Gå til innhold

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?


Bør man gi penger til tiggere?  

196 stemmer

  1. 1. Er det riktig å gi penger til tiggere?



Anbefalte innlegg

Her er jeg ikke sikker. Jeg villa ha gitt tiggeren hvis jeg hadde vært sikker på at den som tigget ikke hadde noen bakmenn, eller at de brukte pengene på narkotika, men når jeg ikke er sikker på dette så. Noen ganger gir jeg andre ganger gir jeg ikke. Rett og slett på grunn av at jeg er usikker, mens andre ganger gir jeg siden jeg har småpenger jeg skal ha blitt kvitt.

 

At folk ber om penger slik som f eks Frelsesarmeen eller noen lignende så hadde jeg trolig gitt hvis jeg

hadde penger. Dette på grunn av at jeg vet at det går til noe bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det tigging hvis en mann fra Frelsesarmeen står med en bøsser på det lokale senteret. Er det tigging hvis en uteligger får en tier uten å be om det?

 

Vil ikke kalle veldedige formål som Frelsesarmeen tigging. Dog gir jeg aldri til dem eller til bøssebærere. Da er jeg mer interessert i å donere penger til feks. legevitenskapen eller organisasjoner som Unicef.

 

Vil ikke akkurat si at en uteligger tigger om han/henne får penger uten å be om det. Men husk at det kun kan være et engangstilfelle. For øvrig har jeg aldri vært borti et eksempel. Har du?

Lenke til kommentar

De fleste av tiggerne er faktisk uteliggere

Uteligging er ikke kriminelt.

 

og har dermed ikke noe som helst i dette landet å gjøre

Jo. Det de gjør er å ligge ute. Så de gjør noe i dette landet.

 

ved mindre de har tillatelse til å være her!

De har tillatelse til å være her. Det vil være mer kostbart for samfunnet om vi innfører regler om at de ikke skal få være her.

Det å stjele penger av folk for å finansiere fjerning av folk er en latterlig dum politikk.

 

Og så lenge de bedriver kriminalitet og forsøpler bybildet er det fult legitimt å jage dem!

Nei.

Driver de med kriminalitet, så skal man ikke jage dem, men sette de i fengsel.

 

GJelder både norske og utenlandske tiggere.

Skal man jage norske tiggere? Hvor skal man jage dem?

Og hva forhindrer dem i å komme tilbake? (Dette gjelder både norske og utenlandske tiggere)

 

Og hvordan vil du argumentere for at flesteparten av tiggerne ikke er kriminelle?

Hvordan vil du argumentere for at flesteparten av tiggerne er kriminelle?

 

Ingen av oss har rett før en rapport beviser noe. Så dette blir i utgangspunktet spekulasjon fra begge sider, før det foreligger beviser. Det blir påstander fra din side, og disse er udokumenterte.

 

Jeg VET ikke med sikkerhet at flertallet ikke er kriminelle, men jeg har ikke noe håndfast som beviser det. Du kan ikke utvise et helt folk basert på antagelser. Du kan ikke sette noen i fengsel, basert på at du er overbevist om at noen har gjort noe galt. Det må være beviser, og disse bevisene har jeg ikke sett.

 

(og før du prøver med å svare at jeg må argumentere for at flestaparten av dem er kriminelle, sjekk linker både i denne og den forrige tråden).

Det ville ikke vært noe argument, men en påstand. Jeg har ikke noe bevis for det motsatte, men du har ikke noe som beviser din påstand. Det er den som kommer med en påstand som har bevisbyrden.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, jeg må innrømme at jeg ikke har det. :innocent:

Allikevel mener jeg at det er vanskelig å skille mellom hva som er tigging eller ikke. Det vil også kreve mye ressurser. Men skader det noen at en mann sitter på Karl Johan med en kopp i hånda? Hvis nei: Hva er poenget med forbud da? Hvis ja vil jeg gjerne høre hvorfor. Du sier at tigging burde forbys, fordi noen av tiggerne stjeler og slåss. Noen fotballsupportere slåss. Kanskje det burde være forbudt å gå på fotballkamp? :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, jeg må innrømme at jeg ikke har det. :innocent:

Allikevel mener jeg at det er vanskelig å skille mellom hva som er tigging eller ikke. Det vil også kreve mye ressurser. Men skader det noen at en mann sitter på Karl Johan med en kopp i hånda? Hvis nei: Hva er poenget med forbud da? Hvis ja vil jeg gjerne høre hvorfor. Du sier at tigging burde forbys, fordi noen av tiggerne stjeler og slåss. Noen fotballsupportere slåss. Kanskje det burde være forbudt å gå på fotballkamp? :hmm:

Som du selv påpeker så er det en forferdelig svikt i logikken en eller annen plass hos den som mener tiggere burde kastes ut eller straffes med fengsel, ev. bøter som de ikke har råd til å betale...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med tiggerne og kriminalitet har vært oppe så mye at det ikke er snakk om engangstilfeller. Dessuten føler folk seg stadig plaget av pågående tiggere og siden alt sammen i bunn og grunn er løgn og de ikke lider noen nød er det enda større grunn til å forby tigging. For øvrig finnes det som nevnt alternativer for dem som bla. å selge gatemagasiner som Asfalt.

 

Jeg gidder ikke å kaste bort tid på å sammenligne fotball med tigging. Men om det burde være skjerpede regler og muligens vakthold under fotballkamper er det helt greit for meg. Jeg bryr meg døyten med den drittsporten uansett!

Lenke til kommentar

Dette med tiggerne og kriminalitet har vært oppe så mye at det ikke er snakk om engangstilfeller.

Dette legitimerer ikke avstraffelse av en hel gruppe med mennesker.

 

Dessuten føler folk seg stadig plaget av pågående tiggere og siden alt sammen i bunn og grunn er løgn og de ikke lider noen nød er det enda større grunn til å forby tigging.

Det er andre som føler seg plaget pågående mennesker som skal tvinge sitt politiske syn over på andre, samt tvinge dem til å finansiere det.

 

På grunn av sånne som deg, så er vi nødt til å betale mer penger på grunn av tigginga enn om det er fult ut lovlig.

 

Det er løgn at disse anti-tiggerne lider noen nød, og om din retorikk og logisk skulle vært gjeldene, så ville man kunnet forby klaging og syting over mennesker som sitter på gata og spør om penger.

 

For øvrig finnes det som nevnt alternativer for dem som bla. å selge gatemagasiner som Asfalt.

Det burde ALDRI bli kriminelt å spørre etter penger.

Å spørre noen om noe, burde aldri bli kriminalisert.

 

Jeg gidder ikke å kaste bort tid på å sammenligne fotball med tigging. Men om det burde være skjerpede regler og muligens vakthold under fotballkamper er det helt greit for meg. Jeg bryr meg døyten med den drittsporten uansett!

hehe... JO man kan sammenlikne fotballsuportere med tiggere på en måte. Den måten at noen fotballsuportere gjør kriminelle ting og får alle til å se dårlige ut hos de som ikke liker fotball. Du kan ikke straffe alle fotballsuportere for det noen fotballsuportere gjør. Du kan ikke forby fotballsuporting fordi dette kan føre til kriminalitet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken svikt?

Det er påpekt i det innlegget jeg siterte.

Det du sier gir ikke mening. Du vil at staten (les: mennesker med makt) skal kreve inn penger med makt for å finansiere fjerning av mennesker som spør etter penger. Det å spørre etter penger er lovlig. Men det å tvinge andre mennesker til å gi fra seg penger er i utgangspunktet kriminelt.

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette med tiggerne og kriminalitet har vært oppe så mye at det ikke er snakk om engangstilfeller. Dessuten føler folk seg stadig plaget av pågående tiggere og siden alt sammen i bunn og grunn er løgn og de ikke lider noen nød er det enda større grunn til å forby tigging. For øvrig finnes det som nevnt alternativer for dem som bla. å selge gatemagasiner som Asfalt.

 

Jeg gidder ikke å kaste bort tid på å sammenligne fotball med tigging. Men om det burde være skjerpede regler og muligens vakthold under fotballkamper er det helt greit for meg. Jeg bryr meg døyten med den drittsporten uansett!

Hallo.... hallo?

 

Google Tigger ranet.. google tigger brukte vold og du finner ingenting. Dersom det var et utpreget problem så hadde nettavisene vært oversvømt.

 

Men at det finnes kjeltringer fra østeuropa, ja, men disse er ikke de samme som tiggerkonene.

 

 

Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, var det i Stavanger der de er så forbannet på tigging? Her jeg bor i Østfold så gjør tiggerne utrolig lite av seg. Det sitter kanskje en tiggerkone med skaut og kopp, og i den andre byen spiller en kar på trekkspellet sitt.

 

De pynter jo ikke akkurat opp i bybildet med sine sjuskete tøy og skauter, men jeg har aldri opplevd at de har plaget folk.

 

Man skal ikke forby ting bare fordi det er en svak irritasjon. Det skal være en seriøs alvorlig grunn for å forby ting. Dvs at noen skades eller lignende.

 

Mange folk som irriterer meg grenseløst mer enn tiggere, feks fjortisjenter som skrauler på bussen, det derre JA ÅSSÅ BARE HAN BARE OG JEG BARE IKKE SANT. Eller deres misbruk av ordet SERIØST. Man kan ikke forby fjortisjenter forde, man får lære seg til å akseptere mennesker som er litt forskjellige, tenk på at du selv også kan være til irritasjon enkelte ganger..

 

 

Det var jo en lov en gang, dvs denne løsgjengerloven. Man viste godt at det var umulig med en lov mot tigging, fordi hvordan skal du klare å bevise dette? En kopp som sikkert tas opp og gjemmes med en gang politiet kommer.

 

Derfor hadde man løsgjengerloven som var spesielt myntet på omreisende sigøynere, Jøder og folk med mørk hudfarge. Da huket politiet inn alle de de ikke likte trynet på, og hadde du ikke 200kr i lomma så ble du buret inne på glattcelle, avhør etc og selvfølgelig en bot på et par tusen.

 

Merkelig logikk å bøtlegge folk for å ikke ha tohundre kr og samtidig kreve inn et par tusen til staten.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At tiggere skal straffes for at de tigger syntes jeg rett og slett er idiotisk. En tiger kan IKKE betale uansett, og fengsel vil ikke løse noe som helst, og vil kun koste staten penger,

 

Når det gjelder de utenlandske tiggerne er det ingen vits i å sette dem i fengsel. Bare å ta alle eiendelene deres samt pengene de har tigget som bot og kaste dem rett ut av landet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Istedenfor å mase i vei om at du ikke finner noe på Google, har du noen gang vært innom den forrige tråden og sjekket linker og artikler? Har du vært igjennom hele denne tråden og sjekket?

Nei legg ut link da. Nå er det snart jul og da synes jeg man kan gi en slant til en narkoman boms eller en sigøyner. Selv gir jeg nok en hundrings til Fillipinene fordi jeg har Fillipinsk kone... Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

I julen gir jeg gaver til familie og slekt. Ikke penger til kriminelle og svindlere!

Det er en selvfølge at man gir til familie, familie og slekt er faktisk det samme. Du gir altså ikke til noen venner?

 

Snålt, var det Ålesund du var fra?

 

Dersom man ikke er fattig så er det helt greit å gi litt penger til Frelsesarmeen eller en annen veldedig organisasjon til jul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...