Gå til innhold

Fremtidens kameraer, hva tror du?

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke at de litt større systemkameraene vil vike plass for superkompakter eller mindre speilløse systemkamera.

Jeg tror dette ut fra min egen erfaring og hva jeg leser fra andre. Selv har jeg hatt mange speilreflekskameraer opp gjennom årene , og har innimellom forsøkt både Canon sine G-modeller , Olympus PEN. Jeg har også såvidt lekt med OMD. Problemet er at jeg alltid må tilbake til større kameraer.

Nå bruker jeg et 5D MkIII og ser noen mener at man kan få like høybildekvalitet fra speilløse system kamera og kompakter med store brikker. Dette skal jeg ikke være svær i kjeften og motbevise , men jeg mener det ikke er der problemet med de mindre kameraeene ligger. Det største problemet ligger i muligheter, betjening og komfort.

Når man holder i et 5D MkIII og merker hvor fantastisk det ligger i hendene og fingrene er som støpt mot de forskjellige betjeningshjul ogvknapper , så blir det i allefall for meg helt ubegripelig å få kontroll når jeg går over å holder et mindre speilløst kamera eller et kompaktkamera i hendene.

Et OMD , S100X , EOS-M eller en G15 er flotte kamera når man vil ha noe smått med seg på tur , jeg vurderer selv et av dem som nummer to kamera/leketøy. Men som eneste kamera kan jeg aldri ha et slikt kamera. Da slutter jeg med hobbyen. Vi er nok forskjellige i dette synet men jeg håper at det finnes mange nok som deler mitt syn , slik at jeg kan fortsette med hobbyen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er uansett ganske sikker på at vi i fremtiden vil se mer og mer til fullformat... også i kompaktkaeraer og systemkameraer (speilløse).

Tror nok fullformatkameraer vil bikke over 20% av salget i fremtiden... lett, dette også inkludert kompaktkameraer.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje vi i fremtiden får sensorer som slipper å skjermes for lyset når det ikke er under eksponering og kan da fungere som selve søkeren. Det jeg mener at det som til enhver tid oppfattes av sensoren vil kunne bli vist på en skjerm som liveview, man kan jo ikke få mer korrekt søker enn det. I øyeblikket vi trykker ned utløseren skifter sensoren modus og tar en eksponering, kanskje samtidig som vi ser motivet på skjermen.

Morsomt å se en av mine tidligere "spådommer" eller mer "fin funksjon å ha" kommentar.

Var jo egentig ikke så veldig dum... :)

Lenke til kommentar
Er uansett ganske sikker på at vi i fremtiden vil se mer og mer til fullformat... også i kompaktkaeraer og systemkameraer (speilløse). Tror nok fullformatkameraer vil bikke over 20% av salget i fremtiden... lett, dette også inkludert kompaktkameraer.

Personlig synes jeg nesten det er APS-C som faller mest imellom, jeg tror det mest fornuftige hadde vært mere fullformat og mere i mFT-størrelse (for mindre objektiv), mens APS-C er litt midt imellom og ikke best til noe.

AtW

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du tenker på her, speilreflekser med Live View har eksistert siden 2006 og mFT ble lansert i 2008.

Med "gjennomsiktig" bildebrikke kan man få en optisk søker på ett "speilløst kamera".

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...