Gå til innhold

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?


Bør man gi penger til tiggere?  

196 stemmer

  1. 1. Er det riktig å gi penger til tiggere?



Anbefalte innlegg

Her i Sverige har jeg ikke sett en eneste Tigger. Litt rart, er vel sikkert fordi svenskene har mindre råd, eller andre regler.

 

I Norge så jeg tiggere kun utenfor Macdonalds i Östfoldbyene. Dersom man ikke sitter på Macdonalds hele tiden, så slipper man også unna problemet. I Sarp så jeg noen spille trekkspell i gågata også. Skjönner ikke helt hva som er plagsomt med at de finnes der. Dersom de også er kriminell mafia, så er det sef et problem. Men ikke dersom de er gammel kone med barn i Romania.

 

Ta deg en tur til Kristiansand, så skjønner du problemet. Eventuelt Oslo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker ikke Oslo, kvalme folk overalt. Tiggerne er minste problemet der i gården....

 

Hehe, nå er du bare ignorant og nekter for at det er et problem, fordi du ikke opplever det som et problem. Ta deg en tur nedover Markens Gate i Krisitansand og se om du synes det er hyggelig med tiggerne der. Flott gate, men hadde vært mye bedre uten disse. Vanvittig plagsomt.

 

At du ikke synes det er problem, gjør ikke at andre ikke synes det er noe problem. At du bor et sted der det ikke er noe problem, sier jo heller litt mer om din kunnskap om dette. Krigen i Syria påvirker ikke meg personlig, men det er selvfølgelig et stort problem for menneskene der nede...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sett tiggere i Östfoldbyene, men jeg synes ikke det er et stort problem. Dvs de flyr ikke etter meg og maser. De sitter stille ved en kopp og gjör svärt lite uvesen av seg.

 

Dersom tiggere i Krestiansand er uhöflige, löper etter deg og banker deg og tar veska til sörlandspensjonister. Ja da forstår jeg sef.

 

I Fredrikstad sitter det en dame med skaut utenfor Macdonalds, og så er det en eller to hyggelige karer i gågaten som spiller Gudfaren temaet om igjen og om igjen på trekkspell.

 

Det er ikke et stort problem. Sist jeg var i Oslo så jeg ikke en tigger, tror jeg så en narkis som solgte et blad, ellers mötte jeg ingen tiggere. Det er vel ca et år siden.

 

Men dersom tiggerne i Kristiansand og i Sunnmöre er aggresiv og farlige for folk flest, ja da skjönner jeg jo sef at dere er redde for lommebökene deres.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ikke redd for å bli ranet av dem, nei, men det er lite koselig å ha dem der, sutrete med pappkoppene sine og tigge til deg hver eneste gang du går forbi, selv om du overser dem hver eneste gang.

 

Romfolket som tigger i Kr.sand spiller sjelden instrumenter eller noe, ikke som jeg har sett i alle fall.

 

Og hva er greia med at ting skal være farlig før det kan være et problem? De fleste jeg kjenner som bor der nede er dritlei de, og hver gang jeg har fått besøk av folk fra hjembyen min blir de overrasket over hvor mange det er. I Oslo blender de litt mer inn fordi det er så mye annet rart også.

Lenke til kommentar

Ikke redd for å bli ranet av dem, nei, men det er lite koselig å ha dem der, sutrete med pappkoppene sine og tigge til deg hver eneste gang du går forbi, selv om du overser dem hver eneste gang.

 

Romfolket som tigger i Kr.sand spiller sjelden instrumenter eller noe, ikke som jeg har sett i alle fall.

 

Og hva er greia med at ting skal være farlig før det kan være et problem? De fleste jeg kjenner som bor der nede er dritlei de, og hver gang jeg har fått besøk av folk fra hjembyen min blir de overrasket over hvor mange det er. I Oslo blender de litt mer inn fordi det er så mye annet rart også.

 

 

? Skjönner ikke helt problemet..

 

Lei av å se folk sitte å hutre?

 

Skaff deg et liv, istedenfor å irritere deg over en gammelkone som tigger mynter.

 

Så om det ikke er farlig og ikke er et problem. Hva er greia da?

 

Nordmenn er så jävla bortskjemte.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Ikke redd for å bli ranet av dem, nei, men det er lite koselig å ha dem der, sutrete med pappkoppene sine og tigge til deg hver eneste gang du går forbi, selv om du overser dem hver eneste gang.

 

Romfolket som tigger i Kr.sand spiller sjelden instrumenter eller noe, ikke som jeg har sett i alle fall.

