Gå til innhold

Hvordan skifte Wireless Mode på Asus EA-N66?

Anbefalte innlegg

Som det står i tittelen, lurer jeg på hvordan det går å skifte fra auto til manuell under Wireless Mode på en Asus EA-N66. Som vist på bildet, står det at på auto vil den være satt på 54Mbps, når den skal kunne kjøre mer.

post-261639-0-99234000-1374407055_thumb.jpg

Denne står under Repeater Mode, så jeg forlenger rekkevidden på mitt trødløse nettver. Men ett problem var at jeg ikke fikk den farten jeg har fra modemet mitt. Farten direkte fra modemet skal ligge på rundt 20/2, og det gjør den på de PCene jeg har testet med. Men første gang jeg satte den opp fikk jeg bare en maksfart på 7MB/s. I dag oppdaterte jeg til den nyeste firmware, og da gikk farten faktisk opp til rundt 12MB/s opp.

Men denne skal vel i grunnen kunne yte 20/2 etter det jeg har forstått, og denne Wireless Mode tenker jeg kan være grunnen til at farten er lavere. Og det er her problemet kommer, jeg finner ingen vei for å kunne skifte fra auto til manuell.

Så da lurer jeg på om det fins noen her som har erfaring med dette, ogsom kunne tenke seg å komme med noen vise ord?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg prøvde å gjøre om alt dette på repeater, men tror det ikke gjorde noen forskjell. Ikke sikker på hvordan routeren er satt opp, da jeg ikke har sett etter på veldig lenge. Vil det muligens være noe der jeg må rette på?

Lenke til kommentar

Routeren bruken 802.11g, mens repeateren bruker .11n ser jeg. kan dette ha noe å si?

Hvor så du dette?

Og da du testet farten tidligere, var du koblet til routeren trådløst eller kablet? Sørg for å ha testet trådløst, slik at repeateren er eneste variabel.

Lenke til kommentar

Hvor så du dette?

Og da du testet farten tidligere, var du koblet til routeren trådløst eller kablet? Sørg for å ha testet trådløst, slik at repeateren er eneste variabel.

Ser dette ved å trykke på det internett-ikonet på Windows toolbaren, så jeg kan se hva slags nett som er i nærheten. Holder musa over hvert kobling og der står det "Radiotype". Regner nesten med at det er riktig som det står der.

Routeren står i første etasje hos naboene, så jeg har brukt trådløst til å teste med. Testet også når den var koblet med kabel til repeateren, men samme resultat.

Lenke til kommentar

En repeater halverer hastigheten pga at den skal repetere signalet. Så lenge naboens router bruker 11g, så vil du få halvert hastigheten (eller enda dårligere ved mye trafikk).

Direkte forbindelse med laptop vil da oppnå høyere hastighet enn repeateren.

Så i dette tilfellet høres 7Mbit ganske normalt ut.

Men når du kobler til EA-N66 med kabel så bør du bruke den i klientmodus. Da vil den få direkte link mot routeren og slippe halvert hastighet.

Så lenge naboen bruker 11g, så vil du ikke oppnå full pupp med repeateren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En repeater halverer hastigheten pga at den skal repetere signalet. Så lenge naboens router bruker 11g, så vil du få halvert hastigheten (eller enda dårligere ved mye trafikk).

Direkte forbindelse med laptop vil da oppnå høyere hastighet enn repeateren.

Så i dette tilfellet høres 7Mbit ganske normalt ut.

Men når du kobler til EA-N66 med kabel så bør du bruke den i klientmodus. Da vil den få direkte link mot routeren og slippe halvert hastighet.

Så lenge naboen bruker 11g, så vil du ikke oppnå full pupp med repeateren.

Jeg skjønner. Burde ha stått noe om dette i bruksanvisningen, eller så burde Asus-folkene sagt dette da jeg kontaktet dem om det samme. Men da er det ikke mer å gjøre med det da. Takk for hjelpen iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...