Gå til innhold

22/7 - like greit å glemme hendelsen?

Anbefalte innlegg

Angrepet var rasistik og nasjonalistisk motivert, men ble lærdommen tatt?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10112208

Både Lippestad og Jagland har rett når de sier at vi ikke har lært noe. Denne "oss og dem"-mentaliteten er ikke bare den samme som før 22/7, den har blitt enda verre. Er det da noe poeng å markere denne dagen videre, når folk flest i utgangspunktet er enige med Breivik sitt samfunnssyn?

Japan utførte under WW2 grusomme krigsforbrytelser mot deres fangere - landet har lært av sine feil og er en fredelig nasjon.

Tyskland utførte under WW2 de grusomste krigsforbrytelser i historien - landet har lært av sine feil og er et av de fredeligste nasjonene, pluss at høyreekstremistiske partier ikke har en sjangs til å komme seg over sperregrensen og blir fordømt av folk flest.

Norge har til tross for okkupasjonen støttet nazistene under WW2, og høyreekstremismen fikk mye sympati fra og med 80-tallet til den grad at en norsk ekstremist har utført en terroraksjon 22/7 2011 som har vært like rasistisk og nasjonalistisk motivert - folk flest har på utsiden tatt avstand fra handlingene, men heller ikke mer. Lærdommen ble aldri virkelig tatt, tvert imot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

"når folk flest i utgangspunktet er enige med Breivik sitt samfunnssyn?"

Hvilket grunnlag har du for å si dette?

Sjekket du linken?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg synes også man bør glemme saken, men av ulike årsaker.

Angrepet var ikke rasistisk og nasjonalistisk motivert, det var antiislamiseringsmotivert.

Først og fremst er slike aksjoner en naturlig konsekvens av den politikken man fører, Spiser man usunn mat uten å trene blir man feit, råkjører man lenge nok krasjer man til slutt, har man sex med hiv positive får man hiv selv. A fører til B, også med aksjonens årsak.

Jeg synes fokuset først og fremst burde vært på å forstå konsekvensene av den politikken man fører. Hadde flere forstått hva den politikken man fører fører til, hadde flere forstått hvorfor det skjedde. Å ha fokus på hendelsen drar fokuset vekk fra politikken som førte til hendelsen, noe som er beleilig men ikke løsningsorientert.

Dette var også noe som rammet et fåtall av befolkningen, trosss alt. For meg betød det kun noen ekstra fridager som igrunn passet bra på sommeren. Da får man godta at TV-tilbudet forsvinner fra norske kanaler en stund.

Markeringen vil også rippe opp i minner og gamle sår, og ødelegge for den legende glemselens slør. Markeringen er også udemokratisk, da det er nok av hendelser rundt om i verden som overskygger våre hendelser. 11. Sep i USA, 3000 døde vs vår 22. Jul med 77 drepte (2,6%) eller holocaust nærmere 6 millioner drepte jøder. Bombeangrep overalt i verden, gjevenlig i enkelte områder. Syria, Egypt.

Vi er en liten flekk på verdenskartet, og selv om det var dramatisk for de som ble innblandet så hadde 99,9% ikke noe forhold til de rammede.

Sett gjerne opp en minneplakett med navn på de omkomne, slik man gjør ved andre ulykker, men la oss få hvile i glemselens legende slør i fremtiden.

Lenke til kommentar

Ta nå denne med en stor klype salt!

Det vi har lært av Breivik er at vi for gods skyld ikke å stemme AP på neste valg, hvis vi ønsker oss ett bedre land å bo i. Stem derfor alt annet enn AP ved neste valg :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ta nå denne med en stor klype salt!

Det vi har lært av Breivik er at vi for gods skyld ikke å stemme AP på neste valg, hvis vi ønsker oss ett bedre land å bo i. Stem derfor alt annet enn AP ved neste valg :p

Mener du at ved å begrense innvandringen, så vil vi alle sammen få et perfekt land å bo i?

Lenke til kommentar

Du spør om det er like greit å glemme hendelsen fordi vi ikke lærte noe? Hva var det egentlig å lære? At man kan lage bomber av kunst gjødsel og at folk kan bli drept med våpen er allmennkunnskap. Dersom trådstarter mener at folk ikke skal gå videre etter sånne hendelser er jo en subjektiv mening og resten av påstandene vil jeg se litt mer dokumentasjon på før eg uttaler meg om

Lenke til kommentar

Angrepet var ikke rasistisk og nasjonalistisk motivert, det var antiislamiseringsmotivert.

Vi bør ikke glemme det som skjedde 22/7 2011, fordi vi vet ennå ikke helt sikkert hvem som utførte aksjonene, og hvor mange skyttere det var på utøya.

Vi vet bare at ABB ble brukt som syndebukk, og at han var den eneste som ble straffet for det som skjedde.

Lenke til kommentar

(...)

Dette var også noe som rammet et fåtall av befolkningen, trosss alt. For meg betød det kun noen ekstra fridager som igrunn passet bra på sommeren. Da får man godta at TV-tilbudet forsvinner fra norske kanaler en stund.

Markeringen vil også rippe opp i minner og gamle sår, og ødelegge for den legende glemselens slør. Markeringen er også udemokratisk, da det er nok av hendelser rundt om i verden som overskygger våre hendelser. 11. Sep i USA, 3000 døde vs vår 22. Jul med 77 drepte (2,6%) eller holocaust nærmere 6 millioner drepte jøder. Bombeangrep overalt i verden, gjevenlig i enkelte områder. Syria, Egypt.

Vi er en liten flekk på verdenskartet, og selv om det var dramatisk for de som ble innblandet så hadde 99,9% ikke noe forhold til de rammede.

Sett gjerne opp en minneplakett med navn på de omkomne, slik man gjør ved andre ulykker, men la oss få hvile i glemselens legende slør i fremtiden.

Å glemme saken er vel noe av det dummeste vi kan gjøre, for da kommer vi i alle fall ingen vei framover. Tror nok de aller, aller fleste aldri vil glemme denne hendelsen uansett. Og å si at den bare rammet et fåtall av befolkningen, eller 99,9% bli også helt feil. Er fåtallet som ble rammet direkte av hendelsen, men flere ble rammet på en eller annen måte indirekte. Å komme med slike påstander blir bare helt feil.

Uansett, jeg er enig i at det muligens er tatt for lite lærdom av hendelsen. Selv føler jeg ikke det har blitt satt så stor fokus på dette med ekstremisme og Breiviks egne holdninger. Vi burde absolutt sette mer fokus på dette, for å forsøke å forebygge det. Om man først skal snakke om lærdom i etterkant av slike hendelser, ser man også at fåtallet av befolkningen tror at politiets ressurser også har blitt bedre. Selv tror jeg ikke det er gjort så store tiltak på den fronten heller. På den måten kan vi nordmenn virke litt vel naive og dumsnille iblant. Jeg tror absolutt slike hendelser kan skje igjen dessverre. Derfor er det viktig at vi ikke glemmer, men heller husker - og forsøke å lære noe av det.

Vi bør ikke glemme det som skjedde 22/7 2011, fordi vi vet ennå ikke helt sikkert hvem som utførte aksjonene, og hvor mange skyttere det var på utøya.

Vi vet bare at ABB ble brukt som syndebukk, og at han var den eneste som ble straffet for det som skjedde.

Tror du virkelig at det var flere skyttere på øya? Er sykt at folk enda tror det, selv 2 år etterpå. At folk begynte å undre om dette noen timer, dager etterpå er forståelig, men ikke etter at alle fakta er lagt på bordet.

Endret av Gretcheen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At de rammede er et fåtall av befolkningen er kanskje sant, men det rammet en stor del av Norge av den grunn av at det var deltakere frahele norge på Utøya. I og med at de var såpass unge, gjør at det rammer enda fler en det kanskje ville gjort om det var bare godt voksne folk. (kan godt utdype hvis dere ikke ser hva jeg mener)

At markeringen kan rippe opp i minner og gamle sår kan stemme, Men dette er jo kanskje litt individuelt fra pårørende til pårørende.

Den er udemokratisk? Har vel ingen som helst betydning av hvor mange som ble drept i 11. sept og hvor mange prosent i forhold til det. Nå har det seg også sånn at 11. sept fortsatt har en ganske stor minnesmarkering i USA. Og hvis vi først skal snakke prosenter så er 3000 av 316 millioner ganske mye mindre enn 77 av nesten 5 millioner. Holocaust begynner å bli en stund siden og føles dermed ikke så nærme av naturlige årsaker.

Selvom vi er en flekk på verdenskartet betyr vel ikke at vi ikke skal minnes de som døde 22. juli.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mener du at ved å begrense innvandringen, så vil vi alle sammen få et perfekt land å bo i?

Er vel ikke å legge skjul på at jeg er imot AP, men frastår generelt å diskutere politikk.

Det partiet som har som eneste fanesak å forandre hvordan politikken og det offentlige skal fungere, vil få min stemme.

Angående innvandring mener jeg det ikke fungerer i dag.

Jeg mener at de mennskene som har behov for å komme seg bort fra hjemlandet bør ha mulighet til det.

Har ikke noe imot våre nye landsmenn/kvinner og har merket meg at mange av dem har betydelig bedre holdning, respekt for andre og verdier enn det mange av våre landsmenn har.

Dog fungerer ikke velferdssystemet vårt med mye innvandring, så det må gjøres noe med det før portene kan åpnes mer.

Det må også gjøres endel for å forhindre at kriminelle kan komme hit for å utnytte systemet.

Pr i dag er det vansklig å få hjelp i Norge dersom du kommer i en situasjon hvor du trenger dette.

Har selv falt mellom flere stoler i systemet og ikke fått noe hjelp pga at min helsetilstand ikke hadde et navn på et a4 ark hos de forskjellige etatene.

Så dersom det kommer et parti som sier de skal legge om det offentlige og fjerne de egne lovene/reglene som gjør politikere til den nye overklassen i Norge, vil jeg ikke nøle med å stemme på dem.

Dog vil AP aldri kunne komme med en slik løsning.

Min mening om AP finner du i denne posten, ut over det tror jeg ikke jeg skal involvere meg mer.

Lenke til kommentar

Idiotiske konspirasjonsteorier. Igjen. Eg var sjølv over store delar av øya under terrorangrepet. Eg kan avkrefte at det var fleire skytterar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...