 

Og hva er greia med at ting skal være farlig før det kan være et problem? De fleste jeg kjenner som bor der nede er dritlei de, og hver gang jeg har fått besøk av folk fra hjembyen min blir de overrasket over hvor mange det er. I Oslo blender de litt mer inn fordi det er så mye annet rart også.

 

 

? Skjönner ikke helt problemet..

 

Lei av å se folk sitte å hutre?

 

Skaff deg et liv, istedenfor å irritere deg over en gammelkone som tigger mynter.

 

Nordmenn er så jävla bortskjemte.

 

 

Hadde vi vært så bortskjemte som du sier ville det ikke vært et marked for tiggere her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ikke redd for å bli ranet av dem, nei, men det er lite koselig å ha dem der, sutrete med pappkoppene sine og tigge til deg hver eneste gang du går forbi, selv om du overser dem hver eneste gang.

 

Romfolket som tigger i Kr.sand spiller sjelden instrumenter eller noe, ikke som jeg har sett i alle fall.

 

Og hva er greia med at ting skal være farlig før det kan være et problem? De fleste jeg kjenner som bor der nede er dritlei de, og hver gang jeg har fått besøk av folk fra hjembyen min blir de overrasket over hvor mange det er. I Oslo blender de litt mer inn fordi det er så mye annet rart også.

 

 

? Skjönner ikke helt problemet..

 

Lei av å se folk sitte å hutre?

 

Skaff deg et liv, istedenfor å irritere deg over en gammelkone som tigger mynter.

 

Nordmenn er så jävla bortskjemte.

 

 

Hadde vi vært så bortskjemte som du sier ville det ikke vært et marked for tiggere her.

 

 

 

Bortskjemte med oljepenger, derfor er de her for å tigge penger av overfloden som fosser utover....

 

Nordmenn er bortskjemte ja, ler av å höre på radioen.. en av kanalene har et program som heter: Problemer i iLandet Norge.

 

Folk klager på juicekartonger, tiggere, vanskelige hermetikkbokser etc. Der har vi nordmenns problemer. Ta en titt utenfor landegrensene i Spania eller Hellas. Se litt utenfor nisselua, så slipper man irriteres over en tiggerkone med skaut, som har litt styggere klär enn det ola nordmann takler å se.

 

Der har du problemene våre vet du..

Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke redd for å bli ranet av dem, nei, men det er lite koselig å ha dem der, sutrete med pappkoppene sine og tigge til deg hver eneste gang du går forbi, selv om du overser dem hver eneste gang.

 

Romfolket som tigger i Kr.sand spiller sjelden instrumenter eller noe, ikke som jeg har sett i alle fall.

 

Og hva er greia med at ting skal være farlig før det kan være et problem? De fleste jeg kjenner som bor der nede er dritlei de, og hver gang jeg har fått besøk av folk fra hjembyen min blir de overrasket over hvor mange det er. I Oslo blender de litt mer inn fordi det er så mye annet rart også.

 

 

? Skjönner ikke helt problemet..

 

Lei av å se folk sitte å hutre?

 

Skaff deg et liv, istedenfor å irritere deg over en gammelkone som tigger mynter.

 

Nordmenn er så jävla bortskjemte.

 

 

Hadde vi vært så bortskjemte som du sier ville det ikke vært et marked for tiggere her.

 

 

 

Bortskjemte med oljepenger, derfor er de her for å tigge penger av overfloden som fosser utover....

 

Nordmenn er bortskjemte ja, ler av å höre på radioen.. en av kanalene har et program som heter: Problemer i iLandet Norge.

 

Folk klager på juicekartonger, tiggere, vanskelige hermetikkbokser etc. Der har vi nordmenns problemer. Ta en titt utenfor landegrensene i Spania eller Hellas. Se litt utenfor nisselua, så slipper man irriteres over en tiggerkone med skaut, som har litt styggere klär enn det ola nordmann takler å se.

 

Der har du problemene våre vet du..

 

 

Jepp. Er en bagatell i land som Frankrike osv. som tross alt bare har deportert et femsiffret antall sigøynere de siste fem årene..

 

Er så latterlig å se folk som kritiserer folk for å ønske endringer. Folk vil alltid klage på ting man ikke liker i samfunnet, om man er fattig eller rik.

 

Du mener kanskje at folk skal gå rundt å hate seg selv for å være bortskjemt fordi man har vært heldig å bli født i Norge. Så depresiv holdning gidder ikke jeg å gå rundt å ha. Jeg mener tiggere ikke har noe i norske gater å gjøre. i alle fall ikke de som per definisjon er her på ferie. Man kan ikke reise til utlandet å forvente at befolkningen i landet man drar til skal sørge for at en har mat og klær. Jeg er klar over at romfolket er i en dårlig posisjon, men de ønsker heller ikke endre seg. De er lite tilpasningsdyktige overfor det samfunnet de lever i, og det er valg de selv tar. I mitt drømmeliv så jobber ikke jeg heller, men det må man jo for å leve, så jeg gjør det, samt ta meg en utdannelse.

