Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kan ikke installere Win8 - "The selected disk has an MBR partition table."

Anbefalte innlegg

Jeg har bygget en ny PC, men har hatt en del problemer med diskene (BIOS fant ikke SSD-en og CD-ROM), men dette ble løst da jeg flyttet litt på kablene. Jeg satte inn Windows 8 CD-en, og formaterte SSD-en, men da jeg skulle installere på den fikk jeg feilmeldingen:

"Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be installed on GPT"

Jeg får ikke denne meldingen på HDD-en. Kun på SSD-en. Sliter også med å komme inn i BIOS. Når diskene er koblet til starter den bare fra CD-en automatisk.

Endret av Diabetus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Oppstartsrekkefølgen ligger jo som en liste i bIOS, uavhengig av hva du kobler til. Den er nok satt til å starte fra DVD brenneren først, noe som er bra når du skal innstallere for første gang. Etter installasjonen velger du bare å forandre boot rekkefølgen, med SSD med OS øverst.

Generelt må diskene formateres til NTFS:

http://www.pcandtablet.com/windows-8-errors-and-crashes/846/windows-cannot-be-installed-to-this-disk-the-selected-disk-has-an-mbr-partition-tabl.html

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Utforskeren finner ikke HDD før den har søkt etter den. Må inn i diskbehandlingen og søke etter den for at den skal bli registrert. Slet med samme problem selv før jeg fant ut av det.

1. Åpne Datamaskinbehandling ved å klikke Start4f6cbd09-148c-4dd8-b1f2-48f232a2fd33_818.jpg, klikke Kontrollpanel, klikke System og sikkerhet, klikke Administrative verktøy og deretter dobbeltklikke Datamaskinbehandling.‌ 18abb370-ac1e-4b6b-b663-e028a75bf05b_48.jpg Hvis du blir bedt om å oppgi et administratorpassord eller en bekreftelse, skriver du inn passordet eller gir bekreftelse.

2. Klikk Diskbehandling under Lagringsplass i den venstre ruten, og se etter den nye stasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...