Baltazar94 Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Du vet at vi fortsatt markerer frigjøringsdagen? Angrepene den 22. juli 2011 omtales som den verste terrorhandling som har skjedd i Norge i fredstid. Det er logisk å anta at dagen kommer til å være en merkes- og minnesdag i lang tid fremover, uten at dette tilsvarer dyrking av sorgen. Jeg forstår det sånn at du var på utøya da det skjedde, og du mistet kanskje noen venner også. Men er ikke du da interessert i å få vite hva som virkelig skjedde ? Nå vet jo ikke jeg heller noe sikkert om hva som virkelig skjedde, men jeg vet med sikkerhet at den offisielle historien fra politi, politikere og media er løgn. Spørsmålet er da om du kan slå deg til ro med å tro på denne løgnen, eller om det er viktig for deg å vite sannheten om hva som skjedde ? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Du vet at vi fortsatt markerer frigjøringsdagen? Kanskje noe vesentlig annet enn et massemord? Angrepene den 22. juli 2011 omtales som den verste terrorhandling som har skjedd i Norge i fredstid. Det er logisk å anta at dagen kommer til å være en merkes- og minnesdag i lang tid fremover, uten at dette tilsvarer dyrking av sorgen. Ja. Det er det. Vel... Og det er vel dyrking av sorg? Eller er det et sosialdemokratisk budskap som skal frem på denne dagen? Det er ikke noe galt med å ha en minnedag, absolutt ikke... Men dette med at det blir "glemt" dersom man ikke gjør denne dagen til merkedag som vi skal markere i mange hundre år, er vel bare tull... Missforstå meg ikke. Jeg har absolutt ikke noe som helst i mot noe som helst av dette, men jeg stiller spørsmålstegn ved enkelte ting som blir sagt i denne sammenhengen, og på måter man velger å markere på. Det er jo ingen som har "vunnet" noe på dette... Verken terroristen eller samfunnet som helhet eller arbeiderpartiet. Men flere AP-folk, blant annet, ordlegger seg på en slik måte (...). Endret 22. juli 2013 av turbonello Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (...)Denne "oss og dem"-mentaliteten er ikke bare den samme som før 22/7, den har blitt enda verre. AUF er vel egentlig de som har en sterkest "Dem og oss"-retorikk av dem alle. Han brukte nesten hele talen på å fremstille seg selv og sitt parti som de gode, mens meningsmotstanderne som onde.... AUFs leder presterte å uttale følgende: «Denne valgkampen er litt som Lord of the rings. Det er en kamp mellom det gode og det onde. Man har Aragorn og Gandalf, som er Jens Stoltenberg og Trond Giske, som kjemper for det gode. Så har man Sauron og Saruman på den andre siden, som er Siv Jensen og Erna Solberg. Da er det vel klart at Siv Jensen er Sauron» 1 Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) AUF er vel egentlig de som har en sterkest "Dem og oss"-retorikk av dem alle. Han brukte nesten hele talen på å fremstille seg selv og sitt parti som de gode, mens meningsmotstanderne som onde.... AUFs leder presterte å uttale følgende: «Denne valgkampen er litt som Lord of the rings. Det er en kamp mellom det gode og det onde. Man har Aragorn og Gandalf, som er Jens Stoltenberg og Trond Giske, som kjemper for det gode. Så har man Sauron og Saruman på den andre siden, som er Siv Jensen og Erna Solberg. Da er det vel klart at Siv Jensen er Sauron» Han har rett i det han sier, bortsett fra at Siv Jensen ikke er Sauron - hun er denne: Før noen klikker og det skapes en shitstorm her - DET ER IKKE ET FORSØK PÅ TROLLING. IKKE TA DET SERIØST. Men, det var engetlig ganske usaklig sagt. Nå vet jo ikke jeg heller noe sikkert om hva som virkelig skjedde, men jeg vet med sikkerhet at den offisielle historien fra politi, politikere og media er løgn. Tror du det er et komplott der regjeringen stod i ledetog med Breivik? Endret 22. juli 2013 av FandensOldemor123 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Han har rett i det han sier, bortsett fra at Siv Jensen ikke er Sauron - hun er denne: Før noen klikker og det skapes en shitstorm her - DET ER IKKE ET FORSØK PÅ TROLLING. IKKE TA DET SERIØST. Personlig syntes jeg figuren på dette bildet likner mer på Per Sandberg enn Siv Jensen. *Fnise* Men, det var engetlig ganske usaklig sagt. Absolutt! =) Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Personlig syntes jeg figuren på dette bildet likner mer på Per Sandberg enn Siv Jensen. *Fnise* Absolutt! =) Du har rett Når det gjelder Eskil Pedersens utsagn synes jeg engetlig bare det er positivt at noen legger til litt humor i politikken. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Du har rett Når det gjelder Eskil Pedersens utsagn synes jeg engetlig bare det er positivt at noen legger til litt humor i politikken. Joda. Men det er bare humoristisk fordi vi andre kan se humoristisk på det. Eskild Pedersen sa dette ganske så alvorlig. Altså han har dette synet om at hans parti repressenterer det gode, mens Høyre og FrP det onde... Det gjenspeiles forøvrig hos de aller fleste sosialdemokrater (AP-sympatisører/velgere). kgun på dette forumet er et premieeksempel på en fyr som predikerer dommedag bare de kommer til makten. =P Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Joda. Men det er bare humoristisk fordi vi andre kan se humoristisk på det. Eskild Pedersen sa dette ganske så alvorlig. Altså han har dette synet om at hans parti repressenterer det gode, mens Høyre og FrP det onde... Det gjenspeiles forøvrig hos de aller fleste sosialdemokrater (AP-sympatisører/velgere). kgun på dette forumet er et premieeksempel på en fyr som predikerer dommedag bare de kommer til makten. =P Jeg har ikke sans for Pedersen, men akkurat her må jeg si meg enig Hvis han sa dette i fullt alvor er jo nesten det litt sykt... Men det er forståelig at han bruker metaforer for å engasjere de yngre i sitt parti. Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Moderatormelding Back on topic, takk. Eller si ifra dersom dere ønsker en egen tråd for å diskutere likheter og forskjeller mellom 2011-valgkampen og Ringenes Herre. ---------------- Jeg forstår det sånn at du var på utøya da det skjedde, og du mistet kanskje noen venner også.Men er ikke du da interessert i å få vite hva som virkelig skjedde ?Nå vet jo ikke jeg heller noe sikkert om hva som virkelig skjedde, men jeg vet med sikkerhet at den offisielle historien fra politi, politikere og media er løgn.Spørsmålet er da om du kan slå deg til ro med å tro på denne løgnen, eller om det er viktig for deg å vite sannheten om hva som skjedde ? Da forstår du feil.Jeg har - med mindre du arbeider høyt oppe i systemet - sannsynligvis en god del mer informasjon rundt hva som faktisk skjedde enn det du sitter på. Såklart med forbehold om at du ikke jobber i et departement eller sitter i et regjeringsparti, noe jeg antar du ikke gjør basert på måten du ordlegger deg på.Så ja, jeg kan slå meg til ro med å vite at det jeg vet er det som skjedde. Kanskje noe vesentlig annet enn et massemord?Ja. Det er det. Vel... Og det er vel dyrking av sorg? Eller er det et sosialdemokratisk budskap som skal frem på denne dagen?Det er ikke noe galt med å ha en minnedag, absolutt ikke... Men dette med at det blir "glemt" dersom man ikke gjør denne dagen til merkedag som vi skal markere i mange hundre år, er vel bare tull...Missforstå meg ikke. Jeg har absolutt ikke noe som helst i mot noe som helst av dette, men jeg stiller spørsmålstegn ved enkelte ting som blir sagt i denne sammenhengen, og på måter man velger å markere på. Det er jo ingen som har "vunnet" noe på dette... Verken terroristen eller samfunnet som helhet eller arbeiderpartiet. Men flere AP-folk, blant annet, ordlegger seg på en slik måte (...). Jeg har ikke sagt noe om at dagen skal markeres i mange hundre år, men at det kommer til å være en eller annen form for markering eller anerkjennelse av det som har skjedd på årsdagen hvert år i alle fall i den neste generasjonen fremover anser jeg som meget sannsynlig. Det er "vår" generasjon som har tatt støyten, hatt det største tapet, og med de 50+ årene vi har foran oss tror jeg det kommer til å skje en endring i hvordan denne dagen markeres og huskes, ja. Ikke nødvendigvis som en nasjonal sørgedag - det er det jo heller ikke nå i dag, "kun" to år etter! - men med en eller annen form for markering av det som har skjedd, tiden som har gått, vennene man har mistet og tapene man har lidd selv. Endret 22. juli 2013 av kattungen Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Jeg har ikke sans for Pedersen, men akkurat her må jeg si meg enig Ikke jeg heller. Enig i hva da? At Høyre og FrP er de onde, mens Arbeiderpartiet er de gode? Eller hurr? =) Hvis han sa dette i fullt alvor er jo nesten det litt sykt... Ja. Eller litt for dumt? =) Men det er forståelig at han bruker metaforer for å engasjere de yngre i sitt parti. Hehe... Tja. Vi forstår det, men det betyr jo ikke at det var spesielt intelligent sagt. =) Vi kan forstå at folk kan ha slike oppfatninger/forestillinger selvsagt. Det blir bare alt for enkelt og alt for lite nyansert å kalle politiske motstandere for onde, og seg selv som "gode". Det er rett og slett ikke så enkelt. Og man burde ikke lære barn politikk på denne måten. Det er jo vranglære også. =P Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Tror du det er et komplott der regjeringen stod i ledetog med Breivik? Nei. Men Breivik ble brukt som syndebukk. Ikke nødvendigvis av regjeringen, men regjeringen,eller noen i regjeringen visste nok hva som ville skje. Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Nei. Men Breivik ble brukt som syndebukk. Ikke nødvendigvis av regjeringen, men regjeringen,eller noen i regjeringen visste nok hva som ville skje. Det er litt vel paranoid å tenke at noen i regjeringen visste om det. Sier du dette fordi du leter etter noe å klandre regjeringen for - eller har du en grunn til å tro det? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Jeg har ikke sagt noe om at dagen skal markeres i mange hundre år, men at det kommer til å være en eller annen form for markering eller anerkjennelse av det som har skjedd på årsdagen hvert år i alle fall i den neste generasjonen fremover anser jeg som meget sannsynlig. Ja... Men hva har dette med topic å gjøre da? Og tror du at dette blir glemt dersom man ikke markerer det år etter år "i vert fall til neste generasjon fremover" ? Hvorfor skal man ha slike gjentakende ritualer vert år, med politiske taler? =) Hvorfor sier de at vi ikke må glemme det? Det er ikke noe vi glemmer. Men hvorfor skal vi hele tiden bli minnet på det? Hva er poenget med det? Tror man at mennesker med ytterliggående meninger lærer noe av dette? Vi andre ser jo på dette som en tragedie som det ikke finnes noe som helst positivt ved, og som vi ikke lærer noe av unntatt av at det finnes sinnsyke og blodtørstige mennesker, samt/og/eller mennesker med store vrangforestillinger. Det er "vår" generasjon som har tatt støyten, hatt det største tapet, og med de 50+ årene vi har foran oss tror jeg det kommer til å skje en endring i hvordan denne dagen markeres og huskes, ja. Ikke nødvendigvis som en nasjonal sørgedag - det er det jo heller ikke nå i dag, "kun" to år etter! - men med en eller annen form for markering av det som har skjedd, tiden som har gått, vennene man har mistet og tapene man har lidd selv. Hvorfor skal man minnes dette hvert år i form av et gjentagende rituale? Jeg spør for å bli klok, ikke fordi jeg har noe i mot det på noen måte... Hva er målet og meningen med å markere en forjævlig dag der så mange barn mistet livet? Endret 22. juli 2013 av Malvado Fjernet kommentar på innlegg #49 http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1527049&view=findpost&p=20766482 Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Moderatormelding Vennligst hold dere til trådens emne. Konspirasjonsteorier har vi en egen tråd for, den finner dere her. Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Ja... Men hva har dette med topic å gjøre da? Trådens tittel er "22/7 - like greit å glemme hendelsen?" - det å bemerke hvordan jeg tror utviklingen kommer til å bli fremover, nemlig at ting ikke blir glemt, og gi uttrykk for at jeg ikke er enig i at det er "like greit å glemme hendelsen" er on topic. Endret 22. juli 2013 av Malvado Fjernet tidligere quote Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Ønsker politisk markering http://www.klassekampen.no/61739/article/item/null/onsker-politisk-markering Lenke til kommentar
Quote Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Hvorfor skal man minnes dette hvert år i form av et gjentagende rituale? Jeg spør for å bli klok, ikke fordi jeg har noe i mot det på noen måte... Hva er målet og meningen med å markere en forjævlig dag der så mange barn mistet livet? Ritual er for veldig mange viktig, spesielt i slike sammenhenger. Meningen med å markere en slik dag er å vise at man fremdeles husker de som mistet livet den dagen. Det er viktig å kunne se tilbake, lære av dette, samtidig som man ser fremover og prøver å lære av det som har hendt. Skatteflyktning: For å sitere linken din: "KAMPDAG: Eskil Pedersen håper at 22. juli i framtida vil bli en internasjonal dag for å markere motstand mot rasisme og høyreekstremisme." Jeg hadde byttet ut høyreekstremisme med ekstremisme. Det spiller ingen rolle om ekstremismen er til høyre eller til venstre - de er begge farlige retninger. Endret 22. juli 2013 av Quote Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Og tror du at dette blir glemt dersom man ikke markerer det år etter år "i vert fall til neste generasjon fremover" ? Hvorfor skal man ha slike gjentakende ritualer vert år, med politiske taler? =) Hvorfor sier de at vi ikke må glemme det? Det er ikke noe vi glemmer. Men hvorfor skal vi hele tiden bli minnet på det? Hva er poenget med det? Tror man at mennesker med ytterliggående meninger lærer noe av dette? Vi andre ser jo på dette som en tragedie som det ikke finnes noe som helst positivt ved, og som vi ikke lærer noe av unntatt av at det finnes sinnsyke og blodtørstige mennesker, samt/og/eller mennesker med store vrangforestillinger. Jeg tror ikke dette blir glemt, og det er heller ikke det jeg sier - men jeg tror at behovet for å huske, behovet for å markere, behovet for å finne tilbake til det samholdet man følte i tiden rett etterpå blir så stort at man vil fortsette å markere det som har skjedd. "Aldri mer 22. juli" og politiske taler er ikke mitt område, og jeg er uenig i budskapet som sendes når man benytter de talerør, men det er samtidig viktig å huske på at de 77 som ble drept på Utøya, de som ble skadet, de som overlevde, samtlige var politisk aktiv ungdom. Hvis et ungdomskor mister en av sine sangere, vil det ikke da være naturlig med sang for å minnes denne personen? Når et politisk parti mister en større andel av sine mest aktive ungdomspolitikere, vil ikke det å fokusere på nettopp den politikken disse ungdommene kjempet for være naturlig? Hvorfor skal man minnes dette hvert år i form av et gjentagende rituale? Jeg spør for å bli klok, ikke fordi jeg har noe i mot det på noen måte... Hva er målet og meningen med å markere en forjævlig dag der så mange barn mistet livet? Der er vi over i "hva er målet og meningen med krisemestring og krisehåndtering", og det ligger også utenfor dette emnet. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Jeg hadde byttet ut høyreekstremisme med ekstremisme. Det spiller ingen rolle om ekstremismen er til høyre eller til venstre - de er begge farlige retninger. Tja, nå finner jeg høyre-venstre aksen helt meningsløs i politisk sammenheng. Videre kan vel neppe ABBs politiske synspunkter sies å være "ekstreme" ettersom hans hovedsak, begrensing av innvandring til Norge (/Europe), er noe som nok kan sies å være bred enighet om blandt norske partier, selv AP fører en politikk der innvandringen til Norge er sterkt begrenset. Derimot kan man si at bruken av politiske virkemidler, dvs vold eller voldstrussler, er en farlig rettning, selv om det også er bred politisk enighet om nettopp voldsbruken, det er kun uenighet om hvem volden skal brukes mot. Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Det er litt vel paranoid å tenke at noen i regjeringen visste om det. Sier du dette fordi du leter etter noe å klandre regjeringen for - eller har du en grunn til å tro det? Jeg har ikke akkurat noe ønske om å klandre regjeringen eller noen i regjeringen for å ha visst om dette på forhånd, men jeg har god grunn for å tro det. Men nok om dette her, du kan heller besøke den andre tråden om dette, som omhandler spørsmålet om det var en konspirasjon eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå