Gå til innhold

Bygg eller prosessingeniør?

jahas

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har erfaring med det ene, andre eller begge, og har lyst til å gi noen innspill?

Har alltid tenkt på byggingeniør, men i det siste har jeg sett litt på prosessingeniør, og fått veldig lyst til å velge den retningen.

Utfordringen med prosessingeniør er bare at jeg gjerne har lyst til å bosette meg på østlandet, og jobbmarkedet her er vel mest mot vestlandet og nordover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jobbmarkedet for prosessingeniører kanskje er størst på vestlandet betyr ikke det at det ikke er stort også på østlandet. De fleste store oljeselskapene har kontorer i og rundt Oslo, så jeg tror ikke det skal være veldig vanskelig å få seg jobb i området.

EDIT: Hva er det som interesserer deg med prosessretningen forresten?

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar

Selv om jobbmarkedet for prosessingeniører kanskje er størst på vestlandet betyr ikke det at det ikke er stort også på østlandet. De fleste store oljeselskapene har kontorer i og rundt Oslo, så jeg tror ikke det skal være veldig vanskelig å få seg jobb i området.

EDIT: Hva er det som interesserer deg med prosessretningen forresten?

Hei, sorry sent svar!

Ok, det høres betryggende ut.

Jeg har tidligere tatt en økonomi-utdanning(bachelor), men jeg begynner å innse at jeg valgte det på bakgrunn av at matten var enklere(mer praktisk). Grunnen til dette var nok at jeg var skolelei, og dermed ville ta en litt enklere vei. Så jeg bommet litt, men samtidig kan den nok kombineres med en evt. ingeniørutdanning.

Prosessretningen synes jeg virker veldig interessant! Olje og gass virker som et veldig utfordrende og spennende territorium, og en slik utdanning vil gi deg både dybdekunnskaper om hvordan det fungerer, samtidig som du også kan jobbe på et "høyere" nivå og se hvordan alt henger sammen. Retningen er, ettersom jeg har forstått det, en blanding av elektro og maskin, med "noko attåt". Diversen dataprogrammer vil vel også bli veldig sentrale(mye av det man kontrollere er vel gjennom grafer/diagrammer og statistikk på data). Samtidig liker jeg naturen. Vet ikke om det er et bra svar lol Men jeg synes bare alt virker veldig spennende, mye mer spennende enn bygg, som jeg alltid har hatt i bakhodet.

Endret av anders_bjerk
Lenke til kommentar

Prosess kan være veldig interessant, ja. Min utdanning var veldig sammenlignbar med en maskiningeniørutdanning, neste alle fagene jeg hadde hadde jeg sammen med maskingeniørstudenter. Det er svært få dataprogrammer som brukes til daglig, utenom mailklient, men man kommer borti simuleringer o.l. fra tid til annen. Ingeniørene gjør veldig lite overvåking og kontroll av prosessen, det er operatørenes oppgave, men driftsdata er selvsagt veldig viktig når man skal finne den beste løsningen på problemer.

På den annen side, det er mye til felles med de fleste ingeniørretninger - det er veldig mange dokumenter som skal produseres, uavhengig av om man jobber med prosess eller bygg.

Kombinasjonen av økonomi og ingeniørutdanning kan jeg se for meg er svært gunstig om man ønsker å gå videre med ledelse etter hvert.

Lenke til kommentar

Prosess kan være veldig interessant, ja. Min utdanning var veldig sammenlignbar med en maskiningeniørutdanning, neste alle fagene jeg hadde hadde jeg sammen med maskingeniørstudenter. Det er svært få dataprogrammer som brukes til daglig, utenom mailklient, men man kommer borti simuleringer o.l. fra tid til annen. Ingeniørene gjør veldig lite overvåking og kontroll av prosessen, det er operatørenes oppgave, men driftsdata er selvsagt veldig viktig når man skal finne den beste løsningen på problemer.

På den annen side, det er mye til felles med de fleste ingeniørretninger - det er veldig mange dokumenter som skal produseres, uavhengig av om man jobber med prosess eller bygg.

Kombinasjonen av økonomi og ingeniørutdanning kan jeg se for meg er svært gunstig om man ønsker å gå videre med ledelse etter hvert.

Ok, takk for innspill! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...