Gjest medlem-82119 Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 En ting som irriterer meg er hvor dårlig endel av telefonens prosesser og funksjoner er forklart. Tidvis er man helt overlatt til å se hva som skjer når det brukes. Med ytelsene til telefonen burde det ikke vært noe problem å bruke litt flere ord på å forklare hva som skjer. Her er noen eksempler: 1 -En ukjent prosess dukket opp. Lurer på hva det er, og googler den. Får da opp at det er en utgått app for å fjernstyre mobilen. Alle sier man kan slette den. Lit mer undersøkelse, og de viser seg at sporingsappen bruker den for å fjernstyre mobilen fra en annen mobil. Samme med en tilsvarende for å fjernstyre mobilen fra web. Ingen har fått med seg at sporingsapper bruker slike utgåtte funksjoner. 2 -En prosess som heter "Samtaler" begynte å bruke data. Tilsynelatedne brukte man data når man ringte eller mottok samtaler på mobilnettet. Rart, tenkte jeg, men det viser seg å skyldes at kontaktlistene ble synkronisert med gmail, facebook osv og den prosessen ble registrert som "Samtaler". 3 -En av synkroniseringsvalgene man kan foreta er hvorvidt mobilen kan synkronisere og bruke data når som helst. Hva "når som helst" innebærer står det null om. Om "når som helst" betyr "når som helst mobilen er tilknyttet wifi" er det greit. Om "når som helst" betyr "når som helst selv når man er i land der man betaler skyhøye priser pr. MB" så er det ikke greit. Her burde det jo vært et "Når som helst man er tilknyttet wifi" alternativ. 4 -Vet fortsatt ikke hvorfor "Skjult meny" har brukt 10 MB når den ikke har vært i bruk i det hele tatt, eller hvorfor facebook bruker data selv om man kun bruker facebook via wifi og har slått av alle synkroniseringer. Samme med mye annet. 5 -Enkelte apper, som "Hjelp 113 GPS" bruker data uten å informere om det. For mange fremstår de som gratis, foruten tlf samtalen til 113. Men appen sender GPS koordinatene ett eller annet sted, og laster ned adressen knyttet til GPS koordinatene. Alt dette skjer via mobilnettet. Man skjønner hvorfor, men låner ungene mobilen for å teste ut appens koordinater og man er i verstingland med tanke på hva man betaler for datatrafikk så blir det en rådyr app (ikke dyret, men prisen). 6 -Mange apper har default på at man skal sende info om hvilke apper man har, hvor man er, og annen statistikk til apputvikleren. Dette kan man ofte slå av, men det er ofte gjemt godt unna. Vet ikke om slik statistikk også bruker mobilnettet. Jeg synes kort sagt at både apputviklerne, google og telefon/nettbrett produsentene burde vært flinkere til å forklare hva tingene er og hva de bruker av oppkoblinger. Det hjelper ikke alltid at man låser en app til kun å bruke wifi, når det kun er oppdateringer og vanlig bruk som omfavnes av låsingen. Ofte vil apper ta seg til rette på mobilnettet i tillegg, og bl.a overføre statistikk og synkroniseringer uanvhengig av hva man har låst appen til å bruke. Lenke til kommentar
GbNoR Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Jeg klarer dessverre ikke se hva som er problemet. Det er bare å skru av mobildata og roaming. Det blir en tungvint løsning og måtte gå inn på hver applikasjon, og spesifisere hva de skal gjøre. Når det gjelder sending av data, statistikker, tilgang til kontaktliste etc. som enkelte apper spør etter, er det bare å unngå disse. Samtlige apper kan du gå inn og se hva de ønsker tilgang til, og så må hver enkel være kritiske selv. Ett godt eksempel er å søke på Tom og Jerry inne på google play, dette er en app som kun henter filmer ned fra youtube og setter de opp i en lett synkronisert form (eksempelvis 1-160), denne appen ønsker mer eller mindre tilgang til hele telefonen...da må du spør deg om det er verdt det, eller om det kanskje burde laste ned denne Tom og Jerry appen i stedet, som kun ønsker nettverk tilgang. Nå var ikke akkurat denne appen linket til noe av det som du skrev, men mer på hva en app, som gjør akkurat det samme, krever forskjellig tilganger/rettigheter. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Saken er jo at selv om man skrur av slike ting, så belastes man på andre måter. Det er ingen enkel måte å hindre dataforbruket på. Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Jeg har ikke funnet ut at når jeg slår av mobilnettverk i utlandet at den fortsatt har "brukt" det. hadde med ifjor en tab og mobil, når jeg slo på tab'en så jeg at jeg hadde glemt å huke vekk mobilt nettverk og installering kun wifi, sånn at ca 1,5 minutter etter at jeg hadde slått den på fikk jeg melding om at jeg hadde brukt hele den "daglige" summen min . men utenom det så har jeg aldri slitt med at mobilen benytter seg av data uten at jeg selv vil det. men jeg er enig at når man har synk på og data på når man er hjemme, så er det lite info man får fra appene om hva den faktisk gjør. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Det er jo ikke de store mengdene, men dog. Har f.eks låst facebook til å kun bruke wifi, og slått av synkronisering. Allikevel brukes det gjevnt med data. 20-30 MB i måneden. Selv om jeg har slått av backup, bkgrunnsdata og synkroniseringer, så bruker android ca. 10 MB i måneden kun på å være på. Vil tippe at android og 10-12 trygge kjente apper sluker 50 MB i måneden selv om man har låst dem til kun å bruke wifi, har slått av synkronisering, backup og bakgrunnsdata. Har totalt slått av databruk nå, så får man se. Her er noen eksempler: Facebook: 10,9 MB com.lge.omadmclient: 9,6 MB RSstarter: 5,2 MB Oppringing: 2,6 MB Filbehandleren: 0,8 MB Dette er i løpet av 8-10 dager, med backup, synkronisering, og bakgrunnsdata av og alle nevnte kun på wifi. Trodde noe var galt, så kjørte en fabrikkreset, så clean mobil med siste appversjoner. Med unntak av facebook, er det android som har slukt mest data. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Har nå dobbeltsjekket og tlf bruker data selv om databruk er slått av. Dette fordi andre innstillinger overstyrer databruk av innstillingen. Ett eksempel er bakgrunnsdata. Den må være på for å få brukt google play. Selv om databruk er slått av og google play er satt til kun å bruke wifi så brukes data idet bakrunnsdata slås på for å kunne bruke google play. Har også bekreftet at om man slår av databruk, bakgrunnsdata, synkronisering, backup og låser alt til kun å bruke wifi så stopper endelig databruken helt. Databruken fortsetter idet man f.eks slår på bakgrunnsdata uavhengig om databruk er slått av eller på. Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Har aldri vært borti noen telefoner som slår mobildata av/på av seg selv. Merkelige greier... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Mobildata blir ikke "slått på av seg selv". Men systemet er designet slik at andre funksjoner kan overstyre innstillingen. Når bakgrunnsdata er satt til å bruke data "når som helst" så betyr det nettopp det. Det er heldigvis ikke mye data det er snakk om. Oppdaterte to apper idag via wifi og google play. Selv om databruk var avslått så brukte mobilen 200 KB på jobben. Slo av bakgrunnsdata etterpå, og da stoppet databruken. Alt med databruk av og google play over wifi. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Er jo nokså enig i at når ett problem/situasjon oppstår så burde problemet/situasjonen vært forklart, blir litt som når ett PC spill krasjer også får du beskjeden, "something went wrong", no shit sherlock, men hva var det som gikk galt? Vi snakker tross alt om avansert rakett forskning, når "something went wrong" uten videre forklaring. Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Har nå dobbeltsjekket og tlf bruker data selv om databruk er slått av. Dette fordi andre innstillinger overstyrer databruk av innstillingen. Ett eksempel er bakgrunnsdata. Den må være på for å få brukt google play. Selv om databruk er slått av og google play er satt til kun å bruke wifi så brukes data idet bakrunnsdata slås på for å kunne bruke google play. Har også bekreftet at om man slår av databruk, bakgrunnsdata, synkronisering, backup og låser alt til kun å bruke wifi så stopper endelig databruken helt. Databruken fortsetter idet man f.eks slår på bakgrunnsdata uavhengig om databruk er slått av eller på. jeg ser dette, men har ikke opplevd å bli belastet for utenlandsdata med mobildata og roaming slått av men kan hende at jeg ikke har sett dette. det er egentlig en bedre test synes da jeg, siden 50mb er liksom ikke noe man betlaer mye for Lenke til kommentar
jwa Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Nå hadde vi med oss 4 mobiler med Android og 1 med wp til Tyrkia, var der i 24 dager. Slo av mobilt data og sync, ingen av dem bruke noe som helst data i perioden. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Hvilken telefon er dette? Ingen av de fem Androidenhetene jeg har hatt i hende har brukt en KB data over mobilnett med mobildata slått av. Uten roaming aktivert i utlandet har de ikke brukt data selv med mobildata slått på heller Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Installer en app som heter SystemPanelLite. Den viser det momentane dataforbruket ditt. Lenke til kommentar
dgolan Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) Mobildata blir ikke "slått på av seg selv". Men systemet er designet slik at andre funksjoner kan overstyre innstillingen. Når bakgrunnsdata er satt til å bruke data "når som helst" så betyr det nettopp det. Det er heldigvis ikke mye data det er snakk om. Oppdaterte to apper idag via wifi og google play. Selv om databruk var avslått så brukte mobilen 200 KB på jobben. Slo av bakgrunnsdata etterpå, og da stoppet databruken. Alt med databruk av og google play over wifi. Systemet er ikke laget slik at apper kan laste ned data når de selv føler for ... Hva er da datatrafikk bryter godt for ? Altså Bakgrunnsdata er at apper kan benytte data selvom du ikke er i appen. Dvs. den ligger i bakgrunn og f.eks laster ned Facebook oppdateringer. En smart mobil er laget fra bunn av for å være på nett konstant, det er litt av tanken med de. Men android bruker ikke data når det er skrudd av. Dersom du vil være 100% sikker på at du ikke skal bruke data kan du endre apn(Access Point Name): Jeg bruker nexus (ren android) så er mulig det er litt annerleds hos deg. Innstillinger -> under databruk tykk på "more.. " -> Mobile Networks -> Access Point Names. Legg til en ny en her med navn og noe random i APN feltet. Velg denne. Dette er det som styrer hvordan mobilen kobler seg til nett gjennom mobildata. Siden du ikke legger inn en gyldig addresse vil ikke mobilen klare å koble til nett. For the record - Jeg bruker ca 5-10 mb daglig dersom mobilen er i standby. de 5 mb er gjerne gmail,facebook,snapchat osv som synker. Android synker ikke mye alene.. Endret 26. juli 2013 av Dukes 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Det er en LG P990 (2X). Kjørte tilbakestilling for å luke vekk alle potensielle feil, og la inn de få appene jeg bruker. Ingen usikre apper, avast er lagt inn, og onavo count teller databruken. Satte alle apper til å kun bruke wifi, men onavo count registrerte fortsatt databruk. Slo da av synkronisering (gmail og facebook) og backup. Telefonen fortsatte å bruke data. Slo av bakgrunnsdata, og da stoppet dataforbruket helt. Slo videre av databruken. Når jeg skulle inn på google play så måtte bakgrunnsdata være påslått. To apper ble oppdatert, og 200 Kb brukt. Slo ikke på databruken under prosessen, kun bakgrunnsdata. Jeg har sett at reklame under surfing går gjennom bakgrunnsdata. Når bakgrunnsdata er slått av krasjer enkelte nettsider som viser reklame. Aner ikke om det er en bug i telefonen eller slik det er laget. Hos meg så bruker telefonen data med bakgrunnsdata slått på (for å bruke google play) selv om databruken er slått av. Jeg trodde også at når man hadde satt apper til kun å bruke wifi så gjaldt det også synkronisering og backup, men opplevde at apper synkroniserte over mobilnettet selv om de var satt til kun å bruke wifi. Nå er det ikke nødvendigvis store mengder det er snakk om, men det går fort 50-60 MB i måneden om man ikke slår det av. Det er jo mange andre som opplever dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1443490 500 MB på noen dager bare for å sjekek epost. Iphone har også det samme: http://mortenrovik.senson.no/2012/10/iphone-5-kan-gi-deg-stor-telefonregning/ 560 MB på 6 dager er ganske mye når den bare ligger der. Noe av frustrasjonen er at endel menyvalg er oversatt til norsk ganske brutalt uten å få frem bedre språk. Når kontaktsynkronisering kalles for samtaler, og man skriver at telefonen kan synkroniserer "når som helst" uten å si noe om det også gjelder med databruk av eller utenfor wifi så blir det et puslespill å finne ut av hva som trekker data. Fortsatt skjønner jeg ikke hva hidden menu er og hvorfor jeg blir belastet en femtilapp fordi den bruker mobildata. MEN jeg vet det er en LG greie, som sannsynligvis ble oppdatert "når som helst" selv om jeg ikke bruker den. I alle år har man bannet over feilkoder og kryptiske meldinger som ikke sier noe som helst på pcene, og nå opplever vi det samme med mobilene. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Har igjen testet det ut. når jeg surfer på wifi, så vises endel reklamer på endel sider direkte via bakgrunnsdata som bruker bakgrunnsdata. Når den slås av får jeg feilmelding om at reklamen ikke kunne vises fordi bakgrunnsdata var slått av. Feilmeldingen sier IKKE at mobildata er slått av, men at bakgrunnsdata er slått av. Så selv om man surfer via wifi så kjøres reklame på enkelte sider rett på bakgrunnsdata som går på mobilnettet. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Er du koblet til wifi, vil bakgrunnsdata også gå via wifi ikke kun over mobilnett/mobildata gjør telefonen noe annet er det noe feil med den. Ønsker du full kontroll over trafikken på telefonen er det mange muligheter dersom man rooter telefonen. Det finnes også en firewall som virker uten root tilgang ved at den sender trafikken til enkelte apper via en falsk VPN slik at trafikken ikke kommer igjennom. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.netspark.firewall&hl=no 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Har som sagt testet dette ut, og bakgrunnsdata går ofte over mobilnettet selv om mobilen er tilkoblet wifi. Dette gjelder bl.a enkelte reklamer som krever bakgrunnsdata over mobilnettet. Det er IKKE en feil med mobilen, men slik enkelte nettsider er lagt opp ved å KREVE å kjøre reklame over mobilnettet. Har full kontroll over trafikken, men synes det er greit å informere om hva som faktisk skjer. Rent konkret så bruker jeg opera mobile classic og enkelte sider nekter der å laste før man slår på bakgrunnsdata slik at reklame kan kjøres på mobilnettet. Dette skjer selv om survingen skjer på wifi. Har testet å slå på bakgrunnsdata, og da sendes data over mobilnettverket for å vise reklamen. Jeg vet ikke om dette er noe som skjer med appen (opera mobile classic) eller om nettsider kan designes til å kreve å vise reklame utelukkende på mobilnettverket. Det var ihvertfall der jeg tettet mitt siste datasluk. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 En nettside har ingen mulighet til og stille noe som helst krav og om hvilken tilkobling den skal bruke. Om det skulle være sant ... så ville ikke alle android enheter som leveres uten sim-kort virke på de nettsidene da? Jeg bruker flere mobiler og nettbrett kun på wifi og har aldri opplevd noe sånne problemer. Er man på wifi, skal all netttrafikk gå via wifi, uavhengig om det er bakgrunnsdata eller ikke, eneste gangen bakgrunndata vil koble seg på mobilnettet er dersom wifi tilkoblingen blir brutt. Mange apper av avhengig av at bakgrunndata er på, men ikke at mobildata må være på. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Det er ihvertfall det som skjer hos meg. Ikke ALLE sider, men enkelte sider nekter å vise innholdet før man tillater å kjøre reklamen over mobilnettet selv om man surfer med wifi og resten av nettsiden bruker det. Aner ikke hvorfor, men det er det som skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå