Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbo kit til Volvo 740


Anbefalte innlegg

Hei , jeg er på utkikk etter et tubokit til volvo 740. Ser ikke komplette turboer noen plass i norge , og de er som oftest over 10k som jeg synes er i det meste laget. Har drevet å sett litt på ebay , og lurer derfor på om dette kitet (http://www.ebay.com/...6d32ead&vxp=mtr) + (http://www.ebay.com/...ebf75ae&vxp=mtr) passer til 740'en? Det er en b230f motor btw.

Endret av Samhot79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Turboen i kittet (T3) passer på eksos manifolden du linket til og intercooleren får du lurt på MEN, husk at 200ish euro av det bmw-kittet består av manifolden samtidig som du blir nødt å gjøre masse halfass-løsninger for å få rør/slanger til å passe. så du sparer endel tid og penger på å kjøpe alt du trenger separat og er du usikker på hva du trenger så ville jeg bare ha droppet det.

 

Finnes forøvrig MYYYE info rundt turbokonvertering av b230f og andre eldre rødblokker på internettet om du søker litt rundt, så får du ett mer nøkternt syn på akkurat hva du trenger å hvordan du eventuelt gjør det.

Lenke til kommentar

Å benytte seg av en original B230ET eller B230FT er nok det greieste..

Hvis bilen er førstegangsregistrert før 1. januar 1989 kan du bruke ET siden denne ikke er til katalysator.

FT funker fint på senere modeller.

 

Å bytte motor på disse bilene er relativt greit, og man får det uten videre godkjent så lenge det er en original Volvomotor.

Lenke til kommentar

Å benytte seg av en original B230ET eller B230FT er nok det greieste..

Hvis bilen er førstegangsregistrert før 1. januar 1989 kan du bruke ET siden denne ikke er til katalysator.

FT funker fint på senere modeller.

 

Å bytte motor på disse bilene er relativt greit, og man får det uten videre godkjent så lenge det er en original Volvomotor.

Det er nok en 1990 modell.
Lenke til kommentar

T-5maskina kan du sette inn, men det kommer til å bli MYE jobb, og du må da ha en som er innenfor kravene hva gjelder effekt.

 

Med nye støtdempere foran og bak, samt med 21mm krengingstabilisator foran kan du ha inntil 175KW og 310NM

Det tilsvarer ca 236hk.

 

Det godkjennes montert alternative Volvo bensinmotorer såfremt ovennevnte data er oppfylt.

 

Demperne foran har artikkelnummer 271105, bak har de et av følgende: 1329507, 1330332 eller 9140552.

Lenke til kommentar

Du vil ha T5, samt du vil unngå motorbytte :wee:

Jeg driver med T5 bygging i 940 nå, kjapp oppsummering av hva som må gjøres:

  • Kappe inn oljesugerør(fra 960 hvitmotor)
  • Kappe inn bunnpanne(fra 960 hvitmotor)
  • Bytte motorfester(fra 960 hvitmotor)
  • Gjøre om vannrør (fra 960 hvitmotor)
  • Innsug fra S60R
  • Omgjøring av elnett
  • Omgjøring av fordelersystem(fordelerløs tenning ikke godkjent av BT!)
  • Girkasse(fra 960 hvitmotor)

Dette er "hovedtrekkene", det er jo selvfølgelig MYE småtteri blandt dette som må gjøres. Men gleder meg til jeg er ferdig.

 

Unngå forresten ET motor, spagettiråder som ikke tåler mye trykk dessverre.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du vil ha T5, samt du vil unngå motorbytte :wee:

Jeg driver med T5 bygging i 940 nå, kjapp oppsummering av hva som må gjøres:

  • Kappe inn oljesugerør(fra 960 hvitmotor)
  • Kappe inn bunnpanne(fra 960 hvitmotor)
  • Bytte motorfester(fra 960 hvitmotor)
  • Gjøre om vannrør (fra 960 hvitmotor)
  • Innsug fra S60R
  • Omgjøring av elnett
  • Omgjøring av fordelersystem(fordelerløs tenning ikke godkjent av BT!)
  • Girkasse(fra 960 hvitmotor)

Dette er "hovedtrekkene", det er jo selvfølgelig MYE småtteri blandt dette som må gjøres. Men gleder meg til jeg er ferdig.

 

Unngå forresten ET motor, spagettiråder som ikke tåler mye trykk dessverre.

Lykke til :)

 

Hvor mye kostet alt dette? Vis jeg først skal skifte motor , vil t6 være noe vanskeligere å montere enn t5? Mye forskjell i ytelse?

 

Har det noe å si åssen vei motoren står? En del sier at den må stå på siden , men jeg har sett flere 740'er som har den montert ''rett vei''.

Lenke til kommentar

Da er det enkelt, kjøp en B230ET og flytt over sprutet fra FTmotoren. Kjøp intercooler med det samme, originale med slanger får man for under 2ooo kroner :)

Nja, det enkleste hadde vel strengt tatt vært å bytte til gasser og sette på ett orginalt gasser-turbo kit fra volvo, gjerne komplementert med rakrør å vassere kammer, :D

Lenke til kommentar

Hvor mye kostet alt dette? Vis jeg først skal skifte motor , vil t6 være noe vanskeligere å montere enn t5? Mye forskjell i ytelse?

 

Har det noe å si åssen vei motoren står? En del sier at den må stå på siden , men jeg har sett flere 740'er som har den montert ''rett vei''.

 

Tipper med alt du trenger, så kan du tippe over på 15-20k. Må jo gjøre det skikkelig.

 

For å si det sånn, hvis du tverrstiller den så må du bygge om til framhjulstrekk, noe som ikke lar seg gjøre. Ingen som tverrstiller en motor i 740/940/960 :p

5'ern som sitter tverrstilt i 850 osv er samme blokk og alt er likt som 960 med rekke6'ern.

Derfor man bruker deler fra den. Den er helt lik, bortsett fra en sylinder ekstra :p

 

T6 er det flere som sliter med å godkjenne, men det skal la seg gjøre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Driver å tenker på å ta meg en tur på huggeriet å skaffe en fk/ft motor å føre over til f motoren (Turboen, Hjernen, intercooler, slanger, Stempler, toppen og kamakselen). Derreter og skifte turboen.

 

Er dette noen god løsning? Driver også og funderer på hvordan å få skaffet olje tilførsel/retur til turboen.

Endret av Samhot79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...