Gå til innhold

Loudness


Anbefalte innlegg

 

Hadde aldri kjøpt en McIntosh uansett hvor bra noen mener den er så lenge den har loudness. Har hatt "lyd" som hobby i 10 år og har aldri vært borti high-end forsterkere med loudness. For meg så blir det bare helt useriøst.

 

Synes personlig ikke at det er noe i veien for slike innstillinger, siden man kan kompansere for feks forskjellige rom, eller egne preferanser (folk gjør jo det hele tiden, rørforsterkere feks), men loudness er litt upresist da.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATWindsor har et godt poeng her: det er vanlig også blant mange det er naturlig å omtale som audiofile å farge lyden på ulike måter. Ulike komponenter og kabler har ulik lydkarakteristikk (nei, IKKE ny kabeldebatt nå Mikael! ;)), og det er ikke gitt at alle liker den kombinasjonen som gjengir signaler tilnærmet 100% korrekt. Særlig blir dette relevant når en ikke har uendelig budsjett til rådighet.

 

Når McIntosh velger å implementere loudnes på forsterkerne sine er det nettop dette som er poenget. Hvis du anklager McIntosh for å være "useriøse" har du rett og slett gjort leksene dårlig. McIntosh er harry som fy, amerikansk, fett og scwææææært, men de gjør det bevist fordi det er masse folk som faktisk LIKER å få gjengitt musikken sin på akkurat denne måten.

 

Jeg er av dem som mener at "loudnes er lov". Hvis man synes det låter best med loudnes på så hvorfor i all verden skulle noen nekte deg den gleden? Og hvorfor skulle det være noe mindre "seriøst" å ha en litt tynn japseforsterker med inntrykt loudnesknapp enn en H/K uten slikt, men som spiller "feitere" enn en Sansui med loudnes på? Det er hevet over tvil at denne knappen ikke er MENT å brukes som festknapp i utganspunktet, men er det dine egne høyttalere du moser og du liker det slik så skal da vel for pokker ikke en eller annen besserwisser komme og fortelle deg at det er "FEIL"?

 

Musikk er kunstuttrykk og i natur subjektiv. Jeg oppfordrer alle til å utforske og utfordre egne dogmer og sanheter om hva som er "bra" lydgjengivelse, men å hevde overfor en lykkelig loudnes-junkie eller CV-og-diger-Denon-eier at lyden hans er dårlig fordi den ikke er måleteknisk i tråd med originalkilden er faktisk ikke bare idiotisk men dertil ganske arrogant.

Lenke til kommentar

På mitt eget anlegg, har jeg ikke noen innstillinger for bass og diskant.

På min forrige forsterker, en Vector Research VRX9100, hadde jeg innstillinger for "bass", "middle" og "treble". Disse stilte jeg så nøytralt som mulig.

Dog, på mamma's HiFi har jeg trykt inn Loudness, rett og slett fordi de høyttalerne låter piss uten. (De begynner å dra på årene, og er ikke allverdens stor eller allverdens bra.) På DET anlegget satser man på gøyal lyd framfor GOD lyd, fordi det er en annerledes, interessant og underholdende lytte-opplevelse.

Men generelt, ja, Loudness er typisk bare for hiphoppere med digre Cerwin's.

Lenke til kommentar

Mennesket har en ulineær "frekvensoppfatning", og det er helt riktig at mellomtone rundt 2-4kHz blir fremhevet (det er der menneskelig tale ligger). Problemet er denne frekvensgangen ikke er lik ved høye og lave lyder. Som nevnt lider særlig bassen ved lave nivåer. Sånn sett vil loudness egentlig være et must for folk som vil få en "riktig" gjengivelse ved lave nivåer, men samtidig blir det helt feil å måke på med loudness ved høyere nivåer.

 

(Men dette kan selvfølgelig løses internt ved at volumknappen ikke bare kontrollerer generelt nivå, men samtidig justerer litt frekvenser)

Lenke til kommentar
Mennesket har en ulineær "frekvensoppfatning", og det er helt riktig at mellomtone rundt 2-4kHz blir fremhevet (det er der menneskelig tale ligger).

Hmmm, en trestrøken c ligger vel på 1046 Hz, så en samtale på 2 - 4 kHz vil vel høres ut som Mikke Mus :)

 

Stemmer det, ett "normalt" menneske vil høre best på litt over 1000 hertz, veldig bra fra 500 til 5000, helt ok fra 250 til 10000, på frekvenser over og under det, går det kjapt nedover.

 

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor har et godt poeng her: det er vanlig også blant mange det er naturlig å omtale som audiofile å farge lyden på ulike måter. Ulike komponenter og kabler har ulik lydkarakteristikk (nei, IKKE ny kabeldebatt nå Mikael! ;)), og det er ikke gitt at alle liker den kombinasjonen som gjengir signaler tilnærmet 100% korrekt. Særlig blir dette relevant når en ikke har uendelig budsjett til rådighet.  

 

Når McIntosh velger å implementere loudnes på forsterkerne sine er det nettop dette som er poenget. Hvis du anklager McIntosh for å være "useriøse" har du rett og slett gjort leksene dårlig. McIntosh er harry som fy, amerikansk, fett og scwææææært, men de gjør det bevist fordi det er masse folk som faktisk LIKER å få gjengitt musikken sin på akkurat denne måten.  

 

Jeg er av dem som mener at "loudnes er lov". Hvis man synes det låter best med loudnes på så hvorfor i all verden skulle noen nekte deg den gleden? Og hvorfor skulle det være noe mindre "seriøst" å ha en litt tynn japseforsterker med inntrykt loudnesknapp enn en H/K uten slikt, men som spiller "feitere" enn en Sansui med loudnes på? Det er hevet over tvil at denne knappen ikke er MENT å brukes som festknapp i utganspunktet, men er det dine egne høyttalere du moser og du liker det slik så skal da vel for pokker ikke en eller annen besserwisser komme og fortelle deg at det er "FEIL"?

 

Musikk er kunstuttrykk og i natur subjektiv. Jeg oppfordrer alle til å utforske og utfordre egne dogmer og sanheter om hva som er "bra" lydgjengivelse, men å hevde overfor en lykkelig loudnes-junkie eller CV-og-diger-Denon-eier at lyden hans er dårlig fordi den ikke er måleteknisk i tråd med originalkilden er faktisk ikke bare idiotisk men dertil ganske arrogant.

 

Legg merke til at jeg skriver "for meg" da. Du har selvfølgelig rettighetene til dine egne meninger, slik som jeg har til mine...

Lenke til kommentar

Jeg elsker!! McIntosh!! Spesielt sammen med Klipchs, de lager musikk som svinger, massevis av dynamikk!! Men så har da også McIntosh sagt det at de gjerne pisser den "seriøse" musikkanmelderen oppetter ryggen.

 

"Det spiller ikke noen rolle hva anmelderne sier, for vi vil at lyd SKAL høres slik ut!"

 

Ikke et sitat, men den holdningen de stod for i et intervju med lyd og bilde eller Audio for 2-3 år siden, og det er vel det som er poenget, jeg kjøper elektronikk som gi meg en lyd som er morsom, og jeg foretrekker dynamikk.

 

Hadde individet vektlagt sine egne preferanser, ikke den allmenne, så hadde ikke alle sammen daua som kopier av naboen......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...