Gå til innhold

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?


Bør man gi penger til tiggere?  

196 stemmer

  1. 1. Er det riktig å gi penger til tiggere?



Anbefalte innlegg

Åh, er det derfor det er så rent og pent i England.

Husker faktisk at jeg tenkte over dette da jeg var i London i sommer. :)

Store deler av grunnene i alle fall. Har sett folk som rydder opp litt også. Men det er i alle fall et større fokus på det der (i alle fall i Liverpool) enn jeg har sett i noen norsk by :)

 

 

Tja, jeg vet jo ikke. Men høres jo veldig rart ut. De "jobber" jo på en måte når de tigger også, selv om det ikke er verdiskapende arbeid. Om de får mer for å arbeide, og de ikke vil det, så må de jo være stein hakka dumme... (Og særdeles late) Men jeg tviler på at man kan dra alle over en kam å si at: "Disse vil ikke jobbe". Hva slags forutsetninger har vi for å kunne konstatere det? Har de blitt tilbudt jobber?

Hvem blir tilbudt jobber uten å søke om det uten kompetanse? De gjør ingen innsats whatsoever for å jobbe. Det er mange NAV'ere som sitter på rævva og ikke vil jobbe i Norge også. Hadde de hatt et større ønske om jobb, hadde de sannsynligvis fått det. Alt kommer ikke rekende på en fjøl. Første bud er lære språket (i alle fall engelsk) i landet de vil jobbe i. Dette er fine forutsetninger for å påstå at de ikke vil.

 

Å tigge er ingen jobb. Det er like mye jobb som når jeg sitter og tipper fotball og vinner penger eller for lommetyver og stjele lommebøker.

 

Ja, vi kan tvile og tvile. Men burde man ikke prøve det?

Kanskje vi slipper å ha så mange av dem på gata? =)

 

Om vi skaper flere slike jobber bør de først og fremst gis til norske statsborgere, ikke turrister. Vi har mange narkomane i Norge som sliter også.

 

 

Joda... Jeg mener vel det er mulig å skape jobber for alle disse.

Hva de skal gjøre vet jeg ikke. Men om de ikke vil jobbe, så får de vel sitte der på ræva si da.

Jeg mener uansett at barna deres burde blitt tatt hånd om av barnevernet, da det ikke er bra for et barn å vokse opp på den måten de gjør. Kanskje man da også på sikt blir kvitt tiggerproblemet.

 

Det siste er jeg enig i, når det gjelder for folk som har fått opphold i Norge. Nå tror jeg ikke så mange av disse tiggerne vi finner på gata er folk som bor permanent i Norge, men de som gjør det må jo følge norsk lov, og barna må gå på skole. Gjør de det, lærer de norsk og har større sjanse for å få seg jobb. Når det gjelder disse turristene bør de sendes ut, siden de er i landet og ikke klarer å forsørge seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vel, vi snakker jo om Norge da. Du må gjerne fortelle om dine dårlige erfaringer med jøder i Norge i dag. Er dette NAV'ere? Er de tiggere? Snakker de kun hebraisk?

 

Sier du at handlinger i nyhetene der massevis av uskyldige mennesker nedslagtes som en følge av Israelsk krigføring, eller bulldozeringen av palestinske hus og gjenopbygning av jødiske hus på palestinske områder er mindre alvorlig enn en Rumener som tigger en tier på gata?

 

Faen for et pent menneskesyn du har da, slakting av mennesker greit, tigging om en Tier er derimot kriminelt.

 

 

Tenk om noen i FN fant ut at siden det kom så mange rumenske tiggere til Norge, og fordi det sto i en gammel bok at de hadde litt rett til Norge for de bodde der tusenvis av år siden.....

 

Egentlig har vel samene så sett suveren rett til hele Norge. :)

 

Ooops så begynner sigøynerne å bygge skjulene sine i Norge da vet du, bomber deg, bulldozerer det norske vakre trehuset ditt, eller studenthybel eller hvor du bor og bygger sigøynerskjul. Her bor jeg. Ikke nok med det, de får våpenstøtte fra USA og FN også, for det står jo at for mange tusen år siden bodde det jøder i Israel.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Sier du at handlinger i nyhetene der massevis av uskyldige mennesker nedslagtes som en følge av Israelsk krigføring, eller bulldozeringen og gjenopbygning av jødiske hus på palestinske områder er mindre alvorlig enn en Rumener som tigger en tier på gata?

 

Faen for et pent menneskesyn du har da, slakting av mennesker greit, tigging om en Tier er derimot kriminelt.

 

Så siden jøder i Israel gjør mye faenskap, så betyr det at jeg ikke har rett til å kritisere romfolket?

 

Vi snakker om romfolket i Norge og du trekker inn Israel. Gratulerer, du er herved tom for argumenter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så siden jøder i Israel gjør mye faenskap, så betyr det at jeg ikke har rett til å kritisere romfolket?

 

Vi snakker om romfolket i Norge og du trekker inn Israel. Gratulerer, du er herved tom for argumenter :)

 

http://www.chgs.umn.edu/histories/victims/romaSinti/gypsies2.html

 

 

Jeg synes det er utrolig passende at jeg kom med et slikt poeng. Poenget er at du kan ikke skjære hele folkegrupper over en kam. For det er langt fra alle sigøynere som lever sånn, det er de minst heldige som gjør det.

 

Alle jøder er ikke satan bare fordi noen militære ledere ikke viser hensyn til sivile, på samme måter er det sef mange sigøynere med vanlig jobb også, som IKKE tigger deg om den førdømte tieren som er så viktig for DEG!!!

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg synes det er utrolig passende at jeg kom med et slikt poeng. Poenget er at du kan ikke skjære hele folkegrupper over en kam. For det er langt fra alle sigøynere som lever sånn, det er de minst heldige som gjør det.

 

Alle jøder er ikke satan bare fordi noen militære ledere ikke viser hensyn til sivile, på samme måter er det sef mange sigøynere med vanlig jobb også, som IKKE tigger deg om den førdømte tieren som er så viktig for DEG!!!

 

Poenget her er jo at det er vel treffende det jeg sier om romfolket i Norge. De er ikke her for å jobbe, de er for å tigge. Det er hovedpoenget her.

 

Du kan jo gjerne komme med argumenter som motstrider dette, men det har du ikke annet enn den éne sigøyneren du har jobbet med, som sannsynligvis kanskje er en av de få som har jobbet fast i dette landet de siste årene. Uten om det går argumentene dine ut på å kalle folk med andre meninger enn deg for rassister og rakke ned på menneskesynet mitt. Det har du ingen grunnlag for å uttale deg om, annet enn dine oppfatninger ifra denne tråden.

 

Gå på ball, ikke mann. Akkurat nå er du som den trege forsvarsspilleren som blir runddribla og ser sin eneste utvei ved å sparke ned motstanderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Poenget her er jo at det er vel treffende det jeg sier om romfolket i Norge. De er ikke her for å jobbe, de er for å tigge. Det er hovedpoenget her.

 

Du kan jo gjerne komme med argumenter som motstrider dette, men det har du ikke annet enn den éne sigøyneren du har jobbet med, som sannsynligvis kanskje er en av de få som har jobbet fast i dette landet de siste årene. Uten om det går argumentene dine ut på å kalle folk med andre meninger enn deg for rassister og rakke ned på menneskesynet mitt. Det har du ingen grunnlag for å uttale deg om, annet enn dine oppfatninger ifra denne tråden.

 

Gå på ball, ikke mann. Akkurat nå er du som den trege forsvarsspilleren som blir runddribla og ser sin eneste utvei ved å sparke ned motstanderen.

 

 

Jeg bryr meg vel ikke om at du er rasist.

 

Dersom du sier at alle sigøynere er tiggere ja, da er du rasistisk.

 

 

Grunnen til at de kan komme hit ligger jo i EU loven, og i den norske regjering.

 

Det er liten vits i å snakke dritt om de som kommer hit for å tigge, du gir de jo ingenting uansett.

 

Problemet må løses der det oppstår, og da er det viktig å vite om historien og HVORFOR det er sånn.

 

Dersom du hadde vært holdt som slave i lange tider, nektet rettigheter og papirer, de rev husene dine uansett hvor du satt det opp. Da hadde du vært som en sigøyner selv vet du.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg vel ikke om at du er rasist.

 

Dersom du sier at alle sigøynere er tiggere ja, da er du rasistisk.

 

Grunnen til at de kan komme hit ligger jo i EU loven, og i den norske regjering.

