Gå til innhold

Jeg har sett deg og holder øye med deg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke et eneste kamera som ikke tilfører støy til bildet ved å høyne isoverdien, og med såpass høy iso som 800 er du garantert støy. Noen ganger kan jo et bilde kle støy, men naturbilder gjør ikke det etter min oppfatning.

Støy kan være som korn eller også som degradering av farge-/toneomfang.

Derfor er det viktig med god eksponering, men i ditt tilfelle med bilde i versjon 3 så er det undereksponert med litt i overkant av ett blendertrinn.

Når du så i etterbehandlingen skal justere dette ved å lysne bildet så vil det da vises mere støy enn om det i utgangspunktet var riktig eksponert.

Jeg anbefaler ingen å sette høyere iso enn 400 om det ikke er et MUST :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke et eneste kamera som ikke tilfører støy til bildet ved å høyne isoverdien, og med såpass høy iso som 800 er du garantert støy. Noen ganger kan jo et bilde kle støy, men naturbilder gjør ikke det etter min oppfatning.Støy kan være som korn eller også som degradering av farge-/toneomfang.Derfor er det viktig med god eksponering, men i ditt tilfelle med bilde i versjon 3 så er det undereksponert med litt i overkant av ett blendertrinn. Når du så i etterbehandlingen skal justere dette ved å lysne bildet så vil det da vises mere støy enn om det i utgangspunktet var riktig eksponert.Jeg anbefaler ingen å sette høyere iso enn 400 om det ikke er et MUST :)

Tusen ,tusen takk Birger! Da har jeg fått de svarene jeg trengte. Kommer nok ikke nærmere motivet, ikke noe nærmere å gjemme seg bak. Så muligheten da er tidligere på dagen med mer lys:) Og ikke mer ISO over 400 på landskap mer - det skal jeg ta med meg! :) Fortsatt god fotosommer til deg! Lenge siden jeg har sett bildene dine nå ;)

Lenke til kommentar
Det finnes ikke et eneste kamera som ikke tilfører støy til bildet ved å høyne isoverdien, og med såpass høy iso som 800 er du garantert støy. Noen ganger kan jo et bilde kle støy, men naturbilder gjør ikke det etter min oppfatning.Støy kan være som korn eller også som degradering av farge-/toneomfang.Derfor er det viktig med god eksponering, men i ditt tilfelle med bilde i versjon 3 så er det undereksponert med litt i overkant av ett blendertrinn. Når du så i etterbehandlingen skal justere dette ved å lysne bildet så vil det da vises mere støy enn om det i utgangspunktet var riktig eksponert.Jeg anbefaler ingen å sette høyere iso enn 400 om det ikke er et MUST :)
Tusen ,tusen takk Birger! Da har jeg fått de svarene jeg trengte. Kommer nok ikke nærmere motivet, ikke noe nærmere å gjemme seg bak. Så muligheten da er tidligere på dagen med mer lys:) Og ikke mer ISO over 400 på landskap mer - det skal jeg ta med meg! :) Fortsatt god fotosommer til deg! Lenge siden jeg har sett bildene dine nå ;)

Med 3 uker i strekk med regnvær så har det blitt mere til å lese seg opp på diverse innen foto enn det å ta bilder.

Men fra i dag er finværet også kommet til Namdalen så da er det bare å hente fram kamera igjen.

Ha en god fotosommer du også, J1 ! :)

Lenke til kommentar

Jeg glemte å skrive at du kan kamuflere noe av støyen ved å legge ut et lite bilde slik som mange andre gjør, J1 :)

Har ikke lyst til å kamuflere noe, har lyst til å lære ;) Da må du bare nyte sommeren som endelig har kommet til dere også! :))

Lenke til kommentar

Angående støy, så er det min erfaring at ulike kamera takler dette problemet ulikt.

Dessverre er ikke Canon kjent for å være best på dette området. Noen av de som sverger til Nikon, påstår at dette kamera er bedre på støy ved høy ISO.

Men det er selvsagt de som har Nikon som hevder dette, så jeg vet ikke om de kan ansees for å være helt objektive i sine uttalelser :)

Men av egen erfaring vet jeg at med mitt Canon, så kan jeg ikke kjøre mer enn maks 200 ISO hvis jeg vil unngå støy.

Ellers liker jeg bildene dine godt, men jeg ville nok "behandlet" dem på en litt annen måte :)

Jeg ville brukt V2 som utgangspunkt, men gjort et mye tettere utsnitt, slik at jeg fjernet det aller meste av omgivelsene og ble sittende igjen med et bilde hvor rådyret (eller hva det er) hadde fylt det meste av biledflaten

Lenke til kommentar

Angående støy, så er det min erfaring at ulike kamera takler dette problemet ulikt.Dessverre er ikke Canon kjent for å være best på dette området. Noen av de som sverger til Nikon, påstår at dette kamera er bedre på støy ved høy ISO.Men det er selvsagt de som har Nikon som hevder dette, så jeg vet ikke om de kan ansees for å være helt objektive i sine uttalelser :)Men av egen erfaring vet jeg at med mitt Canon, så kan jeg ikke kjøre mer enn maks 200 ISO hvis jeg vil unngå støy.Ellers liker jeg bildene dine godt, men jeg ville nok "behandlet" dem på en litt annen måte :)Jeg ville brukt V2 som utgangspunkt, men gjort et mye tettere utsnitt, slik at jeg fjernet det aller meste av omgivelsene og ble sittende igjen med et bilde hvor rådyret (eller hva det er) hadde fylt det meste av biledflaten

Tuen takk Wasco! Ble så lei meg, at jeg ikke ville redigere videre.. Har lest så mye om at de digitalkameraene skal tåle så høy Iso, så jeg trodde jeg hadde gjort noe galt med innstillingene, eller at jeg tok feil, at det var noe annet som ikke hadde med Iso å gjøre. Så det var i alle fall godt å få det bekreftet, så kan man forholde seg til det ;) Gir jo ikke opp av den grunn :) Har stilt inn kamera slik at det står på kraftigste støyrens ved bruk av høy Iso, men det hjelper nok ikke så mye. Kan og bruke lenger lukkertid, det er jo ofte disse dyra står og lytter, og da står de helt stille lenge. Men vil prøve mer litt mer lys, så stikker ut om en times tid, og håper på at de dukker opp etter hvert :) Tar med meg dine tips om cropping og behandling ;) Ps. mente det var rådyr, de har alltid vært her, men de siste årene har det vært observert hjort her.... så ble usikker ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...