Gå til innhold

Loudness

Anbefalte innlegg

Enkelte prodisenter rynker på nesen når de hører ordet.

Men etter min mening blir lyden veldig dårlig uten loudness

aktivert. (Jeg har en pioneer forsterker)

Men jeg har ikke hørt hvordan f.eks NAD høres ut.

De er vel en av de som boikotter allt som ikke har med ren

lyd å gjøre.

Men ren lyd er jo veldig tam, lite "trøkk".

Har forsterkere uten loudness noe å fare med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsterkere uten loudness er nesten ubrukelige når det gjelder trøkk.

Sitter selv med en Sony STR-11L (klassiker fra 78 ) og bruker loudness hele tiden.

Siden du har en skikkelig forsterker, last ned Nightwish - End Of All Hope og test den litt.

Anbefaler også DJ Dave - Stand By Me (Radio Edit) og Laze - Steppin' Out. Tre supre låter du kan bruke til å blåse ut litt støv fra høyttalerne. 8)

Lenke til kommentar
Enkelte prodisenter rynker på nesen når de hører ordet.

Men etter min mening blir lyden veldig dårlig uten loudness

aktivert. (Jeg har en pioneer forsterker)

Men jeg har ikke hørt hvordan f.eks NAD høres ut.

De er vel en av de som boikotter allt som ikke har med ren

lyd å gjøre.

Men ren lyd er jo veldig tam, lite "trøkk".

Har forsterkere uten loudness noe å fare med?

har selv en NAD C370 (2x125w) den har masser med trøkk, den har ikke loud nei, men individuelle kontroller for bass og treble

Lenke til kommentar

Joda, loudness er en fin måte å totalt ødelegge all fin lyd samt lage masse bulder, så er det det du er ute etter, trøkk inn. Høres ut som du har små høyttalere med lite bass i. Stikk innom en hifi-butikk, be om å få teste f.eks nad 370 som ble nevnt sammen med noen gode høyttalere.

Lenke til kommentar

Et godt oppsett trenger ikke loudness.

Stikk innom en hifi sjappe og be om å få høre på noe utstyr i 100k-klassen, så forstår du hva jeg mener. (og nei, kvalitet er ikke nødvendigvis proporsjonelt med pris, ikke nevn det:))

Loudness er bannlyst hos meg. Har det heller ikke.

Lyd er livet!

Lenke til kommentar
Et godt oppsett trenger ikke loudness.

Stikk innom en hifi sjappe og be om å få høre på noe utstyr i 100k-klassen, så forstår du hva jeg mener. (og nei, kvalitet er ikke nødvendigvis proporsjonelt med pris, ikke nevn det:))

Loudness er bannlyst hos meg. Har det heller ikke.

Lyd er livet!

Enig, loudness er laget for unger som vil ha mye trøkk og lite kvalitetslyd... :yes:

Lenke til kommentar

Loudnes er tull ja... På skikkelige forsterker trenger man ikke sånt.

Det loudnes gjør er vel å forsterke visse frekvenser med noe db, slik at disse høres bedre og lyden høres som fyldigere. Hadde noe lignende på den gamle Sony-receiveren min som het Bass-boost. Lyden ble totalt søppel med denne innkoblet.

Lenke til kommentar
Er ikke loudness omtrent som å lage en "V" på en equalizer? Dvs boost til bass og diskant.

Foretrekker personlig å la den være av...

Det er riktig, mange forsterkere har slikt pga. at menneskeøret oppfatter visse frekvenser som lavere enn andre, derfor så bruker vi loudness til å forsterke de frekvensene opp på nivå med de andre.

Lenke til kommentar
Ja det er med loudness som med høyttalerkabel.

Enten liker eller hater man det.

Men man kan vel si at loudness hører hjemme

i HiFi i klassen og ikke i HiEnd klassen.

Så er det bare hva man liker, hifi eller hiend!

Jupp, jeg er en av de som hater høytalerkabler, jeg pleier å kjøre anlegget mitt uten ;).

AtW

Lenke til kommentar

Det er riktig, mange forsterkere har slikt pga. at  menneskeøret oppfatter visse frekvenser som lavere enn andre, derfor så bruker vi loudness til å forsterke de frekvensene opp på nivå med de andre.

Det gjelder jo alt vi hører da, når vi lager instrumenter som vi synes høres bra ut, så hører vi jo også mellomtonene sterkere, så man kan gjerne si at vi allerede har justert for denne "feilen" ved øret (som i realiteten er veldig nyttig).

AtW

Lenke til kommentar

Det er riktig, mange forsterkere har slikt pga. at  menneskeøret oppfatter visse frekvenser som lavere enn andre, derfor så bruker vi loudness til å forsterke de frekvensene opp på nivå med de andre.

Det gjelder jo alt vi hører da, når vi lager instrumenter som vi synes høres bra ut, så hører vi jo også mellomtonene sterkere, så man kan gjerne si at vi allerede har justert for denne "feilen" ved øret (som i realiteten er veldig nyttig).

AtW

Jada, jeg er forsåvidt enig i det, men slik jeg har skjønt det, så er ofte målet med å bygge forsterkere å få en nøytral forsterkningskurve over hele frekvensområdet i fra ca. 20hz til ca. 24khz. På noen bestemte områder innenfor denne frekvensen så er det noen lyder vi oppfatter som lavere selv om forsterkningen egentlig er nøytral, og derfor så har forsterkere loedness slik at vi oppfatter forsterkningskurven som linær i forhold til resten av frekvensene

Lenke til kommentar
Jada, jeg er forsåvidt enig i det, men slik jeg har skjønt det, så er ofte målet med å bygge forsterkere å få en nøytral forsterkningskurve over hele frekvensområdet i fra ca. 20hz til ca. 24khz. På noen bestemte områder innenfor denne frekvensen så er det noen lyder vi oppfatter som lavere selv om forsterkningen egentlig er nøytral, og derfor så har forsterkere loedness slik at vi oppfatter forsterkningskurven som linær i forhold til resten av frekvensene

Joda, men det bør være gjort i produksjonen. Et godt musikkanlegg skal reprodusere lyden så nøyaktig som mulig, mener nå jeg. Mao. at det du hører er så nære som mulig de i platestudio ville du skulle høre. Jeg fatter ikke hva plateprodusentene tenker på om du mener alle må korrigere lyden før de hører den "ekte" lyden, det kan umulig være meningen. Så blir heller loudness, equalizer osv. ting du kan bruke for å tilpasse musikken til din personlige smak og hørsel.

Kjella

Lenke til kommentar

Hm, er ikke loudness bare ment brukt ved svært lave lydnivåer da? Denne funksjonen skal først og fremst sørge for å fremheve bass- og tildels diskantområdet ved lave nivåer. Spesielt bassområdet vil ofte "lide", da amplituden i basshøyttaleren ellers vil bli svært beskjeden.

Men å bruke "loudness" med volumknappen godt oppskrudd? Bare tull! Det ødelegger hele lydbildet, som ideelt sett bør ha et lineært nivå i hele frekvensområdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...