Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spørsål angående vask av syntetisk tøy

Anbefalte innlegg

(Løst) 1. Syntetiske programmer er ofte en god del kortere enn program for bomull (3t for bomull, ca 1t for syntetisk). Og anbefalt temperatur er ofte 40c, til tross for at en del syntetiske stoffer tåler 60 grader. Er dette fordi det er enklere å rengjøre syntetiske stoffer?

(Løst) 2. Undertøy laget av bomull som tåler høye temperaturer, men har enkelte syntetiske elastiske tråder, tåler som regel ikke mer enn 40c. Enkelte bakterier tåler over 40c. Er det uhygienisk å vaske bomullsundertøy på 40c? Og og hva med syntetisk undertøy, om dette blir enklere rent, er 40c tilstrekkelig? Bør man enten bruke bomullsplagg som kan vaskes i 60c, eller syntetiske.

(Delvis løst) 3. Hvordan er det med avfarging og oppsuging av farger på bomull og syntetiske stoffer? Porene i bomull åpner seg når de bli varme, noe som fører til at de suger til seg farge. Men når deg gjelder syntetiske stoffer, er fargene i de fleste stoffene smelter inn i fibrene og har en svæt liten avfarging og oppsugingsevne? Altså helt trygt å vaske et nytt svart og hvit nylonplagg uten fare for missfarging.

4. Skal de like mye såpe til syntetisk tøy, og bør man droppe skyllemiddel?

(Delvis løst) 5. Bør man med jevne mellomrom vaske treningstøy på 60c?

Endret av olavalo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Svarer på litt her:

1: Vet ikke. Jeg vasker alt på bomullsprogram, da jeg ikke sorterer syntetisk og bomull

2:Jeg vasker alt undertøy på 60, uansett hva det er laget av, av samme grunn som du nevner. Det som ikke tåler slik vask blir kastet. Jeg tørketromler aldri undertøy, da spesielt det med Lycra eller annet lett blir ødelagt i trommelen (selv om det tåler vask på 60, blir det ødelagt av den enda varmere tørketrommelen)

3: Vet ikke, sorterer ikke etter materialer, kun etter farge og type

4: Bruker samme dosering til alt, men vasker altså blandet

5: Mye treningstøy tåler nok ikke 60 grader. Jeg kjører alt treningstøy på 40. Noe syntetisk treningstøy lukter vondt etter en stund (vasker etter hver bruk), og jeg har ikke funnet noen måte å få dette bort på. Har forsøkt å vaske på 60 og kjøre i tørketromme, men det hjelper ikke. Kaster og kjøper nytt....

Lenke til kommentar

5: Mye treningstøy tåler nok ikke 60 grader. Jeg kjører alt treningstøy på 40. Noe syntetisk treningstøy lukter vondt etter en stund (vasker etter hver bruk), og jeg har ikke funnet noen måte å få dette bort på. Har forsøkt å vaske på 60 og kjøre i tørketromme, men det hjelper ikke. Kaster og kjøper nytt....

Eg og vasker alt treningstøy på 40 grader. Dersom treningstøyet begynner å lukte så kjører eg det en ekstra omgang på 30 grader med Eddik. Hjelper veldig bra :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom treningstøyet begynner å lukte så kjører eg det en ekstra omgang på 30 grader med Eddik. Hjelper veldig bra :)

Takk for tipset! Hvor mye eddik bruker du? Vasker du da uten vaskemiddel (kun eddik)?

Lenke til kommentar

@zanta:

1. Jeg sorterer da det er raskere og mer økonimisk og miljøvennlig og vaske på syntetisk program. Om Syntetisk tøy har disse fordelene kommer jeg nok til å bruke mer syntetisk.

2. Om syntetisk tøy er enklere å rengjøre enn bomull, og ikke trenger høyre grader enn 40 og ikke lenger program enn 1.10t, så er det vel og bra, om ikke så bør de enten kjøres i vanlig 3t bomullsprogram eller kun gå til innkjøp av undertøy som faktisk tåler 60c.

3. Er klar over at det er det de fleste gjør, og gjør det selv med bomullstøy. Det er derfor jeg spør angående syntetiske stoffer. Siden det vil være enklere å kaste alt syntetisk inn uavhengig av farge da jeg har mer tøy av bomull.

