tough contractual requirements. According to PhoneArena, VimpelCom blamed "draconian contracts" and "harsh conditions... especially in the marketing department" for its decision to dump the iPhone and sign a new deal with Samsung. Dette sier nok om den saken. Med andre ord, hinsides urimelige krav som ikke var mulig for de 3 russiske operatørene å forhandle frem med Apple. Og jeg kan banne i kirka på at disse 3 operatørene ikke har kommer til denne konklusjonen uten å prøve flere ganger med å komme frem til en god avtale med Apple. Så igjen, det handler fortsatt om Apples urimelige krav til teleoperatørene. Er en grunn til at disse 3 operatørene faktisk går så langt til å slutte å selge iPhones. Da må Apple ha dretet på draget fullstendig da. Og med tanke på at det bor rundt 145 millioner mennesker i Russland nå, så er det faktisk et stort marked for Apple der. Så må som sagt være noe vanvittig som får 3 teleoperatører til å gå så langt med å stoppe salget av iPhones i et så stort market. Personlig håper jeg det er flere som følger etter sånn at Apple kan løsne mere på sine absurde krav. Jeg ser en artikkel som hovedsaklig inneholder spekulasjoner. Nå må man nesten forutsette at en stor operatør som Verizon ikke ledes av komplette idioter, og at de er i stand til å inngå forretningsmessig fornuftige avtaler med Apple uten å sette hele selskapet på spill. I motsatt fall så ville det selvsagt vært synd for Verizon, men deres egen feil om de skulle ha gapt for høyt og ikke innsett konsekvensene av egne handlinger. Men det er jo ikke tilfelle, siden Verizon går så det suser, og de rapporterte for få dager siden pene veksttall med 5.2 milliarder USD i profitt for siste kvartal - så jeg tviler på at de har planer om bli gravlagt med det aller første... Poenget er at det er risikosport å inngå avtaler med Apple på grunn av disse latterlige kravene dem setter. Mange kan faktisk havne i samme fella / suppa som Verizon muligens er oppi nå. Så til slutt, så vil jeg si dette igjen. Apple burde først få skikk på sine egne urimeligheter før dem klager på at andre er urimelige mot dem. Endret 22. juli 2013 av Bowers & Wilkins Lenke til kommentar
Newton Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Hvorfor må jeg legge frem bevis på alt sammen mellom himmel og jord? Skal du virkelig ha alt inn med teskje? Du må ikke legge fram noe som helst. Jeg har kommet med en høflig oppfordring om at du kommer med en smule dokumentasjon som underbygger dine påstander, da det vanligvis er opp til den som framsetter påstander å dokumentere dem. Det er helt opp til deg om du vil framstå som seriøs i diskusjonen, eller ikke... Er ikke noe vanskeligere enn å bare spørre noen som jobber innenfor mobilbransjen her i Norge (og andre plasser i verden) så får du vite det at kravene / rettninjslinjene til Apple er absurde og latterlige. En hver person som kan spørre litt rundt om kring vet at jeg snakker sant her. Trenger ikke å legge frem noe bevis på noe som er så åpenbart i dag. Nå kjenner jeg ingen som sitter med innsyn i kontraktene mellom Apple og de tre teleoperatørene i Norge som har avtaler med Apple, men siden du har så gode forbindelser på toppnivå i Telenor, Netcom og Tele 2 kan du bare sende meg en melding med kontaktinfo på personene jeg bør snakke med og som er villige til å gi meg detaljene i disse kontraktene. OK? Dersom det er så åpenbart burde det heller ikke være noe problem for deg å komme med troverdig dokumentasjon. Tror du virkelig jeg skal sitte her i hele dag å mate deg med teskje bare for å bevise mine påstander? En hver person som følger med på alle rettsakene mellom Apple og andre produsenter vet at Apple i de fleste tilfeller sier at det ene og det andre er urimelig. Teskjeen kan du glemme, alt jeg ber om er en smule seriøsistet og dokumentasjon fra din side. Når du f.eks slenger ut en påstand om at "at Apple i de fleste tilfeller sier at det ene og det andre er urimelig" i alle rettsakene mellom Apple og andre produsenter, bør du i det minste kunne komme med noen konkrete eksempler og sitat, ellers blir det bare jåss og generell svada, uten noen som helst substans. Det sagt, så hadde vel hverken Apple eller andre produsenter satt igang rettslige prosesser