 

Det er liten vits i å snakke dritt om de som kommer hit for å tigge, du gir de jo ingenting uansett.

 

Problemet må løses der det oppstår, og da er det viktig å vite om historien og HVORFOR det er sånn.

 

Dersom du hadde vært holdt som slave i lange tider, nektet rettigheter og papirer, de rev husene dine uansett hvor du satt det opp. Da hadde du vært som en sigøyner selv vet du.

 

Sånne som deg tar vekk verdien av rasisme, synd men sant. Dere gir spillerom for rasister, fordi selve begrepet mister verdi siden det slenges ut i hytt og pine.

 

Jeg sier ikke at alle sigøynere er tiggere, men de som kommer til Norge er som regel det, altså "romfolket" som vi kjenner igjen. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men har selv bodd flere år i Kristiansand, og det kommer flere og flere i gatene der.

 

De kommer inn hit lovlig ja, men oppholder de seg lovlig? Det forventes at turrister skal klare å forsørge seg selv i Norge.

 

Du sier at ikke alle som kommer hit er tiggere, det er godt mulig, men hva lever de av da? De har åpenbart ikke penger, og de oppholder seg i et av verdens rikeste land. Er gatene i Oslo, Kristiansand osv. så flotte at de er der for morroskyld? Jobber gjør de i alle fall ikke. Kriminalitet er jo utelukket for deg virker det sånn, så da lurer jeg på hva livsgrunnlaget deres er, ifølge deg.

 

Og for å at du ikke misforstå meg med vilje, det er snakk om de som ikke er fastboende i Norge, men de som kommer hit på sommerstid osv.

 

Men du må gjerne fortsette å kalle meg rasist, altså. Du virker veldig overbevisende i argumentasjonsteknikken, dine slående argumenter overbeviser nok mange. Kall meg rasist en gang til, kanskje du klarer å overbevise så mange flere om at du har rett. Eller du kan prøve å svare på det som står i innleggene..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Sånne som deg tar vekk verdien av rasisme, synd men sant. Dere gir spillerom for rasister, fordi selve begrepet mister verdi siden det slenges ut i hytt og pine.

 

Jeg sier ikke at alle sigøynere er tiggere, men de som kommer til Norge er som regel det, altså "romfolket" som vi kjenner igjen. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men har selv bodd flere år i Kristiansand, og det kommer flere og flere i gatene der.

 

De kommer inn hit lovlig ja, men oppholder de seg lovlig? Det forventes at turrister skal klare å forsørge seg selv i Norge.

 

Du sier at ikke alle som kommer hit er tiggere, det er godt mulig, men hva lever de av da? De har åpenbart ikke penger, og de oppholder seg i et av verdens rikeste land. Er gatene i Oslo, Kristiansand osv. så flotte at de er der for morroskyld? Jobber gjør de i alle fall ikke. Kriminalitet er jo utelukket for deg virker det sånn, så da lurer jeg på hva livsgrunnlaget deres er, ifølge deg.

 

Og for å at du ikke misforstå meg med vilje, det er snakk om de som ikke er fastboende i Norge, men de som kommer hit på sommerstid osv.

 

Men du må gjerne fortsette å kalle meg rasist, altså. Du virker veldig overbevisende i argumentasjonsteknikken, dine slående argumenter overbeviser nok mange. Kall meg rasist en gang til, kanskje du klarer å overbevise så mange flere om at du har rett. Eller du kan prøve å svare på det som står i innleggene..

 

 

Det er mentaliteten i forhold til kriminalitet og tigging jeg snakker om. Det er mulig at det er slektninger av de kriminelle som tigger. For meg ser det ut som det utelukkende er gamle koner som tigger, godt voksne menn spiller trekkspill.

 

Jeg mener bare at en som gjør innbrudd, han gidder ikke sitte å be om en tier. Men om bestemora hans ber om en tier vet jeg ikke.

 

Tiggerne er jo så få også da. To i Fredrikstad og en i Sarpsborg. Forstår ikke at de står for kriminaliteten i byen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er mentaliteten i forhold til kriminalitet og tigging jeg snakker om. Det er mulig at det er slektninger av de kriminelle som tigger. For meg ser det ut som det utelukkende er gamle koner som tigger, godt voksne menn spiller trekkspill.

 

Jeg mener bare at en som gjør innbrudd, han gidder ikke sitte å be om en tier. Men om bestemora hans ber om en tier vet jeg ikke.

 

Tiggerne er jo så få også da. To i Fredrikstad og en i Sarpsborg. Forstår ikke at de står for kriminaliteten i byen.

 

Noen få spiller instrumenter, men det er særdeles få. Disse har jeg ikke noe imot, sålenge de holder seg innefor lover å regler.

 

Det er bare vel naivt å tro at livsoppholdet til disse menneskene i Norge er annet enn tigging, og eventuelt kriminalitet. Det var for eksmepel denne plassen de hadde hatt oppi skogen, rett ved dette pantemottak eller hva det var for noe. Der hadde en del romfolk hatt leir, og brutt seg inn på området og tatt med seg panteflaskene, som allerede var pantet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De får ikke penger av meg. Jeg støtter prinsipielt ikke terrorisme eller kriminalitet. 90% av de tiggerne jeg kjenner til i mitt nærmiljø stjeler. Ingen av butikkene vil egentlig ha disse i butikken fordi man har tatt dem for nasking flere ganger. Gir du dem penger vil de bli der, og finansiere man for kriminalitet. Ikke nok med det rekrutterer du også flere kriminelle fra Romania, og andre steder fra Europa. Det var en fin tid før 2006 da det var forbud mot tigging. Det var ingen tiggere i gatene, etter at forbudet ha blitt opphevet ble det stadig flere tiggere. Om alle land i Europa kunne forby tigging ville vi bli kvitt denne form for ukultur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvem blir tilbudt jobber uten å søke om det uten kompetanse?

Det finnes en del jobber som ikke krever noen som helst kompetanse.

 

De gjør ingen innsats whatsoever for å jobbe.

Hørte om noen av dem som tok på seg strøjobber for folk i en nyhetsending en gang i alle fall...

Da gjør jo noen av dem faktisk det. =) U

 

Problemet i dag er vel at man kaller lav lønn 'sosial dumping', og bruker det som et verktøy for å stenge folk ute fra arbeidslivet...

 

Det er mange NAV'ere som sitter på rævva og ikke vil jobbe i Norge også.

Hadde de hatt et større ønske om jobb, hadde de sannsynligvis fått det. Alt kommer ikke rekende på en fjøl. Første bud er lære språket (i alle fall engelsk) i landet de vil jobbe i. Dette er fine forutsetninger for å påstå at de ikke vil.

Her er det lett å sparke nedover unødvendig. Ja, det finnes de som har klart å lure systemet og som NAV'er selv om de kan jobbe osv. Og systemet kan være litt dårlig, selvsagt. Men jeg vet at for å få noe av NAV, som for eksempel trygd, så må du dokumentere langvarig sykdom, og du må dokumentere at du har prøvd ut en drøss med behandlingstilbud osv...

De er ganske nøye på dette. Du skal i alle fall måtte jobbe mye for å lure systemet, trur jeg. Det tror jeg det er få som gjør... Selv om noen alltid og uansett vil klare det.

 

Når det gjelder språkopplæring for romfolk, så koster jo dette penger, så lenge ingen gjør det frivillig gjennom en non-profit organisasjon som vil hjelpe dem over i en annen kurs...

 

Å tigge er ingen jobb. Det er like mye jobb som når jeg sitter og tipper fotball og vinner penger eller for lommetyver og stjele lommebøker.

Om jeg skulle ha gjort det samme ville jeg sett på det som en ekstremt kjedelig, stusslig, og nedverdigende jobb for å få tak i penger, i alle fall...

 

Men om du definerer kun verdiskapende arbeid som jobb, så er jeg vel enig i det også. =P

Det ene er en anstendig jobb, det andre er det ikke (...)

 

Finnes det flere enn romtiggerne som tigger etter våre penger?

Folk som har en tittel som begynner på P og slutter på e, kanskje? :p hehe

(Som tigger hvert fjerde år..) =)

 

Om vi skaper flere slike jobber bør de først og fremst gis til norske statsborgere, ikke turrister. Vi har mange narkomane i Norge som sliter også.

Du sa det.

Jeg svarte at jeg tror det vil være mulig å skape jobber for alle i et fritt samfunn.

