Gå til innhold

Guide til jobb offshore

Anbefalte innlegg

Hei, lurte på om noen kunne hjelpe meg hvordan jeg skal gå frem for å få en jobb offshore. Har lett etter stillinger på finn.no osv, men finner ikke noe som jeg synes jeg kan søke på.

Gutt 28 år fra Kristiansand.

Yrkeserfaring:

5 år som Bil Mekaniker og 4 år som Lastebil Mekaniker

Fagbrev:

Bilfaget, lette kjøretøy

Bilfaget, tunge kjøretøy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-83883

Det er som med alle andre jobber, du finner en stilling du er interessert i og søker på den. Hvilken stilling offshore kunne du tenkt deg?

Lenke til kommentar

Jeg tenker helst som mekaniker :) Jeg leter og leter, men finner ingenting :/ Så hører jeg om masse andre folk som har fått jobb offshore igjennom noen de kjenner, Er vanskeligere en jeg hadde trodd.

Lenke til kommentar

Det vesentlige er bare å komme seg ut en tur. Så fort du får registrert at du har vært offshore så vil jeg tro at markedet blir vesentlig enklere. Det har jeg hvert fall hørt fra folk som har kommet ut for å gjøre jobber der jeg holder til. Jeg vil ikke nødvendigvis anbefale deg å bare gå etter mekaniske jobber. I starten ville jeg nok "tatt det jeg får", og heller prøve å finne noe mot ditt yrke etter hvert som du får litt offshore erfaring.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Det at man må kjenne noen "på innsiden" for å få jobb offshore tror jeg ikke er så viktig som folk skal ha det til. For min del, så jobbet jeg allerede i bransjen som maskinist på båt, og da var veien ganske så kort til jobb som maskinromsoperatør på flyterigg.

Hvis du registrerer CVen din (og holder den oppdatert) i rekrutteringsdatabasen til de store riggselskapene kan det hende du blir plukket ut til intervju uten å ha søkt på en spesifikk stilling. Det var dette som skjedde med meg. Hvis du har den rette erfaringen og de rette kvalifikasjonene vil du fange HR-avdelings oppmerksonhet uansett om du kjenner noen offshore eller ikke.

Jeg regner med du holder øye med "stilling ledig" annonsene til riggselskapene? I så fall kan det også være lurt å følge med på nyheter som omhandler offshorebransjen. Hvis et selskap annonserer nybygg vil det være behov for folk, og da gjelder det å være på hugget.

De mekanikerene vi har ombord kommer som regel fra serviceselskap (Vinje, Rolls, osv...). Jeg vet ikke om det er noen fasit i at det rekrutteres fra disse serviceselskapene, men det ser ut til å være en bra vei å gå for å komme seg offshore.

Du får ha lykke til i jobbjakten. :)

Lenke til kommentar

Du bør vurdere å ta IMO 80 (med HUET) kurset først. Da blir du mye mer atraktiv på både båt og rigg (dersom du sikter på båt holder det med IMO60).

Det er en stor fordel å ha disse kursene i boks om du leter etter en slik jobb.

Ja, det er dyre kurs,.. Men tror man har en del igjen for å ta det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...