dersom de mente at alt var i skjønneste orden - det ligger vel i selve sakenes natur, når det går så langt som til søksmål og motsøksmål, at begge parter mener at motparten opptrer urimelig på ett eller annet vis, eller hva? Og igjen, med tanke på hvor latterlige Apples krav er til forskjellige ting, så skal man ikke se bort i fra at det Apple mener er urimelig av andre rett og slett er at Apple ikke får igjennom sine egne urimelige krav som heller handler om å få en massiv profitt i pengebingen. Alle vet at Apple gjør alt for å melke penger ut av folk ut av enorme dimensjoner. E-bok saken er jo et veldig godt eksempel på det. Igjen, når Apple har avtaler med over 200 operatører globalt, er det liten grunn til å anta at avtalene er latterlige, med mindre du antar at operatørene stort sett er dilettanter. Og igjen, det handler om profitt i pengebingen for alle aktører i bransjen, selv om ikke alle er like dyktige i å oppnå sine mål. E-boksaken er også et godt eksempel på det, der forlagene hadde sett seg leie på at Amazon gjennom sin konkurransefiendtlige virksomhet og tilnærmede monopol innen e-bokomsetning nærmest skulle diktere e-bokprisene. Derfor inngikk flere ledende forlag avtaler med Apple, der forlagene bl.a selv sto friere til å fastsette de de anser som mer fornuftige og bærekraftige priser. Siste ord er garantert ikke sagt i den saken. Leser du dette: http://www.rethink-w...dump-iphone.htm Så står det dette der: All three major Russian cellcos have stopped selling the iPhone, the most dramatic instance so far in a rising tide of operator backlash against Apple's tough contractual requirements. According to PhoneArena, VimpelCom blamed "draconian contracts" and "harsh conditions... especially in the marketing department" for its decision to dump the iPhone and sign a new deal with Samsung. Dette sier nok om den saken. Med andre ord, hinsides urimelige krav som ikke var mulig for de 3 russiske operatørene å forhandle frem med Apple. Og jeg kan banne i kirka på at disse 3 operatørene ikke har kommer til denne konklusjonen uten å prøve flere ganger med å komme frem til en god avtale med Apple. Så igjen, det handler fortsatt om Apples urimelige krav til teleoperatørene. Er en grunn til at disse 3 operatørene faktisk går så langt til å slutte å selge iPhones. Da må Apple ha dretet på draget fullstendig da. Og med tanke på at det bor rundt 145 millioner mennesker i Russland nå, så er det faktisk et stort marked for Apple der. Så må som sagt være noe vanvittig som får 3 teleoperatører til å gå så langt med å stoppe salget av iPhones i et så stort market. Personlig håper jeg det er flere som følger etter sånn at Apple kan løsne mere på sine absurde krav. Det eneste absurde her er at du tillegger 3 russiske operatører, som av ulike grunner ikke ønsker å selge iPhone, mer vekt enn mer enn over 200 operatører globalt, som fortsatt ønsker å selge iPhone. Det henger bare ikke på greip. Men gitt at de tre russiske operatørene har kommet fram til sine beslutninger angående iPhone på uavhengig grunnlag så applauderer jeg deres beslutning om å selge de produktene de selv mener de er mest tjent med å selge. Det er deres rett, og i tråd med sunn forretningsdrift. I sakens anledning bør det kanskje også nevnes at én av de tre operatørene ikke har solgt iPhone siden 2009, og at kontrakten mellom en av de andre to og Apple utløp for snart ett år siden, så det ligger ikke så mye dramatikk som tabloidene vil ha det til i at Apples iPhone-distribusjon i Russland har skiftet til andre aktører i løpet av 4 år. (Den tredje russiske operatøren, VimpelCom, har signert en avtale med Samsung - og jeg kan ikke fri meg helt fra tanken om at urent spill fra Samsungs side kan ligge bak, når det gjelder VimpelComs uttalelser om sine kontrakter med Apple - gitt Samsungs tidligere bravader når det gjelder ufine og ulovlige metoder... ) Apple leker da heller ikke butikk, hverken i Russland eller andre steder - å leke butikk (med gigantiske underskudd) overlater de til Nokia, Microsoft og resten av taperne i det globale mobilmarkedet. Russland er et stort marked, derfor selger Apple antageligvis iPhone i bøtter og spann også der, både gjennom sin egen nylig åpnede Apple Store