Gå til innhold

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?


Bør man gi penger til tiggere?  

196 stemmer

  1. 1. Er det riktig å gi penger til tiggere?



Anbefalte innlegg

Det er du som fantaserer her. Kom med et eneste eksempel og et eneste bevis og gjerne (noe som er komplett umulig) en eneste troverdig kilde på at tiggere faktisk lider noen nød!

 

Og ja, jeg har lett gjennom Aftenposten jeg og, men da jeg ikke husker navnet på hun som ble intervjuet og ikke engang vet om det sto i nettutgaven er det mildt sagt vanskelig å finne.

 

Har jeg sagt at de lider nød da? Det er mer synd på en tigger fra Romania enn det er på deg som er plaget av tigging.

 

Jeg gir ikke til tiggere selv, men plages ikke nevneverdig av koner med skaut som sitter med koppen, eller en gubbe som spiller Gudfaren temaet dårlig på trekkspell i alle byer.

 

Jeg fantaserer ikke, det er du som fabulerer. Dersom det var motsatt så skulle det ikke vært vanskelig med dagens teknologi og google å finne svar.

 

Det er som sagt kriminelle bander som herjer, men det er noen andre som tigger. Den som stjeler ler av tiggerne fordi han stjeler.. og gidder ikke tigge.

 

Men det finnes feks enkeltepisoder av kriminelle som utgir seg for å være tigger. Stopper folk og driver lommetjuveri, selger falsk gull, eller stjeler kobber og driver innbrudd.

 

Men det er mye høyere levestandar både utenfor og i fengsel å være kriminell og ha masse penger.... iforhold til det å sitte med en kopp i regnet i flere dager å tjene 20-40kr til å ta hjem til familien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Jeg gir ikke bort penger, skulle jeg gjort en god gjerning for å bli mer tilfreds med meg selv ville jeg heller gjort noe verdifullt som ikke kan krones.

 

I tillegg dersom jeg hadde gitt bort penger for å gjøre noen glad ville jeg ikke gjort det, for stort sett er dette kriminelle ligaer som ønsker å raske med seg mest mulig penger før de vender hjemover, sammen med tigging stjeles det sykler og ymse saker, ofte av nordmenn, men alt for ofte av personer i tilknytning til tigging.

Lenke til kommentar

Å gi penger til tiggere gjør jeg aldri, men jeg kan finne på kjøpe et sånt blad ala =Oslo. Å gi til rumenske tiggerbander, det er ikke noe vits. Det er bare ren svindel.

Helt enig!

En gang på vei inni matbutikken ga jeg en tiggerdame noen penger, og imes jeg var der inne å handla ser jeg at ho handler masse, MASSE øl, og deretter sigaretter i kassen. Ja da ble jeg fly forbanna og jeg kommer aldri å gi igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har jeg sagt at de lider nød da? Det er mer synd på en tigger fra Romania enn det er på deg som er plaget av tigging.

 

Jeg gir ikke til tiggere selv, men plages ikke nevneverdig av koner med skaut som sitter med koppen, eller en gubbe som spiller Gudfaren temaet dårlig på trekkspell i alle byer.

 

Jeg fantaserer ikke, det er du som fabulerer. Dersom det var motsatt så skulle det ikke vært vanskelig med dagens teknologi og google å finne svar.

 

Det er som sagt kriminelle bander som herjer, men det er noen andre som tigger. Den som stjeler ler av tiggerne fordi han stjeler.. og gidder ikke tigge.

 

Men det finnes feks enkeltepisoder av kriminelle som utgir seg for å være tigger. Stopper folk og driver lommetjuveri, selger falsk gull, eller stjeler kobber og driver innbrudd.

 

Men det er mye høyere levestandar både utenfor og i fengsel å være kriminell og ha masse penger.... iforhold til det å sitte med en kopp i regnet i flere dager å tjene 20-40kr til å ta hjem til familien.

 

For siste gang: Jeg vet ikke engang om den aktuelle artikkelen sto i nettavisen. Og du har vel fremdeles ikke sett på noen av de andre linkene jeg eller andre for den saks skyld har lagt ut hverken i denne eller i den forrige tråden!?

Lenke til kommentar

Helt enig!

En gang på vei inni matbutikken ga jeg en tiggerdame noen penger, og imes jeg var der inne å handla ser jeg at ho handler masse, MASSE øl, og deretter sigaretter i kassen. Ja da ble jeg fly forbanna og jeg kommer aldri å gi igjen!

 

Overrasker meg ikke det minste! Tiggerne er organisert i gjenger, har biler og mobiltelefoner, gjemmer unna penger med jevne mellomrom så det skal se ut som om de har mindre enn de har og de mister interessen øyeblikkelig dersom de blir tilbudt mat istedenfor penger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Overrasker meg ikke det minste! Tiggerne er organisert i gjenger, har biler og mobiltelefoner, gjemmer unna penger med jevne mellomrom så det skal se ut som om de har mindre enn de har og de mister interessen øyeblikkelig dersom de blir tilbudt mat istedenfor penger!

Nå har jo tiggerne dratt hjem til familien og skurene sine for vinteren. Og med den nye blåblå regjeringen blir tigging forbudt/ eller overlatt til kommunen.

 

Dermed er det vel ikke vits å diskutere dette mer, annet enn for minnene.

Lenke til kommentar

Nå har jo tiggerne dratt hjem til familien og skurene sine for vinteren. Og med den nye blåblå regjeringen blir tigging forbudt/ eller overlatt til kommunen.

 

Dermed er det vel ikke vits å diskutere dette mer, annet enn for minnene.

Selv om det er blitt færre sigøynere i Oslo, så er det fortsatt mange av dem. Joda, det er sikkert noen som bor i skur, men brorparten av pengene går til overhodene i mafia familiene. Tigging og stjeling i Europa går til å finansiere disse stygge sigøynerslottene i Romania.

 

Gypsy-Castles1.jpg

 

Gypsy-Castles8.jpg

 

acnuMm8j.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sigøynere er ikke hjemme noen steder ja, og alle behandler de som drit. Kanskje med unntak av overhodene som familie/mafia sjefen etc.

 

Kommer opprinnelig fra india, det gjør forøvrig også Europeerne, bare det at vi klarte å kare oss til land og rane og voldta engelskmenn osv. Sigøynerne derimot ble ranet og jaget av krigerske stammer.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Et tankekors ved eventuelt tiggerforbud er som følger: Dersom myndighetene skulle forby sigøyneres (og andres) tigging, vil de samme myndigheter neppe forby at Redd Barna eller andre hjelpeorganisasjoner står på gaten med sine innsamlingsbøsser. Da vil noen (Tjen Folket kanskje) kunne danne en hjelpeorganisasjon, f.eks. kalt Romaniahjelpen. Så ville denne hjelpeorganisasjonen kunne engasjere rumenske sigøynere (i følge EØS-avtalen) til å samle inn penger gjennom Romaniahjelpens bøsser. Så er vi like langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke riktig å jage dem?

De har like mye rett til å være på gata som det du har.

Man kan ikke fjerne alt man ikke liker synet av.

 

Flesteparten er kriminelle og de fører bare med seg bråk og søppel!

Nei. Egentlig ikke. Men om de bryter loven så må man jo ta dem for det. Men det er ikke legitimt å ta dem fordi de sitter med en kopp på gata og ser stusslige ut.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et tankekors ved eventuelt tiggerforbud er som følger: Dersom myndighetene skulle forby sigøyneres (og andres) tigging, vil de samme myndigheter neppe forby at Redd Barna eller andre hjelpeorganisasjoner står på gaten med sine innsamlingsbøsser. Da vil noen (Tjen Folket kanskje) kunne danne en hjelpeorganisasjon, f.eks. kalt Romaniahjelpen. Så ville denne hjelpeorganisasjonen kunne engasjere rumenske sigøynere (i følge EØS-avtalen) til å samle inn penger gjennom Romaniahjelpens bøsser. Så er vi like langt.

Og hva skal man straffe disse med? Bøter som de ikke klarer å betale? Eller skal de i norske luksusfengsler, hvor de får alt det de trenger? Eller skal de bli satt på luksusbusser til en dager lang tur ned til Romania med overnatting på 3 stjernes hotell (regner med at sjåføren skal sove etc.)... Hva skulle liksom hindre dem i å komme tilbake? Sier seg selv at den ENESTE måten å bli kvitt tiggere på, er å slutte å gi dem penger. Da finner de på noe annet å gjøre. Men så lenge det er penger å tjene, så vil de gjøre det uansett om det er forbud eller ikke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hva skal man straffe disse med? Bøter som de ikke klarer å betale? Eller skal de i norske luksusfengsler, hvor de får alt det de trenger? Eller skal de bli satt på luksusbusser til en dager lang tur ned til Romania med overnatting på 3 stjernes hotell (regner med at sjåføren skal sove etc.)... Hva skulle liksom hindre dem i å komme tilbake? Sier seg selv at den ENESTE måten å bli kvitt tiggere på, er å slutte å gi dem penger. Da finner de på noe annet å gjøre. Men så lenge det er penger å tjene, så vil de gjøre det uansett om det er forbud eller ikke.

Helt enig - det var jo det som var poenget mitt, nemlig at det sannsynligvis ikke nytter med tiggerforbud; det eneste som nytter er å slutte å gi dem penger.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Helt enig - det var jo det som var poenget mitt, nemlig at det sannsynligvis ikke nytter med tiggerforbud; det eneste som nytter er å slutte å gi dem penger.

Hver gang jeg ser folk gi de penger, får jeg så inderlig lyst til å gå bort å "bitch slappe" dem. Faens naive godtroende fjols, som tror de gjør en god gjerning ved å gi dem penger. De lider nød må du vite, pff. Enten de nå er personlige næringsdrivende eller jobber for mafiaen, frivillig eller ufrivillig, så er slike folk som gir dem penger med på å finansiere annen kriminalitet innland såvel som utland. De er organiserte og har tigging/svindling/stjeling som profesjon. Dette er ikke personer "down on their luck", som sliter med rus og psykiatri o.l. det er jobben deres. Når skal naive nordmenn skjønne det?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...