Gå til innhold

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?

Bør man gi penger til tiggere?  

196 stemmer

1. 1. Er det riktig å gi penger til tiggere?

Anbefalte innlegg

Den som forstår samfunnet her er opplagt jeg. DU vil at det skal søples til.

Hehe nei, du misforstår. Dersom tiggerne får jobb av Norge helt greit, men det er dyrere enn tigging. For min del kan staten bruke oljepenger på å la rumenerne rydde søppel, bygge hus og veier, og ansette arbeidsledige nordmenn også.

Men det synes ikke staten forstår du, fordi det er dyrt!

Tiggerne vil Sef ha norsk jobb, ingenting de ønsker mer. Norske jobber har gode lønninger, selv de som plukker søppel for kommunen tjener fett.

Synes det er litt rart at du ikke vet hvordan staten fungerer. Rarere er det at du tror det offentlige gir bladselgerne jobber.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår du noe av det jeg skriver? Forstår du noen av poengene mine?

Og for sikkerhets skyld bryr deg meg døyten HVEM som ansetter tiggere for å jobbe istedenfor å tigge. Poenget er at tiggingen skal vekk!

Jeg regner med at du er en elev på videregående eller noe sånt. En som ikke har kommet til Samfunnsfagbiten ennå.

Da er du unnskyldt, dersom du er voksen så er det på det beste komisk.

Tror du ikke at om man hadde hatt jobber til rumenerne så hadde de jobbet?

Du bryr deg nok ikke om hvem som betaler jobben nei, du betaler vel ikke skatt engang og får vel lån eller stipend av staten selv.

Vel, jeg vet ikke. Men det virker nesten sånn.

Det som virkelig fikk meg til å steile var at "Det offentlige gir rumenerne bladselger jobb" Ehh NEI det er en idealistisk frivillig organisasjon som gir de denne jobben.

Du tror at rumenerne får jobb til å plukke søppel? Det er allerede fullt av polakker og estlendere som plukker/tømmer søppel i Norge.

Slapp av, de gjeninnfører nok den Løsgjengerloven der de arresterer tiggere, mørkhudede og folk med mindre enn 200kr i lomma og ustødig gange.

Men det er ikke en god lov. Isåfall håper jeg du får den loven i trynet en gang, sånn at du forstår.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er nesten 30 år, har fulgt med på det internasjonale verdenssamfunnet og i noen grad nasjonal politikk siden 11/09-01 og vet tydeligvis langt mer om dette temaet enn deg! Hvis du slutter å snakke om "fattigdom og nød" så vil du nok også innse at tiggerne faktisk er kriminelle og bare skaper problemer med å komme hit!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er nesten 30 år, har fulgt med på det internasjonale verdenssamfunnet og i noen grad nasjonal politikk siden 11/09-01 og vet tydeligvis langt mer om dette temaet enn deg! Hvis du slutter å snakke om "fattigdom og nød" så vil du nok også innse at tiggerne faktisk er kriminelle og bare skaper problemer med å komme hit!

Jeg har jo forklart deg at tigging og kriminalitet er helt forskjellige ting..

Beklager at jeg spurte om du var skole-elev da. Men virker som om du ikke vet så mye om det norske samfunnet og hvordan ting fungerer.

Klart, man kan lage en sånn stygg løsgjenger lov, men jeg synes den er uheldig. Det beste er at man bare har lover som gjelder de som er kriminelle, og ikke lover som omhandler rase, penger i lommeboka, de som tigger etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flertall for tiggeforbud

Seks av ti lokalpolitikere mener det bør innføres forbud mot tigging i byer og områder hvor dette har et visst omfang, viser en ny meningsmåling.

61 prosent av landets folkevalgte politikere mener det er riktig å innføre forbud mot tigging. 30 prosent vil ikke ha forbud, mens 9 prosent ikke har noen oppfatning om spørsmålet. Det viser en undersøkelse som NorgesBarometeret har utført for Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

http://www.aftenpost...ud-7267768.html

Godt å se at flertallet har fått opp øynene.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, du har prøvd å bortforklare tiggernes kriminalitet. Og det er faktisk jeg som vet noe om dette. Hadde du vist noe om denne saken hadde du ikke unnskyldt tiggerne slik du gjør hele tiden.