nettbutikk i Russland og gjennom sin nylig inngåtte avtale med Russlands nest største uavhengige forhandlerkjede for mobiltelefoner, Svyaznoy (som gjennom sitt onlinesalg og mer enn 3000 butikker står for mer enn 1/4 av det totale smarttelefonsalget i Russland). Poenget er at det er risikosport å inngå avtaler med Apple på grunn av disse latterlige kravene dem setter. Mange kan faktisk havne i samme fella / suppa som Verizon muligens er oppi nå. Så til slutt, så vil jeg si dette og håper at det er siste gang jeg trenger å si det, men igjen, Apple burde først få skikk på sine egne urimeligheter før dem klager på at andre er urimelige mot dem. Telemarkedet er generelt en risikosport, noe ikke minst Telenor har fått erfare både i Russland og andre land. Slik sett er neppe avtaler med en seriøs aktør som Apple det mest risikable man kan gi seg inn på. Verizon går som sagt så det suser, ikke minst takket være iPhone, som nå utgjør over halvparten av smarttelefonene de selger. Dine så langt udokumenterte påstander og synsing om Apples "urimeligheter" i saker som ikke er relatert til trådens egentlige tema fratar heldigvis ikke Apple retten eller muligheten de har til å uttrykke sine synspunkter og forhandle fritt, enten det er med forretningspartnere, eller motparter i rettssystemet. Og så er det en viss forskjell på å "klage" på andres påståtte urimeligheter i full offentlighet (noe Apple ikke har for vane å gjøre, siden de av prinsipp ikke diskuterer forretningsavtaler eller juridiske konflikter gjennom media), og synspunkter framsatt direkte over forhandlingsbordet eller i rettssalen. Mener man at noe faktisk er urimelig, så må det være greit å uttrykke det til motparten i klartekst, uavhengig av hva "noen" måtte mene om påstander om urimeligheter i helt urelaterte saker. Noe annet ville vært for dumt, og virkelig absurd. Endret 23. juli 2013 av Newton 1 Lenke til kommentar
Bowers & Wilkins Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Du må ikke legge fram noe som helst. Jeg har kommet med en høflig oppfordring om at du kommer med en smule dokumentasjon som underbygger dine påstander, da det vanligvis er opp til den som framsetter påstander å dokumentere dem. Det er helt opp til deg om du vil framstå som seriøs i diskusjonen, eller ikke... Har du dokumentasjoner på at det jeg sier om dette ikke er sant da? Kanskje du heller kan være seriøs med å motbevise det jeg sier? Jeg har ingen rene dokumentasjoner på hvor mye teleoperatørene tjener på salget av iPhones, men jeg har snakket med flere som er langt opp i systemet i mobilbransjen i Norge i dag, og dem sier det samme som de aller fleste sier, næmlig at teleoperatørene har ekstremt liten fortjeneste på hvert iPhone salg og at kravene / rettningslinjene til Apple er absurde. Men igjen, siden det ikke er direkte tap å selge iPhones, så selger teleoperatørene iPhones kun fordi kundene vil ha dem og fordi teleoperatørene vil ha fornøyde kunder. Nå kjenner jeg ingen som sitter med innsyn i kontraktene mellom Apple og de tre teleoperatørene i Norge som har avtaler med Apple, men siden du har så gode forbindelser på toppnivå i Telenor, Netcom og Tele 2 kan du bare sende meg en melding med kontaktinfo på personene jeg bør snakke med og som er villige til å gi meg detaljene i disse kontraktene. OK? Dersom det er så åpenbart burde det heller ikke være noe problem for deg å komme med troverdig dokumentasjon. Du har tydeligvis ikke fulgt mye med i timene om du ikke har fått med deg de forskjellige artikklene som har vært igjennom årene hvor forskjellige teleoperatører har sagt at rettningslinjene til Apple er absurde og at teleoperatørene tjener omtrent ingenting på hvert iPhone salg. Dette har vært oppe i media mange mange ganger. Men som sagt, jeg skal ikke være en som sitter å mater deg med teskje når du selv kan gå på nettet å finne bevisene selv. Du vet veldig godt at dette emnet har vært tatt opp mange ganger i media de siste 2-3 årene. Teskjeen kan du glemme, alt jeg ber om er en smule seriøsistet og dokumentasjon fra din side. Når du f.eks slenger ut en påstand om at "at Apple i de fleste tilfeller sier at det ene og det andre er urimelig" i alle rettsakene mellom Apple og andre produsenter, bør du i det