 

De som gir tiggere penger prøver bare å gjøre gode handlinger, men de er ganske naive også, og vet lite om hva disse pengene sponser og konsekvensene av det. Da er det bedre å skaffe seg et fadderbarn i utlandet eller på andre måter gi penger til veldedighet eller jobbe som frivillig med mennesker i en vanskeligstilt posisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg også synes det er trist og leit å se tiggerkoner med skaut som sutrer og tigger, og synes det er tråkig å se at de har styggere klär en sossete nordmenn.

 

Men jeg er ikke så overopphengt i dette at jeg önsker lovendring.

 

Jeg aksepterer at andre mennesker i denne verden er annerledes stilt enn meg.

 

Jeg gir heller ikke penger til tiggere, jeg har kjöpt noen blader av narkiser. Ja har gjort det. Men jeg gir ikke penger rett og slett fordi jeg har mer enn nok med å betale regninger og annet nödvendig.

 

Men rike folk som ikke gir 20kr eller kjöper blader, de synes jeg er rasshöl som helst hörer hjemme et varmere sted.

 

Det faller på ren urimelighet å sammenligne bortskjemte nordmenn med lovfestet selvfölgelig rett til utdanning eller trygd med sigöynere som har null rettigheter og som har värt utnyttet i landene de har opphold i siden tidenes begynnelse.

 

Men at tiggere er tråkig å se i et land der alle har råd til fine klär. Ja jeg forstår den, men en lovendring der man slipper å se folk med dårlige klär og en utstragt hånd, er jeg ikke enig i.

Lenke til kommentar

Jeg også synes det er trist og leit å se tiggerkoner med skaut som sutrer og tigger, og synes det er tråkig å se at de har styggere klär en sossete nordmenn.

 

Men jeg er ikke så overopphengt i dette at jeg önsker lovendring.

 

Jeg aksepterer at andre mennesker i denne verden er annerledes stilt enn meg.

 

Jeg gir heller ikke penger til tiggere, jeg har kjöpt noen blader av narkiser. Ja har gjort det. Men jeg gir ikke penger rett og slett fordi jeg har mer enn nok med å betale regninger og annet nödvendig.

 

Men rike folk som ikke gir 20kr eller kjöper blader, de synes jeg er rasshöl som helst hörer hjemme et varmere sted.

 

Det faller på ren urimelighet å sammenligne bortskjemte nordmenn med lovfestet selvfölgelig rett til utdanning eller trygd med sigöynere som har null rettigheter og som har värt utnyttet i landene de har opphold i siden tidenes begynnelse.

 

Men at tiggere er tråkig å se i et land der alle har råd til fine klär. Ja jeg forstår den, men en lovendring der man slipper å se folk med dårlige klär og en utstragt hånd, er jeg ikke enig i.

 

At sigøynere har blitt utnyttet i en årrekke er trist, men dessverre er det ikke så veldig rart. De er en folkegruppe som holder fast ved en del gammelt, og passer dårlig inn i dagens Europa. Jeg sier ikke at det er greit at de blir utnyttet, men de er også delvis skyld i det selv også. De ønsker å leve på andre mennesker, og det synes jeg ikke er greit. Akkurat som jeg ikke synes det er greit at mennesker som er skikket til å jobbe sitter og lever på NAV-penger, som vi andre jobber inn.

 

Noen er vanskeligerestilte enn andre, selvforskyldt eller ikke, og det å gi penger til rumenske tiggere hjelper ikke problemet. Det skaper et marked for slike ting som dette, og dette er langt mer organisert enn folk tror.

 

Du distanserer deg veldig fra alle andre her. Du gir selv ikke penger, men kaller generelt nordmenn for bortskjemte som ikke gidder å gi penger til tiggere, når du selv ikke gjør det. Som student vet jeg hvordan det er å leve på et minimum, og jeg føler ikke noe behov for å gi tiggere penger, men jeg har kjøpt noen blader av de som selger dette. De viser da at de er villige til å gjøre litt, samt at langt flere av dem som selger det er nordmenn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så veldig rart at en folkegruppe blir utnyttet? Du vet at de har värt holdt som slaver i landene de römte til siden tidenes morgen?

 

De flyktet fra nordvestindia... Det gjorde forövrig også engang Indoeuropeerne som vi nordmenn og Germanere nedstammer av.

 

 

Jeg distanserer meg?

 

Det jeg sier er ikke at jeg gir penger selv, men jeg vil ikke ha forbud mot tiggere sånn som andre hysteriske mennesker vil ha. Jeg aksepterer at alle i Europa ikke er likt stilt.

 

Dersom jeg har råd så kjöper jeg gjerne et blad, er også medlem av Röde kors som jeg gir penger til, men jeg ser meg ikke råd til å gi 20k her og 20kr der.

 

Dersom man er rik, dvs har over 1 mill i året og ikke kjöper et blad eller lignende da synes jeg den personen er et dårlig menneske med liten egenverdi.

Lenke til kommentar

Her i Sverige har jeg ikke sett en eneste Tigger. Litt rart, er vel sikkert fordi svenskene har mindre råd, eller andre regler.

 

I Norge så jeg tiggere kun utenfor Macdonalds i Östfoldbyene. Dersom man ikke sitter på Macdonalds hele tiden, så slipper man også unna problemet. I Sarp så jeg noen spille trekkspell i gågata også. Skjönner ikke helt hva som er plagsomt med at de finnes der. Dersom de også er kriminell mafia, så er det sef et problem. Men ikke dersom de er gammel kone med barn i Romania.

 

 

Hvis du kun har vært utenfor McDonalds sier det jo sitt... Hvis folk opptrer med feks. trekkspill er det ikke tigging, men opptreden.

Lenke til kommentar

 

Her i Sverige har jeg ikke sett en eneste Tigger. Litt rart, er vel sikkert fordi svenskene har mindre råd, eller andre regler.

 

I Norge så jeg tiggere kun utenfor Macdonalds i Östfoldbyene. Dersom man ikke sitter på Macdonalds hele tiden, så slipper man også unna problemet. I Sarp så jeg noen spille trekkspell i gågata også. Skjönner ikke helt hva som er plagsomt med at de finnes der. Dersom de også er kriminell mafia, så er det sef et problem. Men ikke dersom de er gammel kone med barn i Romania.

 

 

Hvis du kun har vært utenfor McDonalds sier det jo sitt... Hvis folk opptrer med feks. trekkspill er det ikke tigging, men opptreden.

 

 

Jeg har kun sett en tiggerkone der. Med skaut, vet irriterendes at hun ikke har fint töy, men trenger ingen lovendring forde.

 

Konene tigger med skaut og kopp.og mennene speller trekkspell i gågata.

 

Dersom man hörer gudfaren omigjenogomigjen så kan det kanskje väre like greit med en kopp?

 

Jeg er mye mer plaget av de som står på stand og skal prakke på deg et ström eller mobilabbonemang, og dessuten de jävla telefonselgerne som jeg har truet på livet. De er innpåslitne altså. De ringer ikke meg mer for å si det sånn.

 

Rumenske tiggere som spiller trekkspell eller har skaut og kopp bryr meg ikke.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ved å gi pengar til tiggarar, seier ein indirekte at det er "greit" å tigge, i staden for å arbeide.

Gatemusikantar for eksempel har eg ikkje noko problem med å gi pengar til, ettersom dei faktisk tilfører bybildet kulturelle innslag som kan vere til glede for mange (riktig nok om vedkommande har LITT musikalske ferdigheiter).

Selgarar av gatemagasin som "Asfalt" eller "Megafon", tilfører ikkje det same til bybildet som det ein gatemusikant gjer, men selgarane gjer i alle fall noko for pengane dei får inn. Kva dei brukar dei på er ei anna sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bare Drammen ønsker forbud mot tigging

 

Om regjeringen åpner for at kommuner kan forby tigging vil det neppe føre til store forandringer. Av norske storbyer er det bare Drammen som har bestemt seg for et forbud, skriver Aftenposten.

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/bare-drammen-oensker-forbud-mot-tigging/a/10139094/

 

Tragisk at så få innser løgnene til tiggerne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med dette forbudet er begrenset til turister?

 

Det er jo ingen grunn til å forby norske tiggere, narkomane osv. De skal ikke måtte ta straffen for hva omreisende bander fra andre siden av Europa skaper av uro.

Nope, dette vil også gjelde norske narkomane.

Forbudet burde være nasjonalt og gjelde utenlandske tiggere, etter min mening. Bortkastet ellers.

Lenke til kommentar

Ja fullstendig meningløst! De som har funnet på dette har virkelig dårlig tenkeevne.

 

Det første som kommer til å skje dersom dette blir aktuelt er at jeg kommer til å sette meg ned med kopp. Finner meg ikke i at omreisende bander skal begrense min frihet i mitt land.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...