Da får du komme med en link da der politiet beviser at tiggere er kriminelle?

Det bør helst være mer enn ett tilfelle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal jeg slenge over alt fra den forrige tråden? Husker ikke om du var aktiv der samt at det tok en stund før jeg selv begynte å delta.

Jeg var ikke med i andre tråden nei, finner du mange kriminelle tiggere så kan du godt legge ut.

Husk at en eller tre ikke teller. Fordi det finnes mange kriminelle som drikker Coca Cola også. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, du har prøvd å bortforklare tiggernes kriminalitet. Og det er faktisk jeg som vet noe om dette. Hadde du vist noe om denne saken hadde du ikke unnskyldt tiggerne slik du gjør hele tiden.

Tiggere er ofre for menneskehandel. Akkurat som horer.

Visste du dette?

Lenke til kommentar

De to første kildene virker irrelevante, i forhold til din påstand. Du later til å begå samme klassiske tankefeil som coladrikkeren, dere tror at om en sigøyner gjør noe, gjør alle det. Den siste kilden poengterer dessuten eksplisitt at din påstand er feil:

One of the key intentions of the ERRC report was to clarify that trafficking in persons and migration are not the same thing. Therefore, from the outset, the report is critical of governments such as Canada, Italy, France and Finland that have, on occasion, identified trafficking as a chief cause for the migration of Roma across their borders. Recently, an article reminded me of the importance in making this distinction explicitly clear.

The article titled Joint Bulgarian-French project against human trafficking focused on the Roma minority concerns a pilot project in Bulgaria to prevent human trafficking with a focus on Roma. The author explains that the willingness of France to contribute financially to this project was because the country had “suffered the consequences of the problems of immigrant Roma people”. I do not know if that is indeed the motivation behind this initiative but I find the statement in this article problematic in the following ways:

Firstly, while Roma migration (and in some cases trafficking) for begging or pick pocketing is a reality for some Roma, it does not tell the whole story. There are an unknown number of Romani migrants who are doing well and contributing to their host societies. For example, Ana Ileana is a Romanian migrant living France that has a regular job as a nurse and there are countless other Roma like her. However because they do not conform to Roma stereotypes, they remain invisible. Having faced discrimination in their home countries they may choose not to reveal their ethnicity.

Secondly, the article confuses two different concepts: migration and trafficking, which is counterproductive. Even though there is some relation between these two phenomena (namely that migrant people are vulnerable to exploitation and trafficking) they are intrinsically different. Migration refers to the voluntary movement of people while trafficking in persons is a form of modern day slavery and is by definition, not voluntary (for a full definition of human trafficking please see the United Nations Protocol to prevent, Suppress and Punish Trafficking in Persons).

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

De to første kildene virker irrelevante, i forhold til din påstand.

"En 48 år gammel renholder og hans svigersønn (23) er siktet i oslopolitiets første store menneskehandel-sak med rumenske tiggere."

Fra den første saken.

Hvordan i helvete er det irrelevant i forhold til min påstand om at tiggere er ofre for menneskehandel?

Du later til å begå samme klassiske tankefeil som coladrikkeren, dere tror at om en sigøyner gjør noe, gjør alle det. Den siste kilden poengterer dessuten eksplisitt at din påstand er feil:

Øøøøøøøøh, nei? Den sier at ikke ALLE er ofre for menneskehandel. Altså er din påstand plutselig mer feil enn min.

Jeg snakker om tiggere her. Jeg snakker ikke om romfolk/sigøynere i sin helhet. Tråden handler om tiggere. Det virker som om folk her tror at de tiggerne vi ser på Karl Johan er velstående østeuropeere, og man skal faen meg være helt syk i hodet hvis man tror at velstående østeuropeere gidder å bruke livet sitt på å samle tikroninger i en kopp i sprengkulda i februar-Norge.

Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...