Gå til innhold

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?

Bør man gi penger til tiggere?  

196 stemmer

1. 1. Er det riktig å gi penger til tiggere?

Anbefalte innlegg

Tvert imot. Det er best å vise dem at de ikke er velkomne!

Det eneste som er verre enn små bortskjemte drittunger er store bortskjemte drittunger.

Man kan ikke skylde det på systemet dersom noen velger å benytte seg av en finansiell tjeneste. Dersom noen kom opp til deg med et våpen, og truet deg til å ta opp et lån; da hadde det vært en annen sak.

At noen tar opp massive lån er deres eget valg, og er overhodet ikke hva økonomien i seg selv baserer seg på.

Eh, jo. Økonomien baserer seg på penger, som i vårt system er laget ved at noen tok opp et lån. Hvem sin feil det er at noen blir gjeldsslaver har jeg ikke sagt noe om.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit, bare trekk deg. Ironi er for øvrig ikke en sak som hører hjemme i en diskusjon som dette. Temaet er alvorlig.

Hvis du faktisk roer deg ned og faktisk leser det jeg skriver, så vil du se at jeg er enig med deg. Men du er så konfliktorientert, at du til og med går til angrep på dine meningfeller.

Jeg har uansett diskutert denne saken mange nok ganger før.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke skylde det på systemet dersom noen velger å benytte seg av en finansiell tjeneste. Dersom noen kom opp til deg med et våpen, og truet deg til å ta opp et lån; da hadde det vært en annen sak.

At noen tar opp massive lån er deres eget valg, og er overhodet ikke hva økonomien i seg selv baserer seg på.

Dersom du har valget med å la barna dø, eller å ta opp gjeld smarten. Hva hadde DU gjort?

Og om du var Sigøyner med sultne barn? Hva hadde DU gjort?

Begynn å se litt sånn på det, prøv å sett deg inn i andres situasjon.

Lenke til kommentar

Da er det mangelen på nedbetaling som er et problem, tror jeg heller hadde godtatt en dårlig betalt jobb for å holde økonomien min ved like. Hadde du?

Dårlig betalt jobb? De er bønder som sulter? Hvilken jobb?

De lever sånn som fattigfolket i Norge levde før som leilendinger, med forskjell fra at rikfolket ikke tok barna i Norge. Men vi hadde noe som het gjeldsfengsel.

Dette for at kvinner i Norge skal kunne kjøpe kjoler til 50kr.

Er det verdt det?

Slavearbeid? Ok?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er ikke slavearbeid dersom du frivillig gjør det, og får noe tilbake for det. - De kan velge mellom å gå til andre dårlig betalte jobber.

I Norge har oljen gitt oss den posisjonen vi har i dag.

Dersom norske kvinner ikke kjøper kjolene til 50kr, vil ikke de dårlig stilte i fattige land få brød på bordet, norske kvinner burde føle seg stolt over å kjøpe billige produkter laget av folk med dårlig råd, da de gjør samfunnet der en stor tjeneste.

Lenke til kommentar

Det er ikke slavearbeid dersom du frivillig gjør det, og får noe tilbake for det. - De kan velge mellom å gå til andre dårlig betalte jobber.

I Norge har oljen gitt oss den posisjonen vi har i dag.

Dersom norske kvinner ikke kjøper kjolene til 50kr, vil ikke de dårlig stilte i fattige land få brød på bordet, norske kvinner burde føle seg stolt over å kjøpe billige produkter laget av folk med dårlig råd, da de gjør samfunnet der en stor tjeneste.

Det er ikke frivillig, det er tvang.

Synes du det er riktig at barn skal jobbe 10 år som slaver for at foreldrene kanskje skylder 800norske kr for mat/leiejord?

Sånn at norske damer kan kjøpe kjole til 50kr?

Hvem er det mest synd på du?

Slavebarna som har tvangsarbeid i 10 år? Stikkord Breivik har det bedre.

Eller rike norske kvinner som betaler 50kr for en kjole?

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tvang er det ikke, de kan si opp jobben når enn de ønsker, de kan ta seg en annen jobb, gjerne en bedre betalt jobb dersom alternativet oppstår. De kan starte konkurrerende bedrifter.

Er det rimelig at barn skal jobbe 10 år for å betale ned foreldrenes gjeld? - Ja, dersom de ønsker det burde de være fri til å jobbe, de kan også etablere sitt eget liv når de kommer ut av foreldrenes hjem. Det er ikke rimelig at de skal sulte, er det? - Vi kan selvfølgelig kaste penger etter dem, men det hjelper bare så lenge.

Hvem er det mest synd på? Skal vi dele ut penger etter hvem det er mest synd på? - Hvor trist på historien min være for å få cashet ut jackpotten da?

Lenke til kommentar

Tvang er det ikke, de kan si opp jobben når enn de ønsker, de kan ta seg en annen jobb, gjerne en bedre betalt jobb dersom alternativet oppstår. De kan starte konkurrerende bedrifter.

Er det rimelig at barn skal jobbe 10 år for å betale ned foreldrenes gjeld? - Ja, dersom de ønsker det burde de være fri til å jobbe, de kan også etablere sitt eget liv når de kommer ut av foreldrenes hjem. Det er ikke rimelig at de skal sulte, er det? - Vi kan selvfølgelig kaste penger etter dem, men det hjelper bare så lenge.

Hvem er det mest synd på? Skal vi dele ut penger etter hvem det er mest synd på? - Hvor trist på historien min være for å få cashet ut jackpotten da?

Nei, de kan ikke si opp jobben, de holdes som fanger.

Vi skal ikke dele ut penger, men vi kan betale normal pris for klær. Normal pris i en billigbutikk ville vært 200nkr.

Vi skal ikke dele ut penger, men vi skal tenke på hva som er rettferdig, og hva som er riktig å gjøre.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom de ikke kan si opp er jeg enig at de burde ha retten til å si opp jobben når de ønsker det.

Normal pris styres etter markedet, supply and demand. - 200NOK er gjerne mer enn markedet vil betale for klær. Kanskje vi bare kjøper en tiendedel så mye klær da. Og mange mister jobben i fattige land.

Å tenke seg frem til rettferdige løsninger fører som regel til at det blir en ubalanse. - Mange kan ende opp med å bøte både med arbeidsplasss og levekår

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...