Gå til innhold

Min første landeveissykkel


Sililje

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Jeg håper noen av dere kan hjelpe meg. Har funnet en fin, men gammel dameracer (midten av 80-tallet) fra Horten sykkelsport. Merke: Netroh. Det er vanlige felgbremser på den. Vet ikke så mye mer, heller ikke hva jeg burde se etter.

 

Her er link:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42494052

 

Det jeg lurer på er om det er mulig å skifte til flatt styre og om det er mye jeg må gjøre med sykkelen før den kan brukes. Jeg skal sykle til jobb og ellers på halvdagsturer her og der.

 

Håper på rask tilbakemelding, skal se på den på onsdag.

 

Takk,

Silje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Uten å være for bestemt, så tror jeg det vil være vanskelig å finne deler til den som passer i dag. Bremseklosser og dekk tenker jeg på da.

 

Om XXL har denne eller denne inne til halv pris, så er du ikke så langt unna de 950 du tenker å bruke på den gamle sykelen. Husk bare å kjøpe med skjermer, om XXL skulle klare å lokke deg..

Lenke til kommentar

Dette er en 3x6 girs sykkel (uniglide sannsynligvis). Det betyr at det vil være veldig vanskelig å finne reservedeler eller oppgradere drivverket. Frinavet er ikke kompatibelt og baknavet har en OLD på 126 mm mot 135 for moderne baknav. M.a.o. når noe blir eller er utslitt på denne kan du ikke uten videre regne med å finne erstatninger. Nå er ikke prisen allverden, selv om den vel er mest verdt det om man har lyst på en litt retro sykkel, men en forutsetning for kjøp må være at slitedelene som ikke lett kan erstattes er i god stand.

 

Må derfor kjede og se at det ikke er blitt strukket mer enn ca 0.5%, Hvert ledd er nøyaktig en tomme langt. Hvis du måler mange ledd montert på sykkelen (Så kjedet er i spenn) så kan du se hvor slitt kjedet er (En enklere måte er å kjøpe en kjedestrekkmåler. De er billige)

 

Er kjedet strukket for langt er ikke bare kjedet gått, da må sannsynligvis hele drivverket byttes og det vil ikke svare seg (Og er knapt nook mulig)

 

Sykkelen er også såpass gammel at det er verdt å sjekke hjulstørrelsen. Du trenger at de er 622mm ISO (dette er bead seat diameter, eller diameteren til sirkelen der dekkanten ligger an. Detter er også kjent som 700c. Har den en annen størrelse kan dekk bli vanskelig, men jeg vil tro den har standard størrelse.

 

Sjekk også at bremsebanene på felgene er i god stand, uten dype spor etter bremsene, og at headsettet ikke har rustet fast (Denne har et gjenget headset så det er en bolt på toppen av stemmet som må la seg skru. Når denne er løsnet og gitt en god dask skal styret kunne løsnes

Lenke til kommentar

Hei igjen dere.

 

Tusen takk for tilbakemeldinger, jeg kommer ikke til å gå for den sykkelen nå. Jeg har sett på de nyepå xxl, men faller ikke helt for de. Jeg bryr meg litt om utseende for å være helt ærlig - sikkert tabu å si her inne, men jeg liker at de ikke ser alt for xxl-sporty ut. Her er en annen jeg ser på http://bikeid.se/tech-spec-step-through/. Har funnet denne til 3900kr brukt to ganger. Ellers vil jeg ha en sykkel som er lett, ruller bra og kan sykles på både på fine grusveier og på veien. Jeg liker best rette styrer da jeg har en nakkeskade som blir plagsom med bukkestyrer. Ellers vet jeg ikke hva mer jeg vil ha, for jeg er så ny og har bare syklet rundt på gamle kombisykler i byn. Er denne jeg ser på på linken kanskje litt tung?

 

Alle sier jeg bør gå for en hybird, men hvilken da og hva bør jeg se etter. Jeg prøvde en kompis sin landeveissykkel (han hadde kjøpt den brukt til rundt 3000 på finn) og jeg elsket den, er derfor jeg vil prøve meg på landevei + at jeg ønsker å sykle som hovedfremkomstmiddel, noe jeg ikke gjør nå med min lille kombi.

Lenke til kommentar

Raleighene er jo sykler med litt historie, men de er enda eldre. Det er noe man kjøper som et restaureringsobjekt.

 

Hvis du ser etter litt klassisk utseende bysykler kan du jo kikke på dapper.no eller sykkelpikene.no. Slike sykler er imidlertid aldri de letteste.

 

Lett sykkel i kombinasjon med lavt budsjett er vanskelig nytt, og denne typen sykler er sjeldent de letteste.

 

Ikke se deg blind på bukkestyre vs. flate styrer når det gjelder sittestilling, rammegeometrien har mye mer å si enn styretypen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg la ved to linker fra XXL, men ingen spørsmål ved de.

Denne uken begynte XXL å selge sykler til halv pris, sa jeg, og jeg tror du må fysisk i butikken for å få de tilbudene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...