Gå til innhold

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?


Bør man gi penger til tiggere?  

196 stemmer

  1. 1. Er det riktig å gi penger til tiggere?



Anbefalte innlegg

Du gikk glipp av poenget min venn.

Ja, meget mulig det, men jeg streber med å forstå =)

 

Dette er ikke en moral folk har - folk vil ikke vite - eller tenke på - at vårt samfunn er bygd opp rundt utbytting.

Uttrykket "folk" blir litt for generelt slik jeg ser det, men jeg skjønner hva du mener.

Men jeg tror ikke egentlig at dette gjelder folk flest. Det som er nærmere sannheten, tror jeg, er at "folk" ikke har mulighet til å gjøre noe konkret med det. Men dersom de blir konfrontert med det, og blir oppfordret til å gjøre noe med det, etc. så er det ofte slik at svært mange gjør noe med det.

 

Men hva mener du med utbytting?

 

Hadde de det gjort, så kanskje de hadde brydd seg om å gi litt tilbake.

Mener du gi til romfolket eller hva mener du her? Svært mange støtter jo blant annet hjelpeorganisasjoner osv. Når det gjelder tiggere, så er det derimot ikke alle som tror at pengene vil føre til noen langvarig løsning for disse folkene. Men hva mener du med "gi litt tilbake" ? Hva er det de har tatt, som de må gi tilbake?

 

 

Man ser av denne tråden at det er de ikke.

Vel. Denne tråden består av mennesker som er både for og i mot, og som reflekterer over dette temaet på mange forskjellige måter. Her er det også muligheter for å påvirke i ulike retninger etterhvert som diskusjonen/dialogen utvikler seg. =) Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gouldfan:

Vanskelig å tro at du er for et liberalt marked, når du er usikker på om du vil innføre sosialisme eller teknokrati. Nøyaktig HVA er et liberalt marked for deg, og hvor mange flere byråkrater ville vi trengt?

 

Når alle produkter skal reguleres så sterkt så du sier, trengs det enda flere byråkrater, og dette i landet med allerede størst offentlig sektor i OCED.

 

Det du påstår om at store korporasjoner eier et marked, er feil.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Gouldfan:

Vanskelig å tro at du er for et liberalt marked, når du er usikker på om du vil innføre sosialisme eller teknokrati. Nøyaktig HVA er et liberalt marked for deg, og hvor mange flere byråkrater ville vi trengt?

 

Når alle produkter skal reguleres så sterkt så du sier, trengs det enda flere byråkrater, og dette i landet med allerede størst offentlig sektor i OCED.

 

Det du påstår om at store korporasjoner eier et marked, er feil.

 

Det er ikke feil å tro at noen eier markedet, det er en overbevisning.

 

Såklart må markedet reguleres sånn at arbeidere ikke tar selvmord eller at barn får hendene kappet av. Sånt svineri kan vi ikke ha noe av.

 

Samtidig er det mulig å ha lite byråkrati, lavere skatter til småforetak etc.

 

Mer regulering betyr ikke nødvendigvis at man har høyere beskatning.

 

Man er ikke sosialist bare fordi man tror på menneskerettighetene.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Morsomt boikotte Apple?

Ja. Jeg har ikke en eneste ting som er Apple, rett og slett fordi jeg aldri har hatt sansen for Apple.

Jeg kjøpte en ny telefon for litt siden, og da valgte jeg LG Optimus... Apple er noe jeg aldri skal ha...

Jeg liker ikke deres egoistiske policy og deres overprising av produktene sine i forhold til andre selskaper, og at de hele tiden forsøker å lage patent på ting, og uviljen til å dele. F.eks. programmer de lager fungerer bare på Apple osv. Og kompitablitet.. Du kan ikke bruke andre ting enn Apples programmer om du vil koble det til PC osv osv...

 

Jeg kjøper heller ikke klær på H&M. Jeg kjøper mine på Carlings, og da får jeg som regel klær som er laget i Italia, England, USA eller Norge.... Det har jeg gjort i mange mange år.

 

Man kan jo spørre seg selv, vil folk ha dyrere iPhone, eller vil de ha levelige kår for arbeidere og at barn i konfliktsoner ikke får avkappede hender?

Dette er ikke opp til folk å avgjøre, men myndighetene. Man kan og burde lage regler for hva selskaper kan og ikke kan gjøre i utlandet. Norge kan for eksempel skru opp avgiftene på Iphone og andre ting på en slik måte at det vil bli mer lønnsomt for Apple å gi gode kår for arbeiderne (...) Eller man kan ta i bruk andre måter å gjøre det på. Uansett så tror jeg det finnes løsninger på dette. =)

 

Jeg har iPhone selv, men jeg er oppmerksom på problemet med Gigantkonsern som Apple, Microsoft etc og deres mangel på etikk.

:hmm: Du kjøpte Iphone etter at du visste om dette problemet? =)

 

Dette med Kobolt og særlig Coltan fra Sierra Leone og Kongo, har vært på nyhetene. Det er faktisk sant, lite interesse for dette.

Lite interesse for dette. Det vet jeg ikke. Jeg vet ikke om de fleste har hørt om det en gang. Så har det også med hvor mye eller hva man kan gjøre med det...

 

 

Til sammenligning er oppmerksomheten skyhøy mtp konfliktdiamanter. Nå er verdien på diamanter litt høyere enn Kobolt da, mulig det har noe med saken å gjøre.

 

Rovkapitalisme og mangel på regulering er problemet.

Mangel på regulering er problemet. Finnes det en definisjon på uttrykket "rovkapitalisme" ? :)

Om rov er plyndring og kapitalisme beskriver pengesystemet (...) ???

 

Altså jeg er for et liberalt marked, men samtidig er jeg mot marked som er uten regulering. Særlig der mangelen av kontroll fører til nød for mennesker i den 3d. verden.

Da er vi helt like ideologisk sett på dette punktet. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke feil å tro at noen eier markedet, det er en overbevisning.

Basert på?

 

Såklart må markedet reguleres sånn at arbeidere ikke tar selvmord eller at barn får hendene kappet av. .

Og hvordan skal reguleringer fikse dette? - Det har allerede blitt nevnt at markedet ikke aksepterer en falsk minstelønn, og at det vil hemme økonomiens vekst, som igjen hemmer arbeidernes og barnas finansielle situasjon.

 

Samtidig er det mulig å ha lite byråkrati, lavere skatter til småforetak etc.

Fortell...

 

Mer regulering betyr ikke nødvendigvis at man har høyere beskatning.

Du foreslår mer regulering, mindre byråkrati, og mindre skatter? - Hvordan?

 

Man er ikke sosialist bare fordi man tror på menneskerettighetene.

Noen av menneskerettigheten har vel rot i sosialismen..

Lenke til kommentar

Ja. Jeg har ikke en eneste ting som er Apple, rett og slett fordi jeg aldri har hatt sansen for Apple.

Jeg kjøpte en ny telefon for litt siden, og da valgte jeg LG Optimus... Apple er noe jeg aldri skal ha...

Jeg liker ikke deres egoistiske policy og deres overprising av produktene sine i forhold til andre selskaper, og at de hele tiden forsøker å lage patent på ting, og uviljen til å dele. F.eks. programmer de lager fungerer bare på Apple osv. Og kompitablitet.. Du kan ikke bruke andre ting enn Apples programmer om du vil koble det til PC osv osv...

 

Jeg kjøper heller ikke klær på H&M. Jeg kjøper mine på Carlings, og da får jeg som regel klær som er laget i Italia, England, USA eller Norge.... Det har jeg gjort i mange mange år.

 

 

Dette er ikke opp til folk å avgjøre, men myndighetene. Man kan og burde lage regler for hva selskaper kan og ikke kan gjøre i utlandet. Norge kan for eksempel skru opp avgiftene på Iphone og andre ting på en slik måte at det vil bli mer lønnsomt for Apple å gi gode kår for arbeiderne (...) Eller man kan ta i bruk andre måter å gjøre det på. Uansett så tror jeg det finnes løsninger på dette. =)

 

 

:hmm: Du kjøpte Iphone etter at du visste om dette problemet? =)

 

 

Dette gjelder ikke bare Iphone, da såvidt jeg vet Cobolt brukes i de fleste elektriske gjenstander, men særlig i mobiltelefoner.

 

Dette med uverdige forhold på arbeidsplass gjaldt for der de produserte Iphone5, jeg kjøpte min tidligere da jeg har forrige generasjon 4s. Men tror jeg velger Samsung neste gang, mest pga at den oppleves som en bedre vare totalt sett.

Lenke til kommentar

Noen av menneskerettigheten har vel rot i sosialismen..

 

Du synser fælt, de fleste lovene vi menneskene i Norge har, bygger endel på menneskerettighetene, men vi er for dårlig til å følge opp handel med "andre" land og hvordan vilkårene er der.

 

Jeg vil si det sånn at tror du ikke på Menneskerettighetene og på friheten, da er du et dårlig menneske.

 

Menneskerettighetene har ikke opprinnelse i Sosialismen, den kom senere.

http://snl.no/menneskerettigheter

 

 

Når det gjelder din frykt for regulering, så gav Turbonello gode forslag for hva som enkelt kan gjøres.

 

Jeg mener at dersom arbeiderne til HM har det for jævlig, så kan heller norske kvinner betale 150-200kr for plagget, det har de råd til.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Gouldfan:

Vanskelig å tro at du er for et liberalt marked, når du er usikker på om du vil innføre sosialisme eller teknokrati. Nøyaktig HVA er et liberalt marked for deg, og hvor mange flere byråkrater ville vi trengt?

 

Når alle produkter skal reguleres så sterkt så du sier, trengs det enda flere byråkrater, og dette i landet med allerede størst offentlig sektor i OCED.

 

Det du påstår om at store korporasjoner eier et marked, er feil.

Det vil utvilsomt utvikle seg monopoler, svært skadelige som sådan, i et rent klassisk liberalistisk samfunn. Det er man ikke tjent med i lengden. Hovedgrunnene til dette er plassmangel på jorda, og begrenset tilgang til resurser, og arbeidskraft.

 

For at ting skal fungere slik vi, befolkningen flest, ønsker, så må man regulere markedet på en slik måte at det blir ønskede resultater, og man må omfordele i en viss grad. Om en regulering fører til negativt resultat, så må man fjerne eller endre reguleringen. osv. helt til man oppnår optimal ønsket effekt.

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil utvilsomt utvikle seg monopoler, svært skadelige som sådan, i et rent klassisk liberalistisk samfunn. Det er man ikke tjent med i lengden. Hovedgrunnene til dette er plassmangel på jorda, og begrenset tilgang til resurser, og arbeidskraft.

 

For at ting skal fungere slik vi, befolkningen flest, ønsker, så må man regulere markedet på en slik måte at det blir ønskede resultater, og man må omfordele i en viss grad. Om en regulering fører til negativt resultat, så må man fjerne eller endre reguleringen. osv. helt til man oppnår optimal ønsket effekt.

 

Her er vi helt enige, regulering er nødvendig for å forsvare menneskene i samfunnet. Det behøver absolutt ikke bety at man ikke også har gullerøtter og lave skatter. Det er også mulig å ha lite byråkrati samtidig som man har nødvendig regulering av markedet.

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg forresten at et land som Norge med olje, er rike som helvete.

Det er myndighetene der nede. Et samfunn preget av stor sosial uro.

Staten burde selvsagt kreve eierskap over naturresursene sine, da disse er fellesskapets eie, og ikke noen enkelte selskaper. Det er hva jeg mener.

 

Mens land som Kongo, som har gull og verdifulle mobiltlf mineraler, olje, gass, diamanter, kull osv er offer for krig og rovkapitalisme? Rovkapitalismen forer krigen og årsaken til den.

Kapitalisme som et økonomisk system, kan man utnytte både på en negativ og en positiv måte.

Rovkapitalisme blir vel en beskrivelse på hvordan man utnytter dette på en negaitv måte.

Rovsosialisme ville vel ikke vært noe særlig bedre vil jeg tro... ;)

 

Denne formen for kapitalisme er ikke den eneste. Det er ufattelig mange former for kapitalistiske systemer.

Noen er gode, andre er dårlige, osv... Det vi har innad i Norge fungerer. Norge selger olja til utlandet, og bruker pengene på fellesskapet. Det er den store forskjellen.

 

Jeg mener at Staten burde ha eierskap på naturresursene i seg selv, men ikke nødvendigvis alle andre ting, da staten da får alt for mye makt. Noe som kan være veldig skadelig spesielt over tid.

 

Tror aldri noe folk har sett så lite til pengene og verdien som det eier.

 

Da kan man være glad at man er en bortskjemt nordmann, som gremmes over å se loslitte rumenere sitte å tigge.

Vel. Jeg mener ikke at nordmenn er særlig bortskjemte. I utgangspunktet så tror jeg det har noe med hvordan vi har gjort noe med den situasjonen vi var i. Vi var også et fattig land før i tiden. Men nordmenn flest er arbeidsomme mennesker. Vi har svært lav ledighet osv, som da gjør oss rike... Vi har også en sterk rettferdighetsfølelse og vi har mer tillit til hverandre enn det man har i andre land. Dette er ikke bare noe jeg sier, men det er noe jeg leste i et vitenskaplig magasin under tittelen:

"Derfor fungerer den norske modellen".

 

Når det er sagt, så har jeg forståelse for at folk føler seg plaget av oppsøkende tigging. Her i Østfold så er det mange tiggere, dels pga at en kunstner gir husly til rom-folk. Men jeg har aldri opplevd å bli plaget av en tigger. De sitter med koppen, eller selger folk er folk.

 

Det kan være at det er mer ekstremt i Oslo.

Tja. Alt er relativt. Men uansett: Det er mange som spør seg selv en del kritiske spørsmål om disse tiggerne. Hvorfor oppererer de i grupper? Ville det vært umulig for denne gruppen som helhet å finne på noe annet? Ville det vært umulig for dem å skaffe seg et ordentlig arbeid? Mange nordmenn, som da jobber fra sju til fire om ettermiddagen, stiller seg selvsagt disse spørsmålene. Det er dessuten opplegg for disse folka der de kommer fra... Hvor vanskelig kan det være å for eksempel starte en fabrikk der nede, som kunne gitt disse folka arbeidsplasser, slik at de kunne kommet seg opp fra fattigdommen en gang for alle?
Lenke til kommentar

Han spurte deg om en løsning, og du svarte med det der...Da er det vel ditt syn?

 

 

Jeg er enig med Skatteflykting at det ikke skal være noen grenser, men jeg tror at Skatteflyktning og jeg tror på det av forskjellige årsaker.

 

Det er jo også opplagt at det ligger i fremtiden, med unioner og samling av land. Utviklingen går den veien.

 

Jeg er for verdensregjering, mens jeg tror Skatteflyktnign helst ikke vil ha noen regjering, men det får han nesten svare for selv.

Lenke til kommentar

Basert på?

Erfaring? Microsoft er et godt eksempel... De hadde engang monopol på nettlesere, men tapte i en rettsak mot dem. Grunnen til at vi kan velge mellom flere nettlesere i dag er på grunn av konkurranselovgivningen i USA. Hadde ikke markedet blitt regulert, så hadde ikke jeg hatt mulighet til å bruke Opera nå. Eller Firefox tidligere. Eller Chrome som da er blitt en favoritt men som er litt bug på min maskin for tiden....

 

Så da ser man bare her at vi er bedre tjent med sosialliberalisme enn klassisk liberalisme...

 

Og hvordan skal reguleringer fikse dette? - Det har allerede blitt nevnt at markedet ikke aksepterer en falsk minstelønn, og at det vil hemme økonomiens vekst, som igjen hemmer arbeidernes og barnas finansielle situasjon.

Det kommer an på hva slags reguleringer man gjør. Det er flere ting som påvirker resultatet. For det første så bruker man reguleringer som et virkemiddel, da det kapitialistiske systemet blir brukt av sosiale vesener.

 

Jeg tok et eksempel som myndighetene kan gjøre. Det var å skru opp avgiftene på disse produktene og så lokke med at disse vil bli fjernet dersom Apple gir arbeiderne bedre kår, osv.... Eventuelt så kan man bruke pengene man drar inn i avgifter til formål som er øremerket disse arbedierne. Man kan bygge hus til dem for dette, samt bruke pengene på fredsarbeid.

 

 

Fortell...

Det er alltid muligheter for en gyllen middelvei. Du regulerer bare der det er høyest nødvendig...

Eller der hvor reguleringer vil gi et ønsket resultat....

 

Du foreslår mer regulering, mindre byråkrati, og mindre skatter? - Hvordan?

Ham måler det helt sikkert i forhold til noe. Det blir mer byråkrati enn med klassisk liberalisme, men så liker heller ikke de fleste av oss alt det det ville ført til...

 

Noen av menneskerettigheten har vel rot i sosialismen..

Hvilke?

 

 

Dette gjelder ikke bare Iphone, da såvidt jeg vet Cobolt brukes i de fleste elektriske gjenstander, men særlig i mobiltelefoner.

 

Dette med uverdige forhold på arbeidsplass gjaldt for der de produserte Iphone5, jeg kjøpte min tidligere da jeg har forrige generasjon 4s. Men tror jeg velger Samsung neste gang, mest pga at den oppleves som en bedre vare totalt sett.

Vel. Jeg kan uansett anbefale LG Optimus.

Denne er billigere, men like bra som de dyreste Samsung telefonene.

Du kan skrive på den på samme måte som med Note osv. Og den er passe stor.. =P

Uansett: Litt off-topic her nå, men ville bare nevne det. :)

Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe samsung selv =P

 

Her er vi helt enige, regulering er nødvendig for å forsvare menneskene i samfunnet. Det behøver absolutt ikke bety at man ikke også har gullerøtter og lave skatter. Det er også mulig å ha lite byråkrati samtidig som man har nødvendig regulering av markedet.

Yepp. :) Da er vi enige.
Lenke til kommentar

Du skjønte nok hva jeg mener, egentlig skulle det ikke vært nødvendig å tigge. Men så urettferdig er verden og det må vi forholde oss til.

 

Nei, det må vi ikke. De norske tiggerne kan få hjelp av NAV, Arbeid med bistand, Sosialkontoret, Blåkorset osv. Det finnes nok av tilbud for dem dersom de gidder selv om det ikke er kjempelønnede jobber og kometkarrierer vi snakker om. De utenlandske tiggerne kan pakke seg hjem!

 

Ingen som tvinger deg til å gi heller. Du er bare lei av å se folk tigge.

 

Jeg er lei av forsøplingen og kriminaliteten som kommer med tiggerne.

 

Fy så bortskjemte enkelte folk er...

 

Jepp, det er helt galt å bli sluppet inn i andres land for å tigge!

Lenke til kommentar

Jepp, det er helt galt å bli sluppet inn i andres land for å tigge!

 

Du er så vanskelig å forklare ting for, Stikkord SCHENGEN OG EØS, les deg opp.

 

Det er ikke noe forbud mot tigging, for det er håpløs dyr oppgave å håndheve sånt tull.

Skal Politiet bruke skattepenger på å arrestere tiggere? Tiggerne har ikke noe mot norske fengsel, men det en helt ubeskrivelig sløsing av samfunnets ressurser.

 

Dersom det virkelig fungerer i Amsterdam, men jeg tviler på om de tallene ser så lyse ut. Altså det det koster å håndheve loven.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

DU har ikke forklart noe som helst. DU har bare dummet deg ut!

 

Jeg er enige i at fengslene i Norge er håpløse og må endres kraftig, men jeg er ikke for å sette uenlandske tiggere i norske fengsler. Jeg er for å kaste dem ut av landet for godt! Og ja, politiets arbeid koster ting. Akkurat som å opprettholde militæret. Og ruste opp militæret. Og opprettholde helsevesenet. Og en mange andre ting som driver landet. Høy utgifter til politiet er ikke noe unikt.

Lenke til kommentar

DU har ikke forklart noe som helst. DU har bare dummet deg ut!

 

Jeg er enige i at fengslene i Norge er håpløse og må endres kraftig, men jeg er ikke for å sette uenlandske tiggere i norske fengsler. Jeg er for å kaste dem ut av landet for godt! Og ja, politiets arbeid koster ting. Akkurat som å opprettholde militæret. Og ruste opp militæret. Og opprettholde helsevesenet. Og en mange andre ting som driver landet. Høy utgifter til politiet er ikke noe unikt.

 

Hallo, kall meg gjerne dum. Men Shengen og EØS EU er grunnen.

 

Du husker sikkert engang for noen år siden at det ikke var masse Rumenere i Norge?

 

Jeg husker det iallefall, det var før denne avtalen tredde i kraft.

 

Norge tjener mye mer enn vi taper på denne avtalen, pga fremmedarbeiderne.

Lenke til kommentar

Folk som kommer til Norge er helt ok. Folk som kommer utelukkede for å tigge er ikke ok.

 

Det var en tragedie at forbudet mot tigging ble opphevet. Imidlertid er det fult mulig å gjøre noe med denne saken. Det kan innføres et nytt forbud mot tigging så skaden er ikke gjort for godt. Jeg skal gjøre mitt og stemme Høyre ved valget. Erna Solberg har lovet å få på plass et forbud mot tigging innen kort tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...