sjefen_ Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Tror skrue har rett. Har faktisk en gammel cd-spiller fra hitachi med den ville funksjonen "auto-loudness" som er markert på volumknappen, den trer i kraft når man spiller lavt slik at man fortsatt kan høre bassen. Hvis man på et annet anlegg har loudness på når man spiller høyt så blir det mye bass, særlig hvis man kombinerer det med å bri bass-knotten til fullt. For noen er det definisjonen av god lyd Lenke til kommentar
mandela Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 jeg kjører alltid direct, har dessuten ikke loudness på hoved-anlegget (arcam), loudness er for lave volumer og ikke minst: "Siden forsterkeren når klippegrense først i bassområdet med vanlig musikk må en derfor være forsiktig med bruk av tonekontroller/loudness hvis en spiller høyt. Jo mer tillegg av basstonekontroll dess mindre kan man vri opp volumkontrollen på forsterkere før den når klippegrensen. Uten bruk av tonekontroller/loudness kan man vanligvis, med CD spiller som signalkilde vri volumkontrollen på forsterkeren til mellom kl. 0100 og kl. 0200 før klipping. Bruker man tillegg av mye bass på tonekontrollen kan forsterkeren typisk nå klippegrensen allerede før volumkontrollen er ved kl. 1100!!!. Det er feil og tro at forsterkeren gir mer maks ”trøkk” ved bruk av tonekontroller. Hvis man bruker en signalkilde med lavere utgangsnivå enn CD spillere, det kan for eksempel være radio eller kassettspiller, må man vri volumkontrollen lengre opp før forsterkeren når klippegrensen. Spiller man med forsterkerklipping er det en enkel sak å sprenge diskantelementene i en høyttaler som tåler for eksempel 200 watt med en 50 watt forsterker. Tenk på dette neste gang du har fest med høy partyfaktor. finner ikke kilden i farten, men har en pdf kopi lokalt: http://folk.uio.no/karolpt/Hvordan_sprenge...h%f8ytalere.pdf Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Hm, er ikke loudness bare ment brukt ved svært lave lydnivåer da? Denne funksjonen skal først og fremst sørge for å fremheve bass- og tildels diskantområdet ved lave nivåer. Spesielt bassområdet vil ofte "lide", da amplituden i basshøyttaleren ellers vil bli svært beskjeden. Men å bruke "loudness" med volumknappen godt oppskrudd? Bare tull! Det ødelegger hele lydbildet, som ideelt sett bør ha et lineært nivå i hele frekvensområdet. Det jeg også har lært. Loudness er bare hvis man skal spille på lavt nivå uten å miste for mye "trøkk" i lyden. Helt unødvendig, egentlig... Har ikke engang bass/diskant-kontroller på forsterkeren min, selv om jeg noen ganger ønsker jeg hadde det. Lenke til kommentar
srnilsen Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Er ikke loudness en "funksjon" som kom i forbindelse med avspilling av LP-plater da.....for å heve bass nivået igjen pga. at bass nivået ble senket når de spillte inn plantene. Dette for at de skulle få "utnyttet" platene bedre....Eller noe i den duren......Eller er jeg helt på jordet nå....?? Lenke til kommentar
fredde Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Merker ingen kvalitetsforskjell ved bruk av loudness hos meg. Men så tilhører forsterkeren min en høy prisklasse da. Aldri hørt om en forsterker av høy prisklasse med loudness... Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Er ikke loudness en "funksjon" som kom i forbindelse med avspilling av LP-plater da.....for å heve bass nivået igjen pga. at bass nivået ble senket når de spillte inn plantene. Dette for at de skulle få "utnyttet" platene bedre....Eller noe i den duren......Eller er jeg helt på jordet nå....?? Njæ, dette tar egentlig RIAA-trinnet seg av. Dette vet du/dere sikkert fra før, men jeg tar det likevel: Problemet er at på en LP-plate er "sporet" som spiller av lyden tykt ved bass og tynt ved diskant. Derfor er platen designet slik at bassen blir dempet fysisk på selve plata for å ta mindre plass og dette fikses opp i RIAA-trinnet ved at diskanten dempes en del og bassen heves. Dette i kombinasjon med fysisk avlesning (i motsetning til magnetisk/optisk på cd og kassett) gir vinyl den spesielle lydkarakteristikken og sjelen som alle vinylfantaster liker så godt. (Håper jeg ikke bæsja på leggen og sa noe helt feil der, for det er slik jeg mener jeg husker det. ) Lenke til kommentar
srnilsen Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Er ikke loudness en "funksjon" som kom i forbindelse med avspilling av LP-plater da.....for å heve bass nivået igjen pga. at bass nivået ble senket når de spillte inn plantene. Dette for at de skulle få "utnyttet" platene bedre....Eller noe i den duren......Eller er jeg helt på jordet nå....?? Njæ, dette tar egentlig RIAA-trinnet seg av. Dette vet du/dere sikkert fra før, men jeg tar det likevel: Problemet er at på en LP-plate er "sporet" som spiller av lyden tykt ved bass og tynt ved diskant. Derfor er platen designet slik at bassen blir dempet fysisk på selve plata for å ta mindre plass og dette fikses opp i RIAA-trinnet ved at diskanten dempes en del og bassen heves. Dette i kombinasjon med fysisk avlesning (i motsetning til magnetisk/optisk på cd og kassett) gir vinyl den spesielle lydkarakteristikken og sjelen som alle vinylfantaster liker så godt. (Håper jeg ikke bæsja på leggen og sa noe helt feil der, for det er slik jeg mener jeg husker det. ) Stemmer nok det tror jeg....mener å huske det når du sier det.... Lenke til kommentar
ZubZerO Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Hm, er ikke loudness bare ment brukt ved svært lave lydnivåer da? Denne funksjonen skal først og fremst sørge for å fremheve bass- og tildels diskantområdet ved lave nivåer. Spesielt bassområdet vil ofte "lide", da amplituden i basshøyttaleren ellers vil bli svært beskjeden. Men å bruke "loudness" med volumknappen godt oppskrudd? Bare tull! Det ødelegger hele lydbildet, som ideelt sett bør ha et lineært nivå i hele frekvensområdet. Enig! Jeg syntest det forbedrer lyden en del ved lavt volum, men ved høyere volum, så blir det litt for mye av det gode. Jeg har selv erfart dette med et par forskjellige anlegg. Lenke til kommentar
xoop Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Merker ingen kvalitetsforskjell ved bruk av loudness hos meg. Men så tilhører forsterkeren min en høy prisklasse da. Aldri hørt om en forsterker av høy prisklasse med loudness... Det er nesten riktig, de aller fleste "dyrere" forsterkere har ikke loudness, med unntak av bla. McIntosh Lenke til kommentar
fredde Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Merker ingen kvalitetsforskjell ved bruk av loudness hos meg. Men så tilhører forsterkeren min en høy prisklasse da. Aldri hørt om en forsterker av høy prisklasse med loudness... Det er nesten riktig, de aller fleste "dyrere" forsterkere har ikke loudness, med unntak av bla. McIntosh 8) Vi bør kanskje definere "høy" prisklasse :-) Hvor mye koster den sterkeren til McIntosh som har loudness da ? Lenke til kommentar
Osram Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Aldri hørt om en forsterker av høy prisklasse med loudness... Finnes mange dyre forsterkere med loudness. Men det finnes ingen veldig gode. Lenke til kommentar
lobster Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Hm, er ikke loudness bare ment brukt ved svært lave lydnivåer da? Denne funksjonen skal først og fremst sørge for å fremheve bass- og tildels diskantområdet ved lave nivåer. Spesielt bassområdet vil ofte "lide", da amplituden i basshøyttaleren ellers vil bli svært beskjeden. Det har du helt rett i. Loudness ble "oppfunnet" for å fremheve bass og diskant ved lavt lyttenivå. Lenke til kommentar
surtur Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 jeg har et oppsett med harman/kardon og høyttalere fra klipsch' reference series... kommer seg vel på drøye 30k og med masser av pen lyd og dynamikk. ikke kom å fortell meg at jeg har behov for noe loudness as, verken ved lave lydnivåer eller høye! Lenke til kommentar
