Gå til innhold

Fremtidens kameraer, hva tror du?


Anbefalte innlegg

Eier en Nikon D800 m/grep som dessverre på grunn av størrelse alt for sjeldent blir med på tur og jeg kikket litt på speilløst systemk. eller en kompakt i "proff" segmentet.

 

Ganske overasket ble jeg når jeg fant ett fullformat kompakt, Sony og dette får meg til å tenke litt.

 

Er kompakt fullformat veien å gå?

 

Fint om hus til slutt ble så billige å produsere at man solgte kompaktkameraer i serier, samme hus men forskjellige objektiv... tror du noe slikt kommer i fremtiden?

 

Jeg synes ihvertfall det hadde vært ett spennende konsept.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Er kompakt fullformat veien å gå?

Nei...*

Sensorteknologien utbedres stadig, slik at behovet for stor sensor ikke vil bety all verden. Den eneste "featuren" til stor sensor blir mulighet for tynn DOF. I fremtiden kommer kanskje en algoritme for å emulere tynn DOF (slik Fuji har på sin X20, bare 10 ganger bedre).

 

* Bare gjetting fra min side, har ingen seriøse kilder å vise til.

Lenke til kommentar

Fremtidens kompaktkameraer: bedre enn nåtidens. Ikke bedre enn fremtidens midrange/high end speilrefleks (eller det som er tilsvarende da).

Det jeg sier er at om 20 år vil det fortsatt være produkter tilgjengelig for de av oss som ønsker ekstra høy teknisk kvalitet og frihet til å uttrykke oss kreativt. Det vil også være kompaktkameraer som matcher nåtidens dSLR, kanskje tom. fremtidens mobilkameraer magisk kommer opp på et sånt nivå. Det er bare bra det. Forskjellene vil likevel fortsatt være der som de er i dag, men på et høyere nivå.

Lenke til kommentar

Nei...*

Sensorteknologien utbedres stadig, slik at behovet for stor sensor ikke vil bety all verden. Den eneste "featuren" til stor sensor blir mulighet for tynn DOF. I fremtiden kommer kanskje en algoritme for å emulere tynn DOF (slik Fuji har på sin X20, bare 10 ganger bedre).

 

* Bare gjetting fra min side, har ingen seriøse kilder å vise til.

 

Saken er vel at uansett hvor bra sensorteknologien er og blir vil fullformat være tilsvarende bedre enn crop.

 

Selv om cropsensorene i dag er mye bedre enn de første genereasjonene fullformat er det ingen profesjonelle i dag som ikke bruker fullformat, er det?

 

Hadde det kommet en ekstrem kompakt, fullformatserie med edruelige priser så er ikke jeg i tvil om at det nok hadde solgt bra... tenk dere følgende utvalg:

 

14-24mm 2,8

24-70mm 2,8

70-200mm 2.8

 

kanskje + ett par makro, ekstrem telezoom, fast lyssterk... der du betalte 11 000 - 13 000 kr for hver kamera som hadde D800 kvalitet med tilsvarende kvalitet på objektivene (framtiden altså).

 

Kjøpte du en bundle med 3 kameraer som nevnt over kom de i pakke prise til 35 000 kr med batterigrep og blits.

 

Hadde kjøpt tvert, hvis det kom fra Nikon seff!! :)

Lenke til kommentar

Ettersom kamerahus er å regne som ferskvare, så vil jeg tro at systemkameraer vil leve i fremtiden også. Det vil være rom for kompaktkameraer med kvalitetsoptikk, men da som entusiastmodeller som Fuji X100 og Sony RX1.

 

Jeg tror ikke vi ser kompaktkameraer med 14-24mm f/2.8 osv; det blir for dyrt - om fem-syv år er kameraene gått ut på dato ...

