kongkaizer Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Hei, Jeg har pr. i dag et Samsung GX-10 med objektivene Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di II og Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II. Jeg kjøpte dette for en del år siden og har lært meg å bli relativt glad i fotografering med dette kameraet.Nå har det seg sånn at vi skal bli foreldre for første gang, og jeg vil derfor bytte dette ut med et nyere kamera. Jeg har derfor to spørsmål jeg håper dere kan assistere med: 1. Hva kan jeg få for min nåværende "kamerapark" på bruktmarkedet? 2. Jeg vurderer noe ala Canon EOS 600D, men lurer på om dette er godt nok for en ivrig amatørfotograf? Håper på svar Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 1. Hva kan jeg få for min nåværende "kamerapark" på bruktmarkedet? 2. Jeg vurderer noe ala Canon EOS 600D, men lurer på om dette er godt nok for en ivrig amatørfotograf? Tror du ikke får så mye for selve kameraet, kanskje selge det litt rimelig og objektivene hver for seg siden de nok er lettere og selge til en fornuftig pris. Hos Team Biathlon finner du hva kameraprodukter har blitt solgt for. 600D er like bra som alle andre, det er fotografen sine kunnskaper og objektivene som er avgjørende for kvaliteten på bildene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 En rask titt på Team Biathlon, så var siste solgte GX10 i 2010. I dag tror jeg du skal slite med å få noe særlig mer enn en 1000-lapp for huset. Men hvis jeg husker rett, så bruker GX10 samme optikk som Pentax - dvs. At det billigste for deg vil være å kjøpe et Pentax hus. F.eks. K-30. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Samsung GX10 er stort sett en rebranded Pentax, så jeg ville beholdt optikken og kjøpt en av de nyere Pentaxene, som er noen glimrende kameraer. Normalzoomen din (Tamron 17-50/2.8) er forøvrig kjempeskarp og et godt valg. Endret 22. juli 2013 av Trondster Lenke til kommentar
kongkaizer Skrevet 22. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2013 Takk for gode innspill. Det er fristende å vurdere en nyere Pentax, og tok en titt på K-30-testene. Det som taler dette imot er at min bedre halvdel trolig ikke vil dra samme nytte av dette. I tillegg er jeg litt fristet til å skifte over til Canon da både min far og søster har dette. Dette er vel strengt tatt i-landsproblematikk, men det skal ikke være lett Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Det at andre i familien har Canon, er et argument for å bytten. Men jeg har problemer med å forstå at en Canon 600D skal være noe lettere å bruke enn en Pentax K-30 for din bedre halvdel. Lenke til kommentar
kongkaizer Skrevet 22. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2013 Kun basert på min magefølelse og sikkert ett av mine "indre argumenter" på å selge nytt merke overfor meg selv Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) GX10 er samme kamera som K10D. Jeg tviler på du får noe mer enn en tusenlapp for det i dag. Tamron 18-200 objektivet er temmelig dårlig etter mine standarder så det ville jeg solgt med kameraet (hvis du ikke har en 18-55mm å legge ved kameraet), men jeg ville beholdt Tamron 17-50mm. Den er knallskarp og fin i dag også. Kombiner det med en ny Pentax K-30, K-500 eller K-50 så har du en veldig bra kombinasjon for lite penger. Sett teleobjektiv (50-150, 50-300 eller lignende) på ønskelista til jul hvis du føler behovet for det. Endret 29. juli 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå