Gå til innhold

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?


Bør man gi penger til tiggere?  

196 stemmer

  1. 1. Er det riktig å gi penger til tiggere?



Anbefalte innlegg

Jeg deler ikke din oppfatning om at tiggere er rike.

 

Enkelte kan være det men ikke flertallet.

 

Jeg kan ikke huske å ha sett en velkledd tigger med dress og slips.

De ser utrolig sjusket ut. De som ikke har varme klær i Norge er døde....

 

Må huske at Rike Europa som vi er en del av, gir av vår overflod i UFF containere, disse støgge klea havner bla i ROMANIA.

 

Jeg har ikke sagt at de er rike eller sitter i dress og slips. Hvor får du det fra? Jeg har sagt at de sitter i klær alt tilpasset etter været og tydeligvis kan handle på butikken og har sekker med eiendeler samt mobiltelefoner. Flere av dem har også kassebiler og flere av dem er også organiserte i gjenger.

 

Hva mener du med den linjen om at de som ikke har varme klær i Norge er døde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg deler ikke din oppfatning om at tiggere er rike.

 

Enkelte kan være det men ikke flertallet.

 

Jeg kan ikke huske å ha sett en velkledd tigger med dress og slips.

De ser utrolig sjusket ut. De som ikke har varme klær i Norge er døde....

 

Må huske at Rike Europa som vi er en del av, gir av vår overflod i UFF containere, disse støgge klea havner bla i ROMANIA.

 

Jeg har ikke sagt at de er rike eller sitter i dress og slips. Hvor får du det fra? Jeg har sagt at de sitter i klær alt tilpasset etter været og tydeligvis kan handle på butikken og har sekker med eiendeler samt mobiltelefoner. Flere av dem har også kassebiler og flere av dem er også organiserte i gjenger.

 

Hva mener du med den linjen om at de som ikke har varme klær i Norge er døde?

 

 

Hva har du mellom øra??? Du vet vel at folk som ikke har varmt tøy i Norge på vinteren og på kalde dager dauer? En bekjent av meg som alltid stiller i singlet-tank døde sist vinter ute i snøen i Østfold, og han var ikke fattig heller, bare litt for full og kastet ut fra nachspill i ødemarken... RIP

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hva har det med tiggerne å gjøre? De som har varmt tøy tar det på seg og de som ikke har det sørger enten for å bli satt i fengsel eller drar hjem igjen.

 

Det er kalt i Romania også, derfor vi gir av overfloden vår til UFF.

 

Du får det til å virke rosenrødt å være tigger.

 

Skulle ønske du fikk bytte ca et års levetid med en sigøyner. Så kunne Sigøyneren tatt over din plass og velte seg i Cola et års tid.

 

Deretter kunne du feks poste en tråd her på forumet og dele dine meninger om eiendelene i søpplesekken, de varme møkkete klærne uten vask og dusj på noen måneder etc.

 

Tror nok du hadde savnet Cola.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nå er det faktisk myndighetene i Romania som har ansvaret for romanere. Så hvis romanere ikke har noe sted å bo for de ta det opp med sitt eget lands myndigheter. år det gjelder norske tiggere finnes det faktisk alternativer. Det finnes mange steder her i landet å søke hjelp og det finnes mange måter å jobbe på. Selge magasiner som Asfalt feks. At man setter seg ned på gaten for å tigge istedenfor å oppsøke arbeidskontoret, NAV eller andre som kanskje kan tilby noe er faktisk ens egen feil.

 

Forøvrig venter jeg spent på kilde til at alle tiggernes klær er skitne, at de ikke dusjer på flere måneder og hva slags eiendeler de har i søppelsekene sine...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke behov for å late som jeg er fattig og må tigge.

 

Har du noen form for kilder/bevis eller ikke?

Bevis på hva da? At tiggerne ikke dusjer? Kanskje de bader i elva....

 

Tror du virkelig selv at tiggere ikke er fattige?

 

Skjønner ikke hvorfor du spør om link? Du må da for alvor forstå dette selv??? Et googlesøk er nok...

 

I Bergen får de dusje, i feks Drammen og andre steder tror jeg det er verre.

 

https://www.google.no/search?q=tiggere+f%C3%A5r+ikke+dusjet.&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb&client=safari

 

Edit ser at de ikke får dusjet i Bergen heller, dukkert i kaldt sjø eller elvevann. På Vinteren er det nok verre..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nei, jeg forstår ikke det du skriver rett og slett fordi jeg har observert det stikk motsatte selv mange ganger: Tiggere som gjemmer unna noen penger nå og da for å virke som de ar mindre enn de har, tiggere som sitter med tjukke klær når det er kaldt og som sitter med regntøy eller paraply når det regner, tiggere som står i gjenger og utveksler informasjon med mobiltelefonene sine, tiggere som har digre kassebiler og tiggere som har fulle handleposer fra nærmeste matbutikk bare for å nevne noe. Og selvsagt tiggere som har bulende søppelsekker fulle av eiendeler. Tror du virkelig at de egentlig er fattige?

Lenke til kommentar

Nei, jeg forstår ikke det du skriver rett og slett fordi jeg har observert det stikk motsatte selv mange ganger: Tiggere som gjemmer unna noen penger nå og da for å virke som de ar mindre enn de har, tiggere som sitter med tjukke klær når det er kaldt og som sitter med regntøy eller paraply når det regner, tiggere som står i gjenger og utveksler informasjon med mobiltelefonene sine, tiggere som har digre kassebiler og tiggere som har fulle handleposer fra nærmeste matbutikk bare for å nevne noe. Og selvsagt tiggere som har bulende søppelsekker fulle av eiendeler. Tror du virkelig at de egentlig er fattige?

 

Jada du misunner vel de for disse søppelsekkene.

 

JA DE ER FATTIGE FOR SATAN!! Det å tigge er vel faen ikke gøy!

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har vært ute i Oslo på kveldstid, men det var jeg i helga. Makan til pågående tiggere det var der har jeg aldri sett maken til. Fikk ikke sitte i fred på utestedet en gang, da de putta pappkoppene over gjerdet og inn på bordet vi satt på.

 

Er det rart folk blir lei, sier jeg bare.

 

Og verre blir det sikkert også, om utviklingen fortsetter. Nå kommer sommeren og godværet (forhåpentligvis) og det hjelper vel ikke akkurat på det heller.

Lenke til kommentar

For meg kommer det ann på hvlken type tigging det er.

Er det noen som tigger for å kjøpe narkotika eller er med i en "tigger mafia" så gir jeg ikke penger

Er det folk som trenger det til mat eller annet så ja da gir jeg penger eller mat,

Er det gatamusikkere eller andre gate artister så ja da gir jeg penger. ( hvis de kan regnes som tiggere da).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste som kan gjøres er lokalt. Jeg ser ikke hvordan det kan gjøres nasjonalt. Her jeg bor i Sverige/Strømstad er det også tiggere, men de sitter stille med kopp eller spiller trekkspill. Damene tigger og gutta spiller.

 

Dersom tiggere er så pågående som forklart i Oslo over så skjønner jeg godt frustrasjonen.

 

Men de som tigger er nok fattige og r nok ikke så velstående som Cola-Mathias påstår...

Lenke til kommentar

Det eneste som kan gjøres er lokalt. Jeg ser ikke hvordan det kan gjøres nasjonalt. Her jeg bor i Sverige/Strømstad er det også tiggere, men de sitter stille med kopp eller spiller trekkspill. Damene tigger og gutta spiller.

 

Dersom tiggere er så pågående som forklart i Oslo over så skjønner jeg godt frustrasjonen.

 

Men de som tigger er nok fattige og r nok ikke så velstående som Cola-Mathias påstår...

 

Det er uten tvil ting som kan gjøres nasjonalt, spørsmålet er om man er villige til å gjøre det. Disse menneskene har ikke noe rett til å oppholde seg i Norge som annet enn turister, og man forventer at turister skal kunne forsørge seg selv. Om man går på gata og tigger, så kan man vel trygt si at de ikke oppfyller dette, og bør kunne bli deportert med innreiselsesnekt.

 

Strømstad er på ingen måte på samme nivå som for eksempel Oslo og Kristiansand i Norge, så skjønner at du ikke ser problemstillingen på nært hold.

 

Inntrykket mitt er at det kommer flere og flere. Aldri sett maken i Oslo, og i Kristiansand virker det også som antallet øker. Også min lille hjemby kom det rumenske tiggere for første gang i fjor sommer, og de kommer sikkert også nå snart i år også.

 

På et punkt må man si at nok er nok, for folk flest er drittlei. Provoserer meg faktisk over mennesker som putter penger i koppene til disse tiggerne. Mange gjør det av et godt hjerte, men de er såpass utvitne og skaper grunnlaget for problemet.

 

Gi heller penger til veldedige formål eller kjøp blader som =Oslo eller Folk er Folk.

Endret av Hargo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det eneste som kan gjøres er lokalt. Jeg ser ikke hvordan det kan gjøres nasjonalt. Her jeg bor i Sverige/Strømstad er det også tiggere, men de sitter stille med kopp eller spiller trekkspill. Damene tigger og gutta spiller.

 

Dersom tiggere er så pågående som forklart i Oslo over så skjønner jeg godt frustrasjonen.

 

Men de som tigger er nok fattige og r nok ikke så velstående som Cola-Mathias påstår...

 

Hvis de spiller eller på andre måter opptrer for pengene anser jeg det ikke som tigging. Gir aldri penger til gatemusikanter selv, men har ingen ting imot dem heller.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så veldig glad i tiggere, spesielt ikke eventuelle bakmenn som de blir utnyttet av, men jeg synes de jævla svenskene som står i inngangen til butikker for å selge deg strøm eller omega-3 piller er mye værre. De står jo aktivt i veien for folk, de fleste tiggere lærer seg iallefall å holde seg litt på siden for å ikke være for irriterende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jada du misunner vel de for disse søppelsekkene.

 

JA DE ER FATTIGE FOR SATAN!! Det å tigge er vel faen ikke gøy!

 

Hvordan forklarer du alle disse eiendelene deres dersom de ikke er fattige?

 

 

En mobiltelefon av mursteinsnokia er ikke spesielt dyr sånne gis omtrent bort på brukten, så var det fillene da. Filler må man ha for å overleve i Romania og Norge på vinteren, men ofte ser jeg de sitte i höljregn uten tak og paraply, selvom jeg ikke gir de penger så synes jeg oppriktig synd på de i sånne situasjoner...

 

Men eiendeler??? Det er forskjell på filler fra UFFcontainere og brukte gamle Nokiatelefoner og folk med dyre klär som oss normenn.

 

Du må da vel forstå at man kan väre fattig selvom man har en mobil?

Lenke til kommentar

Hvordan forklarer du vekslersvindlingen som ikke er direkte uvanlig? Altså at de kommer med mye penger og skal veksle disse pengene, og lure deg, slik at de får igjen mer enn de hadde. Har blitt forsøkt lurt på denne måten selv.

 

Mon tro hva en fra romfolket plutselig kommer over 3000 kroner i cash i hundrelapper. Fattig og stjelt, eller "rik" og spiller fattig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...