 

Kjøper jeg med f.eks. en Panasonic G6 + Lumix 7-14mm f/4, Lumix 12-35mm f/2.8 og 35-100mm f/2.8, så har jeg brukt ca. 35000,- men må bare ut med hva nytt hus koster, når det er gått ut på dato - hadde jeg kjøpt tre "kompakter", slik du skisserer, så må jeg ut med samme sum når jeg oppgraderer.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke kompakt fullformat kommer til å være veien å gå. Optikken blir rett og slett for svær. Jeg tror snarere at speilløse systemkamera med cropfaktor 1.5 og 2 kommer til å føre an i fremtiden. Elektroniske søkere blir bare bedre og bedre, og bildebrikkene blir bedre og bedre. I praksis er det fint lite forskjell på bildekvaliteten du får ut av f.eks en Olympus OM-D E-M5, en Fuji X-E1 og en Canon 5D mk. III eller en Nikon D800. Man kommer til et visst punkt når det gjelder bildekvalitet, og da begynner det å bli mer en bra nok. Der er vi allerede i dag når det gjelder 1.5/1.6/2x crop. Du skal ha bra sære behov for å virkelig ha bruk for bildekvaliteten du får fra en av fullformatspeilrefleksene. Og hvis du først har slike behov tror jeg at det heller er en god idé å hoppe rett opp til mellomformat.

 

Det er såklart andre ting som har noe å si, f.eks autofokus og optikk. Men å snakke om at man må ha "bildekvaliteten man får fra fullformat" synes jeg er på grensen til tøvete.

Endret av Shirmah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjøpte du en bundle med 3 kameraer som nevnt over kom de i pakke prise til 35 000 kr med batterigrep og blits.

Du gidder ikke å ta étt D800-hus med på tur, men tror du ville giddet å ta med tre fullformathus på tur? (Optikken vil ta omtrent samme plass og vekt forutsatt samme sensorformat, synsvinkler, blendere etc)

 

Enig med Shirmah sine betraktninger.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig i at D800 med grep kan være stor å ta med på tur, men det hjelper fælt å ta av grepet.... :)

Og la objektivarsenalet ligge igjen hjemme. Etterhvert som det blir flere objektiver kommer som regel disse med i sekken på tur. Jeg tar skjelden med mer en hus og maks 2 objektiver.

 

Jeg tror nok ikke at speilrefleks forsvinner, men det blir nok en del utvikling på kompakte speilløse systemer fremover. Nikon 1 er ikke så aller værst, objektivene er veldig bra.

Lenke til kommentar
Du skal ha bra sære behov for å virkelig ha bruk for bildekvaliteten du får fra en av fullformatspeilrefleksene.

 

"Kan jeg få det, så vil jeg ha det" var det en klok mann som sa. (Les: jeg.)

 

De fleste eiere av D800 vil nok ikke si seg enig i det du sier Shirmah, rett og slett grunnet behovet for å rettferdiggjøre pengebruken ;) Jeg har D800 selv, jeg har ingen sære behov, men jeg kommer nok ikke noen gang til å kjøpe et kamera med høyere oppløsning enn det jeg har nå. Det blir råflott og unødvendig.

Jeg tviler på at Nikon kommer til å gå opp i antall pixler på arvtageren til D800.

Lenke til kommentar

Du skal ha bra sære behov for å virkelig ha bruk for bildekvaliteten du får fra en av fullformatspeilrefleksene. Og hvis du først har slike behov tror jeg at det heller er en god idé å hoppe rett opp til mellomformat.

 

Det er såklart andre ting som har noe å si, f.eks autofokus og optikk. Men å snakke om at man må ha "bildekvaliteten man får fra fullformat" synes jeg er på grensen til tøvete.

 

Da tror jeg det er mange særinger rundt om. Meg inkludert.

Jeg har brukt både Crop og fullformat i noen år og har konstatert mange ganger at fullformat er et bedre verktøy når lysforholdene blir krevende.

Å hoppe rett på mellomformat fremfor fullformat er en løsning som passer de færreste..... Dette er jo et system som er nesten ubrukelig der fullformat virkelig har sine sterke sider.

Lenke til kommentar

Ettersom kamerahus er å regne som ferskvare, så vil jeg tro at systemkameraer vil leve i fremtiden også. Det vil være rom for kompaktkameraer med kvalitetsoptikk, men da som entusiastmodeller som Fuji X100 og Sony RX1.

 

Jeg tror ikke vi ser kompaktkameraer med 14-24mm f/2.8 osv; det blir for dyrt - om fem-syv år er kameraene gått ut på dato ...

 

Kjøper jeg med f.eks. en Panasonic G6 + Lumix 7-14mm f/4, Lumix 12-35mm f/2.8 og 35-100mm f/2.8, så har jeg brukt ca. 35000,- men må bare ut med hva nytt hus koster, når det er gått ut på dato - hadde jeg kjøpt tre "kompakter", slik du skisserer, så må jeg ut med samme sum når jeg oppgraderer.

 

Ser så klart poenget her men helt ærlig så er ikke det å bytte ut en hel Hi-End kameraserie for 30-35 K den verste investeringen hvert 5. år. Man bytter jo heller ikke uten at man føler at man mangler noe hvis man da ikke bare vil ha det nyeste.

 

Man får jo ogå en del igjen for sitt gamle kamera, profesjonelle får også avskrevet momsen og da snakker vi 24 K i kostnader istedefor 30 K og får man 10 K igjen for gamleutstyret er nyinvesteringen 14 K.

 

Synes absolutt ikke det er ille men det betinger som jeg sa i 1. posten at kamerahusene blir veldig billige i produksjon slik at optikken blir av høy kvalittet innenfor den prisrammen.

 

Du gidder ikke å ta étt D800-hus med på tur, men tror du ville giddet å ta med tre fullformathus på tur? (Optikken vil ta omtrent samme plass og vekt forutsatt samme sensorformat, synsvinkler, blendere etc)

 

Enig med Shirmah sine betraktninger.

 

Nei, da velger jeg bare det huset som passer for anledningen :)

Lenke til kommentar

Er kompakt fullformat veien å gå?

Hvis vi ser på kamerautviklingen fra tidenes morgen har trenden alltid vært mindre og lettere og formatet på film/sensor som er nært knyttet til kamerastørrelse har hatt samme trend. Foreløpig er det en del ting som begrenser, nemlig hvor små sensorer og objektiv som teknologien tillater og hvor lite kamera kan være uten å bli for lite for å holdes. Mobilen er allerede i minste laget, men det er faktisk i ferd med å snu litt etter hvert som man trenger større skjermer for å bruke mobilen til alt man ønsker seg. Spesielt ergonomisk er det heller ikke så i dag har vi nok nådd en grense hvor det er upraktisk å krympe enheten mer - for kompaktkameraer og mobiler som er kameraene for det store flertallet.

 

Men selv om den store andelen av kameraer krymper betyr ikke det at gamle formater forsvinner og det vi kaller fullformat (som ble kaldt småbildekameraer tidligere) har vist seg å være svært standhaftig. Fullformat har også hatt en litt snodig utvikling. I filmens dager fantes det et utall av bitte små kompaktkameraer og kompakte speilreflekser.

 

Speilrefleksene begynte å vokse når motorisert fremtrekk ble bygget inn i huset og autofokusen og mer elektronikk bidro også. Så kom de digitale som trengte ennå mer elektronikk, større batterier og var så dyre (i starten) at det bare var for entusiaster og proffer - med tilhørende krav til byggekvalitet. Vi har faktisk hatt en trend hvor digitale speilreflekser er større enn de kompakte analoge som ble laget på 70- og 80-tallet.

 

For meg virker det helt merkelig, særlig Pentax har gått foran og vist at man kan lage halvproffe digitale hus mye mer kompakte enn snittet i dag og nye Eos 100 viser også at det er mulig å komme ned i størrelse igjen dersom produsentene vektlegger det. Synes også Olympus har vist litt vei med E-M5 som er laget så kompakt som mulig uten at mekanisk kvalitet er dårlig, og det finnes også andre eksempler.

 

Men ingen av dette er fullformathus og selv en M9 er ikke veldig kompakt (sannsynligvis ikke et mål for Leica heller). Ryktene sier at en fullframe sensor koster 10x så mye som en APS-C sensor, aner ikke om det er korrekt, men det er nok en ganske stor forskjell. Så selv om et fullformat hus ikke trenger å være mye større enn et APS-C hus siden Canon, Nikon, Pentax og Sony uansett bruker fatninger som er designet for fulformat og det enste som "må" bli større er pentaprismet (og selv det kan unngås ved å bytte til elektronisk søker) ser det ikke ut som noen er interessert i å lage et slik hus.

 

Jeg tror det er en tabbe for selv om fullformat bare utgjør 5% (eller kanskje 10%) av markedet for speilreflekser tror jeg det er mange med god råd som ønsker et lite fullformat og er helt uinteressert i alle finessene til D800 eller 5DMkIII. Personlig synes jeg fullformat er uinteressant pga størrelse, ikke pga pris. Gi meg et OM-1 størrelse hus med den beste fullformat sensoren, OK autofokus og søker og 3-4 bilder i sekundet (men stort nok buffer) til maks 15K så blir fullformat straks interessant igjen. D600 og 6D er skritt i riktig retning, men bare halvveis. Kompaktkameraer med fullformat tror jeg blir for dyrt (pga sensorkostnadene) med unntak av for noen få, speilløst fullformat tror jeg kan være en bra mellomting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eier en Nikon D800 m/grep som dessverre på grunn av størrelse alt for sjeldent blir med på tur og jeg kikket litt på speilløst systemk. eller en kompakt i "proff" segmentet.

 

Ganske overasket ble jeg når jeg fant ett fullformat kompakt, Sony og dette får meg til å tenke litt.

 

Er kompakt fullformat veien å gå?

 

Fint om hus til slutt ble så billige å produsere at man solgte kompaktkameraer i serier, samme hus men forskjellige objektiv... tror du noe slikt kommer i fremtiden?

 

Jeg synes ihvertfall det hadde vært ett spennende konsept.

Jeg tror fremtiden ift sensorstørrelse vil være slik den er i dag. Mest sannsynlig vil vi se flere hus med FF og en del med 1,5-2,0 crop. Bildekvaliteten vil forsatt forbedres på enkelte områder.

 

Men jeg tror utviklingen vil være mere på automatikken. Så fremtiden vil være trippelsensor og usannsynlig kraftige prosessorer. Kameraet kommer til å gjøre alt for deg, og lese bedre hva du tar bilde av. Programvaren i kameraet vil ordne resten. Programmer for type bilder du tar vil bli bedre. Du kan også i ettertid velge feks blender og lukker. Jeg har lenge hatt tro på at du i fremtiden vil filme isteden for å ta bilder. Programmvare vil gjøre det lettere å plukke ut blinkskuddene. Hvem som helst kan ta et knakende godt bilde og skillet på proff entusiat og amatør blir borte.

Lenke til kommentar

Jeg tror fremtiden ift sensorstørrelse vil være slik den er i dag. Mest sannsynlig vil vi se flere hus med FF og en del med 1,5-2,0 crop. Bildekvaliteten vil forsatt forbedres på enkelte områder.

 

Men jeg tror utviklingen vil være mere på automatikken. Så fremtiden vil være trippelsensor og usannsynlig kraftige prosessorer. Kameraet kommer til å gjøre alt for deg, og lese bedre hva du tar bilde av. Programvaren i kameraet vil ordne resten. Programmer for type bilder du tar vil bli bedre. Du kan også i ettertid velge feks blender og lukker. Jeg har lenge hatt tro på at du i fremtiden vil filme isteden for å ta bilder. Programmvare vil gjøre det lettere å plukke ut blinkskuddene. Hvem som helst kan ta et knakende godt bilde og skillet på proff entusiat og amatør blir borte.

 

Alt blir bedre med tiden men å velge blender å lukker i ettertid er jo helt umulig!!!

 

Uansett hvor bra bilene blir er det ikke bare å kjøre 30 mil først for deretter å velge hvilken retning du kjørte.

 

Skillet mellom proff, entusiast og amatør blir heldigvis aldri borte... kamrautstyret kan aldri hviske ut forskjellene, heller ikke i fremtiden.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Alt blir bedre med tiden men å velge blender å lukker i ettertid er jo helt umulig!!!

Det er farlig å si umulig om teknologi. Selv om det bare er leketøy foreløpig tillater Lytro allerede valg av fokuspunkt i etterbehandling og splitter man alle eksponeringer i x antall superkorte lukkertider kan man velge hvor mange av dem som skal brukes til det ferdige bildet i ettertid, dette er også en teknologi som kan brukes for elektronisk stabilisering av stillbilder. Hva som ender opp som teknologi for profesjonell bruk/kvalitet vet selvsagt ikke jeg, men det som virker umulig idag behøver ikke være umulig i fremtiden.

Lenke til kommentar

Alltid litt artig å synse om fremtiden, så jeg hiver meg inn jeg og.

 

Det grunnleggende innen fotografering har ikke endret seg siden 1827. Det handler fortsatt om å registrere lys på et lysfølsomt materiale montert inne i en lystett boks. Mengde lys justeres med lukker og blender, "følsomheten" (les: forsterkningen på RGB-signalet) justeres med ISO. Motivet tegnes med 1- en - eksponering.

 

Jeg håper, og tror, at dette grunnprinsippet vil holde seg for all fremtid. Det er på mange måter det som skiller foto fra andre ting.

 

Med det i (mitt) bakhode, tror jeg følgende kanskje kan skje:

 

- Dynamikken utvikles til kanskje nærmere 20EV

- Antall piksler pr. flateenhet fortsetter å øke

- ISO-egenskapene blir bedre og bedre

- Råformatet/råkonverterer finner info i filene vi nesten ikke tror er mulig

 

 

Summerer jeg opp blir det filtekniske antagelig helt rene, knivskarpe filer til langt opp på ISO-skalaen. Men det betyr ikke nødvendigvis at det blir produsert bedre bilder...:-)

 

 

Sitat fra bloggeren Ming Thein (oversatt til norsk):

 

"Et fotografi består av fire elementer; lys, subjekt, komposisjon og ide".

 

Tenk om alle kunne blitt litt bedre på å kombinere de i fremtiden, det hadde vært noe det...:-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er farlig å si umulig om teknologi. Selv om det bare er leketøy foreløpig tillater Lytro allerede valg av fokuspunkt i etterbehandling og splitter man alle eksponeringer i x antall superkorte lukkertider kan man velge hvor mange av dem som skal brukes til det ferdige bildet i ettertid, dette er også en teknologi som kan brukes for elektronisk stabilisering av stillbilder. Hva som ender opp som teknologi for profesjonell bruk/kvalitet vet selvsagt ikke jeg, men det som virker umulig idag behøver ikke være umulig i fremtiden.

 

Å velge fokuspunkt i etterbehandlingen vil ALDRI bli 100% og er noe man kunne gjøre i all den tid digital etterbhandling har eksistert, det handler jo i bunn å grunn å oppskarpe å nedskarpe ett bilde på forskjellige punkter på bildet.

 

At en slik funksjon blir integrert i etterbehandlingen slik at du kan velge hvilket punkt du vil ha i fokus og man kan velge DOF, etc vil kun skape en effekt, man vil aldri kunne hente informasjon tapt på grunn av fokus er på feil plass.

Lenke til kommentar

Alt blir bedre med tiden men å velge blender å lukker i ettertid er jo helt umulig!!!

Uansett hvor bra bilene blir er det ikke bare å kjøre 30 mil først for deretter å velge hvilken retning du kjørte.

Skillet mellom proff, entusiast og amatør blir heldigvis aldri borte... kamrautstyret kan aldri hviske ut forskjellene, heller ikke i fremtiden.

 

Vel vel , vi får se. Jeg tror nå uansett på at det kommer til å skje med fremtidens kameraer. En kminasjon mellom software og hardware.

 

Jeg forstår ikke helt den tanken din med å kjøre 30 mil med en bil. Så kan ikkekommentere den.

 

Skillene mellom proff og pappafotograf er allerede i ferd med å viskes bort. I neste generasjon vil yrket være borte, er min spådom. Mest sannsynlig kommer vi likevel til å ha noen store fotografnavn, og noen som jobber med reklame og slikt, men ikke i den grad det er nå.

Avisene og nyhetskanalene kommer neppe til å ha faste fotografer i fremtiden, og de nå etablerte bryllups/konf/familiefotografene som vi har i alle byer kommer til å bli borte. De har i dag mistet mye av inntektsgrunnlaget og fremtiden ser heller mørk ut.

Lenke til kommentar

Umulig og spå slikt, men jeg er nok enig med Shirmah lenger opp angående hva som kommer til å prege fotohyllene i fremtiden.

 

Speilløse kameraer med 1.6x crop blir nok populære vil jeg tro, og billige kompaktkameraer tror jeg forsvinner innen ganske kort tid til fordel for mobilkameraer som stadig blir bedre og for mange bra nok til litt ferieknipsing.

 

Speilrefleks vil bestå tror jeg, men jeg tror de rimeligste modellene kanskje kommer til å forsvinne etter noen år.

 

Fujifilm synes jeg har en HELT riktig posisjon i markedet nå og dem har nermest truffet blink i mine øyne. Sony har også levert mye bra i det speilløse skjiktet og det samme har Olympus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...