Rekkefølgen din er helt grei. Har ikke noe i mot det. :)

 

Det siste er jeg enig i, når det gjelder for folk som har fått opphold i Norge. Nå tror jeg ikke så mange av disse tiggerne vi finner på gata er folk som bor permanent i Norge, men de som gjør det må jo følge norsk lov, og barna må gå på skole. Gjør de det, lærer de norsk og har større sjanse for å få seg jobb. Når det gjelder disse turristene bør de sendes ut, siden de er i landet og ikke klarer å forsørge seg selv.

Det hjelper ikke å sende dem ut.

Og det vil koste oss mer penger å gjøre det, enn å ikke gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

De fleste sigøynere (i hvertfall de fattige du ser på gata) er underlagt en meget spesiell, stor, internasjonal europeisk og jævlig farlig kartell/mafia tilknyttet den katolske kirken som også er innblandet i den greske jenta maria, og madeleine saken......

 

de har fint lite valg.

med mindre de av en eller annen grunn liker og få diverse lemmer hogget av med kjøttøks og lignende.

noe jeg tviler på..

 

så å si at de har "valgt" og sitte på gata og nedverdige seg selv er fullstendig usant. denne gruppen er en slags slave rase undertrykt av en veldig mektig og rik kartell. at de kanskje kan få en ekstra slant til mat i tillegg til det de betaler oppover i systemet syns jeg de har fortjent, plus jeg vil ikke tenke på hva som skjer med de skulle de komme tomhent til sjefene sine...........

 

og nå trodde jeg denne tråden handlet om tiggere og ikke sigøynere.

jeg har satt sulten og kald på togstasjoner og spurt folk om en slant før jeg, og jeg synes fint lite om de som bare fnyser med haka i været når de går forbi....... det er sånne som frister folk til mindre nedverdigende alternativer som butikkran og veskenapping med kniv. det er oftest de som ser rikest ut som gir minst (med visse unntak selvfølgelig). det er bra sjukt egentlig.

 

jeg vet dette fra erfaringer fra mye reising i øst-europa og balkan, og eks kjæresten min er gresk/spansk (basque) sigøyner.

 

 

Det finnes en del jobber som ikke krever noen som helst kompetanse.

 

Nettopp. Jeg har feks. hele tiden vært inne på at det finnes tilbud til dem uten å tigge. Bla. selge magasiner som Asfalt.

 

er rimelig sikker på at de desverre ikke lov til dette etter mafia reglene.......... det finnes unntak, men da er det spesielle gatesalg som tyvegods, prostitusjon og lignende.

 

les litt om dette før dere dømmer og peker fingre mot ofre for veldig seriøse brudd mot menneskeheten:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Thief_in_law

 

dette er veldig kompliserte greier, og dere peker fingre mot en hel menneskegruppe av ofre av tvang, slaveri, tortur og kollektiv avstraffelse IKKE late opportunister. sigøynere flest er veldig respektable og modige mennesker, inkludert de fattigste, og som oftest kan du takknemligheten lyse ut av øynene deres for en lusen euro av ren desperasjon... noe alle burde hatt råd til............ til og med heroinistene har råd til en tier i uka liksom..

 

venice-masks.jpg

Endret av person
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste av tiggerne er kriminelle ja, men å trekke inn mafia her i Norge blir vel drøyt. Den slags finner du i fattige u-land der bla. gatebarna tigger penger for mafia og får gratis narkotika for å holde ut lenger. De får også gjerne amputert en finger el. for at folk skal få mer medynk med dem. Akkurat dette leste jeg om for noen år siden. Men det er ikke akkurat et stort poeng i Norge.

 

For øvrig ser jeg ofte folk som selger Asfalt. Både hvite og mørke.

Lenke til kommentar

Her i Sverige har jeg ikke sett en eneste Tigger. Litt rart, er vel sikkert fordi svenskene har mindre råd, eller andre regler.

 

I Norge så jeg tiggere kun utenfor Macdonalds i Östfoldbyene. Dersom man ikke sitter på Macdonalds hele tiden, så slipper man også unna problemet. I Sarp så jeg noen spille trekkspell i gågata også. Skjönner ikke helt hva som er plagsomt med at de finnes der. Dersom de også er kriminell mafia, så er det sef et problem. Men ikke dersom de er gammel kone med barn i Romania.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...