4. Har også det foreløpig, men ikke tøymykner på jeans eller syntetiske plagg.

5. Selv om det står at en del syntetiske klær skal vaskes på 40c, tåler nok disse plaggene en vask på 60c en gang i blant.

Eg og vasker alt treningstøy på 40 grader. Dersom treningstøyet begynner å lukte så kjører eg det en ekstra omgang på 30 grader med Eddik. Hjelper veldig bra :)

Takk for tipset, har hørt om eddik i klesvasken. Er det kun noen dråper som skal til og ikke såpe i denne vasken?

Endret av olavalo
Lenke til kommentar

Eg vasker separat med Eddik eller vaskemiddel, ikke samtidig. Akkurat mengde har eg ikke målt opp så nøye. Eg tar ett par av plaggene, lager ei "skål" inni vaskemaskinen, og så tømmer eg Eddik oppi der og setter på 30 graders vaskeprogram(normal klesvask).

Lenke til kommentar

Men er det noen som vet svar på det jeg spør om? Da det sies at syntetisk tøy skal være enklere å gjøre rent, så lurer jeg på om 40c og 1t er tilstrekkelig på syntetisk undertøy.

Tøyet i seg sjølv treng kanskje ikkje meir enn 40 grader, men det du skal vaske vekk må ha høgare temperatur.

http://www.kk.no/877606/bakterier-kan-overleve-i-oko-vask

http://www.kk.no/881526/derfor-er-bomullstruser-best

Lenke til kommentar

Men tanken er, la si om du søler brus på en plastikduk og på en tøyduk. Det skal svært lite til for å få vekk alt fra en plastikduk, mens en tøyduk vil suge ting til seg. Det er ikke nødvendig å vaske vekk, og deretter drepe bakterier som ikke er til stedet?

Kan hende jeg tenker helt feil her, men har ikke oppsygingsevne til bomull noe å si her? Om bakterier sitter bedre på bomull vil de også trenge høyere temperatur, og da vil kanskje også det å drepe eventuelle bakterier være nødvendig.

Den ene linken forklarer spørsmålet mitt bra derimot, så takker for lenken :) :

Ifølge tekstilekspert Ingun Grimstad Klepp, forskningsleder ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), er det ikke det syntetiske materialet, men bomullen som ofte er tillagt de syntetiske trusene, som er problemet når det gjelder vasking.

- Det som kan være problemet med syntetisk undertøy, som truser, er at de ofte har en bomullskile. Og da er spørsmålet om bomullen, som helst bør vaskes på 60 grader for å bli helt rent, blir like ren når man følger den anviste temperaturen på undertøyet, sier hun til KK.no.

- Bomull har nemlig en tendens til å suge til seg mer skitt enn syntetiske materialer, og derfor bør altså bomullsundertøy vaskes på 60 grader, slik at det blir helt rent.

Så dermed enten 100% syntetisk for 40c eller bomullsundertøy 60c da.

Endret av olavalo
Lenke til kommentar

Eg trur ikkje produsentane tar omsyn til kva som skal vaskast vekk når dei lagar vaskelappen. Dei tar vel utgangspunkt i kva temperatur dei meiner tøyet toler, så blir det opp til forbrukarane å vurdere om det er nok.

Lenke til kommentar

Sant, men utifra artikkelen så høres det ut som om 40c er nok til syntetisk, og 60 på bomull. Problemet er at blandeinger av syntetisk og bommulsundertøy ikke tåler mer enn 40c, og da blir ikke bomullet rent.

Endret av olavalo
Lenke til kommentar

Men bakteriene sitter vel ikke "i" syntetisk stoff på samme måte? Om du vasker med klut og litt såpe på en plastikkduk, så er det ikke noe poent i å drepe bakterier som ikke er der? Om du tørker over en med en våt klut på tøyduk, så vil du garantert ikke få vell alt, dermed kan det fortsatt være bakterier igjen, og de kan det være greit å drepe.

Utifra det KK skriver som du lenket til, er det bomull som ikke blir rent på 40c.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...