lobster Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Så fint for deg da, men jeg driter i hvilket SUPER anlegg du har. For sånne som meg (og mange andre) som ikke har anlegg til 30k (hva nå enn det er) så høres loudness fett ut ved lavt lydnivå. Diskusjonen gikk ut på hva loudness var. IKKE HVILKET ANLEGG MAN HADDE..... Lenke til kommentar
xoop Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Merker ingen kvalitetsforskjell ved bruk av loudness hos meg. Men så tilhører forsterkeren min en høy prisklasse da. Aldri hørt om en forsterker av høy prisklasse med loudness... Det er nesten riktig, de aller fleste "dyrere" forsterkere har ikke loudness, med unntak av bla. McIntosh 8) Vi bør kanskje definere "høy" prisklasse :-) Hvor mye koster den sterkeren til McIntosh som har loudness da ? Jeg tror McIntosh forsterkerne starter på ca 30.000 og alle modellene har loudness så langt jeg har sett. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 28. september 2003 Forfatter Del Skrevet 28. september 2003 Loudness funker bra ved lavt volum når du spiller CD/DVD. Men hører du på musikk på radioen bør du skru av loudness. For de speeder opp lyden de sender ut på eteren. (p3,p4,mp3) Lenke til kommentar
surtur Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Så fint for deg da, men jeg driter i hvilket SUPER anlegg du har.For sånne som meg (og mange andre) som ikke har anlegg til 30k (hva nå enn det er) så høres loudness fett ut ved lavt lydnivå. Diskusjonen gikk ut på hva loudness var. IKKE HVILKET ANLEGG MAN HADDE..... Begrepet loudness er vel allerede avklart i denne posten, så derfor tok jeg meg den frihet til å skryte litt av og anbefale kombinasjonen av H/K og Klipsch... FYI; 30k = 30 000 kroner samtidig poengterte jeg at (enkelte) litt dyrere receivere ikke har mulighet for loudness, så posten min hadde relevanse likevel.. skjønner du er veldig glad i CAPS LOCK og har litt lett for å bli provosert, så derfor vil jeg benytte anledningen til å fronte et utmerket uttrykk; "Ignorance is a bliss" Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Loudness funker bra ved lavt volum når du spiller CD/DVD.Men hører du på musikk på radioen bør du skru av loudness. For de speeder opp lyden de sender ut på eteren. (p3,p4,mp3) Hører du mye smurfer på radioen eller snakker du om at de endrer dynamikken? Regner med at det er det siste du sikter til.... Eller? Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Ja det er med loudness som med høyttalerkabel.Enten liker eller hater man det. Men man kan vel si at loudness hører hjemme i HiFi i klassen og ikke i HiEnd klassen. Så er det bare hva man liker, hifi eller hiend! Selv fortrekker jeg MUSIKK når jeg spiller. Loudness er no forbanna drit. Meningen er at man kan trykke på loudness-knappen når man spiller lavt for da blir bassen og diskanten fremhevet, soe som gir "riktig" lyd. Men når man drar opp volumet blir det altfor mye bass og diskant. Ypperlig for å sprenge basselementet. :x Hvorfor skal man hate en høyttalerkabel? Det er jo bar en forbanna ledning mellom forsterker og høyttaler. Selv bruker jeg en rimlig kabel til 15 kroner metern i et relatvt dyrt anlegg. Synes ikke jeg mangler trøkk i det hele tatt. Har sikkert mer trøkk enn de fleste. (?) Og jeg har IKKE Loudnessknapp. Ønsker det ikke heller. Lenke til kommentar
fredde Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Merker ingen kvalitetsforskjell ved bruk av loudness hos meg. Men så tilhører forsterkeren min en høy prisklasse da. Aldri hørt om en forsterker av høy prisklasse med loudness... Det er nesten riktig, de aller fleste "dyrere" forsterkere har ikke loudness, med unntak av bla. McIntosh 8) Vi bør kanskje definere "høy" prisklasse :-) Hvor mye koster den sterkeren til McIntosh som har loudness da ? Jeg tror McIntosh forsterkerne starter på ca 30.000 og alle modellene har loudness så langt jeg har sett. Hadde aldri kjøpt en McIntosh uansett hvor bra noen mener den er så lenge den har loudness. Har hatt "lyd" som hobby i 10 år og har aldri vært borti high-end forsterkere med loudness. For meg så blir det bare helt useriøst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå