Gå til innhold

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?


Bør man gi penger til tiggere?  

196 stemmer

  1. 1. Er det riktig å gi penger til tiggere?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakker ikke om grunn men om rett. Det er min rett å skulle kunne sette meg ned hvor som helst i dette landet med en kopp. Det er ikke snakk om at øst-europeiske bander skal kunne frata meg den retten.

 

Om øst-europeiske bander lager kvalm så får lov forby utenlandsk tigging. Å forby norske narkomane og andre fattige å tigge er helt meningsløst.

 

 

Hvorfor skulle det ikke være grunn til å slå ned på norske tiggere?

Men snu nå heller på spørsmålet. Hvorfor i alle dager skulle det være grunn til å slå ned på norske tiggere? De har da ingenting med årsaken til denne loven å gjøre! Hvorfor denne loven skal ramme dem som ikke har stått for noe av problemet er jo et mysterium.

 

La oss si du liker å spille fotball. En dag kommer det en gjeng turister fra Tsjetsjenia og spiller fotball mens de skyter rundt seg med våpen og kaster granater rundt om kring. Imorgen har ikke du lov til å spille fotball.

 

Er det ikke dette man kaller "å rette baker for smed"?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Bare Drammen ønsker forbud mot tigging

 

Om regjeringen åpner for at kommuner kan forby tigging vil det neppe føre til store forandringer. Av norske storbyer er det bare Drammen som har bestemt seg for et forbud, skriver Aftenposten.

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/bare-drammen-oensker-forbud-mot-tigging/a/10139094/

 

Tragisk at så få innser løgnene til tiggerne!

Lol :rofl:

 

Det måtte komme fra Norges mest harry folk....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Snakker ikke om grunn men om rett. Det er min rett å skulle kunne sette meg ned hvor som helst i dette landet med en kopp. Det er ikke snakk om at øst-europeiske bander skal kunne frata meg den retten.

 

Om øst-europeiske bander lager kvalm så får lov forby utenlandsk tigging. Å forby norske narkomane og andre fattige å tigge er helt meningsløst.

 

 

Hvorfor skulle det ikke være grunn til å slå ned på norske tiggere?

Men snu nå heller på spørsmålet. Hvorfor i alle dager skulle det være grunn til å slå ned på norske tiggere? De har da ingenting med årsaken til denne loven å gjøre! Hvorfor denne loven skal ramme dem som ikke har stått for noe av problemet er jo et mysterium.

 

La oss si du liker å spille fotball. En dag kommer det en gjeng turister fra Tsjetsjenia og spiller fotball mens de skyter rundt seg med våpen og kaster granater rundt om kring. Imorgen har ikke du lov til å spille fotball.

 

Er det ikke dette man kaller "å rette baker for smed"?

 

Enkelt og greit så har ikke nordmenn noen grunn til å tigge. Det finnes haugevis av støtteapperater og støtteordninger her i landet. Man kan selge blader som Asfalt, man kan få tillatelse til å spille på gaten for penger, det finnes feks. sosialkontoret og NAV, man har Blåkorset osv. Det er ingn grunn til at etniske nordmenn skulle tigge. Spørsmået er bare om man gidder å oppsøke hjelp selv eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt og greit så har ikke nordmenn noen grunn til å tigge. Det finnes haugevis av støtteapperater og støtteordninger her i landet. Man kan selge blader som Asfalt, man kan få tillatelse til å spille på gaten for penger, det finnes feks. sosialkontoret og NAV, man har Blåkorset osv. Det er ingn grunn til at etniske nordmenn skulle tigge. Spørsmået er bare om man gidder å oppsøke hjelp selv eller ikke.

Fravær av grunn er ikke en grunn for forbud!

 

Nordmenn har ingen grunn til å ta selvmord. Trenger ikke forby selvmord selv om noen terrorister sprenger seg selv.

Lenke til kommentar

Om det er riktig å gi folk penger? Synes spørsmålet burde omformuleres litt, til noe sånt som «Burde man gjøre det?» eller «Gjør du det?». Det er ikke galt å gjøre det, men det er så absolutt ikke galt å ikke gjøre det, heller.

 

Ser ikke hvorfor det skal være ulovlig, uansett. Så lenge de ikke gjør noe galt (merk: skade andre) ser jeg ikke problemet med at de tigger. Synes det er utrolig at folk lar seg irritere av at de er der, når det så enkelt kan ignoreres. Muligheten for at tiggerne kan få være der og muligheten for at vi kan få gi dem penger direkte (altså ikke gjennom en organisisasjon eller noe lignede.) burde være der. Det ville også ha kostet samfunnet så alt for mye å få dem fjernet, enn det koster samfunnet å la dem være der.

 

På en annen side synes jeg også det hadde vært litt fint fra tiggerne sin side å skaffe seg en jobb eller noe, så slipper de å tigge, selv om jeg også ser at dette kan være ganske vanskelig med tanke på at mange er utlendinger uten språk eller utdanning. Likevel, det finnes jobber som ikke krever stort med språk eller noen som helst utdannelse. Visstnok tjener du ikke mye på slike jobber, men jeg tror du tjener mer på å jobbe enn å tigge, selv om jeg ikke har noen aning om hva en tigger tjener om dagen. Rein tipping.

Lenke til kommentar

Forsøppling, vold og kriminalitet samt at vanlige folk på gaten blir plaget av tiggere bla. for pågående oppførsel er en grunn for forbud.

Dette skyldes sigøynere og andre tilreisende, ikke norske.

 

Eneste grunn til at dette er et tema skyldes tilreisende bander, det har ingenting med norske tiggere å gjøre. Derfor er det naturlig at tigging forbys for turister. Det er meningsløst å forby tigging for nordmenn.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jepp, det er det. Og derfor bør også tigging bli forbudt da dette er ting som tigging medfører.

 

Vi kan jo likegodt forby uteliggere, eller rånere, eller punkere, eller skatere.. Fordi de også forsøpler.....

 

 

Jeg har vært imot uteliggere fra øyeblikk nr. 1! Hvordan forsøpler de andre?

Lenke til kommentar

Hvorfor synes du synd på dem? De har mange andre muligheter enn å tigge.

 

Med herroinsprøyta i armen så er det ikke så mange andre alternatier, det andre er å gjøre brekk, men mange er for knekte i nerver og abstinens til å klare brekk.

 

De fleste av de slitne heroinistene selger nå er lik Oslo, og det må vel sies å være bedre. Vet ikke hvordan det er i Oslo, her i gamlelandet der jeg kommer fra selger de er lik Østfold, men har inntrykket av at mange av de selger blader isteden for tigging.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...