Gå til innhold

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?


Bør man gi penger til tiggere?  

196 stemmer

  1. 1. Er det riktig å gi penger til tiggere?



Anbefalte innlegg

Jeg tror nok det går under politikk og samfunn Turbo, fordi det er nasjonale og multinasjonal politikk og regler som bestemmer dette. I vårt tilfelle EU og EÖS og kommunale norske regler. Feks Drammen kommune som har tenkt til å forby tigging.

Jeg tror at vi går sakte men sikkert mot et totalitært styre, der det ikke lenger finnes noen frihet. Alt det de venstreekstreme idiotene vil forby fordi de ikke liker det, vil de en eller annen gang klare å forby, og da lever vi i et ufritt land. :(

Men det er en annen diskusjon. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Og hvorfor selger ikke tiggerne i Oslo blader?

Det er begrenset Sef på opplaget. Oslo er en relativt stor by, mange tiggere og få blader. De heldige får lov å selge Asfalt og folk er folk

 

På dere så høres d ut som det er en selvfølge eller rettighet å selge blader. Sånn er ikke virkeligheten vet dere. Kunne likegjerne sagt at alle mennesker i Norge kan jobbe, men så mange jobber finnes ikke og mye går til underbetalte svensker og som jeg nevnte Estlendere... Men VI har NAV... D har ikke bladløse tiggere.

 

Håper det en gang synker sakte inn til dere sånn at dere forstår og ser at dette er mennesker Mmmmkay?

Norske tiggere har vel de samme rettighetene som norske arbeidstagere? Jeg VET jo ikke dette, men det høres jo aldeles underlig ut om så ikke stemmer... At ikke rumenske tiggere har det får så være.

Ikke alle nordmenn har jobb, det gjør ikke nødvendigvis arbeidsledige nordmenn til dårlige mennesker. Kall de heller "uheldige".

 

Alle tiggere vil selge blader, men går nok mye til nettverk og familie. Så ikke tenk stygt om en tigger fordi han ikke har bladjobb...

 

 

Er det noe riktigere å bruke begrepet "uheldig", da? Dette handler jo ikke om flaks/uflaks i så stor grad. Sannheten er vel at det kanskje ligger en god dose udugelighet OG uflaks bak disse tilfellene.

 

Nå var det egentlig ikke det som var poenget mitt... det jeg mente var at alle norske statsborgere har de samme basisrettighetene, NAV inkludert. Dette MÅ jo stemme, ellers hadde det vært tatt opp for lengst.

Lenke til kommentar

 

Nå var det egentlig ikke det som var poenget mitt... det jeg mente var at alle norske statsborgere har de samme basisrettighetene, NAV inkludert. Dette MÅ jo stemme, ellers hadde det vært tatt opp for lengst.

Om jeg ikke tar feil har man endret "rettighetssystemet" til å basere seg på bosted, og ikke statsborgerskap, for å passe inn i EU.

 

Dvs at en god del norske statsborgere ikke lenger har noen rettigheter til støtte fra NAV (som undertegnede), mens en trolig like stor del utenlandske statsborgere har fått slike rettigheter.

 

Dog, mulig noen med bedre kjennskap til situasjonen kan bekrefte/avkrefte dette.

Lenke til kommentar

 

Nå var det egentlig ikke det som var poenget mitt... det jeg mente var at alle norske statsborgere har de samme basisrettighetene, NAV inkludert. Dette MÅ jo stemme, ellers hadde det vært tatt opp for lengst.

Om jeg ikke tar feil har man endret "rettighetssystemet" til å basere seg på bosted, og ikke statsborgerskap, for å passe inn i EU.

 

Dvs at en god del norske statsborgere ikke lenger har noen rettigheter til støtte fra NAV (som undertegnede), mens en trolig like stor del utenlandske statsborgere har fått slike rettigheter.

 

Dog, mulig noen med bedre kjennskap til situasjonen kan bekrefte/avkrefte dette.

 

 

Det grenser vel til OT; men hvorfor har ikke du rett til støtte fra NAV?

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå var det egentlig ikke det som var poenget mitt... det jeg mente var at alle norske statsborgere har de samme basisrettighetene, NAV inkludert. Dette MÅ jo stemme, ellers hadde det vært tatt opp for lengst.

Om jeg ikke tar feil har man endret "rettighetssystemet" til å basere seg på bosted, og ikke statsborgerskap, for å passe inn i EU.

 

Dvs at en god del norske statsborgere ikke lenger har noen rettigheter til støtte fra NAV (som undertegnede), mens en trolig like stor del utenlandske statsborgere har fått slike rettigheter.

 

Dog, mulig noen med bedre kjennskap til situasjonen kan bekrefte/avkrefte dette.

Det grenser vel til OT; men hvorfor har ikke du rett til støtte fra NAV?

Han har jobb? Men dersom han ble trygdet eller pensjonist så kan selv skatteflyktning få NAV penger. Kriteriet er vel at du er medlem av folketrygden... Men jeg er ikke ekspert, men vet om trygdede som lever livets glade dager i Thailand...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nå var det egentlig ikke det som var poenget mitt... det jeg mente var at alle norske statsborgere har de samme basisrettighetene, NAV inkludert. Dette MÅ jo stemme, ellers hadde det vært tatt opp for lengst.

Om jeg ikke tar feil har man endret "rettighetssystemet" til å basere seg på bosted, og ikke statsborgerskap, for å passe inn i EU.

 

Dvs at en god del norske statsborgere ikke lenger har noen rettigheter til støtte fra NAV (som undertegnede), mens en trolig like stor del utenlandske statsborgere har fått slike rettigheter.

 

Dog, mulig noen med bedre kjennskap til situasjonen kan bekrefte/avkrefte dette.

Det grenser vel til OT; men hvorfor har ikke du rett til støtte fra NAV?

Jeg flyktet noen tiår tilbake i tid. Jeg tror jeg blir ansett som utlending innen "systemet", dog har ikke sjekket. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

 

Problem solved :)

Tviler på at det er så enkelt du...

 

På sikt er problemet løst.

 

Nei. Sannsynligvis blir det verre. De får tak i noen gamle sure trekkspill, eller feler, og så opptrer de som gatemusikanter.

 

Tiggere vil ikke komme hit dersom de ikke får tigge.

De er ikke tiggere om de er gatemusikanter.

Dessuten, hva får deg til å tro at de bryr seg om lovene?

Hva slags straff skal man gi dem? Bøter de ikke kan betale? Fengselsstraff i våre luksuriøse fengslene i Norge?

 

Det vi da trenger er et politi som har ressurser nok til å følge opp dette.

Jeg vil faktisk påstå at politiets resurser burde prioriteres på andre områder, selv om det er kosher å mene at de skal brukes på tiggere om dagen. Det er nok av voldtekter, tyverier, og virkelig kriminalitet som burde prioriteres, og ikke tiggere. Disse reglene vil jo ikke endre noen ting heller, annet enn å flytte dem rundt om kring.
Lenke til kommentar

For det meste eliten av rumenere som tigger, for de rumenerne som virkelig ER fattige og trenger hjelp, er i romania.
1.

2. Se hele, så kan man si stakkar og uskyldig - samme spill på empati (mindre bruk av unger ennå) er i Norge.

3.

 

Hvorfor skal man da rette baker for smed? Hvorfor skal politikerne straffe nordmenn for det rumenerne gjør? Helt idiotisk!
Jeg er førstemann som setter seg ned med koppen etter at dette trer ikraft.
Lenke til kommentar

 

 

 

Problem solved :)

Tviler på at det er så enkelt du...

 

På sikt er problemet løst.

 

Nei. Sannsynligvis blir det verre. De får tak i noen gamle sure trekkspill, eller feler, og så opptrer de som gatemusikanter.

 

Tiggere vil ikke komme hit dersom de ikke får tigge.

De er ikke tiggere om de er gatemusikanter.

Dessuten, hva får deg til å tro at de bryr seg om lovene?

Hva slags straff skal man gi dem? Bøter de ikke kan betale? Fengselsstraff i våre luksuriøse fengslene i Norge?

 

Det vi da trenger er et politi som har ressurser nok til å følge opp dette.

Jeg vil faktisk påstå at politiets resurser burde prioriteres på andre områder, selv om det er kosher å mene at de skal brukes på tiggere om dagen. Det er nok av voldtekter, tyverier, og virkelig kriminalitet som burde prioriteres, og ikke tiggere. Disse reglene vil jo ikke endre noen ting heller, annet enn å flytte dem rundt om kring.

 

 

Gatemusikantene må reguleres på et vis. Jeg føler det blir feil hvis jeg kjøper en saksofon og stiller meg på Karl Johan og spiller en trall for å få inn penger. Jeg kan OVERHODET ikke spille instrumentet, og det er ÅPENBART bare ulyder jeg kan få frem. Dog, jeg er fortsatt en gate"musikant", eller hva? Står jeg fritt til å forpeste omgivelsene med ulyd? Bottom line: man bør gjennom en søknadsprosess her. Kriteriene vet jeg ikke, men man bør hvertfall kunne instrumentet sitt på et ganske høyt nivå for å få lov til dette, og det får være på et klart definert sted innen et gitt tidsrom. Bandet som spiller utenfor Nationaltheatret er musikere, noe t-banegjengen neppe kan kalles. Rimelig stor forskjell i kvalitet der, og t-banen er et eksempel på "scene" man ikke bør bruke. De burde heller prøve å produsere noe nyttig, strikkegensere eller what not. Slikt selger jo greit.

 

Hvis politiet får noen ekstra, øremerkede ressurser til dette føler jeg det er en grei bruk av pengene, som vil bedre bybildet en god del. Jeg vil faktisk si at det er vel så greit som å bruke masse ressurser på å etterforske stjålne lommebøker.

 

Hæ?

 

Det er jo helt sykt! Snakk om å rette baker for smed! Straffe de uskyldige.

 

Blir jo demonstrasjoner med sivil ulydighet fremover nå. Sette seg ned med koppen. Det er for faen ikke politikerne som eier dette landet her!

 

 

Jeg tenkte på den samme demonstrasjonen, men da for å få frem at vi faktisk trenger et tiggerforbud...

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man da rette baker for smed? Hvorfor skal politikerne straffe nordmenn for det rumenerne gjør? Helt idiotisk!

Jeg er førstemann som setter seg ned med koppen etter at dette trer ikraft.

 

Nå er det no politikerne som bestemmer hva som skal gjelde i Norge da.

Vi har sosiale goder her i Norge, som skal dekke opp for de som trenger det - tigging skal ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...