minste kunne komme med noen konkrete eksempler og sitat, ellers blir det bare jåss og generell svada, uten noen som helst substans.Det sagt, så hadde vel hverken Apple eller andre produsenter satt igang rettslige prosesser dersom de mente at alt var i skjønneste orden - det ligger vel i selve sakenes natur, når det går så langt som til søksmål og motsøksmål, at begge parter mener at motparten opptrer urimelig på ett eller annet vis, eller hva? Jeg tror du skal lese det jeg sier en gang til. Fordi det jeg sier er at når man ser på hvor mye Apple går av skaftet for å melke mest mulig penger ut av alle og en hver med alle typer midler, og med at Apple er veldig kjent for å ha absurde krav til alle teleoperatører, så er det veldig lett å ta Apple for å ha like absurde og store krav i fra andre produsenter i en rettsak eller whatever. Det er dette det handler om. Igjen, når Apple har avtaler med over 200 operatører globalt, er det liten grunn til å anta at avtalene er latterlige, med mindre du antar at operatørene stort sett er dilettanter. Og igjen, det handler om profitt i pengebingen for alle aktører i bransjen, selv om ikke alle er like dyktige i å oppnå sine mål.E-boksaken er også et godt eksempel på det, der forlagene hadde sett seg leie på at Amazon gjennom sin konkurransefiendtlige virksomhet og tilnærmede monopol innen e-bokomsetning nærmest skulle diktere e-bokprisene. Derfor inngikk flere ledende forlag avtaler med Apple, der forlagene bl.a selv sto friere til å fastsette de de anser som mer fornuftige og bærekraftige priser. Siste ord er garantert ikke sagt i den saken. Har liten betydning om det er 2 eller 50000 operatører globalt. Det som er saken her er at Russland har ~145 millioner innbyggere som er ganske mye. Og får ikke Apple solgt noen iPhones via teleoperatørene der, så mister Apple et stort market. Men iPhones er jo som sagt på vei ut av Russland, så man skal ikke se bort i fra at det er andre som vil følge etter. Tiden vil vise. Det eneste absurde her er at du tillegger 3 russiske operatører, som av ulike grunner ikke ønsker å selge iPhone, mer vekt enn mer enn over 200 operatører globalt, som fortsatt ønsker å selge iPhone. Det henger bare ikke på greip. Men gitt at de tre russiske operatørene har kommet fram til sine beslutninger angående iPhone på uavhengig grunnlag så applauderer jeg deres beslutning om å selge de produktene de selv mener de er mest tjent med å selge. Det er deres rett, og i tråd med sunn forretningsdrift. I sakens anledning bør det kanskje også nevnes at én av de tre operatørene ikke har solgt iPhone siden 2009, og at kontrakten mellom en av de andre to og Apple utløp for snart ett år siden, så det ligger ikke så mye dramatikk som tabloidene vil ha det til i at Apples iPhone-distribusjon i Russland har skiftet til andre aktører i løpet av 4 år. Apple leker da heller ikke butikk, hverken i Russland eller andre steder - å leke butikk (med gigantiske underskudd) overlater de til Nokia, Microsoft og resten av taperne i det globale mobilmarkedet. Russland er et stort marked, derfor selger Apple antageligvis iPhone i bøtter og spann også der, både gjennom sin egen nylig åpnede Apple Store nettbutikk i Russland og gjennom sin nylig inngåtte avtale med Russlands nest største uavhengige forhandlerkjede for mobiltelefoner, Svyaznoy (som gjennom sitt onlinesalg og mer enn 3000 butikker står for mer enn 1/4 av det totale smarttelefonsalget i Russland). Igjen, om det er 2 eller 50000 teleoperatører Apple har avtaler med over hele verden hjelper ikke når Russland er et stort market med ~145 millioner innbyggere som er ganske mye. Nå er vel Svyaznoy den eneste teleoperatøren igjen i Russland som selger iPhones eller? Dette med at Apple selv har en Apple Store i russland hjelper muligens lite med iPhone salget når man ser dette: Another downside for Apple is that the country bans subsidies. Although Apple itself initially tried to ban subsidies on its handsets, it quickly warmed to the ways that mobile phones are sold in most countries, and relented on the subsidy issue. With high import taxes, an iPhone sold in Russia can easily exceed US$920, as compared to a subsidised price of US$200 in the USA. Tviler på at det er mange i Russland som går å kjøper en iPhone uten abb til 920 US $. Telemarkedet er generelt en risikosport, noe ikke minst Telenor har fått erfare både i Russland og andre land. Slik sett er neppe avtaler med en seriøs aktør som Apple det mest risikable man kan gi seg inn på.Verizon går som sagt så det suser, ikke minst takket være iPhone, som nå utgjør over halvparten av smarttelefonene de selger. Dine så langt udokumenterte påstander og synsing om Apples "urimeligheter" i saker som ikke er relatert til trådens egentlige tema fratar heldigvis ikke Apple retten eller muligheten de har til å uttrykke sine synspunkter og forhandle fritt, enten det er med forretningspartnere, eller motparter i rettssystemet. Og så er det en viss forskjell på å "klage" på andres påståtte urimeligheter i full offentlighet (noe Apple ikke har for vane å gjøre, siden de av prinsipp ikke diskuterer forretningsavtaler eller juridiske konflikter gjennom media), og synspunkter framsatt direkte over forhandlingsbordet eller i rettssalen. Mener man at noe faktisk er urimelig, så må det være greit å uttrykke det til motparten i klartekst, uavhengig av hva "noen" måtte mene om påstander om urimeligheter i helt urelaterte saker. Noe annet ville vært for dumt, og virkelig absurd. For deg er sikkert Apple seriøs, men i følge meg og veldig mange andre så er Apple langt i fra å være seriøs med sine krav og rettningslinjer til teleoperatørene. Mine udokumenterte påstander og synsinger er vel ikke noe bedre enn dine udokumenterte motargumenter og synsinger selv. Nytter lite å be meg om å legge frem dokumentasjon på alt mellom himmel og jord når du selv ikke klarer dette noe bedre selv. Endret 23. juli 2013 av Bowers & Wilkins Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 B&W, du må ikkje kritisere Apple så Newton ser det, da går fyren fullstendig i vranglås. Han er på korstog mot Samsung og Apple gjør aldri noesomhelst tvilsomt eller uhederlig. Lenke til kommentar
Bowers & Wilkins Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) B&W, du må ikkje kritisere Apple så Newton ser det, da går fyren fullstendig i vranglås. Han er på korstog mot Samsung og Apple gjør aldri noesomhelst tvilsomt eller uhederlig. Tror jeg har skjønt det. Men han kan bare fortsette å spille som en Apple-kjekkas, fordi jeg sa at Apple mest sannsynligvis var dem som hadde urimelige krav (og ikke Samsung) til denne saken som ikke kom i boks mellom dem, og jaggu meg hadde jeg rett her: http://www.sammobile...patent-dispute/ Så ser man på dette som jeg skreiv tidligere i tråden her..... Og igjen, med tanke på hvor latterlige Apples krav er til forskjellige ting, så skal man ikke se bort i fra at det Apple mener er urimelig av andre rett og slett er at Apple ikke får igjennom sine egne urimelige krav som heller handler om å få en massiv profitt i pengebingen. Alle vet at Apple gjør alt for å melke penger ut av folk ut av enorme dimensjoner. Ja hva kan man si til dette som jeg sa tidligere til deg Newton? Told ya. Men du ville ikke høre. Apple skal heller passe sine egne vanvittige urimelige ting / krav før dem skriker ut og går booohooo at andre er urimelige mot dem. TLDR: Apple var urimelige mot Samsung og ikke motsatt som Apple mente. Hva er ditt forsvar til dette Newton? Endret 26. juli 2013 av Bowers & Wilkins Lenke til kommentar
Bowers & Wilkins Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) Og bare sånn at dere vet det, men jeg sendte Newton en personlig melding i går hvor jeg linket til posten min over og hvor jeg vil ha et svar i fra han. Men han har både vært online og skrevet i en annen tråd etter at jeg redigerte inn linken i posten min der. Så man skal ikke se bort i fra at han prøver å ignorere posten og virke som at ingenting har skjedd. Jeg lar han få 2 dager til på å svare. Hvis han ikke har svart i løpet av den tiden, så har han ignorert posten fordi han vet at han ble gjort til latter av sine dumme argumenter. Endret 27. juli 2013 av Bowers & Wilkins Lenke til kommentar
Bowers & Wilkins Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Ok, da vet vi det at Newton dreit på draget og bare snakket svada fra At til Å, som jeg tipper skjer ofte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg