Eikabird Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 (endret) Hei Har en Samsung 700Z, fikk den av broderen da han har ødelagt den og ikke gidder å fikse den. Han hadde gjort noe feil mens han flash BIOS, prøvde å rette det i hardwaren, og knukket av en krets i hovedkortet. Se bilde. Har ikke fått den helt opp, har ikke drill her. Spørsmålet er, kan det fikses eller skal jeg bare kjøpe nytt hovedkort med en gang. Skal hente inn eksperthjelp i slutten av august, en kompis OmegaVerksted. Gutta på OV kan en del, og regner med at viss det kan fikses, så får vi det til. Viss det må kjøpes nytt hovedkort, har noen noe bra side for dette, eller skal jeg bare søke eBay? På forhånd tusen takk! Eirik Edit: Bedre bilder, håper det nå går an å se Endret 28. juli 2013 av Eikabird Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Får du til å ta bedre bilder med bedre lysforhold på? Ofte er baderomsbelysningen tilstrekkelig i moderne hus. Er vanskelig å se hva som har skjedd. Lenke til kommentar
Eikabird Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 Har nå fått åpnet pcen. Den knekte kretsen viste seg å være høyttaler. Loddet den fast, så den skal fungere. Pcen starter fortsatt ikke. Dvs. den starter, lys går på og vifter snurrer, men ingenting på skjermen eller noe POST-lyd. Har testet med ekstern skjerm og lyd. Har koplet hovedbatteriet og hovedkort-batteriet fra og startet opp, med samme resultat. Noen gode ideer for feilsøking? Er det noen måte å finne ut om BIOS er intakt, evt å finne ut om nytt hovedkort vil løse problemet? Takk for ventingen Lenke til kommentar
greenman Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Jeg sliter med å se på bildene hva som er gale. Kan du markere bildene før du laster de opp? Hvis du ser etter nytt hovedkort kan du sjekke med eet.no evt ebay Lenke til kommentar
Eikabird Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 Bildene var kanskje mest for syns skyld. Close-up-en på kortet viser ledningen i rødt og svart som er blitt lodda. Denne ses igjen i det store bildet, nede i midten. Dette bildet viser også at viftene sviver. Jeg mener at CMOS-batteriet er det svarte med rød og svart ledning til venstre, er dette feil? Siste bilde viser bare lysføringen til pcen når den skrus på. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Den svarte til venstre er CMOS batteriet ja. Og skjermen viser ikke bilde? Får du noe lydsignaler når du er inne i operativsystemet? Kan du koble til en ekstern skjerm? Skjermkabelen er ofte en flat ledning med mange ledere, ligner på gamle IDE kabler bare flatt som et papir. Om denne ikke sitter 100% rett i sporet sitt får du ikke bilde. Hva med bakgrunnsbelysningen? Fungerer den? Lenke til kommentar
Eikabird Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 Testa med ekstern skjerm og lyd, ikke no bilde eller lyd. Skjekket bakgrunnsbelysning med lampe, fortsatt like svart. Ser ut som skjermkabelen sitter godt fast, regnet med det var den opp til høyre på bildet, under den flerfargede fra batteriet. Lenke til kommentar
Eikabird Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Fikk litt mer info om da pcen kræsja. Min bror prøvde å oppdatere BIOS, men pcen rørte seg ikke i 3 timer, så han dro ut kontakten og da gikk den i svart. Han sa han hørte at en kunne at ut batteriet og snu det, men det ser ikke ut som om det går an, eller går det an å åpne pakken/teipen på batteriet? Så også at en del verksted i USA fikser ødelagde hovedkort, er det noen i norge som gjør dette, evt går det an å gjøre det selv, med måling og reflow-lodding av komponenter? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 På det tidspunktet han slo av pc en mens den var på så ble nok bios på hovedkortet defekt. Du kan prøve den klassiske reset cmos men jeg tviler på at det vil hjelpe. Det du gjør da er å ta ut batterikontakten til den lille svarte i 10 sekunder eller mer og kobler den på igjen. Men siden du ikke får bilde engang så anser jeg prosjektet som dødt. Lenke til kommentar
Eikabird Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Ok, så hvis vi sier pcen er død, så blir neste punkt hovedkort-kjøp. Finner litt på Ebay og eet, men må jeg ha alle tallene rett, som i lotto? Står NP700Z5A-S04US på Harddisken, BA62-00632B på kjøleren, BA 68-06622A 01 På RAM og BA62-00503A på PCH. Hvilket tall er riktig, og har noen noe flere sider som jeg kan lete på? Er det eventuelt noe firma i Norge som driver med skifting av enkeltkomponenter på hovedkort? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå