Gå til innhold

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?


Bør man gi penger til tiggere?  

196 stemmer

  1. 1. Er det riktig å gi penger til tiggere?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det no politikerne som bestemmer hva som skal gjelde i Norge da.

Vi har sosiale goder her i Norge, som skal dekke opp for de som trenger det - tigging skal ikke være nødvendig.

I et utopisk samfunn ja. I virkeligheten nei. Hvorfor skal nordmenn straffes for hva sigøynere som ikke hører hjemme her gjør? Det er helt uforståelig!

 

Uansett er det snakk om å ha retten til å sitte på offentlig sted med en kopp foran seg. Den retten skal alle nordmenn ha. Jeg ser ikke noen grunn til å ta fra oss den friheten, særlig ikke på grunn av utenlandske pøbler.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Gatemusikantene må reguleres på et vis.

Hehe. :D

Hvorfor tenker man regulering hver gang man ser et problem?

OK, så man regulerer. Hva skjer da videre? Hva er det som egentlig trengs å bli gjort?

Hva er det som fungerer best? Hva med å fjerne minstelønn og ting som gjør det umulig for dem å jobbe for en lavere lønn enn hva myndighetene tillater? Hva med å forkaste begrepet "sosial dumping" og begynne å bli litt mer voksne i tankegangen? Sikkert en masse mennesker som trenger arbeidskraft og som vil tilby disse tiggerne bedre lønn enn de gjør ved å bare sitte på ræva foran en pappkopp.

 

Jeg føler det blir feil hvis jeg kjøper en saksofon og stiller meg på Karl Johan og spiller en trall for å få inn penger.

Vel, men det er det de gjør. =P

 

Jeg kan OVERHODET ikke spille instrumentet, og det er ÅPENBART bare ulyder jeg kan få frem. Dog, jeg er fortsatt en gate"musikant", eller hva? Står jeg fritt til å forpeste omgivelsene med ulyd? Bottom line: man bør gjennom en søknadsprosess her. Kriteriene vet jeg ikke, men man bør hvertfall kunne instrumentet sitt på et ganske høyt nivå for å få lov til dette, og det får være på et klart definert sted innen et gitt tidsrom. Bandet som spiller utenfor Nationaltheatret er musikere, noe t-banegjengen neppe kan kalles. Rimelig stor forskjell i kvalitet der, og t-banen er et eksempel på "scene" man ikke bør bruke. De burde heller prøve å produsere noe nyttig, strikkegensere eller what not. Slikt selger jo greit.

Men hvis de får holde på lenge nok, så kan de jo bli gode på det også? Men kanskje fremdeles se stusslige ut i klærne osv. Har dette noe å si? Hva skal straffen være for å bryte "reguleringer" osv? Har du sett det YT-klippet som heter: "All illegal"?

 

Hvis politiet får noen ekstra, øremerkede ressurser til dette føler jeg det er en grei bruk av pengene, som vil bedre bybildet en god del. Jeg vil faktisk si at det er vel så greit som å bruke masse ressurser på å etterforske stjålne lommebøker.

Men det er jo svært alovlig kriminalitet som ikke får noen oppmerksomhet. Superkriminelle som går fri. Er tiggerne verre enn de som voldtar, dreper, raner, osv?
Lenke til kommentar

 

Hæ?

 

Det er jo helt sykt! Snakk om å rette baker for smed! Straffe de uskyldige.

 

Blir jo demonstrasjoner med sivil ulydighet fremover nå. Sette seg ned med koppen. Det er for faen ikke politikerne som eier dette landet her!

 

Det er flere undersøkelser som viser at rundt 70% av norges befolkning ønsker et tiggerforbud, bra at poltikerne følger opp dette.

Lenke til kommentar

I et utopisk samfunn ja. I virkeligheten nei. Hvorfor skal nordmenn straffes for hva sigøynere som ikke hører hjemme her gjør? Det er helt uforståelig!

Nå er jeg egentlig for å ha forbud mot tigging for de uten norsk statsborgerskap.

 

Uansett er det snakk om å ha retten til å sitte på offentlig sted med en kopp foran seg. Den retten skal alle nordmenn ha. Jeg ser ikke noen grunn til å ta fra oss den friheten, særlig ikke på grunn av utenlandske pøbler.

Den retten har alle, så lenge man ikke tigger. Skulle bare mangle at folk ikke kan ta seg en kopp kaffe, drikke ferdig, og bli tatt for å sitte med en tom kopp.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

 

Problem solved :)

Tviler på at det er så enkelt du...

 

 

På sikt er problemet løst. Tiggere vil ikke komme hit dersom de ikke får tigge. Det vi da trenger er et politi som har ressurser nok til å følge opp dette.

 

 

Er ingen automatikk i at tigge-forbud i seg selv fjerner tiggerne fra gata. Enkelte henviser entusiastisk til Danmark hvor det eksisterer forbud, men det reelle faktum er at det sitter en tigger for hver 300 meter gate-strekning som Berlinske Tidene fastslo

 

http://www.bt.dk/danmark/politiet-praler-i-udlandet-vi-har-ikke-problemer-med-tiggere-i-koebenhavn

 

Med andre ord, dansk politi skjønnmaler, og endel norske politikere lar seg forlede.

 

 

Vi har da aldri trengt noe tiggerforbud før sigøynerne kom?

 

Hvorfor skal nordmenn straffes for hva sigøynere som ikke hører hjemme her gjør? Det er helt uforståelig!

 

Den tidligere så kalte Løsgjengerloven omfattet også tigge-forbud

 

http://no.wikipedia.org/wiki/L%C3%B8sgjengerloven

 

Hvorfor vil du skille mellom nasjonalitet på tigging? Er det ikke like plagsomt å snuble over beina på en norsk en, på vei inn på Kiwi?

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg egentlig for å ha forbud mot tigging for de uten norsk statsborgerskap.

Helt enig! Dette er sigøynernes problem, da får vi forby det problemet og ikke la norske tiggere få en urettferdig straff på grunn av utlendinger.

Den retten har alle, så lenge man ikke tigger. Skulle bare mangle at folk ikke kan ta seg en kopp kaffe, drikke ferdig, og bli tatt for å sitte med en tom kopp.

Så hva er forskjellen på å sitte med en kopp og å tigge?
Lenke til kommentar

Er ingen automatikk i at tigge-forbud i seg selv fjerner tiggerne fra gata. Enkelte henviser entusiastisk til Danmark hvor det eksisterer forbud, men det reelle faktum er at det sitter en tigger for hver 300 meter gate-strekning som Berlinske Tidene fastslo

Jeg vil mye heller ha en sigøynertigger per 300 meter, enn 300 sigøynertiggere per meter for å si det sånn. Hvor mange nordmenn som sitter på gata spiller ingen rolle, det er vårt land og vår rett til å sitte her.

Den tidligere så kalte Løsgjengerloven omfattet også tigge-forbud

Hvorfor vil du skille mellom nasjonalitet på tigging? Er det ikke like plagsomt å snuble over beina på en norsk en, på vei inn på Kiwi?

Tiggerforbudet ble fjernet fordi norske tiggere ikke er noe problem. Så kom EU med åpne grenser og Romania ble medlem, og dermed ble det et problem med utenlandske tiggere. Ikke norske tiggere. Det er utelandske tiggere som skaper problemet, da er det jo helt idiotisk å forby nordmenn å tigge.

 

Det er et hav av forskjell mellom sigøynertiggere og norske tiggere. Den ene snubler du over, den andre gjør du ikke. Den ene plager deg med blikk-kontakt, jamring, ja rett ut tigging. Den andre gjør ikke. Den ene hører hjemme her, den andre gjør ikke. Den ene er vårt problem, den andre er ikke. Den ene er enslig, den andre tigger med hele familien. Den ene har en tragedie som årsak, den andre har det som karriere.

Lenke til kommentar

Det vi da trenger er et politi som har ressurser nok til å følge opp dette.

 

 

Er det ikke temmelig begrenset hva som er potensielle virkemidler mot utenlandske tiggere som "ikke eier mer enn de står & går i"?

 

Å bøtelegge rumenere er ikke verdt papiret det er skrevet på, all den tid det ikke er noe penger å drive inn.

 

Man kan også evt. sende de med fly ut av landet og hjem, men så spørs det hvor mye penger de selvsamme politikerne er villig til å bevilge til ,denslags når det kommer til et stykke?

 

Fengselstraff er vel utelukket, men uansett neppe avskrekkende på de det gjelder.

 

Kort sagt, hva er dette forbudet verdt i praksis?

Lenke til kommentar

 

Det er flere undersøkelser som viser at rundt 70% av norges befolkning ønsker et tiggerforbud, bra at poltikerne følger opp dette.

Og hvor mange av disse prosentene er basert på sigøynere? 70%?

Nærmere 100%, men å forby tigging for utenlandske statsborgere(sigøynere), ville sikkert ha skapt masse bråk. Selv om det er de som er problemet.

Men nå har ihvertfall politiet mulighet til å gjøre noe med disse sigøynerne, i motsetning til før, hvor de var helt maktesløse. Jeg tror ikke politiet vil håndheve dette så strengt med norske tiggere.

Men det gjenstår å se om polititet får nok ressurser til å faktisk håndheve dette, som tidligere nevnt, bøter eller fengsel har ingen virkning. Sende de ut av landet vil koste mye penger, og de vil sikkert returnere.

Eneste løsningen jeg kan se for meg, er å gå ut av schengen etc. å få tilbake kontrollen på våre egne grenser igjen.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

 

Tiggerforbudet ble fjernet fordi norske tiggere ikke er noe problem. Så kom EU med åpne grenser og Romania ble medlem, og dermed ble det et problem med utenlandske tiggere. Ikke norske tiggere. Det er utelandske tiggere som skaper problemet, da er det jo helt idiotisk å forby nordmenn å tigge.

 

Den ene har en tragedie som årsak, den andre har det som karriere.

 

 

Hvis det er tigging som (plagsomt) fenomen, så opplever jeg ingen forskjell mht. norsk eller utenlandsk. Det er blitt færre norske, siden en god del av dem avanserte opp til kultur-arbeidere (bladselgere) men er forsatt de som henger bl.a. rundt parkometerautomaten å slår kloa i deg når du må bortom for å legge på penger. (og de "holder øye med bilen din" mens du er vekk)

 

I motsetning til karriere-rumenere så har vel til gjengjeld de fleste norske tiggerne tilegnet seg Grunnkurs I og II i Lov om sosiale ytelser for å si det sånn, i alle fall er det lenge siden det var den fattige enken med 7 faderløse barn som satt å tigde, siden du nevner "tragedier". Sånn sett er det jo faktisk enda mer "unødvendig" at en norsk individ med fulle trygderettigheter, dvs. økonomisk støtte og tak over hodet, skal få lov å fortsette å tigge. Og man skal forresten ikke utelukke at endel spekulerer i dette for å skaffe seg lettvint ekstrainntekt heller, på lignende måte som slike som sanker tomflasker.

Lenke til kommentar

Så da husket jeg ikke feil likevel, som du påstod... Tok deg der. :p

 

Ehhh .... nei. Les og forstå hva du skrev, så leser du det jeg skrev en gang til - mulig du da forstår at du tar deg selv. Likt med andre tråd - ikke interessert i å høre om du sier dumme ting eller ei (fra en annen) og så presterer du å komme med lignende utsagn i svar til meg .... i ett og samme innlegg.

Så tror du skal prøve å forholde deg til sak istedet for person, for du driter på draget hver gang.

Lenke til kommentar

 

Så da husket jeg ikke feil likevel, som du påstod... Tok deg der. :p

 

Ehhh .... nei. Les og forstå hva du skrev, så leser du det jeg skrev en gang til - mulig du da forstår at du tar deg selv. Likt med andre tråd - ikke interessert i å høre om du sier dumme ting eller ei (fra en annen) og så presterer du å komme med lignende utsagn i svar til meg .... i ett og samme innlegg.

Så tror du skal prøve å forholde deg til sak istedet for person, for du driter på draget hver gang.

 

Så hva var det jeg sa, som jeg husket feil?

Lenke til kommentar

Så hva var det jeg sa, som jeg husket feil?

Som jeg sa og som du for n'te gang bekrefter - du har dårlig hukommelse.

Igjen - når du har så lite hukommelse på ting som går på personangrep, så bør du holde deg til sak. Gjør som jeg sa, så ser du at du tar feil.

Dette har ingenting i denne tråden å gjøre, så vi avslutter der. *å ta opp dette tilfører ingenting* - tok deg selv igjen.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Så hva var det jeg sa, som jeg husket feil?

Som jeg sa og som du for n'te gang bekrefter - du har dårlig hukommelse.

Igjen - når du har så lite hukommelse på ting som går på personangrep, så bør du holde deg til sak. Gjør som jeg sa, så ser du at du tar feil.

Dette har ingenting i denne tråden å gjøre, så vi avslutter der. *å ta opp dette tilfører ingenting* - tok deg selv igjen.

 

Greit. Jeg har ikke gått til personangrep på deg. Det var du som gikk til angrep på meg. Det er du som har dårlig hukommelse. Og når jeg har tatt deg i å lyve om min hukommelse, og illustrerer dette. Så ror du deg bare mer og mer unna, og fortsetter å si at jeg tar feil. Jaja. Men vi slutter her. Men ikke tro du på noen måte har rett. Det kan jo alle se.
Lenke til kommentar

 

Gatemusikantene må reguleres på et vis.

Hehe. :D

Hvorfor tenker man regulering hver gang man ser et problem?

OK, så man regulerer. Hva skjer da videre? Hva er det som egentlig trengs å bli gjort?

Hva er det som fungerer best? Hva med å fjerne minstelønn og ting som gjør det umulig for dem å jobbe for en lavere lønn enn hva myndighetene tillater? Hva med å forkaste begrepet "sosial dumping" og begynne å bli litt mer voksne i tankegangen? Sikkert en masse mennesker som trenger arbeidskraft og som vil tilby disse tiggerne bedre lønn enn de gjør ved å bare sitte på ræva foran en pappkopp.

 

Jeg føler det blir feil hvis jeg kjøper en saksofon og stiller meg på Karl Johan og spiller en trall for å få inn penger.

Vel, men det er det de gjør. =P

 

Jeg kan OVERHODET ikke spille instrumentet, og det er ÅPENBART bare ulyder jeg kan få frem. Dog, jeg er fortsatt en gate"musikant", eller hva? Står jeg fritt til å forpeste omgivelsene med ulyd? Bottom line: man bør gjennom en søknadsprosess her. Kriteriene vet jeg ikke, men man bør hvertfall kunne instrumentet sitt på et ganske høyt nivå for å få lov til dette, og det får være på et klart definert sted innen et gitt tidsrom. Bandet som spiller utenfor Nationaltheatret er musikere, noe t-banegjengen neppe kan kalles. Rimelig stor forskjell i kvalitet der, og t-banen er et eksempel på "scene" man ikke bør bruke. De burde heller prøve å produsere noe nyttig, strikkegensere eller what not. Slikt selger jo greit.

Men hvis de får holde på lenge nok, så kan de jo bli gode på det også? Men kanskje fremdeles se stusslige ut i klærne osv. Har dette noe å si? Hva skal straffen være for å bryte "reguleringer" osv? Har du sett det YT-klippet som heter: "All illegal"?

 

Hvis politiet får noen ekstra, øremerkede ressurser til dette føler jeg det er en grei bruk av pengene, som vil bedre bybildet en god del. Jeg vil faktisk si at det er vel så greit som å bruke masse ressurser på å etterforske stjålne lommebøker.

Men det er jo svært alovlig kriminalitet som ikke får noen oppmerksomhet. Superkriminelle som går fri. Er tiggerne verre enn de som voldtar, dreper, raner, osv?

 

 

Man kunne alternativt gjort dette, som gjør samme nytten: X antall plasser defineres som gatemusikantplasser på årlig basis. Alle gatemusikanter (med mulig unntak av de som har vært det før) må gjennom en audition, hvor kun de X beste får spille. Da er det plutselig et mer markedsrettet argument som bestemmer, selv om resultatet er det samme. Useriøse musikanter (som egentlig er tiggere) slipper ikke inn i markedet, mens de seriøse kan tjene noen kroner. Klær bør ikke være et argument, man skal se bra underlig ut før det er et like stort problem som falsk trekkspillmusikk :p Det er jo enklere å se en annen vei enn å lukke ørene.

 

Reguleringer er gjerne minste motstands vei, derfor det er lett å ty til det :p

 

Straff er jo et problem, all den tid det koster penger å straffe disse - bøter kan man vel glemme, da de aldri blir betalt - og utkastelse og innreisenekt er i praksis vanskelig. Forhåpentligvis kommer det noe finurlig elektronikk som kan gjøre en identifikasjon grei når man passerer grensene selv med bil, og utenlandske statsborgere som har ubetalte bøter eller har bedrevet nasking/tyveri/vold eller lignende i de siste Y årene nektes innreise, og må dra tilbake for egen regning.

 

Ang. ressursbruk i politiet: man kan ikke prioritere etter "rang" alltid. både ran, voldtekter og andre får allerede betydelige ressurser. At det brukes endel på å holde et godt bybilde ser jeg ikke på som et problem, egentlig. Skulle man hatt en strikt prioritering slik du hinter til ville man ikke hatt synlig politi i gatene i det hele tatt, da alle ville jobbet fletta av seg med mer alvorlige forbrytelser enn litt krangling i taxikøen, eller en nabo som spilelr høy musikk hver natt. Der får vi bare være uenige, tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg vil sitere følgende om tiggerproblemet sett fra mitt, og DLFs, ståsted:

 

Sitat:

Vi i DLF mener at ingen av disse planlagte tiltakene vil ha en merkbar effekt. Å ha et forbud mot tigging til visse tider og på visse steder vil føre til at det kreves en kolossal innsats fra politiet for å opprettholde det, og dette vil ikke være mulig i det omfang som er nødvendig for å stanse tiggingen. Å innføre et totalt forbud mot tigging blir også vanskelig; skal dette da omfatte gatesalg av magasiner som «=Oslo» og «Folk er folk», eller skal det omfatte gatemusikanter? Kanskje skal det da bli en offentlig godkjenningsordning for musikanter og gateselgere? Kanskje gatemusikanter må avlegge en prøve for å avgjøre om de virkelig kan spille? Mulighetene er uendelige for øket byråkrati. Men problemet vil bestå.

 

Hva er da løsningen? Hvis vi ser på ren tigging først så er det slik at tigging pågår fordi mange gir til tiggere. Dagbladet forteller at 1 av 4 gir til tiggere. Hvis ingen ga til tiggere, ville tiggingen opphøre. Så det er altså slik at så mange gir til tiggere at det lønner seg å tigge, og da vil tiggingen fortsette uansett om det er forbudt eller ikke. Et forbud kan redusere tiggingen noe, men neppe slik at det blir en vesentlig reduksjon; til det finnes det ikke tilstrekkelige politiressurser. Og de som bryter forbudet, hva slags straff vil de få? En bot? Som er umulig å kreve inn? Dette virker neppe avskrekkende. Og dersom de settes i fengsel så er norske fengsler, for å sette det litt på spissen, å sammenligne med spa-hoteller, og vi tror at dette heller ikke vil virke spesielt avskrekkende på romfolk fra Romania. Og har vi et tilstrekkelig antall fengselsplasser til å huse alle de som vil bryte et tiggerforbud? Eller hva med å sende dem tilbake til Romania? På luksusbusser, med overnatting på tre-stjerners hoteller inkludert frokost på den lange veien ned dit? Heller ikke dette vil virke særlig avskrekkende, og dessuten vil de sannsynligvis bare komme tilbake hva har de å frykte ved å bryte norske lover?

 

Men over til den reelle løsningen: det disse som nå tigger helst vil ha er et arbeid. Og da bør de offentlige reguleringer som stenger dem ute fra arbeidsmarkedet fjernes. Disse menneskene kan lite, og de er ofte analfabeter, og da er det ikke mange jobber de kan utføre, men det er noen: f.eks. kan de ta på seg enkle rydde- og vaskeoppdrag. Men siden de til å begynne med neppe er svært effektive i slike jobber kan de ikke gjøre seg fortjent til høy lønn. Det som da må gjøres er å deregulere arbeidsmarkedet slik at de kan få enkle jobber i korte perioder med lav lønn. Men fagforeningene vil neppe gå med på dette, de vil heller stenge disse menneskene ute fra arbeidsmarkedet. En deregulering vil få disse menneskene inn i arbeidsmarkedet, de vil da kunne skaffe seg kunnskaper og ferdigheter, og etter hvert kan de komme seg opp til å kunne utføre mer produktive jobber som kan gi dem stadig høyere lønn.

 

De trenger boliger. Man det er få boliger til leie i Oslo. Dette er fordi det er store offentlige restriksjoner på bygging av boliger (f.eks. Markagrensen). En annen ting er at man løper en risiko ved å leie ut. Leier man ut og leietageren viser seg å være vanskelig - at han lager bråk, at han ikke betaler leien, at han ikke holder boligen og området i orden er det pga. offentlige reguleringer svært vanskelig å kaste ham ut. Dette gjør at enkelte utleiere kan være skeptiske til å leie ut til folk som har en annen bakgrunn enn den man er vant til. Hadde også dette markedet vært uten offentlige reguleringer, ville det vært svært mye enklere å komme seg inn på boligmarkedet og å bli der hvis man oppførte seg ordentlig og betalte leien i tide.

 

Nå er det slik at enkelte ikke har annen mulighet enn å gjøre sitt fornødne under broer og i parker. Dette er helt uakseptabelt og må stanses. Men siden man politiet, rettsapparater ikke har noen reaksjonsformer overfor de som oppfører seg slik, vil problemet aldri opphøre; det eneste politiet gjør er å vise folk bort, noe som fører til at de gjør akkurat det samme et annet sted. Tilsvarende, hvis et stort antall rom bruker toalettene på et kjøpesenter; kan de bortvises, men de kan ikke nektes adgang og det er ingen straff hvis de tar seg inn på området mot eiernes ønske på et senere tidspunkt. Dette skje i dag fordi eiendomsretten ikke beskyttes.

 

Vi er også imot at det offentlige, som regel kommunen, skal skaffe boliger og andre fasiliteter til disse menneskene; de bør gjøre som andre mennesker: jobb, tjen penger, spar, og kjøp eller lei en bolig for egne penger. Men med en deregulering av arbeidsmarkedet og boligmarkedet vil dette bli langt enklere enn det er i dag.

 

Vi har også sett fortalt i avisene at enkelt av romfolkene begår kriminalitet. Men dette er småsaker lommetyverier, små tyverier fra butikker og for denne type kriminalitet er straffene så lave at de ikke har noen som helst avskrekkende virkning.

 

De tiltak som er foreslått (eller iverksatt) for få slutt på en omfattende tiggeraktivitet som mange synes er plagsom, har ingen (eller i beste fall svært liten) effekt. Vårt syn er at det samme vil gjelde de tiltak Erna Solberg varsler dersom hun blir statsminister etter valget.

 

For å oppsummere: vi regner med at de aller flest rom som kommer hit vil ha en jobb og en bolig. Dette kan kun bli mulig dersom offentlige stengsler fjernes fra arbeids- og boligmarkedet. Dette vil også redusere behovet for tigging. Et tiggerforbud er ikke bare umoralsk, det vil også være umulig å håndheve, og det vil binde opp store politiressurser til ingen nytte.

 

De som måtte begå kriminelle handlinger og da tenker vi ikke bare på tyverier, men også på slike ting som å gjøre sitt fornødne i parker og på gatehjørner eller sove på områder uten eiers tillatelse, eller å okkupere toaletter på kjøpesentre bør idømmes strenge straffer og at disse skal sones under kummerlige forhold i vanlige fengsler; for at straffer skal være avskrekkende må de være slik at man helst vil unngå å måtte sone flere ganger. Kun dette kan løse problemet med at bybildet preges av omfattende tigging og umusikalsk musikanter og pågående gateselgere.

 

Men dessverre tror vi at ingen av de andre partiene vil gjøre noe av dette. I stedet vil de bare fortsette med den samme type tiltak de har brukt hittil, tiltak som praktisk talt er helt uten effekt."

 

 

Ang. ressursbruk i politiet: man kan ikke prioritere etter "rang" alltid. både ran, voldtekter og andre får allerede betydelige ressurser. At det brukes endel på å holde et godt bybilde ser jeg ikke på som et problem, egentlig. Skulle man hatt en strikt prioritering slik du hinter til ville man ikke hatt synlig politi i gatene i det hele tatt, da alle ville jobbet fletta av seg med mer alvorlige forbrytelser enn litt krangling i taxikøen, eller en nabo som spilelr høy musikk hver natt. Der får vi bare være uenige, tror jeg.

Politi i gatene er forebyggende. Men jeg vil ha et proffesjonelt politi, som jobber for å ta de virkelig kriminelle. Tigging ser jeg ikke på som noe kriminelt, heller ikke å spille på sure trekkspill. ;)

Jeg gir ikke noe til tiggere. Har ikke problemer med dem heller. Når jeg ser dem, og de spør, så smiler jeg litt sleskt til dem, og rister på hodet. Så føler jeg meg litt :devil: og det er en god følelse ;)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...